RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 213

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 213 av 587 FørsteFørste ... 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 209 210 211 212 213 214 215 216 217 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 ... SisteSiste
Viser resultater 4,241 til 4,260 av 11737
    Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig hjemme fra jobb og logget på. Nattøkt. En drøy uke å ta igjen..puh..
    Prio 1, som alltid og evig: Kino'n til Rune.
    Et stykke lesing, læring og latter. Som vanlig har håndverker'n, på nattskiftene sine, produsert litt håndverk og mye artig svada. Eller var det omvendt?8-) Selvsagt, med god støtte av alle de gode hjelperne

Jeg vet jo at målet er, og hele tiden har vært, et mest mulig lydtett rom. Og da sitter jo, som alltid, djevelen i detaljene. (..lydlekkasje via dørhåndtak.., ..skrå- eller trappeforing mellom dørene..).

Er petimeter selv og hadde garantert trigget på de samme detaljene om jeg hadde hatt like mye peil (og eget hus). Det er drømmen. :-|

Håper at du også blir like nøye med kvaliteten på den lyden du har tenkt å stenge ute for omgivelsene

..med ønske om mer, mer, mer..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Endelig hjemme fra jobb og logget på. Nattøkt. En drøy uke å ta igjen..puh..
    Prio 1, som alltid og evig: Kino'n til Rune.
    Evig, ja.... Vi får se hvem av oss som holder ut lengst ;-)

Et stykke lesing, læring og latter. Som vanlig har håndverker'n, på nattskiftene sine, produsert litt håndverk og mye artig svada. Eller var det omvendt?8-) Selvsagt, med god støtte av alle de gode hjelperne

Jeg vet jo at målet er, og hele tiden har vært, et mest mulig lydtett rom. Og da sitter jo, som alltid, djevelen i detaljene. (..lydlekkasje via dørhåndtak.., ..skrå- eller trappeforing mellom dørene..).

Er petimeter selv og hadde garantert trigget på de samme detaljene om jeg hadde hatt like mye peil (og eget hus). Det er drømmen. :-|
    Nå som boligprisene er i fritt fall er det jo bare å klinke til!

Håper at du også blir like nøye med kvaliteten på den lyden du har tenkt å stenge ute for omgivelsene
    Nå konsentrerer jeg meg 100% om å lage et relativt godt lydisolert miljø. Deretter kommer arbeidet med å gjøre dette miljøet så godt som mulig akustisk. Med andre ord ofrer jeg ikke, på det nåværende tidspunkt, akustikken en tanke (ok litt da, men ikke mye).

Dette er antageligvis ikke spesielt smart, men å beregne platetyper og mykhet i veggene basert på hvordan dette måtte påvirke akustikken i et ferdig rom er langt, lang over mitt nivå. Jeg får derfor bare gjøre det beste ut av det når den tid kommer.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ,som vanlig, bare helt vill når det gjelder detaljer, Rune.. 8)

Mtp alle hoppe/dunke kjerringa i gulvet-testene du drev på med for en tid tilbake, begynner det ikke snart å bli på tide med en liten lyd-test nå? Det er da fort gjort å koble opp Erna 1 eller 2 for å teste litt? Selv om ikke alt er 100% ferdig begynner vel tettinga å nærme seg? Tester du nå vil du også ha noe å sammenligne med når alle detaljer er helt 100%....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er litt seint nå...(og da tenker jeg ikke på klokka)

Men det hadde jo vært litt artig med en lydtest for hver "lydisolasjonsmilepæl".

Da kunne du ha rapportert hvilket tiltak som hadde mest for seg mtp. lydisolasjon, og/eller hvilken kombinasjon av tiltak.

Jeg skal prøve å huske det til det er min tur å bygge eget hjemmekinorom (må bare bli ferdig med å pusse opp her, spare penger i 5 år og så kjøpe tomt og bygge hus først). Phuh...joda. Går bra det!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... ja, dere er selvfølgelig inne på noe, begge to. Jeg skulle gjerne ha gjort slike målinger, selv om de i beste fall hadde vært unøyaktige. Forskjellen mellom 2 og 3 lag gips er f.eks. vanskelig å måle når 2 dører og 2 vinduer lekker som siler osv.

Men jeg er enig i at det hadde vært morsomt likevel. Nå har det seg slik at det ikke er så veldig fristende å dra Ernaene inn i rotet i kjelleren. For det første må det to mann til for å bære en og for det andre er de kledd med et slags teppestoff som nærmest virker som en magnet på sagmugg og annet rask, noe det ikke akkurat er noen mangel på i kjelleren for tiden... ;-)

Hvis jeg skal kunne måle seriøst må jeg dessuten få noe trådløst eller ha veldig lange signalkabler (jeg kan jo ikke akkurat ha døra åpen når jeg måler). Det er i det hele tatt en del hindringer. Hvis noen har en god ide til hvordan jeg kan måle slikt med RoomEQWizard hvor SPL-meteret er trådløst adskilt fra power-amp, så tar jeg gjerne imot tips! Eneste jeg kan se er å bruke to USB-lydkort hvor det ene brukes til SPL-meteret, det andre kobles med trådløs USB og er knyttet mot power-amp. Vet ikke en gang om dette er mulig, men hvis det hadde vært mulig, ville det ha betydd at jeg kunne ha beveget meg helt fritt rundt i huset (avhengig av rekkevidden til trådløs USB (som jeg ikke vet et kvekk om)) og gjort alle mulige målinger. Det hadde vært interessant!

Ja, "fremdriftsmålinger" hadde vært flott. Et typisk område hvor dette hadde vært interessant er på dørene. Der er det mange småting som kan gjøres, og det ville vært interessant å målt hvor mye f.eks. korrekt tetting egentlig hadde hatt å si. Forskjell mellom lyddør og vanlig dør, med og to dører lukket osv osv.

Når vi snakker om hoppetester (som jeg ikke ønsker å gjenta)... Jeg gjorde en litt interessant måling i kveld som kanskje åpner for flere lag gips i taket...

I en annen tråd var det snakk om nedbøying av himlingen og jeg ble nødt til å foreta meg noe og rigget opp en tak-nedbøying-måler som dette:

-sig-jpg
    (vateret ser helt banan ut pga vidvinkelen, men det er egentlig relativt rett)

Med hjelp av min tvillingbror, Enur, rettet vi laserene rett opp fra det vatrede... eh.. vateret og målte avstand til tak på midten og på siden av taket. Jeg gjorde siden tilsvarende fra midten mot den andre siden av rommet (i tilfelle generell skjevhet). Jeg må innrømme at jeg fikk et helt uventet resultat. Målene opp fra vateret til taket var på de tre posisjonene (tromme-hvirvel):

1450 mm - 1450 mm - 1450 mm (!!!)

Dette synes jeg var et ekstremt merkelig resultat og jeg kan ikke forklare det. Det skal jo være en viss nedbøying med 3 lag gips, 2x8 eller ikke 2x8. Men hvis jeg måler lignende resultaterover resten av taket, bør jeg jo kunne dra på med et par lag gips til.... (delvis spøk).

Hehehe...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men hvis jeg måler lignende resultaterover resten av taket, bør jeg jo kunne dra på med et par lag gips til.... (delvis spøk).

Hehehe...
    You made my day

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer gips....ja nå snakker vi. Sett i gang før du ombestemmer deg!! :twisted:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han der Enur ser ut til å være kjekk å ha med på laget.

Ang. manglende sig i taket, så kan jo dette være en funksjon av vekt vs stivhet, og at du ved tre lag rett og slett har fått et såpass stivt tak at vekten spiller mindre rolle. Nye lag med gips vil således neppe føre til noe mer sig, dersom det skulle være ønskelig...

Det er ihvertfall min teori.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for at du og Enur er avbildet på samme bilde, så ville jeg banne på at det er snakk om én og samme person, dere er jo prikk like

Jeg synes du skulle montere to-tre lag til med gips til taket begynner å gi etter, slik at vi får kontatert en gang for alle hvor mye bjelkelaget tåler. Nå får du jo hjelp av Enur også, så det burde gå kjapt.

Men det kan hende Roffe er inne på noe, at platene gir en slags lamineringseffekt, a'la kryssfinér.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd du må måle nøyere, for det er åpenbart ikke perfekt overalt. Se bare her:

Dette synes jeg det var rart du og Enur ikke har lagt merke til... ;-)

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioioi roffe... Nå får ikke Rune sove i natt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Dette må jeg undersøke nærmere. Jeg mistenker Enur for å ha surret det til, men jeg skal ta meg en nærmere titt når jeg kommer hjem. Mandag er vanligvis kjeller-dagen min, så det er muligheter for forsiktig framgang...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er redd du må måle nøyere, for det er åpenbart ikke perfekt overalt. Se bare her:

Dette synes jeg det var rart du og Enur ikke har lagt merke til... ;-)
    Skjedde nok sent en kveld tipper jeg. Etter at han trodde han var ferdig med nattens jobb gikk han opp for å pusse tennene. Midt under tannpussen kom han sikkert på at han hadde glemt green glue bak sist monterte smartpanel. Han tuslet såklart ned for å fikse opp i dette, men kom i skade for å bruke listerine i stedet for green glue bak smartpanelet... Og man vet jo alle hva som skjer når man har brukt listerine:

,,,, ergo, så spriker dette smartpanelet litt mere enn naboene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer på landstreffet

Det ser ut til at jeg kan ta meg en tur på Landstreffet lørdag 21 februar. Håper å få treffe så mange som mulig av dere virtuelle venner :-)

Kommer, som sagt til det kjedsommelige, til å ha på meg den svarte HTF-t-skjorta.

---

Dessverre blir dette da prioritert framfor Hjemmekino's PJ shootout. Jeg skulle gjerne ha vært begge steder, men de to arrangementene kom litt for tett på hverandre til at jeg hadde goodwill nok til å få det til å gå.

(det er ikke verdt 15 bukketter med roser og 20 ave maria).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knall! Håper du kan få blitt igjen til søndagen også da, ettersom det er da vi kjører shootout...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Knall! Håper du kan få blitt igjen til søndagen også da, ettersom det er da vi kjører shootout...
    Ja, jeg vet... Men det blir nok bare en dagstur på meg. Får satse på at det blir en ny PJ shootout før jeg blir ferdig med kinoen ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En uke uten AV-Forum!!
    Heldig vis hadde tråden din ikke tatt helt av, så det var bare 2-3 sider å lese gjennom.
    Har flyttet med Jobben i Nye lokaler, og har knapt sittet foran pcen de siste dagene. dvs nå ljuger jeg Har faktisk suttet foran en pc nesten hele tiden i helgen. Har reinstallert 21 pcer som skulle være klare til folk kom på jobb på Mandag. Og da snakker vi ikke om bare like pcer der man kan bruke Image...
    Men fikk en del overtid i helgen da...
    For spesielt interesserte... http://www.optikon.no/index/pressemeldoptikon.pdf

Hvem er egentlig den onde tvilling broren?
    Utrolig bra å få et så rett tak!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok bare utenomjordisk heldig med målepunktene skal du se :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm... ja, dere er selvfølgelig inne på noe, begge to. Jeg skulle gjerne ha gjort slike målinger, selv om de i beste fall hadde vært unøyaktige. Forskjellen mellom 2 og 3 lag gips er f.eks. vanskelig å måle når 2 dører og 2 vinduer lekker som siler osv.

Men jeg er enig i at det hadde vært morsomt likevel. Nå har det seg slik at det ikke er så veldig fristende å dra Ernaene inn i rotet i kjelleren. For det første må det to mann til for å bære en og for det andre er de kledd med et slags teppestoff som nærmest virker som en magnet på sagmugg og annet rask, noe det ikke akkurat er noen mangel på i kjelleren for tiden... ;-)

Hvis jeg skal kunne måle seriøst må jeg dessuten få noe trådløst eller ha veldig lange signalkabler (jeg kan jo ikke akkurat ha døra åpen når jeg måler). Det er i det hele tatt en del hindringer. Hvis noen har en god ide til hvordan jeg kan måle slikt med RoomEQWizard hvor SPL-meteret er trådløst adskilt fra power-amp, så tar jeg gjerne imot tips! Eneste jeg kan se er å bruke to USB-lydkort hvor det ene brukes til SPL-meteret, det andre kobles med trådløs USB og er knyttet mot power-amp. Vet ikke en gang om dette er mulig, men hvis det hadde vært mulig, ville det ha betydd at jeg kunne ha beveget meg helt fritt rundt i huset (avhengig av rekkevidden til trådløs USB (som jeg ikke vet et kvekk om)) og gjort alle mulige målinger. Det hadde vært interessant!

Ja, "fremdriftsmålinger" hadde vært flott. Et typisk område hvor dette hadde vært interessant er på dørene. Der er det mange småting som kan gjøres, og det ville vært interessant å målt hvor mye f.eks. korrekt tetting egentlig hadde hatt å si. Forskjell mellom lyddør og vanlig dør, med og to dører lukket osv osv.

Når vi snakker om hoppetester (som jeg ikke ønsker å gjenta)... Jeg gjorde en litt interessant måling i kveld som kanskje åpner for flere lag gips i taket...

I en annen tråd var det snakk om nedbøying av himlingen og jeg ble nødt til å foreta meg noe og rigget opp en tak-nedbøying-måler som dette:

-sig-jpg
    (vateret ser helt banan ut pga vidvinkelen, men det er egentlig relativt rett)

Med hjelp av min tvillingbror Enur, rettet vi laserene rett opp fra det vatrede... eh.. vateret og målte avstand til tak på midten og på siden av taket. Jeg gjorde siden tilsvarende fra midten mot den andre siden av rommet (i tilfelle generell skjevhet). Jeg må innrømme at jeg fikk et helt uventet resultat. Målene opp fra vateret til taket var på de tre posisjonene (tromme-hvirvel):

1450 mm - 1450 mm - 1450 mm (!!!)

Dette synes jeg var et ekstremt merkelig resultat og jeg kan ikke forklare det. Det skal jo være en viss nedbøying med 3 lag gips, 2x8 eller ikke 2x8. Men hvis jeg måler lignende resultaterover resten av taket, bør jeg jo kunne dra på med et par lag gips til.... (delvis spøk).

Hehehe...
    Tja, kommer vel ann på hvor kraftig buen på takbjelkene hadde før du skrudde gipsen. Sannsynlig er jo disse montert med buen oppover, og at dette har gevnet seg ut. Var litt ute av lodd dette bildet ditt. Klippet å limet noe skevt der tenker jeg. Til og med gipsplatene som står inntil veggen har fått vinkel på seg

Side 213 av 587 FørsteFørste ... 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 209 210 211 212 213 214 215 216 217 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •