RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 217

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 217 av 587 FørsteFørste ... 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 213 214 215 216 217 218 219 220 221 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 ... SisteSiste
Viser resultater 4,321 til 4,340 av 11737
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vil du gifte deg med meg?

Haha, ikke sant... Jeg er desverre opptatt med min FruH her i huset, men Norges største dating og matchtjeneste: Nydelige single damer og menn! er stedet om du skal leite etter kvinnfolk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe :-)

Men fra spøk til side - å lukke døra er altså per i dag ikke noe problem, bare man tar det pent. Jeg får ikke smelt den lett igjen - det er alt. Jeg har ingen planer om å lage diverse snurrepiperier for å få døra litt lettere igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe :-)

Men fra spøk til side - å lukke døra er altså per i dag ikke noe problem, bare man tar det pent. Jeg får ikke smelt den lett igjen - det er alt. Jeg har ingen planer om å lage diverse snurrepiperier for å få døra litt lettere igjen.
    Kan jo bare være en fordel eller ulempe det. Så når du er sint på kona og skal smelle med døra, så går det ikke. Og da blir man bare enda mer forbanna. hehe .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i huset er det kvinnfolka som smeller med dørene, så dette tegner bra!

Har forresten gått over fra Sikaflex til Casco Marin & Teknikk siden de ikke hadde Sikaflex på Obs! ... Det virker som det er samme greiene. Kanskje ekspertisen har noen kommentarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du klart å tømme OBS! for sika?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har du klart å tømme OBS! for sika?
    Min minste kunst ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dør-sluse nr 1 komplett!

Jepp, tro det eller la det være, men i kveld ble jeg ferdig med sluse nr 1. men først:

Det var snakk om i hvilken grad akustikkplatene var lufttette eller ei. De er, som vi alle tenkte, ikke det. uten å gå i unødige detaljer rundt teknikken, kan jeg bekrefte at det går an å blåse luft gjennom dem (uten hjelpemidler...). De er perforerte, men med ufattelige små hull. For å sette størrelsen på disse hullene i perspektiv, sjekk følgende bilde:
    -img_2838_th-jpg

Tilbake til dørslusen. Det var bare småtterier igjen, nemlig akustikkplate/terskel-spalten. Denne var imidlertid så drøy at jeg måtte bruke bunnfyllingslist:
    -img_2840_th-jpg

Og her er slusen ferdig, omtrent som jeg hadde håpet den skulle se ut:
    -img_2842_th-jpg

100% ferdig blir man jo aldri. Det bør f.eks. muligens være en slags list der akustikkplatene er skjøtet, og ytterdøra må tettes mye bedre (har dere ikke lurt på hva den blå maskeringstapen gjør der?).

Mens vi snakker om tett. Jeg gjorde et forsøk på å utette leca/stender på baksiden av dørkarmen for å få litt bedre lufting. Dette måtte gjøres ved å lirke ut isolasjon fra vinduskarmen ved siden av. Akkurat. Inn her, ja:
    -img_2829_th-jpg

Til denne operasjonen måtte jeg (muligens inspirert av denne skrekkelige filmen) lage spesialverktøy:
    -img_2832_th-jpg
    (de som har sett filmen skjønner hva jeg mener)

Funket det da? Mnja... sånn passe, men med tiden til hjelp fikk ut det jeg ville:
    -img_2835_th-jpg

Hjalp det da? Mnjaaaa.... noe, men ikke dramatisk. Tror faktisk det er vanskelig å få det så mye bedre uten å gå på akkord med lysisoleringen, og da vet dere som har hengt med en stund hvordan det går :-)

Jeg klarer i alle fall å lukke døra med en hånd og da er det bra nok!

Jepp. Det var en dør-sluse. Så nå starter (den samme) jobben med nummer 2, og den ser slik ut:
    -img_2843_th-jpg

Første akt er å lage en terskel som ikke "mekanisk kortslutter" ny og gammel såle. Siden jeg er så i farta med fugemasse (og dette ikke vil gå noe sted), tenkte jeg og rett og slett fuge fast alt sammen. Sjekk her:
    -img_2844-edit_th-jpg

Først fuge fast disse 6 listene og en tynn list på kinosiden. Deretter lage fuge-larver på de 6 listene og en tykk larve på "kino-side-listen" (som blir liggende noen mm under de andre). Dermed får laminatplatene hold helt inne ved kino-siden og samtidig ligge på en elastisk "seng"

Edit: Skirevflei

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i huset er det kvinnfolka som smeller med dørene, så dette tegner bra!

Har forresten gått over fra Sikaflex til Casco Marin & Teknikk siden de ikke hadde Sikaflex på Obs! ... Det virker som det er samme greiene. Kanskje ekspertisen har noen kommentarer?
    Casco sin Marin og teknikk er kanon god. Det var vel den du brukte andre gangen på gulvfuga? Jeg brukte jo Sika før, men de ble for dyre. Har gått over til en annen produsent som heter Soudal.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "elastisk seng" En og annen håndverker kunne lært et og annet nytt begrep av denne tråden..herlig :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Casco sin Marin og teknikk er kanon god.
    Ja, den virker behagelig å jobbe med. Ikke akkurat gratis den heller. Vet du om man får den i 600ml pølser? Så kan jeg bruke den luftdrevne fugepistolen min!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med sluse nr 1. :-)

På mange måter er en slik sluse hos deg nesten like avansert og tidkrevende som hele hjemmekinoen min. En slik luftsluse er jo et lite rom i seg selv, og bare marginalt mindre enn min nevnte hjemmekino. ;-)

Synes utholdenheten din er imponerende. Jeg ville tydd til kompromissløsninger for lenge siden for å komme i mål. Respekt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En slik luftsluse er jo et lite rom i seg selv, og bare marginalt mindre enn min nevnte hjemmekino. ;-)
    Hehe, riktig ille stelt er det vel ikke

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, riktig ille stelt er det vel ikke
    Hehe. Nei, men jeg er likevel imponert over arbeidet du legger i slusene dine. De ER tross alt små rom, de også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det blir jo på en måte tre rom som skal lages i forbindelse med kinoen, ja... Ikke rart det tar tid...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne slusen må da bli betydelig dypere enn den forrige? Kanskje greit å ha øvd på en liten utgave på forhånd.

Jeg får nesten litt tilfluktsrom-følelse av de bildene. Men det er kanskje ikke noen dårlig assosiasjon mtp. rommets fremtidige bruksområde

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Denne slusen må da bli betydelig dypere enn den forrige? Kanskje greit å ha øvd på en liten utgave på forhånd.
    Det stemmer. Dette dreier seg jo om en skikkelig "manne-vegg". 45-50 cm betong som tidligere var grunnmur. I tillegg er den gamle innerdøra trukket litt ut (eller inn - alt etter hvordan man betrakter det) fra den gamle grunnmuren, slik at dør-til-dør-avstanden blir mye større enn i amatør-slusen jeg er ferdig med ;-)

Det er vel 50-60 cm luft mellom dørbladene, noe som er veldig heldig for lydisoleringen. Skulle gjerne hatt såpass på sluse nr 1 også, men sånn kunne det jo ikke bli. En heldig bieffekt med såpass stort rom mellom dørene er at det vil bli lettere å lukke dem også.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg får nesten litt tilfluktsrom-følelse av de bildene. Men det er kanskje ikke noen dårlig assosiasjon mtp. rommets fremtidige bruksområde
    Tilfluktsrom er en veldig presis beskrivelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den virker behagelig å jobbe med. Ikke akkurat gratis den heller. Vet du om man får den i 600ml pølser? Så kan jeg bruke den luftdrevne fugepistolen min!
    Hvet ikke om Casco sin kommer i det uten at man bestiller. Men jeg har mye på lager her hjemme.Av Soudal. hehe

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal snakke litt nærme med deg neste gang jeg bygger kino ;-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg bygge ny kino noen gang, kan du få bygge den om du vil.....bare du ikke går på timebetaling

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Skal jeg bygge ny kino noen gang, kan du få bygge den om du vil.....bare du ikke går på timebetaling
    Det vil jeg ikke anbefale, nei ;-)

Side 217 av 587 FørsteFørste ... 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 213 214 215 216 217 218 219 220 221 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •