RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 23 av 587 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 523 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Heisan RuneW

ser ut som om planleggingen går ryddig for seg. Har akkurat vært gjennom det samme selv, og har vel brukt ca. 260m med forskjellige K-rør i både kino og kontor, både 16mm, 20mm og 32mm.
    Når det gjelder HDMI til PJ anbefaler jeg 32mm K-rør.
    F.eks. var DreamScreen HDMI kabel klønete å få gjennom selv i 32mm rør og særlig der hvor røret svinger. Den har skarpe kanter på kontakten som kan sette seg fast i ribbene på røret.
    Kan være en fordel å bruke hjørneskjøtemoffer i de verste "svingene" på 32mm-rørene.
    Zalo eller matolje er fagmannens "smøretricks" hvis kablene skulle butte i røra....

Just my 2 cents worth....
    Ok takk for tips, gary7! 32 mm rør til HDMI er allerede bestilt. Jeg kommer til å legge en HDMI-kabel uten k-rør når jeg bygger. Den flate greia fra DreamScreen ser jo helt umulig ut å tre gjennom noe som helst (men den gikk visst ikke an å bytte i noe annet). Så legger jeg 32mm k-rør ved siden av i tilfelle oppgradering senere.

Sitat Opprinnelig postet av Art-X
    dette så veldig gjennomtenkt ut ser ut som om dette blir bra
    Tusen takk, Art-X! Vi får håpe. Vi får håpe...

Sitat Opprinnelig postet av sma
    Har du forresten noe mål om når du skal være ferdig Rune?
    Noe sier meg at du er en mann som er veldig nøye
    Det som er så rart er at jeg egentlig ikke er så nøye. Ikke nøye med å har det rent i stua. Ikke nøye med å barbere meg. Ikke nøye med å vaske bilen. Ikke nøye med inntak av mat. Egentlig nesten ikke nøye med noe som helst... ;-)

Jeg håper jeg blir ferdig i år... det er det beste estimatet jeg kan komme med...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det RuneW at Yamaha har det
    kaldes forresten presence speakers,
    alle modeler fra 5k og oppover har det
    du har også presence speakers bak også men det er kun 1 som har til nå
    DSP 11z (11-2) totalt på den

Troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Stemmer det RuneW at Yamaha har det
    kaldes forresten presence speakers,
    alle modeler fra 5k og oppover har det
    du har også presence speakers bak også men det er kun 1 som har til nå
    DSP 11z (11-2) totalt på den

Troeen
    Ok. Lite trolig at jeg noen gang kommer til å bruke det, men det koster jo lite å være forberedt... Kanskje det blir vanlig i neste generasjon surroundsystem? Jeg la ut følere på AVSForum for ett år tilbake siden, om det var noe poeng å dra rør til taket. Så for meg at tak er siste skanse når det gjelder høyttalerplassering... Men det var får som trodde DET kom til å bli noe av, så jeg dropper å dra k-rør for høyttalere i taket i denne omgang ;-)

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok. Lite trolig at jeg noen gang kommer til å bruke det, men det koster jo lite å være forberedt... Kanskje det blir vanlig i neste generasjon surroundsystem? Jeg la ut følere på AVSForum for ett år tilbake siden, om det var noe poeng å dra rør til taket. Så for meg at tak er siste skanse når det gjelder høyttalerplassering... Men det var får som trodde DET kom til å bli noe av, så jeg dropper å dra k-rør for høyttalere i taket i denne omgang ;-)
    noe med poenget med de presence speakers er at de er med på og løft lyden i fra senter HT opp i senter av bilde sånn det skal være.
    så om det vil hjelpe om det kommer til blir et problem med at lyden i senter blir for lav, så vil det hjelpe med å presence speakers.

men det er noen meter kabel og ett par skruer til dit enda

Keep up the good work

Troeen
    jeg har testet systemet mitt med og uten, og tiden ute de presence speakers
    og det gikk ca 20min så ble de innkoblet igjen
    så 9-1 er minimum her i huset.. 9-2 neste steg

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et alternativ til korrugerte trekkerør til HDMI:

Jeg hadde liggende endel rør og bend fra en rørpakke til sentralstøvsuger. Desverre er disse solgt, men de hadde vært konge å bruke til HDMI. Kjenner du noen som har lagt inn sentralstøvsuger, så kan det kanskje være noen leftovers å raske til seg. En helt ny pakke med rør er nok litt overkill, men hey: Du fikk jo gratis kabel! Bruk penger på rør!:-D

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedefor å bruke diverse mat- & rengjøringsprodukter til å smøre kabelene med under trekking brukte jeg denne:

Feks høytalerkabler kan være like greit å smøre med en gang hvis det er endel bend, kan være ett hæ***te å trekke tilbake hvis det først stopper opp...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Som et alternativ til korrugerte trekkerør til HDMI:

Jeg hadde liggende endel rør og bend fra en rørpakke til sentralstøvsuger. Desverre er disse solgt, men de hadde vært konge å bruke til HDMI. Kjenner du noen som har lagt inn sentralstøvsuger, så kan det kanskje være noen leftovers å raske til seg. En helt ny pakke med rør er nok litt overkill, men hey: Du fikk jo gratis kabel! Bruk penger på rør!:-D
    Så vidt jeg skjønner, så selger de "sentralstøvsuger-rør" på Obs! Og det i løse biter, slik at man ikke trenger å kjøpe en "pakke". Kan jo være noe å vurdere, kanskje? Men slik jeg ser det, tror jeg det vil komme løsninger for bilde-data-transport som er mye enklere å få gjennom et 32mm rør enn dagnes HDMI. I alle fall innen det blir aktuelt for meg å trekke nytt.

Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    I stedefor å bruke diverse mat- & rengjøringsprodukter til å smøre kabelene med under trekking brukte jeg denne:
    Feks høytalerkabler kan være like greit å smøre med en gang hvis det er endel bend, kan være ett hæ***te å trekke tilbake hvis det først stopper opp...
    Takk for tipset!

Newcomer Art-X sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedefor å bruke diverse mat- & rengjøringsprodukter til å smøre kabelene med under trekking brukte jeg denne
    Helt enig med Ookami her : )
    Bruker dette produktet på jobben, fungerer helt utmerket! (Jobber som elektrikker)

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedefor å bruke diverse mat- & rengjøringsprodukter til å smøre kabelene med under trekking brukte jeg denne: opp...

denne lager noe griserier som er ut av en annen verden!

det er mer effektivt å bruke den silikonsprayen som rørleggere bruker når de kjører sammen delene sine! den lager ikke dette rotet som denne "aperunken" lager...

Mer effektiv er den også

Bare et lite ekstra tips

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50mm dreneringsrør! (tett type) En lett modifisering av en "badmintonball" så kan du trekke igjennom en scart kontakt om du vil Bor et hull i midten av ballen, tre trekkesnoren igjennom og la ballen ligge som en kappe og beskytte alle skarpe kanter.
    Da kan du også evt trekke gjennom et par nye K-rør dersom du vil det.
    et slikt rør passer akkurat inn på baksiden av en vegg boks. Eneste ulempen er at det krever litt plass på baksiden av veggen.

Newcomer Art-X sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

det er mer effektivt å bruke den silikonsprayen som rørleggere bruker når de kjører sammen delene sine! den lager ikke dette rotet som denne "aperunken" lager...

Mer effektiv er den også

Bare et lite ekstra tips
    Både uenig og enig med deg. Silikonsprayen er helt klart mindre grisete, men jeg synes ikke den er like effektiv

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg skjønner, så selger de "sentralstøvsuger-rør" på Obs! Og det i løse biter, slik at man ikke trenger å kjøpe en "pakke". Kan jo være noe å vurdere, kanskje? Men slik jeg ser det, tror jeg det vil komme løsninger for bilde-data-transport som er mye enklere å få gjennom et 32mm rør enn dagnes HDMI. I alle fall innen det blir aktuelt for meg å trekke nytt
    Da jeg skulle fikse opp sentralsuger'n på hytta etter gnagerene hadde gått amok, da var det billigere å kjøpe en hel pakke med mye rart vs løse deler. Men det var et par år siden og prisene kan ha endret seg.

HDMI vil nok vare noen år og min gjetning er enten at den havner i trådløsklassen (consumer) eller via fiberoptisk (prosumer) for lenger strekk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    50mm dreneringsrør! (tett type) En lett modifisering av en "badmintonball" så kan du trekke igjennom en scart kontakt om du vil
    Hvis jeg begynner å dra scart-ledninger gjennom veggene mine, så får noen få lagt meg inn ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg begynner å dra scart-ledninger gjennom veggene mine, så får noen få lagt meg inn ;-)
    Gud forby, begge deler!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    HDMI vil nok vare noen år og min gjetning er enten at den havner i trådløsklassen (consumer) eller via fiberoptisk (prosumer) for lenger strekk.
    Ja, jeg håper da inderlig at HDMI varer noen år. Da slipper jeg å dra noe som helst gjennom k-røret. Ellers så finnes det vel allerede en rekke alternative metoder for å overføre HDMI-signaler som er lettere å trekke gjennom rør enn standard HDMI-kabel. Du nevnte et par. I tillegg har vi MiniHDMI som jeg synes virker veldig spennende når det gjelder gjennomføring i k-rør. Her kan man se forskjellen på std HDMI og MiniHDMI:

(Det triste er at MiniHDMI dessverre bare kommer i 3 meters strekk fordi de i første rekke er beregnet på håndholdte enheter. Vi får bare håpe at de fikser noen lengere strekk etterhvert).

Ellers er det jo CAT5-overført HDMI (trykk på bildet):

(kjekt hvis man har 50 meter langt strekk, noe alle med en hjemmekino av respektabel størrelse selvsagt har...).

Poenget er i alle fall at jeg går for 32mm k-rør fordi jeg regner med at når jeg må oppgradere til noe bedre enn DreamScreen HDMI-kabelen, finnes det garantert "slankere overføringsmetoder", slik at jeg ikke får problemer.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Sier meg ikke uenig i det, men i valget mellom Zalo, Matolje & 3M's Julius-extrakt så hadde jeg gått for 3M's

Blir litt griseri, men ikke noe problem. Ville trudd 3M'en gjorde en bedre jobb med spesielt vanskelige kabler enn Silikon, men skal ikke krangle med fagfolk

Antar de fleste "for-kraftig-knekk-i-svingen-på-k-røret" kommer av hobby-elektrikkere som meg, vet det ikke er bra, men når først ulyka er ute så ett tips: Hvis du ikke engang får igjennom trekkefjæra fra noen av endene, mat inn litt tynn hyssing og støvsug den igjennom, eventuelt blås den igjennom med trykkluft, bruk hyssingen til å dra gjennom noe litt kraftigere som så brukes til å trekke trekkefjæra gjennom kneika (man får fjæra til å svinge krappere)
    Kansje ikke noe fag-mannstipps, men kjipt når man står der :-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar de fleste "for-kraftig-knekk-i-svingen-på-k-røret" kommer av hobby-elektrikkere som meg, vet det ikke er bra, men når først ulyka er ute så ett tips: Hvis du ikke engang får igjennom trekkefjæra fra noen av endene, mat inn litt tynn hyssing og støvsug den igjennom, eventuelt blås den igjennom med trykkluft, bruk hyssingen til å dra gjennom noe litt kraftigere som så brukes til å trekke trekkefjæra gjennom kneika (man får fjæra til å svinge krappere)
    Kansje ikke noe fag-mannstipps, men kjipt når man står der :-?
    Støvsuger-trikset vet jeg med sikkerhet at elektrikere bruker, så DET er i alle fall fagmann-aktig nok...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt ting og tang

Fikk slept meg ned i dypet igjen og gjort noe "fornuftig"...

Fikk endelig skrudd fast gipsplatene i taket på en forsvarlig måte (en del av dem var bare nestet fast med et minimum antall skruer pga tidsnød). Brukte vel et et par hundre skruer, så det var ikke gjort i en fei akkurat. Når jeg ble sliten i skruarmen, gjorde jeg litt annet småarbeid.

Fikk fuget ferdig ytterdøra:
    -img_9304-jpg

Det var alt for stor åpning for fuging på venstre side, så jeg måtte sage til et bord av en hobbyplate og fore i mellom (rødt):
    -img_9306-edit-jpg
    (pent? nei! fungerende? vi håper på det...)

Så var det litt viktigere og mer hjemmekino-orientert arbeid, nemlig fuging av bunnsvill. Dette er viktig for å få det lufttett. Først et strøk med den evinnelige KZ'en...:
    -img_9307-jpg

Så tager man det man haver av fugelignende substanser og tyter på:
    -img_9308-jpg

Så blir det noe ala dette:
    -img_9310-jpg
    (dessverre for dere og heldigvis for meg, tok jeg ikke bilde av "skjøtene" mellom de forskjellige typene av fugemasse jeg brukte bortover...)

"HJØRNE STØLPE":
    -img_9312-jpg
    (Hehehe - noen som tør å gjette på om det var lokale snekkere hos meg?)

Litt merkelig sentrering av stenderverket på denne veggen. Skulle nesten tro gutta slavisk hadde fulgt CorelDraw-tegningene mine! Jeg håper da virkelig ikke det, for det var jo bare noe jeg hadde kladdet ned for å finne ut ca størrelse på rommet... Dette må jeg sjekke! Men uansett, jeg kommer til å lage en "kommandosentral-boks" der det er merket med rødt:
    -img_9315-edit-jpg

Denne blir jo ikke 100% sentrert (pga ovennevnte greie), men det får gå. Jeg kommer til å gå for en boks ca 10 cm dyp som skal tettes mot alle k-rørene som kommer inn i den (og det blir mange). Dermed slipper jeg å lydtette hver enkelt veggboks.

Jepp, jepp. Alt for i dag...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen at du skulle bruke Scart, bare for å vise kapasiteten på røret... ;-)
    Litt merkelig sentrering av stenderverket på denne veggen. Skulle nesten tro gutta slavisk hadde fulgt CorelDraw-tegningene mine! Jeg håper da virkelig ikke det, for det var jo bare noe jeg hadde kladdet ned for å finne ut ca størrelse på rommet... Dette må jeg sjekke! Men uansett, jeg kommer til å lage en "kommandosentral-boks" der det er merket med rødt:

Denne blir jo ikke 100% sentrert (pga ovennevnte greie), men det får gå. Jeg kommer til å gå for en boks ca 10 cm dyp som skal tettes mot alle k-rørene som kommer inn i den (og det blir mange). Dermed slipper jeg å lydtette hver enkelt veggboks.
    Det er rett og slett for at all stenderverk skal gå opp i 60cm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er rett og slett for at all stenderverk skal gå opp i 60cm.
    Ja, sikkert, syntes bare det så ut på bildet som det ikke var cc 60 cm på venstre kant, og kunne ikke skjønne poenget med det. Mulig jeg blir lurt litt av bildet.

(og ja, jeg skjønte poenget med scart-eksempelet var størrelsen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal dra noe så stort som en scart heller...)

Side 23 av 587 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 523 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •