RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 222

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 222 av 587 FørsteFørste ... 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 218 219 220 221 222 223 224 225 226 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 ... SisteSiste
Viser resultater 4,421 til 4,440 av 11737
    Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, hvis dette prosjektet tar på rundt heimen deres så skal du selvsagt tenke deg om og gjøre det som skal til for å få orden i heimen.
    Selvsagt er en dedikert hjemmekino en ganske begrenset bruksområdet å ha.
    Selv skal jeg ha det relativt lyst rundt om i rommet, slik det kan anses som en "stue". Dette gjør jeg fordi min bedre halvdel og meg selv ser at dette vil bli brukt til andre ting enn å se film.

Lykke til med å finne de rette komprimissene

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Kokken er inne på gode tanker om løsninger på det praktiske planet.

Synes også det virker som du selv har reflektert litt over hva du egentlig har tenkt og hva Fru W hadde forestilt seg. Når dere bruker litt mer tid på det vil dere kunne finne ut hva som kan forenes og hva som må endres. Det er mulig å finne gode løsninger som begge kan være fornøyd med, det er langt viktigere enn å tilfredstille avforumleserne.........

Selv måtte jeg integrere treningsrom i kinoen for å få kona med på ideen i sin tid. Det var egentlig ikke noen problem måtte bare innpasse det med mine ønsker. Forøvrig er en dedikert kino et fantastisk sted for barn, mine tvillinger, nå syv år gamle, har kost seg i kinoen alene fra de var rundt tre år. PÅ bursdager og slikt har det vært glimrende å ha en stor gjeng med både barn og ungdommer der. Ditt rom vil i enda større grad være egnet, tenk løsninger ikke begrensninger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker!

Jeg takker så hjertelig for alle støtteerklæringer og gode forslag.

Jeg har resatt hue og kommet fram til en del positive ting:

1. Kinoen er ikke død selv om FruW ikke så for seg samme løsningsforslag som meg.

2. Det er fullt mulig å ha fine kino-opplevelser selv om det ikke ser så stilig ut.

3. Det er fullt mulig å reforhandle innredningen på et senere tidspunkt

4. Det er morsommere å være løsningsorientert enn grinebiter, selv om det er ganske morsomt å være grinebiter (hvis Kokken er kokken i Muppet Show er vel jeg en av disse ;-))

Nåvel. La oss anta at jeg må oppfylle følgende minstekrav til rommet (merk at jeg ikke kaller det kino):

Minst 8 gode sitteplasser som kan sentreres rundt et bord.

Etter minimal surfing på nett, ser det ut til at det finnes sofaer og lenestoler som har størrelser som tillater følgende konfigurasjon, som jeg velger å kalle Settlers-konfigurasjonen:

-deal-01-gif

Jeg har tegnet de vitale målene, bortsett fra avstanden fra nederste døra til venstre vegg, som er 220 cm. Sweet spot er markert med et kålhode og er ca 170-175 cm fra bakvegg.

Så har vi det vi kan kalle casual theatre-konfigurasjon:

-deal-03-gif

Merk at denne transformasjonen krever et sammenbrettbart bord. Om jeg så skal lage det selv, så skal jeg klare å skaffe tilveie et slikt bord, selv om jeg regner med at det finnes noe lignende.

Så har vi da til slutt det som kan kalles sweet spot-konfigurasjonen:

-deal-02-gif

Den siste er da det som er "min" konfigurasjon og som jeg kan leve med, selv om ting som f.eks. rumperister-opplegget går i vasken. Jeg før sette min lit til at Ernaene kan gjøre jobben ;-)

I dag har jeg tenkt hardt og lenge, og ikke minst: lekt med ungene i mange timer i snøværet og laget gatas tøffeste akebane i bakhagen.

Nå er jeg trøtt, men fornøyd og egentlig klar for videre arbeider i kjelleren. Jeg skal vise løsningsforslagene over til FruW, så får vi se om det blir napp.

God natt!

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hå-hå-hå!!!
    Dette så ut som en MEGET bra "tranformers KINO" RuneW
    Dette håper jeg faller i smak hos FruW, kan ikke tenke meg noe annet ihvertfall.
    For meg ser det ut som en bedre løsning enn dedikert, pga nå kan kona ha gjester der og unger masse flotte bursdager der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen godt du/dere har kommet til et kompromiss. Å bruke litt tid på ungene og kona i ny og ne er ingen dum investering. Og i dag er det jo morsdag, kan jo vær en anledning til å varte opp "mor" litt ekstra

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dere snakker sammen og kommer til et kompromiss. Det er jo mye verdifull plass, så jeg skjønner jo kona di også. Sånn sett har det nok vært enklere å få tillatelse til dedikert kino hjemme hos meg, siden det tross alt kun dreier seg om få kvadratmeter i en gammel bod, altså ingen enorm investering med tilbygg og sånt.

Synes løsningene du skisserer med en "transformer"-sittegruppe er god. Håper pausen ikke blir for lang og at RuneW og W blir enige. Det kan vel hende hun har gjort seg ekstra vanskelig fordi hun har følt seg litt på sidelinjen i forhold til planlegging og bygging også.

Det er mange muligheter for å lage et hyggelig kombinasjonsrom også. :-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare navnet Transformers-kino høres jo knalltøft ut

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sittegruppen ble godkjent av FruW i dag tidlig, så da er det egentlig bare noen små, ubetydelige detaljer igjen.

Ser ut til at det årnær sæ!

Regner med å være i normalt tempo igjen (dvs som en snegle i slow motion) de nærmeste dagene.

Det viste seg å egentlig ikke være så ille når alt kom til alt.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting som er bedre enn å komme til enighet med din bedre halvdel om noe som dette. Lykke til videre i byggingen! 8)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, nå er RuneW tilbake med nytt og friskt mot, det er gledelig.
    Det beste tipset nå er å dra med W i prosjektets sluttfase, da er jeg overbevist om at dere begge vil bli fornøyd tilslutt. Blir jo glad disse damene når de føler seg litt mer verdt ved at deres tanker og planer også teller med.

Transformer kino tror jeg blir knall, og når jeg tenker på RuneW's nøyaktige planlegging og hans søken etter perfeksjon i detaljene, tror jeg dette ender opp med elektrisk/hydraulisk drift med fjernkontroll :-D

En makro i logitechen og med et tastetrykk slår man på PJ, receiver, BD, lerretet kommer ned, lyset dempes - OG STOLENE snues på plass!

(Kan allerede se det for meg jeg, tøfft!)

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ser veldig bra ut.

Løsningen på "problemet" ditt ser bra ut den, det er fullt mulig å få til en kombinert løsning hvis man må det. Og din er nok mye bedre enn de løsningene vi som ikke har eget rom må leve med. STÅ PÅ, DETTA BLIR BRA!!!!!!

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt tråden leeenge, men må komm med mitt første innlegg nå.. :-)

Skjønner FruW godt, selv om jeg føler med deg akkurat nå..
    (Jeg integrerer kino'en inn i peisestua, så har innsett verdien av å få fruen med på prosjektet.. hehe)

Ser ut til at dere har funnet et godt alternativ nå, men vil bare kaste inn et par betraktninger:

1. Dørene bør (om mulig, kanskje for sent mtp jobben du allerede har gjort?) slå UT fra rommet, da har du bedre plass og flere muligheter mht plasseringen av sitteplasser..

2. De 3 "løse stolene" bør vel kanskje ha lave rygger?
    Da ser man lettere over "første rad" i kinoen.
    Vil jo gi dårligere støtte for hode og nakke når man ser film, men ved å supplere med noen store puter/puffer til beina.. vil man kunne "ligge godt" i dem. Putene/puffene kan jo i tillegg brukes til spillkvelder og kosekvelder for familie og venner..

Med den rette, lyssterke projektor og duse, mørke farger på vegger (og tak?) får du en fabelaktig kino, med god kontroll på lys.

Tviler ikke på at du fikser å snekre sammen et velegnet bord til denne kinoen.. eh.. dette allrommet ;-)

Stå på!
    Er vanvittig inspirerende å følge dette prosjektet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har måttet inngå ett kompromiss og kommet frem til denne løsningen synes jeg faktisk ikke så veldig synd på deg.
    :-D

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo også tenkes at fru W blir mere ''føyelig'' med tanke på en mere dedikert kino møblering etterhvert, men sånn som du har skissert møbleringen og mulighetene her skulle det absolutt ikke være noe hinder for å få veldig gode kino-opplevelser

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Blir jo glad disse damene når de føler seg litt mer verdt ved at deres tanker og planer også teller med.
    Nemlig - og dette er nok en erkjennelse mange kommer til etterhvert, ja. Godt at ting nå ser ut til å være på bedringens vei, og forhåpentligvis vil det endelige forhandlingsresultat bli til å leve med for begge parter her. Skal følge med i videre rapportering!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sånn sett har det nok vært enklere å få tillatelse til dedikert kino hjemme hos meg, siden det tross alt kun dreier seg om få kvadratmeter i en gammel bod, altså ingen enorm investering med tilbygg og sånt.
    Bare for ordens skyld: Det er bare kjellerdelen av et 3 etg tilbygg som vi snakker om. Det er altså ikke snakk om et tilbygg i ren kinoøyemed.

Synes løsningene du skisserer med en "transformer"-sittegruppe er god. Håper pausen ikke blir for lang og at RuneW og W blir enige. Det kan vel hende hun har gjort seg ekstra vanskelig fordi hun har følt seg litt på sidelinjen i forhold til planlegging og bygging også.
    Du skal slett ikke se bort fra det, nei.

Det er mange muligheter for å lage et hyggelig kombinasjonsrom også. :-)
    Vi får håpe det! Det optimale hadde kanskje vært å ha en treseter som kunne roteres 180 grader, men dette blir nok i så fall en sak for V2.0 av kinoen ;-)

En ting som jeg må glemme i første omgang er rumperistere, men jeg har allerede tatt høyde for å gjøre kontakten til dette "flush" med gulvet, slik at ting kan flyttes rundt uten at den kommer i veien.

En annen utfordring med løse stoler er å finne sweet spot, men her regner jeg med at ett lurt system med "hemmelige" siktepunkter kan løse den biffen.

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Bare navnet Transformers-kino høres jo knalltøft ut
    Smatt-smatt, ja det kunne kanskje ha vært et tema for kinoen? Jeg fablet jo i en tidlig fase om en stue-til-kino med neon knappetrykk (de elektriske blendingsgardinene er en del av denne tankegangen), men 3 lenestoler som man må slepe rundt for å fullføre transformasjonen ødelegger liksom litt av opplegget :-)

Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Ingenting som er bedre enn å komme til enighet med din bedre halvdel om noe som dette. Lykke til videre i byggingen! 8)
    Hei Tuxflux og tusen takk for hyggelige ord! Hyggelig med et nytt navn mitt oppe i disse turbulente tider. Kan tyde på at det fortsatt er noen skaplesere her ;-)

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Se der ja, nå er RuneW tilbake med nytt og friskt mot, det er gledelig.
    Det beste tipset nå er å dra med W i prosjektets sluttfase, da er jeg overbevist om at dere begge vil bli fornøyd tilslutt. Blir jo glad disse damene når de føler seg litt mer verdt ved at deres tanker og planer også teller med.

Transformer kino tror jeg blir knall, og når jeg tenker på RuneW's nøyaktige planlegging og hans søken etter perfeksjon i detaljene, tror jeg dette ender opp med elektrisk/hydraulisk drift med fjernkontroll :-D

En makro i logitechen og med et tastetrykk slår man på PJ, receiver, BD, lerretet kommer ned, lyset dempes - OG STOLENE snues på plass!

(Kan allerede se det for meg jeg, tøfft!)
    Hehehe - det hadde selvsagt vært det absolutt ultimate. Jeg kunne også tenke med en heve-plattform som vha et tastetrykk kunne heve seg 15-20 cm. Problemet er å få plattformen lav nok i stue-modus. Men det hadde vært veldig artig å få til!

Men tror at dette også hører til V2 eller muligens V3... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Løsningen på "problemet" ditt ser bra ut den, det er fullt mulig å få til en kombinert løsning hvis man må det. Og din er nok mye bedre enn de løsningene vi som ikke har eget rom må leve med. STÅ PÅ, DETTA BLIR BRA!!!!!!
    Tusen takk, Orchard! Vi får håpe at det blir ok i alle fall.

Sitat Opprinnelig postet av Frode.N
    Ser ut til at dere har funnet et godt alternativ nå, men vil bare kaste inn et par betraktninger:

1. Dørene bør (om mulig, kanskje for sent mtp jobben du allerede har gjort?) slå UT fra rommet, da har du bedre plass og flere muligheter mht plasseringen av sitteplasser..

2. De 3 "løse stolene" bør vel kanskje ha lave rygger?
    Da ser man lettere over "første rad" i kinoen.
    Vil jo gi dårligere støtte for hode og nakke når man ser film, men ved å supplere med noen store puter/puffer til beina.. vil man kunne "ligge godt" i dem. Putene/puffene kan jo i tillegg brukes til spillkvelder og kosekvelder for familie og venner..
    Heisann Frode.N og takk for at du kommer met innspill og hyggelige kommentarer!

1. Det er nok alt for sent å gjøre noe med nå. Det hadde vel blitt vanskelig uansett, ettersom det er dobbeltdør-konstruksjoner begge steder.

2. Dette er nok et godt råd. De audiofile sier jo også nei takk til hode-støtter pga refleksjoner...

Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Nemlig - og dette er nok en erkjennelse mange kommer til etterhvert, ja. Godt at ting nå ser ut til å være på bedringens vei, og forhåpentligvis vil det endelige forhandlingsresultat bli til å leve med for begge parter her. Skal følge med i videre rapportering!
    Ja, absolutt best å ha med sjefen på laget!

Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Det kan jo også tenkes at fru W blir mere ''føyelig'' med tanke på en mere dedikert kino møblering etterhvert, men sånn som du har skissert møbleringen og mulighetene her skulle det absolutt ikke være noe hinder for å få veldig gode kino-opplevelser
    Nei, jeg tror det kan bli veldig bra. Eneste er at det ikke ser så stilig ut, men sitter man i sweet spot og ser framover skal ikke "salongen" bak ødelegge så mye...

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis du har måttet inngå ett kompromiss og kommet frem til denne løsningen synes jeg faktisk ikke så veldig synd på deg.
    :-D
    Neida, det er mange det er mer synd på enn meg, det er klinkende klart. Kanskje de aller fleste for alt jeg vet ;-) Jeg tror det var en litt overdrevet reaksjon fra både min og FruW sin side og det har roet seg betraktelig igjen nå. Siste kommentarer fra den kanten nå er at "vi skal i alle fall ikke ha møbler for 50.000"... Vi får se hva vi kan få tak i for litt mindre da se ;-)

Men jeg tror faktisk vi trygt kan si at prosjektet har gått fra pause tiil PLAY.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi!!! :-) Vi LIKER play.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mon tro om det går an å montere hydraulisk heving av den bakerste sofaen:twisted:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mon tro om det går an å montere hydraulisk heving av den bakerste sofaen:twisted:
    Det går garantert an!

Bevist av følgende setning:

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ...prosjektet har gått fra pause tiil PLAY.
    Ergo går alt! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    d hadde vært sinnsykt stilig!

og vi liker PLAY! :-D

Side 222 av 587 FørsteFørste ... 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 218 219 220 221 222 223 224 225 226 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •