RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 216

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 216 av 587 FørsteFørste ... 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 212 213 214 215 216 217 218 219 220 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 ... SisteSiste
Viser resultater 4,301 til 4,320 av 11737
    Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Joda det hjelper å prime. Jeg så du hadde gjort det, med hvit "melke primer" 8) ,. Den primeren er grei den, men får mye bedre primer som er for fuging. Tror nok det holder, ser jo ut som du har vært nøye med regjøring også. Men det du skulle ha brukt var polyuretan masse
    Hvorfor fungerer det ikke med vanlig silikon til dette???

Er jo bare det vi bruker på bruene til statens vegvesen i ekspansjonsfuga på føringskantene... Greit at den kanskje kan bli litt tynn hvis det er lagt silikon ved feil temperatur i betongen. Men det har da ikke løsnet på noen av bruene som jeg vet om. Og de beskytter også dyblene bra mot veisalt og brøyting rett på silikonen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Hvorfor fungerer det ikke med vanlig silikon til dette???

Er jo bare det vi bruker på bruene til statens vegvesen i ekspansjonsfuga på føringskantene... Greit at den kanskje kan bli litt tynn hvis det er lagt silikon ved feil temperatur i betongen. Men det har da ikke løsnet på noen av bruene som jeg vet om. Og de beskytter også dyblene bra mot veisalt og brøyting rett på silikonen...
    Mest sansynlig blir det ikke brukt ren silikon. Men polymer baserte og pluyretan baserte fugemasser til slikt. I konstuksjoner som broer med høy værbelastning og store variasjoner i matrialer vil ikke ren silikon være godt nok. Jeg driver med proffesjonell fuging med mitt eget firma. Og jeg hadde aldri stilt garanti på silikon, men derimot poluyratan basert, eller hybrid masse, ville vært det som er rette matrialle å velge. Hva statens vegvesen bruker er opp til de. Jeg har aldri siden 1998 brukt silikon i slike konstruksjoner eller matrialer som betong. Det finnes untak der bevegelsen ikke er så stor, grunnet da dårligere vedheft, fordi betong inneholder mye fukt

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Mest sansynlig blir det ikke brukt ren silikon. Men polymer baserte og pluyretan baserte fugemasser til slikt. I konstuksjoner som broer med høy værbelastning og store variasjoner i matrialer vil ikke ren silikon være godt nok. Jeg driver med proffesjonell fuging med mitt eget firma. Og jeg hadde aldri stilt garanti på silikon, men derimot poluyratan basert, eller hybrid masse, ville vært det som er rette matrialle å velge. Hva statens vegvesen bruker er opp til de. Jeg har aldri siden 1998 brukt silikon i slike konstruksjoner eller matrialer som betong. Det finnes untak der bevegelsen ikke er så stor, grunnet da dårligere vedheft, fordi betong inneholder mye fukt
    Da lærte jeg noe nytt idag også. Får vel begynne å lese bedre på etikettene når jeg gjør noe senere jeg trur jeg...

Takknemlig for slike byggetråder hvor alt mulig blir tatt opp. Mange fagfelt som skal dekkes for å kunne få ting perfekt... Og da blir bredden av kunnskapen tilfredsstillende spennende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Da lærte jeg noe nytt idag også. Får vel begynne å lese bedre på etikettene når jeg gjør noe senere jeg trur jeg...

Takknemlig for slike byggetråder hvor alt mulig blir tatt opp. Mange fagfelt som skal dekkes for å kunne få ting perfekt... Og da blir bredden av kunnskapen tilfredsstillende spennende.
    Ja man får mange gode råd her inne. Utrolig mye jeg har lært her inne ved å lese disse trådene. Akkurat som du sier "tilfredsstillende spennende"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant den. Denne er tingen. Ikke noe annet kan måle seg her,!Dana Lim DK: Fugepistol H-40
    Jeg er faktisk litt fristet til å hanke inn en slik så mye som jeg fuger, selv om den sikkert koster skjorta!

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Man blir i godt humør av godt verktøy!
    (Jada, jeg vet jeg har mye drit-verktøy, men også en det bra)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er faktisk litt fristet til å hanke inn en slik så mye som jeg fuger, selv om den sikkert koster skjorta!

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Man blir i godt humør av godt verktøy!
    (Jada, jeg vet jeg har mye drit-verktøy, men også en det bra)
    Jeg tror de har den på B.Sørbø , og må ikke andre få deg til å velge noe annet. Rundt 600 kr tror jeg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

90% ferdig med fuging av akustikkplater på første dobbeltdør

Litt småtteri ble gjort også i kveld med min amatørfugepistol, maskeringstape og godt humør!

Her ser vi håndtak-siden (av lyddøra vel og merke), der jeg har latt det være en sprekk mellom akustikkplate og karmen til lyddøra:
    -p1292780_th-jpg

Mot samme side, bare i toppen:
    -p1292782_th-jpg
    (beklager snevert fokusområde, men dette siste bilde hadde jeg ikke mulighet til å holde kameraet så veldig stille og dermed f3.5 osv.)

Her er hengslesiden, hvor det er 100% fuget:
    -p1292784_th-jpg

Skjøten mellom platene er relativt synlig fra denne vinkelen (nedenfra), men jeg har lagt den øverste platen ørlite grann ut fra den nederste, slik at skjøten synes mindre fra normal øyehøyde (som for de aller fleste av den voksne befolkningen er over 120cm...).

Men det her var da mye fuging? Hvorfor 90% ferdig?
    Jo, jeg mangler de to små stripene mellom akustikkplater og terskel serru. Det er nemlig ikke så lett å maskere/fuge i et hjørne i en operasjon.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha at du lager pene fuger, ihvertfall. :-) Jeg er langt fra like dreven på akkurat det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du skal ha at du lager pene fuger, ihvertfall. :-) Jeg er langt fra like dreven på akkurat det...
    Nåvel. Hvis man maskerer, så er det vel nesten ikke til å unngå... ;-)

---

Prøvde forresten nok en lukke-test og det var omtrent det samme med (nesten) all fugingen jeg skal ha på plass. Det er ikke verre enn jeg kan leve med, men jeg har fortsatt igjen å ta vekk isolasjon i bakkant for å se om det gjør at luften evakuerer lettere.

Og dette skal jeg gjøre fra vinduet ved siden av, i tilfelle noen lurte på hvordan jeg skulle få det til.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplater! Utforing

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Er litt på tynn is her, men gjorde meg en tanke:
    Om det er helt "hermetisk" lukket mellom dørene, vil vel lydbølgene fra den ene døra forplantes i den neste. Vil derfor tro at det med litt "lufting" (ut til sidene, ikke gjennom døra) vil dempe mer, enn om det er helt lukket.... men som sagt, tynn is:-D
    -Som første innlegg må jeg først si jeg er kjempeimponert av jobben du gjør på prosjektet ditt, både med jobben og med dokumentasjonen. Har lest gjennom hele tråden din og dette gir insirasjon for en stakkar hobbysnekker med et snev av hjemmekinodilla. STÅ PÅ!!!
    -Mulig jeg misforstår, men er det ikke porøse akustikkplater du har brukt til utforingen da. Skulle tro at disse slipper nok luft igjennom i alle fall. Det er ikke bare fordi du har justert døra så "tight" at det fjærer i pakningene da. Det skal bli spennende å følge prosjektet ditt videre, skal prøve å komme med noen innspill nå når jeg har kommet til slutten av tråden din.( hvis jeg har noe fornuftig å si.) LYKKE TIL!! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    -Som første innlegg må jeg først si jeg er kjempeimponert av jobben du gjør på prosjektet ditt, både med jobben og med dokumentasjonen. Har lest gjennom hele tråden din og dette gir insirasjon for en stakkar hobbysnekker med et snev av hjemmekinodilla. STÅ PÅ!!!
    -Mulig jeg misforstår, men er det ikke porøse akustikkplater du har brukt til utforingen da. Skulle tro at disse slipper nok luft igjennom i alle fall. Det er ikke bare fordi du har justert døra så "tight" at det fjærer i pakningene da. Det skal bli spennende å følge prosjektet ditt videre, skal prøve å komme med noen innspill nå når jeg har kommet til slutten av tråden din.( hvis jeg har noe fornuftig å si.) LYKKE TIL!! :-D
    Hei Orchard, og hjertelig velkommen på AVForum generelt og denne stråden spesielt :-)

Akustikkplatene er ikke "utpregede perforerte". De er belagt med et litt plastikk-aktig belegg, men jeg har ikke testet hvor lufttett dette belegget evt er. Skulle jo tro at de i alle fall slapp noe luft gjennom. Jeg kan jo teste dette når jeg kommer hjem.

Når det gjelder om listene fjærer, så gjør de nok det de også, men slenger du døra igjen (eller prøver på det), så stopper døra med kanskje 3-4 cm åpning, så det er helt klart mer enn tette lister som er i sving her.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok et trykk utlignings problem dette ja, hvordan er det å få åpnet en av dørene etter begge har vært lukket?

En mulig løsning er kanskje hvis du skal dekke til den gammle døra med akustikk plate, er å lage et lite hull i denne og bak platene tillkobble og legge inn en litt lang kveil av en slange med åpning tvers i gjennom døra og inn i slusen. Slangen vil raskere kunne utligne trykk forskjellen, men vil også utifra lengden begrense hvor fort luften kan flyttes, og vil derfor overføre lyd på en veldig dårlig måte. Kanskje en ide....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den går veldig greit å få opp, så luftproblematikken er helt klart ikke kritisk. Som skrevet så har vi stilt dem relativt tight for å få dem til å lukke godt inntil. Problemet med det er selvsagt at man da må "ta fart" for lett å smelle dem igjen. Den tid er tydeligvid over, så nå må jeg ta det pent og så bruke begge hender for å dytte dem igjen. Jeg skal se om det hjelpe å ta vekk isolasjon. Bekymrer meg ikke noe før jeg har prøvd det. Og om det ikke hjelper er det ingen lrise uansett...

Hehe - slangetrikset var originalt ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å frese et lite lekkasjespor i den Gamle (ikke lydisolerte) karmen.
    Fers den nesten inn til lista. når du lukker døra, kan lufta evakuere ut dette sporet. men de siste millimeterne er som de er nå, slik at døra tetter mot pakningen dvs. at døra "bremser" mest de siste 5 mm før den låser.
    Har du prøvd å lukke den med avtreks viften i gang? (trekker denne ikke ut luften med undertrykk?)
    Z-kassetten din ligger jo mellom veggene, og kan dermed skape undertrykk mellom veggene og dørene.
    Kanskje problemet vil være større å åpne dørene?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å bøye seg i støvet til Rune her altså, maken til detaljert og flott tråd skal man leite etter. Dette er bare helt sykt hvor bra alt har blitt, mannen er virkelig handyman frem til fingerspissene. Man trenger ikke andre håndverkere enn RuneW, han ordner alt han se.

Jeg har ikke så mye å bidra med under hans bygging, men jeg vil i hvertfall komme med rosende ord som gjør han mer glad i jobben som hjemmekino snekrer. Det han hende FruW misliker dette rommet og all jobbingen der, men kona burde ha respekt for denne jobben som er utført her og sammen kan de glede seg til den tiden alt er ferdig.

Stå på Rune, det er bare å kjøre på her... Du er jo en master i ditt arbeide her, håper du fikk vekk noe radon fra huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å frese et lite lekkasjespor i den Gamle (ikke lydisolerte) karmen.
    Fers den nestenin til lista. når du lukker døra, kan lufta evakuere ut dette sporet. men de siste millimeterne er som de er nå, slik at døra tetter mot pakningen dvs. at døra "bremser" mest de siste 5 mm før den låser.
    Har du prøvd å lukke den med avtreks viften i gang? (trekker denne ikke ut luften med undertrykk?)
    Z-kassetten din ligger jo mellom veggene, og kan dermed skape undertrykk mellom veggene og dørene.
    Kanskje problemet vil være større å åpne dørene?
    Dette ville jeg også ha prøvd, ved å frese ut et utlignigns spor.( som for eksempel lufting på ei baderoms dør) . Det skulle ikke ødelegge alt for mye for lydfellen. Skulle laget en kanal over karmen, som gikk ut i det andre rommet, med lydfeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt småtteri ble gjort også i kveld med min amatørfugepistol, maskeringstape og godt humør!

Her ser vi håndtak-siden (av lyddøra vel og merke), der jeg har latt det være en sprekk mellom akustikkplate og karmen til lyddøra:
    -p1292780_th-jpg

Mot samme side, bare i toppen:
    -p1292782_th-jpg
    (beklager snevert fokusområde, men dette siste bilde hadde jeg ikke mulighet til å holde kameraet så veldig stille og dermed f3.5 osv.)

Her er hengslesiden, hvor det er 100% fuget:
    -p1292784_th-jpg

Skjøten mellom platene er relativt synlig fra denne vinkelen (nedenfra), men jeg har lagt den øverste platen ørlite grann ut fra den nederste, slik at skjøten synes mindre fra normal øyehøyde (som for de aller fleste av den voksne befolkningen er over 120cm...).

Men det her var da mye fuging? Hvorfor 90% ferdig?
    Jo, jeg mangler de to små stripene mellom akustikkplater og terskel serru. Det er nemlig ikke så lett å maskere/fuge i et hjørne i en operasjon.
    Grattis med fine fuger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det han hende FruW misliker dette rommet og all jobbingen der, men kona burde ha respekt for denne jobben som er utført her og sammen kan de glede seg til den tiden alt er ferdig.
    Vil du gifte deg med meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ville jeg også ha prøvd, ved å frese ut et utlignigns spor.( som for eksempel lufting på ei baderoms dør) . Det skulle ikke ødelegge alt for mye for lydfellen. Skulle laget en kanal over karmen, som gikk ut i det andre rommet, med lydfeller.
    Siterer meg selv her. Ser jo at det er ytterdøra. Kansje ikke like godt da. Men det går jo Fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du gifte deg med meg?

Oisann, lenge siden sist??? . Begynner å bli despo.

Side 216 av 587 FørsteFørste ... 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 212 213 214 215 216 217 218 219 220 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •