RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 220

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 220 av 587 FørsteFørste ... 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 216 217 218 219 220 221 222 223 224 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 ... SisteSiste
Viser resultater 4,381 til 4,400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er et nærbilde av etiketten. Selv ser jeg ingen info om fargen, men kanskje en kjenner gjør det:

-img_2886_th-jpg

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, formaldehyd...skummelt :cry:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Oi, formaldehyd...skummelt :cry:
    Formaldehyd finnes "overalt" i bygg-materialer og klasse E1 er den klassen med lavest formaldehyd-utslipp så vidt jeg har skjønt. sannsynligvis vil en vanlig sponplate avgi mer formaldehyd per kvm enn disse platene...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå ennå godt. Myndighetenes standpunkt ser da ut til å være at formaldehyd kun er farlig for røykere, med advarsel på pakningene :-|
    Er det virkelig formaldehyd i sponplater? Det visste jeg ikke, men så er det jo mange ting jeg ikke vet

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du bruker Rockfon plater.. vet ikke om de kommer i flere farger.
    Vanlig akustikkplate kommer i tre farger, det var derfor jeg lurte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå ennå godt. Myndighetenes standpunkt ser da ut til å være at formaldehyd kun er farlig for røykere, med advarsel på pakningene :-|
    Er det virkelig formaldehyd i sponplater? Det visste jeg ikke, men så er det jo mange ting jeg ikke vet
    Jeg må innrømme at jeg aldri hadde hørt om formaldehyd før i dag... Men med brunt belte i google (ikke svart som Kokken), blir man fort oppdatert.

Her er en side med litt om byggevarer og formaldehyd.

Når det gjelder mynighetens holdning til røykere...

Hvis det røykes 10-12 sigaretter i et vanlig rom, vil inneluften inneholde mer formaldehyd enn det kan avgasse fra dårlige sponplater udekket på alle veggene i rommet!
    Husk at dette er snakk om dårlige sponplater. Dagens sponplater avgir mye mindre formaldehyd enn gamle. Så kanskje en advarsel er på sin plass?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, E1 normen er visst et lavt nivå, så du er trygg med platene dine. Ellers var det hyggelig å se at acrylmaling er trygg, skal bruke mye av det på veggene.:-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men med brunt belte i google (ikke svart som Kokken)
    Selv med brunt belte så blir det fort "kick ass" resultater

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - se der ja ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle akustikkplater på plass - fuging pågår

Har gnuret noen kvelder nå, men hadde ikke hjerte til å plage mine stakkers med avforumoholikere med mikrodetaljer, siden det gikk så sakte framover. Nå er imidlertid platene på plass.

Under ser vi hjørnet på den første sideplata:
    -img_2893_th-jpg

Jeg fant også ut at det var en god ide å fylle sporet til utforingslist i dørkarmen med bunnfyllingslist for å spare litt fugemasse (Sikaflex(*) er ikke spesielt billig...). Isolerte også først som man kan ane.

Her fra tilsvarende plate på andre siden:
    -img_2900_th-jpg

Dette bildet viser (nesten) den intrikate sikk-sakk-konstruksjonen for å unngå mekanisk kontakt, men samtidig støtte akustikkplaten så langt ut mot dørkarmen som mulig. Med godt med Sikaflex(*) mellom plate og karm, regner jeg med at den sitter godt nok til slutt.

Genialt eller djevelens verk?
    -img_2912_th-jpg

Talmeter-systemet er på sett og vis genialt, men (som Kokken advarte) for surrehuer som meg er systemet en katastrofe. Jeg kappet selvsagt den første plata 10 cm for kort. På det andre forsøket gjorde jeg en annen vri...:
    -img_2901_th-jpg

Godt de er billige disse platene Sukk...

Vel, tilslutt fikk jeg målt og kappet helt riktig og det var lim-tid:
    -img_2902_th-jpg
    (selvsagt tok det /&%(%&( monteringslimet slutt, slik at jeg måtte bruke dyrebar Sikaflex til å lime med...)

Ja, sånn ble det da til slutt:
    -img_2904_th-jpg

Hvitt og gilt, men det blir muligens tøft å få igjen døra. Men jeg har en backup-plan i tilfelle det blir for vanskelig å lukke den igjen.

Så var det fugingen da. "Tape jevnt og riktig, det er veldig viktig, 1 og 2 og 3 og 1 og 2 og 3 (cm)":
    -img_2908_th-jpg

Vanskelig å ta bilde av, men dere skjønner tegningen (dvs bildet):
    -img_2911_th-jpg

Men pga at jeg måtte bruke Sikaflex til limingen, ble det selvsagt ikke nok til fugingen... Jeg fikk tatt det aller meste, men har igjen ca 3 meter fuging.

Nå skal jeg se om jeg kan drive med noe annet spennende så lenge. Det var disse vinduene og mørkeleggingsgardinene da...

(*) Jeg skriver for enkelhets skyld hele tiden Sikaflex, men veksler egentlig mellom å bruke Sikaflex og Casco Marin & Teknikk (som er tilsvarende)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mellomrommet mellom dørene ser jo veldig bra ut.
    Flott at du tar deg tid til litt fuging, hehehehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli en heftig kino til slutt! har fulgt med på fremgangen lenge Stå på!

Men lurte på en ting, blir det ikke fort stygge merker i de platene du bruker i dørslusa hvis man var uheldig å komme borti de? eller har de en vaskbar overflate?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2biassen
    Dette kommer til å bli en heftig kino til slutt! har fulgt med på fremgangen lenge Stå på!

Men lurte på en ting, blir det ikke fort stygge merker i de platene du bruker i dørslusa hvis man var uheldig å komme borti de? eller har de en vaskbar overflate?
    Heisann 2biassen, og velkommen hit til sneglenes vidunderlige verden!

Akustikkplatene er vaskbare og er slike som finnes i gymsaler (ekstra "hardhudede"). Men at de er sårbare er det ingen tvil om. Det er slett ikke sikkert det er så veldig smart av meg å bruke slike når det kommer til stykket. Time will show!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt eller djevelens verk?
    *Bilde av Talmetermålebåndet
    Talmeter-systemet er på sett og vis genialt, men (som Kokken advarte) for surrehuer som meg er systemet en katastrofe. Jeg kappet selvsagt den første plata 10 cm for kort.
    Talmetersystemet lærer en seg bare dersom en kapper en essensiell og dyr komponent 10cm for kort, den siste tilgjengelig - og da helst på en lørdags ettermiddag når det er flere dager å vente på å få kjøpt erstatningen. :wink:

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men det kan også være ammoniumsulfat eller ammoniumnitrat i herderen til limet, ammoniumnitrat er også brukt i sprengstoff så du vet det! :wink:

Jokeren i "the dark knight" brukte vel diesel og ammoniumnitrat da han skulle sprenge fergene hvis jeg husker rett?

Ihvertfall, sponplater har mange kjemiske stoffer i limet og samlet så gjør de også slik at hvis en sponplate brenner avgir den en vannvittig varme i forhold til vanlig tre, så jeg blir ikke å satse på sponplater på mine vegger den dagen jeg kjøper hus og eventuelt pusser opp... Ikke rart mange hus brenner ned på bare noen øyeblikk, prøv å brenn sponplate biter i ovnen så ser du hva jeg mener. (Ikke anbefalt å overdrive da steinene kan sprekke)

Hvis noen lurer på hvorfor jeg vet dette så har jeg jobbet med nettopp tørking og beliming av spon på sponplatefabrikk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Talmetersystemet lærer en seg bare dersom en kapper en essensiell og dyr komponent 10cm for kort, den siste tilgjengelig - og da helst på en lørdags ettermiddag når det er flere dager å vente på å få kjøpt erstatningen. :wink:
    Hehe - det var dumt. Men hvis det er det som skal til, så kanskje jeg må prøve å få arrangert nettopp dette for en gang å lære meg det?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pause

Hadde en ny og "trivelig" runde med FruW i går kveld. Det viser seg (som jeg egentlig har vært inne på helt fra post en) at hun og jeg har en relativt avvikende oppfatning av hva rommet skal brukes til, og at hun først nå har oppfattet at dette begynner å ligne en kino...

Jeg skal ikke gå i detalj, men at "framdriften" får en skikkelig knekk er det dessverre liten til om. Jeg var egentlig litt smålei i utgangspunktet, men nå har jeg jaggu mistet litt motet gitt.

Kommer i alle fall til å roe ned rapporteringen vesentlig inntil videre.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en ny og "trivelig" runde med FruW i går kveld. Det viser seg (som jeg egentlig har vært inne på helt fra post en) at hun og jeg har en relativt avvikende oppfatning av hva rommet skal brukes til, og at hun først nå har oppfattet at dette begynner å ligne en kino...

Jeg skal ikke gå i detalj, men at "framdriften" får en skikkelig knekk er det dessverre liten til om. Jeg var egentlig litt smålei i utgangspunktet, men nå har jeg jaggu mistet litt motet gitt.

Kjipt.... denne tråden har vert utrolig spennende å følge...men w er w....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det var trist Rune. Men det er en ting jeg ikke skjønner. Uansett hva rommet skal brukes til, er det ikke like greit å bygge det ferdig. Det er jo så "lite" igjen. Jeg er litt på tynn is og ufin når jeg sier dette, men jeg får faktisk en litt "rar" følelse i magen på dine vegne. Jeg kjenner jeg faktisk blir litt småirritert. :cry:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt nysgjerrig på hva FruW har hatt som visjon for bruken av rommet? Kompromiterer det kino-visjonen totalt? Ekstra stue? Lekerom for småW'er? :???:

Pauser, om de bare er på noen korte stunder eller lange, er iblant sunt uansett - ingen grunn til å drepe hverken hverdagslivet eller prosjektet. Jeg tror jeg kan snakke for alle her på forumet med å si: Vi ønsker deg velkommen sterkt tilbake med mer her i tråden når du er klar!

Side 220 av 587 FørsteFørste ... 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 216 217 218 219 220 221 222 223 224 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •