RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 225

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 225 av 587 FørsteFørste ... 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 221 222 223 224 225 226 227 228 229 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 ... SisteSiste
Viser resultater 4,481 til 4,500 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Heis liften til ønsket film-innstilling, og kle den med filt, helt ned til gulvet. Når du nå senker liften vil jo filten bare legge seg pent rundt?
    Egentlig enig. Det er muligens delte meninger rundt hvor "pent" en filt vil folde seg rund ved nedsenking, men kanskje bedre enn synlig mekanikk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Sofa løsning

Dette med "automagisk" sofa var litt interessant.

Før jeg begynner å plapre kan jeg jo nevne at jeg har bachelor i mekatronikk.. ikke at mitt ord er "lov", men det burde finnes noe fornuft i utregningene. :-D

jeg syntes det er kult at man kan heve sofaen mens noen sitter i, så jeg har tatt utgangspunkt i at enheten må klare den belastningen. En annen ting er at man gjerne vil ha sånt som dette "usynelig", derfor velger jeg å gå for "sakseprinsippet". Med den løsningen vil man lett kunne få til byggehøyde på 50mm. (se vedlegg)

Basis for utregning:
    Max høyde: 250mm
    Min høyde: 50mm
    Ledd med lengde: 500mm
    Max vekt: 500kg (Det kan sikkert diskuteres i om dette er for mye, men regelen er ofte å ta den egentlig belastningen * 1,5.)

Ut i fra disse basisene får jeg en kraft på ca 11 277N i værste tilfelle (saks ved min-posisjon). Det vil si at enten kan man bruke en elektrisk sylinder for hele jobben; eks: http://www.jovac.as/images/con50_uk_ver1%5B1%5D.0.pdf , eller gå for 2 eller flere.

Hvis man har en PC i nærheten så er det veldig enkelt å lage styringen for dette. Programmet man bruker hete Labview og med det er det lett å rigge til tråløs kontroll. :-D Så det er bare å sette i gang! hehe..

Fantastisk prosjekt RuneW! Veldig artig å følge med!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann

Før jeg begynner å plapre kan jeg jo nevne at jeg har bachelor i mekatronikk.. ikke at mitt ord er "lov", men det burde finnes noe fornuft i utregningene. :-D

jeg syntes det er kult at man kan heve sofaen mens noen sitter i, så jeg har tatt utgangspunkt i at enheten må klare den belastningen. En annen ting er at man gjerne vil ha sånt som dette "usynelig", derfor velger jeg å gå for "sakseprinsippet". Med den løsningen vil man lett kunne få til byggehøyde på 50mm. (se vedlegg)

Basis for utregning:
    Max vekt: 500kg (Det kan sikkert diskuteres i om dette er for mye, men regelen er ofte å ta den egentlig belastningen * 1,5.)

Ut i fra disse basisene får jeg en kraft på ca 11 277N i værste tilfelle (saks ved min-posisjon). Det vil si at enten kan man bruke en elektrisk sylinder for hele jobben; eks: http://www.jovac.as/images/con50_uk_ver1%5B1%5D.0.pdf , eller gå for 2 eller flere.

Hvis man har en PC i nærheten så er det veldig enkelt å lage styringen for dette. Programmet man bruker hete Labview og med det er det lett å rigge til tråløs kontroll. :-D Så det er bare å sette i gang! hehe..

Løsningen virker grei, men jeg ville gå for 2 sylindere pr saks.
    Vil tro at nedbøyning av stengene vil bli et problem dersom man velger den løsningen du har skissert. (Inventor?)
    11277N synes jeg virker lite, siden du har en belastning på 5000N og moment armen på sylinderen blir veldig liten i forhold til armen på lasten.

En liten forenklet beregning tilsier at du vil få en last på 25000N i sylinderen (dersom du bruker g=10)
    -sakseheis-jpg

Du vil i såfall få bruk for 6 stk av disse dersom du har en kraft på 25000N og hver sylinder tar makslast 4500N.
    Hørtes ikke ut som en billig sak...
    Kanskje man kan bruke Biltema "sylinderen" fra jekken?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann

Basis for utregning:

Hey hey! En mekatroniker med på prosjektet! Det er jo helt fantastisk at det er såpass mange som leser denne tråden at man kan fange opp mennesker med helt spesielle kompetanser!

Ja, en slik sakse-løsning virker tiltalene. Tror nok det er best to aktuatorer for ikke å bøye stengene slik paalab nevner. Kraft-beregning aner jeg ingen ting om, så det får dere to "krangle" dere fram til en løsning på.

Hvis heise-enheten bare bygger 5 cm i laveste posisjon, så kan den jo fint gjemmes under sofaen, mellom beina, men hvordan blir overgangen mellom den bevegelige toppen og bunnen? Kan man gjøre noe slikt som forsøkt illustrert på den basale skissen under?

-heve-sofa-gif

Der man bruker U-profiler (?) som saksen hengsles fast i på den ene siden og ruller på et hjul nede i profilen på andre siden (og ditto oppe).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er flink til å tegne, RuneW. Jeg har tenkt i de samme baner, men tok ikke tiden til å tegne det.

Jeg har for øvrig lurt litt på hvor mye noe slikt vil koste. Det KAN jo hende at det er like rimelig å gå for 4 Biltema-jekker (en i hvert hjørne) og droppe hele sakseanordningen. ;-)

Har tenkt litt på hvordan man kan gjøre dette relativt pent uten å bygge plattform under hele sitteområdet, og nedenstående stygge prinsippskisse illustrerer min ide rundt dette. Finn en sofa med ben som er litt høyere enn jekkene. Lag en ny plate under (tegnet i hvitt med blå kant). Sett 4 jekker under denne, en i hvert hjørne. Så bygger du "skjørt" rundt hele (tegnet i blått). Dette skjørtet kan lages i tre og kles med stoff i samme farge som sofaen, om ønskelig.

Det er ihvertfall et utgangspunkt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du er flink til å tegne, RuneW. Jeg har tenkt i de samme baner, men tok ikke tiden til å tegne det.
    CorelDraw er vår venn! Har holdt på med det siden V2 tidlig på nittitallet... :-)

Jeg har for øvrig lurt litt på hvor mye noe slikt vil koste. Det KAN jo hende at det er like rimelig å gå for 4 Biltema-jekker (en i hvert hjørne) og droppe hele sakseanordningen. ;-)
    Jeg er rimelig sikker på at 4 Biltemajekker blir den billigste løsningen (og kanskje den beste?). Det som er usikkert med disse jekkene er om de kommer i usynk med hverandre og lager krøll på den måten, samt hvor mange ganger opp og ned de går før de ryker.

Når det gjelder sofa-skjørt, så var det vel en annen kar som foreslo filt som dekket åpningen. Er det noe slikt du tenkte på også?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kombinerer denne med løsningen du har skissert, kan du greie deg med 2 stk. Biltemajekker

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dersom du kombinerer denne med løsningen du har skissert, kan du greie deg med 2 stk. Biltemajekker
    Det er korrekt. Spørsmålet er hvor mye en solid saksekonstruksjon med glideskinner og hjul vil koste å få laget. To ekstra jekker havner vel på 1400 kr, sånn ca. Får du til saksekonstruksjonen vesentlig under det, så er det vel verdt forsøket. Man skal uansett lage en sånn sakseanordning veldig stiv hvis man ikke skal få følbar svikt i den i hevet stilling.

Jeg skjønner likevel betenkningen med jevne løft og holdbarhet på jekkene. Men med fire jekker halveres jo løftebelastningen kontra to jekker. Jeg vil uansett tro at det er lurt å lage et rele som automatisk kobler ut hver jekk i korrekt hevet stilling, slik at man ikke kan heve lenger, kun senke... I nedre stilling vil man jo kunne beholde sofaens ben, slik at den da ikke hviler på jekkene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt. Spørsmålet er hvor mye en solid saksekonstruksjon med glideskinner og hjul vil koste å få laget. To ekstra jekker havner vel på 1400 kr, sånn ca. Får du til saksekonstruksjonen vesentlig under det, så er det vel verdt forsøket. Man skal uansett lage en sånn sakseanordning veldig stiv hvis man ikke skal få svikt i den i hevet stilling.
    Pål låner bare fattern sitt verksted og smeller sammen en slik til meg på 1-2-3, ikke sant Pål?

Pål?

På-å-å-å-å-å-ål???

For å dra sakseprinsippet litt videre, kunne man muligens ha klart å spe på med en auto-fot-hviler med noe ala dette:

-heve-sofa2-gif

Kanskje.... Litt detaljer som mangler her... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre samme stil som enkelte racerbiler som kommer inn for pitstop, de har 4 jekker under bilen som hever den for dekkskift etc.

Lite beveglige deler, stjeler ikke plass, og er totalt usynlig når de ikke er i bruk. Et "skjørt" kunne dekket til når sofaen ble hevet opp.

Utrolig artig prosjekt forresten!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært til mas da
    1-2-3-4-5, tja noen timer vil det vel ta men det er vel ikke før tidligst til sommeren...
    Med litt hjelp av deg, så kan vi vel få smekket sammen noe, men det må grubles og regnes litt først, slik at vi er sikre på at det lar seg gjøre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Svært til mas da
    1-2-3-4-5, tja noen timer vil det vel ta men det er vel ikke før tidligst til sommeren...
    Med litt hjelp av deg, så kan vi vel få smekket sammen noe, men det må grubles og regnes litt først, slik at vi er sikre på at det lar seg gjøre.
    Jepp. Tror vi kan spare en del tid hvis vi har alt 100% klart for oss før vi begynner med tape og lim (eller muligens vinkelsliper og sveiseapparat)...

Og vi har god tid. Det er votter og vinter (bokstavelig talt) før det blir behov for dette.

---

Dronningen og jeg så forresten på disse Jysk-stolene og de ble tatt godt imot! Eneste aberet med disse er at de ikke snurrer, men med feite "skli-briketter" under, regner jeg med at det order seg fint (blir jo dumt hvis de snurrer for lett også).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Utrolig artig prosjekt forresten!
    Hehe - tenker du på hele prosjektet eller sofa-prosjektet? Sofa-prosjektet er jo mye tankespinn, men selv om det aldri blir realisert så kanskje andre kan bruke noen av ideene vi kommer fram til her. Da er det jo ikke bortkastet serverplass ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå her jeg herjet i en ustabil gammel versjon av CorelDraw jeg også.

Mitt forslag er å dumpe hele greiene med hydraulikk, luft, skruer or whatever og satse på god gammeldags mannekraft!

Jeg antar at godstolene ikke kommer til å kjøre på plass av seg selv med GPS og motoriserte hjul, så da er det uansett noen manuelle operasjoner som skal til. Og med to grep på sofaen så lar den seg heve enkel den også:

I nedre posisjon
    -sofa_ned-jpg

I øvre posisjon
    -sofa_opp-jpg

Jeg ser for meg 4 "bein" med hjul oppe. Opplagret i en nedre ramme i et punkt som disse beina kan rotere rundt (sort sirkel). I nedre posisjon ligger tyngden på kortenden av trekanten, gjerne med en kraftig kloss vertikalt over opplagringspunktet.
    Når sofaen skal heves:
    Man tar tak i fremkant av sofaen og en fjær (som jeg glemte å tegne) trekker beina i vertikal stilling. Hjulet legger seg i en fordypning i øvre ramme som forhindrer bevegelse. Belastningen på sofaen vil da gå "over senter lock" i forhold til roatasjonsaksen og holde beina på plass med sin egen tyngde. Tilsvarende operasjon gjøres med et enkelt løft i bakkant av sofaen.

Senking: Ved å dytte beina innover til de passerer oversenter-aksen (rød stiplet strek), da vil tyngden av sofaen legge ned resten av beina (forutsatt at fjærene ikke er for kraftige). Ved å montere et tverr-stag mellom to av beina (f.eks de to fremre) da vil en kunne dytte to bein samtidig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng i det at det aldri kan bli en en-klikks-løsning dette her og at man muligens burde stikke fingeren i jorda...

Som en manuell løsning ser forslaget ditt veldig bra ut (for en amatør i alle fall)!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å punktere tekno-brainstormingen her i tråden, for den er særdeles engasjerende....:???::roll::grin:

Og dette er jo også en "hightech" løsning - oversenter lås benyttes på så godt som allt av understell på fly og da kan du påberope deg sofaføtter designet etter løsninger fra flyindustrien ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter hele saken inn i en "kassett" slik at den øvre platen kan gli opp og ned, men ikke til noen av sidene, så tåler den at at f.eks meg (vekt ca 100kg) dumper ned i sofaen etter en sniktur på toalettet under en maratonvisning. Kraften vil da bli langt større enn 100kg og dersom det ikke er noen glide stopper på den øvre platen frykter jeg at jeg + eventuelt 2 andre ligger på ryggen et øyeblikk etter.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste manuelle løsningen her ser veldig bra ut.
    Om en da monterer en gassdemper på hver av disse bena(fra midten og utover) Skal det ikke så mye løftekraft til før sofaen er oppe.

Tror gassdemper er noe enklere å bruke en fjær.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det skal nok litt mer til for å punktere en elektrisk hevesofa!

At jeg burde stikke fingeren i jorda er ikke det samme som at jeg kommer til å gjøre det ;-)

Men som sagt: Foreløbig og langt inn i framtiden, er dette bare teori og moro!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Men som sagt: Foreløbig og langt inn i framtiden, er dette bare teori og moro!
    Det som skal være hevet(tog du ann) over enhver tvil er at gnisten er tilbake hos Rune , og godt er det !
    Fantastisk så mange som engasjerer seg i denne threaden , hadde jeg vært deg Rune hadde jeg patentsøkt threaden , for her kommer noen produsenter til å sniktitte etter ideer
    Makan til kreative folk , og når også fagfolk innen rare løsninger melder seg på i diskusjonen må det jo bli bra.
    Skal du gå for noe ordentlig corny som garantert er unikt lager du kroker i sofaen med 4 taljer i taket som hever den til en frittsvevende løsning...

Side 225 av 587 FørsteFørste ... 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 221 222 223 224 225 226 227 228 229 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •