RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 22 av 587 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 522 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 11737
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tenkte egentlig på lag 5 i taket. Men takk for opplysningen ang. veggen
    Jeg har planer om å dekke det med en form for akustikk-plater. Har ikke tenkt å stresse så veldig med dette enda. Mulig at jeg faktisk må prøvekjøre rommet før jeg bestemmer meg for hva slags type...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen

Hehe, nei, tror det må være en veldig fjern slektning med litt dårligere utviklet humoristisk sans... ;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det riktig hvis jeg tror at stendere/bjelkelag til innertak og innervegger er skrudd/spikret sammen? I så fall, hvorfor skal du legge gipslagene i zig-zag, og ikke gjøre som foreslått av paalab? Om vegg og tak uansett er koblet sammen vil det være mye enklere å legge tre lag enten på vegg eller tak først, så 3 lag på tak/vegg og så fuge evt. glipe til slutt?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Forstår jeg det riktig hvis jeg tror at stendere/bjelkelag til innertak og innervegger er skrudd/spikret sammen? I så fall, hvorfor skal du legge gipslagene i zig-zag, og ikke gjøre som foreslått av paalab? Om vegg og tak uansett er koblet sammen vil det være mye enklere å legge tre lag enten på vegg eller tak først, så 3 lag på tak/vegg og så fuge evt. glipe til slutt?
    Jeg tror jeg ville gå for en slik løsning...
    Vedlegg 27708

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg tror jeg ville gå for en slik løsning...
    Vedlegg 27708
    En mellomløsning? Eller er vi på vegg - vegg nå?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En mellomløsning? Eller er vi på vegg - vegg nå?
    Jepp, en mellomløsning. På denne måten vil du kunne sette på mdf platene til slutt etter at du er ferdig med gips sølet/sparklingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Definitivt mye enklere å gjøre det slik, ja... men bedre? Jeg må tenkte litt videre på dette her... Jeg har jo ikke funnet på dette selv, men har hentet masse informasjon fra guruene i studio-konstruksjon på John Sayers. Når det gjelder hvordan man setter opp gipslag er dette artikkelen interessant. Det er derfra jeg hentet sikk-sakk-skissen. Poenget med denne sikk-sakkingen er altså at den skal bli mer robust. Men når jeg leser artikkelen en gang til, å ser jeg at det er to skoler innenfor dette og den ene foretrekker faktisk å legge tre lag med vegg-gips før man tar tre i taket. Men det blir ikke akkurat noe mindre behov for ekstra spikerslag i taket av den grunn...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tatt ferie eller!?!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leeeeeeenge siden det har skjedd noe.... :P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skjer a'?

Hva skjer a' Baghera?
    Ingen ting Tingeling!

Noe nytt? Eller har du vært på hytta i helga.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har helt sikkert gitt opp, lagt hammeren på hylla. Tenkt at "ja ja.. jeg kjøper meg heller en haug med Tivoli Model One!".
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jada, jada. Det var da voldsomt da ;-)

Jeg lever fortsatt, men lovte min kjære frue å ta noen dager "off" nede i kinoen etter den runden jeg hadde før og samtidig med snekkerene.

Det neste "store" jeg har på trappene er å dra en haug med k-rør. Før jeg setter igang med dette må imidlertid noen plasseringer sånn noenlunde på plass:

- Surround-høyttalere
    - bak-høyttalere
    - Projektor

For å vite hvor langt bak jeg skal plassere PJ, må jeg vite sånn ca hva jeg skal ha og hvor stort lerret jeg skal ha, Og for å finne ut dette, må jeg tenke litt på front-plassering/type, siden de må få plass ved siden av lerretet.

Tenker nok litt FOR mye på dette...

Men kommer nok igang med k-rør i nærmeste framtid.

Vi driver forresten å flytter kontorer for tiden, så ikke får jeg fred til å skrive på avforum på jobb heller :-)

Men hold ut! Jeg kommer straks tilbake med k-rør-planer (noen må jo ha planer for alt...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging av K-rør

Her er en løselig plan for trekking av k-rør.

Elektrisk:
    16+20 mm til anlegget og 16 + 16mm til gulvvarme og resten av rommet (lys ++):
    Kontakter er avmerket. Det er veldig få av dem, og det er bevisst. Skal ha så få hull i veggen som mulig.

-kr_01-gif
    (k-rør til lys er ikke tatt med i denne omgang fordi de vil bli lagt i kasser rundt omkring og trenger ikke å legges før gipsen)

Høyttaler-kabler:
    -kr_02-gif

Jeg legger opp til mulighet for å plassere sub'er bak. Siden jeg er usikker på om dette blir aktive eller passive, må jeg gjøre klart til både elektrisk og signal. Kommer også til å fra et rør opp mot taket i front i tilfelle jeg skulle bli gal og gå for to senterhøyttalere. Mulig jeg også burde ha dratt enda to rør til hvis jeg skulle bli innleggingsklar og dra til med ekstra frontsett i høyden (det er noe Yamaha-greier som har noe slike ideer, er det ikke?).

Triggere:
    -kr_03-gif
    Her blir det til PJ, lerret og lyskontroll (og så slenger jeg på til sub'e med det samme jeg er igang)

Signal-kabler:
    -kr_04-gif
    Her er det jo begrenset. Det er selvsagt HDMI-kabel til PJ, men også til hver sin sub i hjørnet bak (mulig jeg dropper dette, siden det enten blir aktive eller passeive og jeg ikke trenger 3 rør til hver sub). Tar også med en signalmulighet til teknisk rom. Ja, når jeg tenker etter har jeg ganske mange k-rør til teknisk rom:

Alle disse vil bli dratt til baksiden av anlegget. Ja så har vi jo selvsagt denne gjengen som kommer fra loftet:

Disse vil også bli dratt til en "kommandosenter" på baksiden av anlegget. Så har vi litt å gå på hvis det skulle knipe...

Har forøvrig bestilt 200 m med 16mm k-rør. Så blir det vel en 50m-rull med 20mm til høyttaler-kablene.

---

HAR JEG GLEMT NOE???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir religiøst mye k-rør dette her! går ut i fra at du legger signalkablene ett stykke unna el-kablene? og at kryssende kabler helst krysser hverandre vinkelrett.
    Ellers ville jeg anbefalt å kjøre passive subber sålang dette lar seg gjøre, siden det blir mye mindre tap på lange kabelstrekk etter effekt-trinnet enn før.
    skal man beskrive dette prosjektet i ett ord må det bli: gjennomtenkt! Ikke rart du får migrene av å måtte ha styr på så mye forskjellig.

Har du lagt ut en layout av hvordan rommet blir seende ut noe sted? en liten skisse?

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan RuneW

ser ut som om planleggingen går ryddig for seg. Har akkurat vært gjennom det samme selv, og har vel brukt ca. 260m med forskjellige K-rør i både kino og kontor, både 16mm, 20mm og 32mm.
    Når det gjelder HDMI til PJ anbefaler jeg 32mm K-rør.
    F.eks. var DreamScreen HDMI kabel klønete å få gjennom selv i 32mm rør og særlig der hvor røret svinger. Den har skarpe kanter på kontakten som kan sette seg fast i ribbene på røret.
    Kan være en fordel å bruke hjørneskjøtemoffer i de verste "svingene" på 32mm-rørene.
    Zalo eller matolje er fagmannens "smøretricks" hvis kablene skulle butte i røra....

Just my 2 cents worth....

Newcomer Art-X sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette så veldig gjennomtenkt ut ser ut som om dette blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten noe mål om når du skal være ferdig Rune?
    Noe sier meg at du er en mann som er veldig nøye

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    blir religiøst mye k-rør dette her! går ut i fra at du legger signalkablene ett stykke unna el-kablene? og at kryssende kabler helst krysser hverandre vinkelrett.
    Tror jeg ikke man trenger å tenke på gitt..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers ville jeg anbefalt å kjøre passive subber sålang dette lar seg gjøre, siden det blir mye mindre tap på lange kabelstrekk etter effekt-trinnet enn før.
    skal man beskrive dette prosjektet i ett ord må det bli: gjennomtenkt! Ikke rart du får migrene av å måtte ha styr på så mye forskjellig.
    Nei du sier noe...

Har du lagt ut en layout av hvordan rommet blir seende ut noe sted? en liten skisse?
    Jeg har noen tanker om noe slikt:

Men har ikke tenkt så mye på detaljert plassering enda (og på pynt og stas og første-refleksjons-behandling, som du kan se av de minimalistiske bildene). Du tenkte forresten kanskje på plantegninger?

Side 22 av 587 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 522 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •