RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 214

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 214 av 587 FørsteFørste ... 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 210 211 212 213 214 215 216 217 218 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 ... SisteSiste
Viser resultater 4,261 til 4,280 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det bildet kan vel umulig være ekte?? må jo være klipp og lim på en eller annen måte....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Tja, kommer vel ann på hvor kraftig buen på takbjelkene hadde før du skrudde gipsen. Sannsynlig er jo disse montert med buen oppover, og at dette har gevnet seg ut.
    Hmmm... kanskje det er forklaringen du...

Sitat Opprinnelig postet av sooound
    det bildet kan vel umulig være ekte?? må jo være klipp og lim på en eller annen måte....
    Hva? Antyder du - at det ikke finnes noen Enur??? Uforskammet!

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    Det har du rett i, er nok FruW som har kledd seg ut for anledningen!

(SS)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er redd du må måle nøyere, for det er åpenbart ikke perfekt overalt. Se bare her:

Dette synes jeg det var rart du og Enur ikke har lagt merke til... ;-)
    Enur og jeg har sett litt nærmere på dette stedet på veggen og kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært en rift i rom-tiden som gjorde det merkelige utslaget...

Her er stedet i stadig større detalj...:
    -img_2818_th-jpg

-img_2820_th-jpg

-img_2820_th-2-jpg

Jeg gjør mye rart, men akkurat her skal jeg ikke ha på meg at det var noe galt ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplater settes på plass

Fikk surret litt til nede i kanskje-kinoen i kveld og i dag var det tid for akustikkplater. Disse platene var på den ene siden belagt med et seigt (ikke klissete) hvitt stoff, men er egentlig god, gammel glassvatt - og det i ordets aller verste betydning... Er du uforsiktig (som meg) ser du plutselig ut som en nålepute med synlige glassfiber stikkende ut av huden. Disse er såpass store at du kan dra dem ut som fliser (i alle fall var noen av "mine" det...).

Men ellers var de greie å bearbeide. Her på benken for kutting:
    -img_2821_th-jpg
    (de var lette å skjære i)

Jeg limte dem rett og slett fast med Sikaflex:
    -img_2823_th-jpg
    (så får vi se hvor lenge det varer)

Her er den ene siden av dør-rommet kledd:
    -img_2824_th-jpg
    (det er en skjøt 120 cm over gulvet, med den synes ikke så veldig)

Og her er alle 3 kantene dekket av akustikkplater:
    -img_2825_th-jpg

Sprekkene skal fuges når platene sitter ordentlig fast.

En liten bekymringsmelding når det gjelder døra. Allerede før akustikkplatene var på plass, begynte den å blir vanskelig å ha med å gjøre ved lukking. Dette selvsagt pga at luften fikk problemer med å evakuere. Jeg er rett det ikke blir det aller minste bedre ved å tette det ytterligere med akustikkplater. Dette kan faktisk alene være en grunn til ikke å fuge akustikkplatene mot lyddør-karmen. Jeg skal gjøre nærmere undersøkelser rundt dette.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk, du er en 1000 kunstner.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk på at det ikke er så sikkert at de tingene jeg gjør er spesielt lurt da ;-)

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får store problemer med å lukke døra er det bare en måte å fikse det på, monter en aldri så liten tilbakeslagsventil i dørbladet, ventilen må selvsagt ha en eller annen funksjon slik at du kan tvangsåpne den..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min forrige jobb så bygget vi containere som var trykksatte og hadde luftsluser med 3 dører ala dine to....

Der var det et luftspjeld fra luftslusa til innsiden av rommet man går inn i som slapp ut lufta. Denne var så å si helt nødvendig for at dørene skulle kunne lukkes, og slusa var betydelig større enn mellomrommet mellom dine dører.

Ved å ha en luftkanal eller et spjeld vil jo løse dine problem med lukking av dør, men vil samtidig kanskje skape litt mer lydlekkasje selv om du hadde gjort det gjennom den døra som går inn mot huset.

Men hva med å isolere denne døra og samtidig henge opp en slik z-kassett som du allerede kjenner så godt til? Da får du ekstra lydisolasjon samtidig som luften i mellom dørene får en vei å slippe ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke slik at det er helt umulig å lukke døra per i dag. Tar man det pent og lar det være igjen ett par cm sprekk og trykker den inntil, så fungerer det. At man ikke kan smelle den igjen, tar jeg som en ren bunus med tanke på at jeg har tre potensielle tenåringer i huset...

Det store spyrgesmålet er i hvilken grad akustikkplatene tetter ekstra. Dette får jeg testet i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter som vanlig i spenning

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig bare ventet på at dette fenomenet med at dørene må få utlignet trykket i spalten mellom skulle komme med all denne fugingen og tettningen. Brukes en av de to dørene med mer lekk dør uten pakkninger er vel greit, selv om det jo vil kunne redusere lyddempningen.

Ellers er det vel også lurt å tenke litt sikkerhet her, tenker da spesiellt på hvis det går ann å låse dørene fra hver sin side slik at noen blir stengt inne i dette området. Tenk deg barn som leker og muligheten for at noen da blir låst inne i denne smale spalten og blir stående litt lenge mens CO2 nivået øker faretruende. Hvor reellt et slik senario vil bli er jeg ikke sikker på, men tror nok det er lurt å tenkel litt sikkerhet når man gjør så mange grep fra å tette mot lyd lekasjer og lager tettede og låsbare rom som dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har vel egentlig bare ventet på at dette fenomenet med at dørene må få utlignet trykket i spalten mellom skulle komme med all denne fugingen og tettningen. Brukes en av de to dørene med mer lekk dør uten pakkninger er vel greit, selv om det jo vil kunne redusere lyddempningen.
    Ja, det er mye fuging og lufttetting når det gjelder selve dørene/karmene, men "sideveis", altså mellom inner og ytterrom, er det på ingen måte lufttett. Det hadde blitt mye tettere med vanlige utforingslister for å si det slik. Men det ser ut til at luften går litt treigere gjennom glavaen enn jeg hadde forestilt meg.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers er det vel også lurt å tenke litt sikkerhet her, tenker da spesiellt på hvis det går ann å låse dørene fra hver sin side slik at noen blir stengt inne i dette området. Tenk deg barn som leker og muligheten for at noen da blir låst inne i denne smale spalten og blir stående litt lenge mens CO2 nivået øker faretruende. Hvor reellt et slik senario vil bli er jeg ikke sikker på, men tror nok det er lurt å tenkel litt sikkerhet når man gjør så mange grep fra å tette mot lyd lekasjer og lager tettede og låsbare rom som dette.
    Lyddørene har ikke låsesylinder, så man skal være ondskapsfull og kreativ for å klare å låse noen inne i disse avlukkene ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Enur og jeg har sett litt nærmere på dette stedet på veggen og kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært en rift i rom-tiden som gjorde det merkelige utslaget...
    Ja, jeg hadde vel en følelse av at bildet var tatt som et resultat av folding av tid og rom, og jeg tror vel egentlig at *kremt* det er kun gjennom en folding av ulike punkter i fire dimensjoner at du og Enur kan eksistere samtidig. Jeg er imidlertid imponert over at du har klart å gjennomføre en slik folding i praksis, noe som jeg tidligere har trodd kun var mulig i forbindelse med sorte hull og lignende kosmiske fenomener.

;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vet i alle fall om en i husholdningen som setter likhetstegn mellom kinoen og et sort hull...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som dere har blitt to forventer jeg fremgang også på dagtid. Regner med at bildene fra formiddagens økt snart er på plass.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk at en av tvilligene i slike tilfeller har en tendens til å bli ond og kan legge planer om å ta over verden... The evil twin...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk surret litt til nede i kanskje-kinoen i kveld og i dag var det tid for akustikkplater. Disse platene var på den ene siden belagt med et seigt (ikke klissete) hvitt stoff, men er egentlig god, gammel glassvatt - og det i ordets aller verste betydning... Er du uforsiktig (som meg) ser du plutselig ut som en nålepute med synlige glassfiber stikkende ut av huden. Disse er såpass store at du kan dra dem ut som fliser (i alle fall var noen av "mine" det...).

Men ellers var de greie å bearbeide. Her på benken for kutting:
    -img_2821_th-jpg
    (de var lette å skjære i)

Jeg limte dem rett og slett fast med Sikaflex:
    -img_2823_th-jpg
    (så får vi se hvor lenge det varer)

Her er den ene siden av dør-rommet kledd:
    -img_2824_th-jpg
    (det er en skjøt 120 cm over gulvet, med den synes ikke så veldig)

Og her er alle 3 kantene dekket av akustikkplater:
    -img_2825_th-jpg

Sprekkene skal fuges når platene sitter ordentlig fast.

En liten bekymringsmelding når det gjelder døra. Allerede før akustikkplatene var på plass, begynte den å blir vanskelig å ha med å gjøre ved lukking. Dette selvsagt pga at luften fikk problemer med å evakuere. Jeg er rett det ikke blir det aller minste bedre ved å tette det ytterligere med akustikkplater. Dette kan faktisk alene være en grunn til ikke å fuge akustikkplatene mot lyddør-karmen. Jeg skal gjøre nærmere undersøkelser rundt dette.
    Fint fuget. Men synes fuge sprøyta så tung å klemme på? Må få deg ei ordentlig fugesprøyte:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har teipet patronen fast? hehehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten bekymringsmelding når det gjelder døra. Allerede før akustikkplatene var på plass, begynte den å blir vanskelig å ha med å gjøre ved lukking. Dette selvsagt pga at luften fikk problemer med å evakuere.
    Ser du har Trioving 5950 sluttstykke, disse kan justeres "sideveis" med to skruer som sitter inne i karmen på siden av sluttstykket.(en til reilen og en til fallen,disse nås gjennom slissene i sluttstykkets fremkant)
    Ser ikke ut som om det er noe mer å gå på der, men du kan jo prøve.
    Ellers pleier gummilister å "gi seg" litt når døren har stått lukket en stund og dette kan gjøre det ørlite grann enklere å lukke den.
    Ellers er det jo en grei "barnesikring" at den ikke smeller igjen så voldsomt.

Side 214 av 587 FørsteFørste ... 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 210 211 212 213 214 215 216 217 218 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •