RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 235

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 235 av 587 FørsteFørste ... 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 231 232 233 234 235 236 237 238 239 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 ... SisteSiste
Viser resultater 4,681 til 4,700 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    :-)

Men et helt rimfritt spørsmål: Hvor får du tak i svart skumplast?
    Hmm... Det finnes jo som dempematter for bruk inne i høyttalere. Biltema har noe slikt, men den er bølgeprofilert og i tillegg temmelig myk. Jeg ville nok gått for noe litt stivere enn denne.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking En ny trend er klar

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Stor poesi i mine ører, dette. :-)
    et forum for poeter og dikt
    som krever at alle svar
    går på versefot, kan bli morro på sikt :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min neste byggetråd skal kun gå på rim - synes denne byggeprosessen har gått alt for fort... ;-)

---

Kom plutselig på nok en løsning: Jeg klipper uten 6 x 120 cm i svart papp og bretter den i en [-profil slik at den passer akkurat nede i slusen. Hvis jeg passer på å la det være litt "spenn" i sidene, vil de holde seg inntil veggene. Et par dråper lim mellom de tre skruehullene vil nok være nok til at den holder seg på plass.

Svart papp er muligens ikke det optimale med tanke på lysdemping, men bedre enn blank aluminium!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Hvis man fester borrelås på duken vil den bli vesentlig tykkere ut mot kanten, noe som kan skape krøll for opprullinga på tromelen.

Jeg tenkte selvfølgelig at denne borrelåsen festes i slusa, og ikke i selve duken. Beklager at dette ikke kom klarere fram.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Kom til å tenke på at det sikkert er mer enn bakkanten av slusa som reflekterer lyset. Kanskje det kunne vært en lur idé å brette til et stykke kartong e.l. slik at det dekker alle tre sidene. Kartongen vil være stiv nok til å ligge pent på plass i hele slusa hvis den limes fast i top og bunn.
    Kom plutselig på nok en løsning: Jeg klipper uten 6 x 120 cm i svart papp og bretter den i en [-profil slik at den passer akkurat nede i slusen. Hvis jeg passer på å la det være litt "spenn" i sidene, vil de holde seg inntil veggene. Et par dråper lim mellom de tre skruehullene vil nok være nok til at den holder seg på plass.

Svart papp er muligens ikke det optimale med tanke på lysdemping, men bedre enn blank aluminium!
    Kremt. :roll: :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:

Er det mulig.... sorry! Sånn er'e når en begynner å bli gammel...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt ut Xell sin ide i kveld, dvs. jeg fant raskt ut at jeg husket litt feil angående profilen på slusen. Det er nemlig slik den ser ut:

-p2202787_th-jpg

Det blir jo straks litt vanskeligere med papp-løsningen, men jeg gjorde et veldig begrenset forsøk med en liten bit uansett:

-p2202789_th-jpg

Det kan gå dette også, bare jeg gjør gode hull til skruene. Ulempen er selvsagt at skruene da ikke vil bidra til å holde pappen på plass...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Landstreff

Ses i morgen da folkens!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du påfører litt lim her og der med forsiktighet, klarer du ikke da å smette pappremsa inn i slusen etter at den er skrudd fast?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hvis du påfører litt lim her og der med forsiktighet, klarer du ikke da å smette pappremsa inn i slusen etter at den er skrudd fast?
    Jeg er litt nervøs for å få limklin på børstene da vettu...

Lurer på om jeg skal gå for en løsning som under, en kombo av papp og list:

-sluse-gif

Skjærer da ut en ca 120 x 8 cm papp-remse som jeg limer en list i midten på. Deretter bretter jeg "papp-vingene" delvis opp, før jeg trer, eh, "stasen inn i slusen".

Deretter regner meg med at de tre skruene + at pappen har et visst spenn, vil holde det hele på plass.

Siden åpningen mellom de to (irriterende) tappene innerst i slusen er såpass liten, regner jeg med at selv en list med beskjedentykkelse (3-4 mm) vil holde. jeg får skru til det knaker...

Selve listen kan svartmales, eller til og med kles med filt under produksjonen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så akkurat at Jysk hadde "stolen din" på tilbud til 1500,- i dagens reklameavis

Pluss at de hadde samme modell med masasje til 2000,- Hvis du ønsker det så kan du jo tenke ut et forslag til å integrere dette i den totale styringen av rommet
    ; lyset dimmes
    ; gardinene går ned
    ; sofa heves
    ; stolene begynner å dure............

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Så akkurat at Jysk hadde "stolen din" på tilbud til 1500,- i dagens reklameavis

Pluss at de hadde samme modell med masasje til 2000,- Hvis du ønsker det så kan du jo tenke ut et forslag til å integrere dette i den totale styringen av rommet
    ; lyset dimmes
    ; gardinene går ned
    ; sofa heves
    ; stolene begynner å dure............
    Hehe - det blir jo en slags rumperister med særdeles høy WAF...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vil tro både dronningen og avkommet ville sette pris på slikt..........

Samt at det er jo ikke fritt for at du liker tanken på å integrere alt mellom himmel og jord i ditt prosjekt :roll:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det blir jo en slags rumperister med særdeles høy WAF...
    Det ville det ihvertfall vert hos meg:grin:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meningsløs bruk av tid... sannsynligvis...

I kveld var det tid for å kaste bort nok noen timer på tåpelige detaljer...

Tid for å kle innsiden av slusene i svart. Først måtte jeg sage opp 4 stk 4 x 18 x 1200 mm stykker:
    -img_3098_th-jpg
    (med litt tålmodighet gikk det til slutt)

De 18mm (som er 1 mm mindre enn indre bredde på slusen) fikk jeg "gratis" for det er jo tykkelsen på utforingslistene. Her en list plassert i slusen:
    -img_3099_th-jpg

Så var det å kappe opp filt i 18 x 1200 mm stykker, noe jeg slet fælt med før jeg fant en metode som funket noenlunde:
    -img_3100_th-jpg

Påliming av filt:
    -img_3103_th-jpg
    (ytterkantene av lista er tusjet svart i tilfelle filten ikke dekket helt ut - en genial måte å sikre seg på - i alle fall hvis man husker å lime filten på rett side på alle sammen...)

Her 4 ferdigproduserte filtkledde lister:
    -img_3104_th-jpg

Ja, men unntak av pappen da...

Her er en ferdigbehandlet sluse med filtkledd list og papp:
    -img_3106_th-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Spikende gal", er du jo, i dine ytterst detaljerte beskrivelser omkring ditt kinorom!
    Må samtidig få lov til å nevne at det var svært hyggelig å hilse på deg, i den forgagne helgen!
    Kunne gjerne tenkt meg å ha skravla litt mer med deg, men i en hektisk dag forsvant dessverre mulighetene for det.
    Uansett, var det ganske befriende å oppleve at du faktisk så ut til å være av kjøtt og blod!
    Min mistanke om at det kanskje befant seg en "Terminatorkonstruksjon" under huden din, er i alle fall avkreftet!?
    Utrolig nok, ettersom du nær sagt ser ut til å besitte ovennevnte figurs overmenneskelige egenskaper.
    Not!
    Dermed kan vi (jeg) jo slappe av, i trygg forvissning om at kinoen din, når den engang måtte stå ferdig, faktisk er laget av et menneske som det står stor respekt av.
    Kudos, RuneW!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, mannen er sprø som havrekjeks. Men det er jo morsomt å følge med på problemene som oppstår og de (i mange tilfeller) geniale løsningene.

*tomler opp* RuneW.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Spikende gal", er du jo, i dine ytterst detaljerte beskrivelser omkring ditt kinorom!
    Må samtidig få lov til å nevne at det var svært hyggelig å hilse på deg, i den forgagne helgen!
    Kunne gjerne tenkt meg å ha skravla litt mer med deg, men i en hektisk dag forsvant dessverre mulighetene for det.
    Takk det samme! Veldig hyggelig å hilse på deg på treffet (og alle dere andre også, forresten)! Og om jeg ikke har sagt det før, så var det en fantastisk jobb av deg å fikse et sted å være. Supert!

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Uansett, var det ganske befriende å oppleve at du faktisk så ut til å være av kjøtt og blod!
    Min mistanke om at det kanskje befant seg en "Terminatorkonstruksjon" under huden din, er i alle fall avkreftet!?
    Hehe - ja, jeg er bare et menneske (og antageligvis ikke et spesielt godt et heller ;-)).

---

Jeg kommer forresten til å ta vekk pappen igjen. Det er å gå for langt og i tillegg hadde den en lei tendens til å bølge/krølle seg, slik at det er fare for at duken henger seg opp. Bare den kullsvarte filten gir en dramatisk forbedring (ja, i forhold til blank alu altså), så jeg tror det holder med den.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over at all den jobben du gjør nå er for å dempe lys som du kun ser på dagtid om du legger hodet helt inntil blendingsgardinen?

"Sprø som en havrekjeks" er vel en korrekt betegnelse, ja. Men vi digger det 100%. ;-)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kritisere, men her ville jeg gått for en litt mindere komplisert fremgangsmåte. Jeg hadde droppet lista og gjort kartongremsen breiere slik at den dekker hele sidekanten (helt opp til børsten). Ved skruehullene ville jeg gjort et større hull i kartongen slik at det ikke ble noe knot å få skruene på plass. Kartongen hadde blitt festet med en liten dærsj lim mellom kartong og sidevegg i topp og bunn av slusa.

Men for all del, det er fult mulig at filtkledd list i bunn er mer en nok

Side 235 av 587 FørsteFørste ... 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 231 232 233 234 235 236 237 238 239 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •