RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 223

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 223 av 587 FørsteFørste ... 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 219 220 221 222 223 224 225 226 227 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 ... SisteSiste
Viser resultater 4,441 til 4,460 av 11737
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var skikkelig gode nyheter. Gleder meg veldig til å se din løsning på transformers kino. Selv om det blir sneile i slow motion, skal jeg selvsagt følge med videre. Lykke til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dørsluse #2 komplett

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det går garantert an!

Bevist av følgende setning:

"Blah blah blah..."

Ergo går alt! 8)
    Hehe - det var litt av et bevis gitt

---

Bare for å komme litt videre: I kveld ble dørsluse #2 ferdigstilt. Det var faktisk bare ca 83 cm fuging igjen, så det var fort gjort!

For å se litt framover så har jeg følgende fengende ToDo-liste:

Vinduer

- Sage ut plass til og montere dukrull/motor #2 (#1 er jo på plass)
    - Måle ut og og tilpasse fester for sluser til vindu #2

Jeg har gjort dette for vindu #1 ved hjelp av FruW's rikholdige bibliotek av (for meg) totalt uinteressante bøker:
    -img_2914_th-jpg

- Måle ut og lage fester for akustikkplater på sidenen og i bunn i stendenfor utforingslister.

En interessant detalj rundt utforingslister:

For vinduene trengte jeg i utgangspunktet ca 8 x 120 cm utforingslister. Siden disse kom i 210 cm lengder endte jeg selvsagt opp med å kjøpe 8 hele lengder og fikk følgelig masse kapp. Deretter klarte jeg i en (selv til meg å være) usedvanlige ukonsentrert periode å sage/måle så mye feil at jeg måtte kjøpe 4 ekstra utforingslister. Til slutt hadde jeg 2 komplette "utforings-rammer" klare til montering. Men nå har jeg gått vekk fra denne løsningen og har tenkt å bruke akustikkplater istenden. Det eneste jeg egentlig trengte utforingslister til er toppen av vinduskarmen.

Dermed er fasit 12 stk utforingslister for 2 x 120 cm utforinger...

- Lage vinduskarm i bunn
    - Feste sluser for vindu #1 og #2.

Deretter er det tid for den indre delen av vinduene, som er DIY lydvindu og, ja, utforingslister faktisk (bortsett fra at jeg kan bruke vanlig treverk til dette siden de ikke skal inn i noe spor).

Det minner meg på at et det er på høy tid å finne ut hva målene på lydglassene skal være slik at jeg får igang en bestilling av disse. Det kan jo fort ta 4 uker for alt jeg vet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med på tråden din en stund, og skulle bare si det er hyggelig å se at du er i gang igjen. Keep it going.... :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du er i gang igjen, Rune.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For vinduene trengte jeg i utgangspunktet ca 8 x 120 cm utforingslister. Siden disse kom i 210 cm lengder endte jeg selvsagt opp med å kjøpe 8 hele lengder og fikk følgelig masse kapp. Deretter klarte jeg i en (selv til meg å være) usedvanlige ukonsentrert periode å sage/måle så mye feil at jeg måtte kjøpe 4 ekstra utforingslister. Til slutt hadde jeg 2 komplette "utforings-rammer" klare til montering. Men nå har jeg gått vekk fra denne løsningen og har tenkt å bruke akustikkplater istenden. Det eneste jeg egentlig trengte utforingslister til er toppen av vinduskarmen.

Dermed er fasit 12 stk utforingslister for 2 x 120 cm utforinger...
    Dette kunne like gjerne vært meg selv En utnyttelsesgrad på 0,38 er ikke verst...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akirk
    Har fulgt med på tråden din en stund, og skulle bare si det er hyggelig å se at du er i gang igjen. Keep it going.... :-D
    Jeg setter pris på alle slike ytringer, Akirk!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    En utnyttelsesgrad på 0,38 er ikke verst...
    Jeg er ikke noe matematisk geni og ikke vet jeg definisjonen av utnyttelsesgradheller, men er ikke tallet 0.17 (2 av 12 plater = 1/6)?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnestykket mitt baserte seg på total lende av materialer og at at du hadde 2 stk. komplette vindusrammer, men ved nærmere lesing så var det 2 utforingslengder? Altså ett halvt vindu? Da blir regnestykket mitt feil, ja. Men da ripper vi ikke nærmere opp i dette

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja det var jo nettopp det som var så tragi-komisk med det hele: At jeg ender opp med å bare ha behov for to lengder i tillegg til all feilkappen :-)

Men greit. Jeg skal se litt framover.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, kjipt når ting går i krøll, men her må det da være flere som kvalifiserer til alzheimer-light-klubben. Det er riktig nok over et årsiden, men rommet ble da vitterlig presentert som en kjellerstue/flerbruksrom allerede fra starten. Riktig nok en ekstrem-isolert kjellerstue som dermed egnet seg udmerket til skikkelig kinotrøkk, men dog; en kjellerstue. Personlig har jeg aldri hat noen andre forvetninger, men det er også dette premisset som har gjort at tråden appellerer så mye. Den har liksom blitt oppskriften på hvordan man kan lage en utrolig bra hjemmekino, uten å ha dedikert hjemmekino.

Når det gjelder møbelering ser jeg at du allerede har funnet fram gode løsnigner. Det å kunne snu rundt på sitteplassene er vel essensielt for å kunne ha flest mulig sitteplasser, både for filmtitting og andre sosiale aktiviteter. Nok en gang kommer Kokken med geniale forslag. Hvor får man tak i det bordet? Jeg vil ha et! Å kunne heve den bakere sofaen ville jo være i tråd med alle andre "reodor-løsninger" i denne tråden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg glemte å takke Kokken for gode forslag! Sorry! Det var spnn voldsomt trøkk her en stund at jeg ikke klarte å svare på alt. Send gjerne linker til lure møbler og det gjelder dere alle! Jeg er en sucker for praktiske/lure løsninger ala foldebord og slike ting!

Møbleringsløsningen min var egentlig bare et forslag. Jeg er veldig åpen for alternative løsninger hvis dere kommer på noe lurt, evt linker til møbler som dere tror egner seg spesielt godt. En serie med både 2+3 sofa og enkeltstoler som matcher er av superinteresse!

Problem så lang i min søken er å finne lenestoler som er smale nok til at tre kan plasseres bredden uten at senterstolen bommer på sweet spot, men det er jo kun i ego-modus at dette har noen betydning, og da kan man vel alltids flytte unna det som er i veien.

Men likevel: Smale lenestoler er av interesse!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Roffe har kjøpt noen lenestoler på Jysk til 1500 kr? De er ganske smale og helt fine å sitte i. Har prøvd de hos Gary7 og de funker bra til formålet. Det er jo selvfølgelig ikke som de "digre" amerikanske flakene, men de har jo også priser og plassproblematikk deretter.

Søgning

Edit: så de ligger til 2499 kr, men ille er det jo ikke uansett..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, de er av og til på salg hos Jysk. Jeg ga vel 1500 for mine, men har sett de helt nede i 1250kr stykket (grisebillig!). Jeg forsøkte dem første gang hos XU. Det er litt knirk i læret, men noe negativt må man jo forvente til prisen. Det er jo ikke noe problem når man sitter stille. ;-) Disse stolene er vel 78cm brede.

Ellers har vel Hjellegjerde en lenestol i sin Dsigned-serie som heter Living Relaxer som avhengig av valg av armlene er 75-77 cm bred. Dette er et valg jeg tittet på og kunne gått for, men som falt utenfor mitt budsjett. Har en kamerat som har dette i stua, og de er skikkelig gode. Det positive her er jo at man kan matche stoler og sofaer og få akkurat den kombinasjonen man vil, siden dette er en typisk modulserie. Mange farger å velge i er det også.
    Se Dsigned-katalogen på denne siden: Kataloger ::*Hjellegjerde
    Sjekk også ut Fjords-serien. Mange smale lenestoler der, også med svinge-understell. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er denne dere snakke om?

Den ser jo helt all right ut, og 78 cm bredde tror jeg holder fint til "problemet" mitt. Det ser ut til at det har vært en viss prisstigning for i følge jysk.no ligger den på 2.5k nå.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Regner med at det er denne dere snakke om?

Den ser jo helt all right ut, og 78 cm bredde tror jeg holder fint til "problemet" mitt. Det ser ut til at det har vært en viss prisstigning for i følge jysk.no ligger den på 2.5k nå.
    Ja det er den. 2500 kr er normalpris. Men den er på kampanjetilbud med jevne mellomrom. Smør deg med litt tålmodighet, og vips er den nede i 1500 eller 1250 igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger påsmursel av tålmodighet som en somalier trenger påsmursel av solkrem.

Jeg skal nok klare å vente som en gjedde i sivet. Forresten er det vel fortsatt "noe" opp og frem til det blir et skrikende behov for møbler. Men det er godt å være forberedt, så tusen takk for gode tips!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja det er den. 2500 kr er normalpris. Men den er på kampanjetilbud med jevne mellomrom. Smør deg med litt tålmodighet, og vips er den nede i 1500 eller 1250 igjen.
    Det står at det er skinn/PVC på jysk sine sider. Men vet du hvor det er pvc? Har hatt problemer med pvc på tilsvarense stoler som sprekker opp..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det står at det er skinn/PVC på jysk sine sider. Men vet du hvor det er pvc? Har hatt problemer med pvc på tilsvarense stoler som sprekker opp..
    Nei, jeg vet ikke. Har bare kjøpt dem og sittet i dem. De knirker til du har funnet sittestillingen. Etter det er det greit. ;-) Om de skulle sprekke opp etter et par års tid, så synes jeg ikke det er så farlig. Da har jeg sikkert budsjett til å oppgradere. Det påstås at de har skinn på alle sitteflater. Det er ikke et spesielt mykt skinn, for å si det slik, men greit til mitt bruk.

Ta en tur til Jysk-butikken din. De står utstilt der, så da er det jo bare å prøvesitte før man bestemmer seg.

Forresten så synes jeg bildet lyver. Sitteflatene har en mye grovere struktur enn på bildet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnt en del ganger nå Rune, men jeg sier det allikevel. Det godt å høre at du kom i gang igjen. Jeg ble nesten litt småfrustert når jeg et øyeblikk trodde du skulle gå bort fra kino når du har lagt ned *så* mye arbeid i byggingen og ikke minst alle detaljer du også har vært så utrolig flink med å dokumentere her på forumet.

At det nå skal bli et kombinert rom som hele familien kan nyte gir deg bare et par nye utfordringer, ikke problemer...

Følger spent med på utviklingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og jeg sier det også igjen: Takk for all støtte!

---

Så hvis vi skal fortsett galskapen i en litt annen form, kanskje det finnes noe slik som dette å få tak i i en litt midre og billigere skala:

-lift-jpg

Hvis denne platformen bare behøver å heves f.eks. 25 cm, så bør det jo være en enklere konstruksjon enn den vedlagte saken...

Et problem er selvsagt minstehøyden på en slik platform. Men hvis man klarer å få til en minstehøyde på under 10cm, så burde det jo kunne gå an å gjøre en skikkelig knetakling på sofaen og ta av 10 cm på hvert bein...

Vi har da et fothvileproblem, men jeg har allerede minst et par løsninger på det mentale tegnebrettet. Det mest praktiske er kanskje en henglset sak som ved senket nivå er foldet fra platform og opp, men det kuleste er uten tvil en aktuatordrevet platform som skyves fram fra under sofaen samtidig med at den heves, som her:

-heve-sofa-gif

Nå er jeg i ferd med å gå helt av skaftet igjen, og jeg elsker det!

Jeg ser for meg en del potensielle klem-skader her, så jeg må tenke litt sikkerhet også... kanskje en god, myk list rundt hele, så i alle fall fingre ikke blir knust...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel si at en slik motorisert heving er:

1. Galskap. 8) ;-)
    2. Kult.
    3. Vanskelig å få pent.
    4. Kandidat for en utvidelse av rommet ETTER at det er ferdig.

Skal du ha noe gulvvarme i rommet? (Husker ikke om du har skrevet noe om dette tidligere)

Hvis ikke kan du jo vurdere om du skal bygge en lav plattform (ca 10cm høy) under HELE sitteområdet og felle hevingsmekanismen ned i denne plattformen. ;-) Da vil du jo få en stealth-løsning på dette. Med en gummiforing mellom hevingsplattformen og resten vil du da også minske klemfaren. EDIT: Jeg ser jo at dette blir vanskelig siden en slik stor plattform kan komme i konflikt med døråpningene.

Huff. Nå er jeg redd for at jeg hjalp deg videre med å omsette nok en sprø løsning til 2-3 måneders ekstraarbeid i praksis. Se punkt 4 for å unngå det. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er å finne en sofa med ben som er like høye som hevemekanismen, og bruke sofaen uten ben med hevemekanismen istedet. Så bygger du "skjørt" i tre som skjuler mekanismen i nedre stilling. Ulempen med dette er at når du hever den, så blir man sittende og dingle med bena... men her kan man sikkert også finne en løsning. ;-)

For øvrig koster slikt mye penger. Se her, f.eks:

Bastian Material Handling - Low Profile Hydraulic Lift Table
    Noe rimeligere:
    Northern Industrial Low-Profile Electric Lift Table — 2200-Lb. Capacity | AC Powered Lift Tables | Northern Tool + Equipment
    EDIT: En til:
    http://www.scissor-table.com/product.../27/4/products

Side 223 av 587 FørsteFørste ... 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 219 220 221 222 223 224 225 226 227 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •