RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 230

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 230 av 587 FørsteFørste ... 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 226 227 228 229 230 231 232 233 234 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 ... SisteSiste
Viser resultater 4,581 til 4,600 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Nå går jeg vel "off topic", men hva med å gjøre det helt omvendt, og heller senke stolene foran? Jeg tenker på en plattform (10-15cm) i halve rommet, men med hull/utsparing til de 3 fremste setene. om man finner stoler med hev/senk gassfjær, som også er behagelige (tenker "svingstol eller dreiestol"). I hevet stilling, mot bakvegg har alle riktig fothøyde, ved "sweetspot-modus" snurrer man stolene rundt, senker ned, og har bena på det laveste gulvet.(evt en puff). enkel mekanikk, da det blir kun en enkel gassfjær pr stol.
    Dette gjør det jo også mulig å ha transducere inni plattformen, (som clark synthesis omtaler som optimal løsning) og f.eks. buttkickere i stolpen på stolene.
    ButtKicker®
    Hadde det vært opp til meg, så kunne jeg gått for en slik løsning, men FruW hadde nok satt foten effektivt ned for en så u-stue-aktig løsning som det er jeg redd :-(

Når jeg tenker meg om så har vi jo i tillegg to dører som svinger inn i rommet som gjør en slik plattformløsning litt kinkig å gjennomføre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Roffe: Kan du forresten bekrefte at Colorado-stolen fra Jysk er 74 cm bred på det bredeste?
    Så jeg hadde glemt å svare på dette. Målte begge stolene nede i går kveld, og det kan se ut som det er litt eksemplarvariasjon. Den ene måler 75cm og den andre 74,5 helt i front, mens de bakerst måler 74 begge to. Kan tyde på at armlenene er presset en tanke ut i front under bruk/flytting.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så jeg hadde glemt å svare på dette. Målte begge stolene nede i går kveld, og det kan se ut som det er litt eksemplarvariasjon. Den ene måler 75cm og den andre 74,5 helt i front, mens de bakerst måler 74 begge to. Kan tyde på at armlenene er presset en tanke ut i front under bruk/flytting.

75 cm er uansett veldig kompakt og fint. Takk for målingene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt praksis igjen!

Dere tror kanskje jeg bare har sittet og drømt om hevbare sofaer og smale reclinere (mens jeg har sittet i en), men jeg har faktisk gjort litt praktisk nede i kjelleren også.

Problemet er at arbeidet har vært av en så møysommelig og saktegående art (selv til meg å være), at å ha daglige reportasjer ville ha vært totalt meningsløst. Jeg har gått tilbake til arbeidet med vinduene og mørkeleggingsopplegget. Jeg begynner nesten å lure på om jeg har tatt meg litt vann over hodet her, så sakte som dette går. Ja, hele prosjektet er vel egentlig en venn-over-hodet-greie, men la oss prøve å glemme akkurat det nå.

Som noen muligens har merket, så er det relativt kaldt ute. Her har det i alle vall vaket mellom -10 og -20 i perioder, og dette merkes nede i kjelleren. Det står nok skikkelig kaldt fra Lecaveggene og i tillegg har vi denne morsomme z-kassetten som egentlig slipper iskald luft inn mellom Leca og stenderverk. Dette kombinert gjorde at det sivet kald luft fra rundt vinduet hele tiden. Litt ekkelt å jobbe i, så det første jeg gjorde var å tette med isolasjon rundt som dette:
    -img_2916_th-jpg
    (en hyggelig bieffekt er at ting ikke ramler ned i sprekken mellom stenderverk og Leca lenger... ;-))

Selvsagt ikke lufttett (og det var ikke meningen heller), men det hjalp veldig. Men likevel kom det kald luft fra et sted og når jeg ser/kjenner etter så er det jaggu meg siv fra selve vindusglasset!! Eller det vil si hjørnet av glasset der pakningen tydeligvis ikke er tett. Dette er jo helt ille siden dette til og med skal være et lydvindu. Elendige greier, men jeg måtte bare få tettet det, så det ble følgende lite vakre tetting med hvit Sikaflex mot svart tetningslist...:
    -img_2917_th-jpg
    (det ser faktisk ikke så ille ut som dette i virkeligheten - bilder er zoomet godt inn her)

Etter dette saumfarte jeg selvsagt resten av vinduet (og det andre vinduet), men fant heldigvis ikke noe lignende andre steder.

Så var det det jeg egentlig skulle gjøre da. Som skrevet før, så har jeg forkastet den opprinnelige løsningen med utforingslister dekket med akustikkplater og går for akustikkplate-på-ramme-prinsippet som ved dørene. Her er første ramme klar:
    -img_2921_th-jpg

Legg forøvrig merke til de tre klossene på venstre side som er siste finjustering av gardin-slusene. Det tok vel i overkant av 2 timer og tenke ut hvor disse skulle plasseres...

Mye å tenkte ut for en enkel stakkar fra landet her. På høyre side her skal vi ha akustikkplater. På venstre side en karm/utforingslist som i tillegg til å ha en fordypning hvor gardinen skal legge seg, skal være base for et lydvindu etterhvert:
    -img_2918_th-jpg

Jeg begynte med å prøve-plassere slusen for å avgjøre nøyaktig hvor gardinen vil "lande" for å kunne måle ut hvor fordypningen skal gå:
    -img_2927_th-jpg

Så var det konstruksjonen av bunn-utforingen:
    -img_2933_th-jpg

Fordypningen på høyre side er den jeg snakker om over. Det er rett og slett en esktra forsikring mot at noe lys skal lure seg forbi bunn-børsten til gardinen. Mulig den burde ha vært malt svart, men jeg har ikke gått så langt enda i og med at det skal komme et lydvindu rett innenfor, slik at det er små sjanser for ukontrollert lyd den veien uansett...

Her har jeg målt opp og foret opp med klosser så vi får bunn-utforingen så godt som i vater:
    -img_2934_th-jpg
    (ja dagslys, fordi jeg har være hjemme med sykt barn i dag (for de uten barn som måtte lure - det betyr ikke 8 timer med fri til å gjøre hva du måtte føle...))

Når vi prøvde utforingen sammen med slusen i praksis, viste det seg at noe modifisering måtte til:
    -img_2935_th-jpg

Her er den imidlertid på plass:
    -img_2936_th-jpg

En akustikkplate er også på plass. Det viste seg at det var ca 20mm oppbygning som skulle til og da var det like greit å bruke 2 lag akustikkplater som noe annet.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, nye bilder av fremdriften HERLIG

Ser meget bra ut RuneW, stå på videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det minker kraftig på grovarbeidet. Har ikke fått vært inne å sett på en stund. Så du hadde flere løsninger på å få hevet sofaen. Det så jo ganske greit ut på papiret. Bare å få det til å fungere 100 % kan jo være en del arbeid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sofahevemekanisme

Jeg har vært borte (fra forumet) noen dager så jeg har dessverre ikke fått skrevet dette tidligere (på et mer passende tidspunkt).

Mens jeg leste siste dagers diskusjon om sofa hevemeksnismene så kom jeg på en ide. Den er manuell, men dog enkel. Ettersom jeg ikke har vært så flink som så mange andre til å tegne, så får jeg prøve å forklare.

Hvis sofaen er, la oss si, 90cm dyp. Bygg da en kasse til å ha sofaen oppå som er f.eks. 120cm dyp.

I normal stilling står sofaen i framkant med sofabena plassert i fire hull i rampen, slik at sofaen egentlig står på gulvet. Og framkant av sofaen liner opp med framkant av kassen. Da har du, i nevnte eksempel, 30cm bak sofaen til veggen.

Når du vil gå over til kinostilling, løfter du sofaen ut av disse 4 hullene til bena, og plasserer den oppå kassa inntil veggen (dvs, 30cm lenger bak, inntil bakveggen.)
    Da har du hevet sofaen i samme høyde som kassa du bygger, og du har 30cm benplass. Du slipper også å bekymre deg for dyre mekanismer som svikter eller ikke tåler belastningen e.l.

Tilbake så skyver du sofaen 30cm framover og dropper den nedi hullene i kassa og blir stående i normal høyde i folhold til gulvet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Jeg har vært borte (fra forumet) noen dager så jeg har dessverre ikke fått skrevet dette tidligere (på et mer passende tidspunkt).

Mens jeg leste siste dagers diskusjon om sofa hevemeksnismene så kom jeg på en ide. Den er manuell, men dog enkel. Ettersom jeg ikke har vært så flink som så mange andre til å tegne, så får jeg prøve å forklare.

Hvis sofaen er, la oss si, 90cm dyp. Bygg da en kasse til å ha sofaen oppå som er f.eks. 120cm dyp.

I normal stilling står sofaen i framkant med sofabena plassert i fire hull i rampen, slik at sofaen egentlig står på gulvet. Og framkant av sofaen liner opp med framkant av kassen. Da har du, i nevnte eksempel, 30cm bak sofaen til veggen.

Når du vil gå over til kinostilling, løfter du sofaen ut av disse 4 hullene til bena, og plasserer den oppå kassa inntil veggen (dvs, 30cm lenger bak, inntil bakveggen.)
    Da har du hevet sofaen i samme høyde som kassa du bygger, og du har 30cm benplass. Du slipper også å bekymre deg for dyre mekanismer som svikter eller ikke tåler belastningen e.l.

Tilbake så skyver du sofaen 30cm framover og dropper den nedi hullene i kassa og blir stående i normal høyde i folhold til gulvet.
    Den var jammen ikke dum du! Dette forutsetter selvsagt at beina til sofaen er av en viss lengde så kassemetoden "monner", men det var absolutt en ide å ta videre i prosessen! Takker og bukker!

De 30cm tror jeg at jeg ikke har råd til, men det går evt an å gjøre løsningen litt mindre genial og heller flytte sofaen 5 cm og bruke en utskyvbar finerplate som fothviler.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda! Jeg ser for meg det syke barnet, hutrende i en kald kjeller, mens far bygger hjemmekino :-) Sykt barn er 8 timer fri - 7,5 timer med opptørking av spy, bleieskift, trøsting, hente drikke og vasking av mer spy...

Hold frem som du stevner RuneW.

Som noen muligens har merket, så er det relativt kaldt ute. Her har det i alle vall vaket mellom -10 og -20 i perioder, og dette merkes nede i kjelleren.
    .
    .
    .
    (ja dagslys, fordi jeg har være hjemme med sykt barn i dag (for de uten barn som måtte lure - det betyr ikke 8 timer med fri til å gjøre hva du måtte føle...))
    .
    .
    .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Å joda! Jeg ser for meg det syke barnet, hutrende i en kald kjeller, mens far bygger hjemmekino :-) Sykt barn er 8 timer fri - 7,5 timer med opptørking av spy, bleieskift, trøsting, hente drikke og vasking av mer spy...

Hold frem som du stevner RuneW.
    Hehehe - riktig så ille var det vel ikke. Det er da minst 18 grader i kjelleren - ingen grunn til å fryse ;-)

Som vanlig skjedde det lite i helgen i dypet, men nå er det ukedager og håp om mere liv. Akkurat nå for tiden venter jeg litt på å få testet den ene mørkeleggingsgardinem med strøm. Veldig spennende om den går opp og ned som den skal, og hvor stopp-punktene skal settes etc. Jeg har en skal-bli-ste-bror som er elektrikker (uten at ventetiden er under 2 mnd av den grunn ). Han låne meg en markisebryter, slik at jeg kan få testet dette litt nærmere.

Jeg kan faktisk ikke gjøre så veldig mye mer med det ene vinduet før jeg får bekreftet at opplegget fungerer. Når jeg fester slusene er det ingen vei tilbake - da gardinen gå som den skal. Det er et vanvittig opplegg med A må tas ned for å få ned B og B må tas ned for å få ned C osv osv. Derfor hanger videre framgang på det første vinduet faktisk mye på denne /&%()/&%/) bryteren som jeg har ventet på en stund.

Men i mellomtiden skal jeg begynne med vindu nr 2. Det som gjør det hele (dvs denne tråden ;-)) litt kjedelig, er jo at vindu 2 er en reprise av vindu 1, slik at det bare blir tull å skrive om det. Derfor blir det nok enda en uke med stillhet eller dagdrømmer om hevesofaer og annet svada... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry! Jeg klarer bare ike å la være (siden det likevel går trått på det praktiske plan...).

Kom på følgende løsning som bare krever en motor, er veldig enkel og (muligens) garanterer synkron heving:

-heve-sofa7-jpg

Den går i korthet ut på skrue-prinsippet og at en wire føres rundt til de fire beina og blir trukket av en standard markisemotor (som har innstillbare stoppepunkter :-))

Utfordringene med denne løsningen består i:

- Om skruene blir for tunge å dra rundt og om dette kan kompenseres ved å lage "kragene" (dingsene som wiren trekkes rundt på toppen av skruene) store.

- Opplegget for å la sofaen hvile på 4 roterende punkter og som samtidig (kanskje) må kunne festes til disse så man ikke kan løfte sofaen (tenker da for å unngå tipping i bakkant ved tråkking på fothviler)

---

Beklager denne piskingen av en (død) hest, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på denne /&)%()/& hevemekanismen.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL Digger den. Det der er en ekte Reodor-løsning.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ved å bruke sykkelkjeder og tannhjul burde dette ikke være noe problem, (dersom man ikke sitter i sofaen i ihvertfall) dette avhenger av hvor kraftig motoren er , gjengestigning og type, og ikke minst hvor raskt du forventer at sofaen skal reise seg.
    Hvis du får tak i en gammel campingvogn så kan jo skruene til støttebeina brukes.
    kanskje de kan brukes som de er? montere 4 støttebein på sofaen, med en overføring som kan kjøres elektrisk.?
    eller rett og slett kjøpe 4 standard jekker og bruke disse skruene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var inne på kjede/tannhjul, men har litt lite lyst på olje og søl rundt omkring - det pluss at et kjede som henger "sidelengs" i et 2 m spenn umulig kan være optimalt?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en slik løsning, bør du nok bruke en form for tvungen snynkronisering, f.eks kjede-drift mellom de 4 skruene, så de ikke blir forskjell i oppjekkings hastighet pga ulik skrue motstand der en wire kan gli osv.

Ellers en fin sofa hevings løsning synes jeg

Å Piske en død hest ja...., som en liten digresjon..., minner det utrykket meg litt om huskeregelen om at det ikke er lurt å sale en død hest, som igjen kan brukes om hvordan det er lurt å plassere "salen" på wire klemmer.... dvs det er ikke riktig det som det er gjort på bildet under... der den "døde hesten" er den "døde" wire siden der wiren som går ut er kuttet, mens den aktive siden som får hele belastningen fra strekken , også får når dette er skrudd sammen, får minst beskyttelse og størst punkt belastning fra U bøylen....

Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var inne på kjede/tannhjul, men har litt lite lyst på olje og søl rundt omkring - det pluss at et kjede som henger "sidelengs" i et 2 m spenn umulig kan være optimalt?
    Smøring? det fettet som kjeden er smurt inn med fra fabrikken bør holde i masseveis (kanskje også tørke av litt) for å holde kjeden stram kan du montere en slik uten vaier.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bruker du en slik løsning, bør du nok bruke en form for tvungen snynkronisering, f.eks kjede-drift mellom de 4 skruene, så de ikke blir forskjell i oppjekkings hastighet pga ulik skrue motstand der en wire kan gli osv.

Ellers en fin sofa hevings løsning synes jeg

Å Piske en død hest ja...., som en liten digresjon..., minner det utrykket meg litt om huskeregelen om at det ikke er lurt å sale en død hest, som igjen kan brukes om hvordan det er lurt å plassere "salen" på wire klemmer.... dvs det er ikke riktig det som det er gjort på bildet under... der den "døde hesten" er den "døde" wire siden der wiren som går ut er kuttet, mens den aktive siden som får hele belastningen fra strekken , også får når dette er skrudd sammen, får minst beskyttelse og størst punkt belastning fra U bøylen....

Greit å vite... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Smøring? det fettet som kjeden er smurt inn med fra fabrikken bør holde i masseveis (kanskje også tørke av litt) for å holde kjeden stram kan du montere en slik uten vaier.
    Jeg er relativt skeptisk til at denne sykkel-saken skal klare å stramme opp de lange strekkene hvor kjedet henger uten at det blir problemer (på sikt) med tannhjulene. Hadde kjedet hengt "riktig vei" hadde det vær problemfritt, men sideveis er jeg skeptisk.

Men som med det meste annet - mekanikk er jeg heller ingen ekspert på...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er relativt skeptisk til at denne sykkel-saken skal klare å stramme opp de lange strekkene hvor kjedet henger uten at det blir problemer (på sikt) med tannhjulene. Hadde kjedet hengt "riktig vei" hadde det vær problemfritt, men sideveis er jeg skeptisk.

Men som med det meste annet - mekanikk er jeg heller ingen ekspert på...
    det kan hende at du trenger 2-4 stk. for å holde skikkelig spenn...
    For å hindre at kjeden går skjevt på, kan du legge en eikebit som den glir på. med den belastningen som vil oppstå her, vil denne biten være utslitt om 20 år kanskje...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage et grøntområde rundt sitteområdet nesten som en vinterhage (men uten panoramavinduer/glasstak) og henge en hammock fra taket med justerbare kjettinger istedenfor sofa? ;-)

Side 230 av 587 FørsteFørste ... 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 226 227 228 229 230 231 232 233 234 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •