RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 218

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 218 av 587 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 ... SisteSiste
Viser resultater 4,341 til 4,360 av 11737
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    når vi er inne på timer, vet du hvor mange du har brukt?
    Det har sikkert kommet fram flere steder i tråden her, men gidder ikke lese gjennom alle sidene......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    når vi er inne på timer, vet du hvor mange du har brukt?
    Har overhodet ikke peiling og har ikke tenkt å regne på det heller - det er nok annet å bli deprimert av her i verden... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he, ja man bør helst ikke telle timer. bare kose med prosjektet. Uansett Rune, du er utrolig tålmodig som gjør dette så omfattende. All Ære til, og for at du deler prosjektet med oss i AVforum.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man regner et snitt på 2t pr dag siden tråden startet burde det bli noen timer... (dette vi vel kompensere for ferie og andre fridager) og da snakker i om Fysisk Bygging, ikke skisser og tankearbeid i på dagtid, for da har du jo "arbeidet"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis man skal blande tankevirksomhet inn i arbeidstiden, må vi regne med den tiden jeg sover også (selv om det riktignok ikke er mange timene per døgn... ).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opptur, nedtur og til slutt omtrent rett fram...

Som sagt så gjort. Her klaskes det på "skimser" som skal bære laminatplatene:
    -img_2846_th-jpg

Hulrommet under den litt spesielt plasserte døren fylles med isolasjon og dekkes til med laminatplate av samme sort:
    -img_2847_th-jpg

Her limt fast:
    -img_2848_th-jpg
    (jeg har ikke laget "pynte"-fuger enda - fugemassen du ser er bare for limingen)

De observante ser kanskje at den bøyer seg litt mot oss på høyre side. Dette kommer av at disse laminatplatene har en naturlig bøy (mener jeg å huske). jeg fikk i alle fall spent den fast så den herdet rett.

Larver med Sikaflex bare venter på "terskelplaten(e)"
    -img_2849_th-jpg

Her platene etter litt nedpressing og tørketid:
    -img_2852_th-jpg

Men hva i /%/(€/(€(/%&%)(/%) ??? Dette ble da ikke på noen måte rett?

FINHAKKEDE BALLER!!!!

Det viste seg at terskelen til døra var 1.5 mm ute av vater (noe som alene er en katastrofe) og gulvet mellom dørene selvsagt var enda mer ute av vater andre veien, slik at det ble 4-5mm totalt... Kanskje ikke lim var så innmari lurt likevel...

Vel, vel. Kank'e ha flask hver gang ;-) Noen ganger kommer min lysende inkompetanse fram på de mest hårreisende måter...

Ja, ja. Som det gamle tibetanske visdomsordet sier: Har man begynt med lim, så må man fortsette med lim...

Så da var det bare å gjøre klar et tilskjært sett med laminatplater til og lage en mengde skims i forskjellige tykkelser for å forsøke å rette på fadesen:
    -img_2853_th-jpg

Her er platelag nummer to i pressen:

Så får vi håpe på bedre lykke denne gangen. Det blir nok noe svikt i dette gulvet, men det er selvsagt bare en del av strategien for forbedret lydisolasjon - akkurat som det første, skjeve platelaget (som selvsagt var skjevt for å begrense stående bølger....)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slutter aldri å imponere

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. Fint du fikk justert den "..hva i /%/(€/(€(/%&%)(/%) ???"-skjevheten.
    Ellers er jeg sikker på at FruW har korrekt svar på den populære quiz'en; Hvor mange timer har RuneW brukt på kino'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Så får vi håpe på bedre lykke denne gangen. Det blir nok noe svikt i dette gulvet, men det er selvsagt bare en del av strategien for forbedret lydisolasjon - akkurat som det første, skjeve platelaget (som selvsagt var skjevt for å begrense stående bølger....)
    Ha ha, det er sånne planlagte feil som gjør at jeg digger å lese denne tråden..
    Liker hvordan du klarer å fikse disse småfeilene, gir meg så mange tips..

Ser frem til hver oppdatering..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her lærer man nye ting hver dag. Jeg visste ikke engang at det var noe som het skims, jeg. :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke meningen å være "stygg" her, men det er ikke noe som heter "skims", i alle fall ikke i denne sammenheng!

Derimot er nok "shim", flertall "shims" et riktigere ord. ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Her lærer man nye ting hver dag. Jeg visste ikke engang at det var noe som het skims, jeg. :-)
    Ikke jeg heller - men jeg har ofte brukt shims til å justere foringer i understell på jagerfly Er Skims en norsk tilnærming? http://en.wikipedia.org/wiki/Shim_(engineering)

Edit: Scrooge var raskere i avtekkeren!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har overhodet ikke peiling og har ikke tenkt å regne på det heller - det er nok annet å bli deprimert av her i verden... ;-)
    Du må telle timer og gi deg selv en intern regnskap - er ikke du nøye med budsjetter?

Spøk til side - gøy å følge med på utvilingen av byggverket ditt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå er det ikke meningen å være "stygg" her, men det er ikke noe som heter "skims", i alle fall ikke i denne sammenheng!

Derimot er nok "shim", flertall "shims" et riktigere ord. ;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ikke jeg heller - men jeg har ofte brukt shims til å justere foringer i understell på jagerfly Er Skims en norsk tilnærming? http://en.wikipedia.org/wiki/Shim_(engineering)

Edit: Scrooge var raskere i avtekkeren!

Neste som er prøver å være morsom får seg et spark på shinnleggen ;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok noe svikt i dette gulvet, men det er selvsagt bare en del av strategien for forbedret lydisolasjon - akkurat som det første, skjeve platelaget (som selvsagt var skjevt for å begrense stående bølger....)
    Men en ting glemte du, og det er nettopp det problemet det var du som lærte oss vanlige dødlige om; triple leaf effect.. Du blir nok nødt til å rive opp det doble platelaget der, Rune. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Men en ting glemte du, og det er nettopp det problemet det var du som lærte oss vanlige dødlige om; triple leaf effect.. Du blir nok nødt til å rive opp det doble platelaget der, Rune. ;-)
    Hehe - hvis jeg hadde vært opptatt av å lydisolere mot underverdenen så muligens... ;-)

Hmmm... nå får jeg plutselig en viss scene fra Ringenes Herre på hjernen. Den der hvor de mister noe nede i brønnen og vekker oppmerksomheten til noen ubehagelige vesener... Kanskje jeg burde ta lydisolasjon mot underverdenen seriøst?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste som er prøver å være morsom får seg et spark på shinnleggen ;-)
    Jeg prøvde ikke å være morsom. Både skims og shims er nytt for meg, bare så det er sagt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terskel #2 (#3) ferdig. Vi starter på veggen...

Terskel nummer 2 (eller skal vi si nummer 3?) tørket fint og ble omtrent så rett som man kan forlange. Den kom litt langt opp på lyddør-terskelen, men det får så være.

-img_2857_th-jpg

---
    TID FOR VEGG

Så var det veggene våre da. Disse veggene er litt for brede til å bruke utforingslister som man "huller ut". Ja, og ikke hadde jeg mer kapp heller. Jeg bestemte meg for å bruke lekter isteden. På Obs! hadde de i 420cm-lengder og i min grenseløse visdom kappet jeg dem nøyaktig i 2 for å få dem inn i bilen. Dette viste seg å være relativt lite genialt all den tid denne slusen skal skrå på toppen og det er ca 225cm på det høyeste.

Dermed var det duket for nok en RuneW spesial - det obligatoriske skrittet tilbake for hvert andre skritt fram:
    -img_2856_th-jpg

Etter litt liming/skruing, hadde jeg i alle fall det nødvendige antall lange lekter:
    -img_2859_th-jpg

Omtrent slik skal da lektene stå til slutt:
    -img_2858_th-jpg

Akustikkplatene skal festes på lektene, men hva skal lektene festes i? Slik det ser ut nå kommer jeg til å feste dem i 2x4-en og i muren som vi kan ane under:
    -img_2861_th-jpg

5mm klaring er selvsagt et must mot stenderen til det indre rommet. Må nok lage et hakk i lekten til venstre også, slik at den kan komme så nærme lyddør- karmen som mulig.

Noe ala dette blir det i hele høyden til slutt:
    -img_2862_th-jpg

Lektene er temmelig stive, så jeg regner med at det holder med tre fester.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde ikke å være morsom. Både skims og shims er nytt for meg, bare så det er sagt.
    Hehe - tydeligvis litt for nytt for meg også ;-)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser godt ut, det med kapping av lektene kan jeg tenke meg var noe irriterende.
    Jeg har gjort noenlunde samme feil selv. Kjøpte lengder på 410cm lange og gode var de, men når jeg trengte lengder på 240 var det plutselig mye kapp igjen :-?

Side 218 av 587 FørsteFørste ... 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 214 215 216 217 218 219 220 221 222 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •