RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 212

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 212 av 587 FørsteFørste ... 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 208 209 210 211 212 213 214 215 216 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 ... SisteSiste
Viser resultater 4,221 til 4,240 av 11737
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Den er grei. Jeg kan skjønne at en slik "rullestolrampe" mellom dørene ikke hadde vært spesielt stilig...

På den annen side - jeg blir jo ikke yngre.........
    Det er jo greit og tenke litt frem i tid, men det får da være grenser

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - da hadde det nok blir månelyst, tenker jeg...
    Eller det kunne hende du ble distrahert nok til å bli med inn på et helt annet rom? ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Eller det kunne hende du ble distrahert nok til å bli med inn på et helt annet rom? ;-)
    Tror nok hun var i en litt feil "mood" for så si det mildere enn mildt ;-)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bruker silikon tilnærmet som teting/list på flere av figurene.
    Synes bygging/konstruksjon og idéer alltid er spennende, må derfor bare spørre...

Er det en form for silikonlist ell. du legger i skjøtene på foringer etc. eller er det som jeg aner ifl. tråden at du legger fugen selv?
    Dersom det i så fall er det siste, - Hvordan vet du at fugen blir helt tett?
    og hva vil konsekvensen være å droppe silikonen helt...?

Min erfaring er er nemlig den at silikon er klissete å jobbe med, vanskelig å få perfekt.

Vdr. karm foring karm: Vet du om det finnes det noen "fasit" eller veileder på hvordan konstruksjonen vil fungere både i teori, praksis (les målt og dokumentert)

Det ble både 2 og 3 spm. i ett det ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Ser du bruker silikon tilnærmet som teting/list på flere av figurene.
    Synes bygging/konstruksjon og idéer alltid er spennende, må derfor bare spørre...

Er det en form for silikonlist ell. du legger i skjøtene på foringer etc. eller er det som jeg aner ifl. tråden at du legger fugen selv?
    Dersom det i så fall er det siste, - Hvordan vet du at fugen blir helt tett?
    og hva vil konsekvensen være å droppe silikonen helt...?

Min erfaring er er nemlig den at silikon er klissete å jobbe med, vanskelig å få perfekt.
    Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener... er det sånt som dette?

I så fall er det silikon, ja, med bunnfyllingslist under. Silikon er klinete, ja, men dypper du fingrene i en kopp med 10% grønnsåpe og 90% vann først, så hefter ikke silikonen og du kan dandere den ganske ok.

Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Vdr. karm foring karm: Vet du om det finnes det noen "fasit" eller veileder på hvordan konstruksjonen vil fungere både i teori, praksis (les målt og dokumentert)
    Nei, jeg har ingen målinger for hånden. Det finnes antageligvis noe slikt på Byggforsk eller Sintef.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok hun var i en litt feil "mood" for så si det mildere enn mildt ;-)
    Så det var fruW ja. hvor mange piskeslag ble det? Bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener... er det sånt som dette?

I så fall er det silikon, ja, med bunnfyllingslist under. Silikon er klinete, ja, men dypper du fingrene i en kopp med 10% grønnsåpe og 90% vann først, så hefter ikke silikonen og du kan dandere den ganske ok.

Nei, jeg har ingen målinger for hånden. Det finnes antageligvis noe slikt på Byggforsk eller Sintef.
    Silikon er et perfekt matriale til slikt, Kan også bruke Polymer, med en hardere shore. Bruk vann med en god slant Zalo. Grønnsåpe tårker ut fingrene. Bare sør om Fuging til meg: Yrket mitt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Så det var fruW ja. hvor mange piskeslag ble det? Bilder?
    Nei vet du hva - visse ting hører privatlivet til ;-)

Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Silikon er et perfekt matriale til slikt, Kan også bruke Polymer, med en hardere shore. Bruk vann med en god slant Zalo. Grønnsåpe tårker ut fingrene. Bare sør om Fuging til meg: Yrket mitt
    Zalo var kankje det beste ja... For å være helt ærlig, så har jeg brukt det jeg hadde for hånden på disse dørene. Håndsåpe har vært en høydare. Ellers har det blitt brukt både sjampo og det som verre er (les: balsam). Det meste funker, men Zalo er nok det absolutt beste ja ;-)

Ellers er det svært hyggelig å få fagfolk på besøk som kan korrigere meg når jeg later som jeg er håndtverker og dummer meg ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vet du hva - visse ting hører privatlivet til ;-)

Zalo var kankje det beste ja... For å være helt ærlig, så har jeg brukt det jeg hadde for hånden på disse dørene. Håndsåpe har vært en høydare. Ellers har det blitt brukt både sjampo og det som verre er (les: balsam). Det meste funker, men Zalo er nok det absolutt beste ja ;-)

Ellers er det svært hyggelig å få fagfolk på besøk som kan korrigere meg når jeg later som jeg er håndtverker og dummer meg ut!
    Ja er man desperat så er man desperat, haha. ja mye som kan funke. ble nok en del skumm å tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnsåpe var det vi brukte før. men den er litt sterk, og kan få silikonen til å kakkelere (i sola). Så dummet deg ut? langt der i fra, bedskjeden og ydmyk, ja det skal være visst

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mens katten er borte...

FruW jobbet sent i dag og med småkrypene stablet foran "Shrek" fikk jeg en tyvstart på nattskiftet...

I kveld konsentrerte jeg meg om utforingene mellom ytterdør og lyddør. Jeg kommer til å bruke akustikkplater som ytterste lag. Disse skal hvile på et "skjelett" av utforings-kapp (og de som har hengt med siste par mnd vet at det er noe jeg har nok av...).

Først ut er topp-utforingen (den blir som de andre trukket 20 mm ut for å kompensere for tykkelsen til akustikkplata (som ikke overraskende er 20 mm)). Denne plata kommer veldig tett på Lecaen over, så gjorde ikke noe stort nummer av å få maksimal perforering, bare flesket gjennom noen ganger med en hullsag:
    -img_2795_th-jpg
    (vel, fleske og fleske... dette er ikke hullsagenes Rolls Royce, for å si det slik... ble mye lugging og stygge ord)

Jeg hadde tenkt å feste den i Lecaen over med nylonplugger og skruer, men som vanlig var det ett eller annet. Selv om jeg vitterlig boret med 6mm murbor og det stod at det skulle være 6 mm hull på boksen til pluggene og jeg hadde gjort dette 1000 ganger før, var det klin umulig å få de &%€/%€/% pluggene inn i hullene. Ble jeg voldelig, fikk bare pluggene følgene beklagelige fasong (selvsagt uten å kommer noe lenger inn i hullet...):
    -img_2798_th-jpg

Plutselig la jeg imidlertid merke til at boret så litt rart ut på tuppen. Jeg kan jo dele oppdagelsen med dere:
    -img_2796_th-jpg

Gjett hvilket bor jeg brukte... Makan til dritt! Dette boret er brukt på kanskje 10-12 hull. Det hører til et 5000-biters sett til 299,- så jeg kan kanskje ikke klage.

Vel, vel. Når misforståelsen ble oppklart, var det en smal sak å feste "utforingen", eller hva jeg skal kalle dette:
    -img_2799-edit_th-jpg
    (utradisjonell festemetode er merket med rød ring)

Sånn ble det omtrent:
    -img_2800_th-jpg
    (jeg venter med akustikkplatene til alt annet er ferdig)

Så var det sideveggene. Også her ble det brukt kapp, derfor todelingen. Mest mulig luft, men jeg håper rammeverket er greit nok hold til platene.

Men hvor "dypt" skulle de plasseres? Her måles forskjell i sideveis plassering av de to karmene, vha av en av (den intetanende) FruW's bøker:

Det viste seg, ved første øyekast, at det var 2 cm forskjell sideveis. Men det var fordi den ene karmen var tykkere enn den andre. Spaltene til utforingslisten var faktisk på mm nær helt i flukt med hverandre, noe som må være mer flaks en beregning.

Jeg lage et "rammeverk" til å feste akustikkplatene på. Dette ble lemfeldig laget av utforingskapp og skal plasseres omtrent så her:
    -img_2801_th-jpg

Her har vi skrudd fast holdene til rammeverket:

(de er gjort ca 5 mm for grunne for det trengs finjusteringer (men det blir ikke i dag))

Siste krampetrekning i natt var å forsterke rammene etter limtre-metoden:

Problemet var at siden dette er utforings-kapp, så var den en fals på den ene siden. Dette var et svakhetspunkt, men nå er det den sterkeste og stiveste siden!

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune den arbeidsbenken din hvor har du kjøpt den og pris ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema
    179,-

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Rune den arbeidsbenken din hvor har du kjøpt den og pris ?
    Mener han kjøpte den på Biltema.

Biltema Norge

179,-

EDIT: Der var du jaggu 0.1 sekund før meg Rune

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    EDIT: Der var du jaggu 0.1 sekund før meg Rune
    Hehe - her er det tiendelene som teller ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se så, der er akustikken berammet også, ja. ;-)

Imponerende jobbing, må jeg si. Noen grunn til at du har valgt runde hull oppe og mer rektangulære på sidene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se så, der er akustikken berammet også, ja. ;-)
    hehe - du kan få sagt det du :-)

Imponerende jobbing, må jeg si. Noen grunn til at du har valgt runde hull oppe og mer rektangulære på sidene?
    Alle skjønner vel at det er essensielt med tanke på akustikken?

Neida, det er ingen dype tanker bak disse hullene. Det er bare en fort og gæli-metode for å lage litt luft (bak/i) utforingen. Nå viste det seg jo at hullsagen var helt elendig å jobbe med, så det hadde antageligvis likevel gått raskere å lage et stort, rektangulært hull...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe - du kan få sagt det du :-)
    Noen bløte ordspillfloskler har jeg vel snappet opp i tiden som skribent. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste innspurt før festing av dørkarm-akustikkplater

Knotearbeid igjen i kveld. Jeg skrudde fast festene til "akustikkplate-rammene". Deretter var det å måle og knote for å justere samtlige som vist under:
    -img_2810_th-jpg

Litt dumt bilde, forresten, for her ser det jo ut som alle måtte justeres 14 mm, men det hadde jo blitt nesten for lett. Jeg kan love at det var alt fra 2 til 17 mm som måtte bygges opp.

Etter at festene var justert, dyttet jeg godt med isolasjon mellom:
    -img_2811_th-jpg

Jeg hadde selvsagt ikke noe kapp, så jeg måtte kjøpe en hel pakke på Byggmax bare for disse småbitene. La meg si det slik:
    problemet med at jeg ikke hadde kapp er definitivt løst.

Etter at isolasjonen var på plass, var det bare å skru på rammeverket:
    -img_2812_th-jpg
    (rammen sitter altså fast i "det ytre rom" og skal bare fuges mot karmen til lyddøren på høyre side)

Her er rammene skrudd fast på begge sider:
    -img_2815_th-jpg

Og nå er det faktisk bare å lime på akustikkplater med Sikaflex og fuge langs kantene, så er denne dobbeltdør-konstruksjonen omtrent ferdig!

Omtrent fordi jeg skal lage en ekstra tetting til ytterdøren som lekker som en sil. Kommer også muligens til å feste akustikkplater på lyddøra.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmer seg stadig

Gledere meg enormt til å høre resultatet, og om lyden høres rundt om i huset. Vel hvis det gjør det så er det ingenting som holder mtp alt arbeidet du har gjort!

Side 212 av 587 FørsteFørste ... 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 208 209 210 211 212 213 214 215 216 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •