RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 211

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 211 av 587 FørsteFørste ... 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 207 208 209 210 211 212 213 214 215 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 ... SisteSiste
Viser resultater 4,201 til 4,220 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vi har sånn kontinentalseng.
    Det var jo veldig urutinert, da.... ;-)

---

Jeg drar forresten til Rockwool Moss i dag og henter en 12-platers stabel med akustikkplater i dag, så får vi se om det blir litt videre pirk med dør-mellomrom etter hvert.

Når vi snakker om akustikkplater...

Når jeg tenker meg om, så var det innmari dumt av meg å lage disse ferdig-utforingene. Jeg bør selvsagt lage noe lignende det jeg har i mekkom-dør-rommet, nemlig akustikkplate som hviler på lister av noe slag. Jeg kommer derfor til å gjøre om min opprinnelige løsning vist øverst på skissen under:

-lyskontroll-spots-5-jpg

Nå er det det nederste alternativet som gjelder. Det er et par grunner til at jeg kommer til å blåse i furu-utforingene. Den første er akustisk og den andre er estetisk.

Det viser seg nemlig at jeg har vært litt uheldig med beregningene a sideveis plassering av disse berømmelige slusene. Slik det er i dag kommer rett og slett ikke gardinen langt nok inn (med sikkerhetsmargin). Jeg kommer derfor til å flytte slusene 10mm ut fra sideveggene for å få gardinene minst 20mm inn i slusene.

De observante ser kanskje at det er skrevet 20mm flytting på tegningen, men det er bare svada.

Uansett - disse 10mm velter helte sluse-flush-med-utforing-opplegget og da er det ingen motargumenter mot å rive istykker hele utforingen og bruke akustikkplater isteden. Når det gjelder flush/ikke-flush videre fra slusen og ut mot rommet, så er skissen uferdig. Her kommer det jo bla.a et vindu til osv.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men si meg, kommer ikke de akustikkplatene nå mellom lydvinduet og yttervinduet da? Har de noen funskjon som akustikkplater der?

Edit: det er kanskje jeg som misforstår tegningen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du ser rett. De har en meget viktig funksjon for å forbedre den lydisolerende egenskapen i denne dobbeltvindu-konstruksjonen. Jeg er ikke 100% stø på teorien bak dette, men det blir gjentatt gang på gang i litteraturen at dette har mye å si. Det er vel for å redusere dobbeltvegg-resonans tenker jeg. Husk at ved dører og vinduer så har vi ikke mulighet til å ha glava mellom lagene. Det ville i alle fall ha vært ekstremt upraktisk... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, Skjønner opplegget der nå ja, og det høres fornuftig ut.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, du ser rett. De har en meget viktig funksjon for å forbedre den lydisolerende egenskapen i denne dobbeltvindu-konstruksjonen. Jeg er ikke 100% stø på teorien bak dette, men det blir gjentatt gang på gang i litteraturen at dette har mye å si. Det er vel for å redusere dobbeltvegg-resonans tenker jeg. Husk at ved dører og vinduer så har vi ikke mulighet til å ha glava mellom lagene. Det ville i alle fall ha vært ekstremt upraktisk... ;-)
    Du kunne jo hatt en tykk glavaplate som du trakk motorisert inn mellomrommet mellom veggene ved behov, samtidig som blendingsgardinene trekkes fra? Litt sånn etter skyvedørprinsippet. ;-) 8) :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du kunne jo hatt en tykk glavaplate som du trakk motorisert inn mellomrommet mellom veggene ved behov, samtidig som blendingsgardinene trekkes fra? Litt sånn etter skyvedørprinsippet. ;-) 8) :twisted:
    Hehe, ja det hadde vært noe. Dessverre/heldigvis er det ikke plass til noe slikt.

Som du ser på skissen under, så er det relativt trangt mellom stenderverket og muren, så det går nok ikke an å gjemme unna noe tykk Glava-plate:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det hadde vært noe. Dessverre/heldigvis er det ikke plass til noe slikt.

Som du ser på skissen under, så er det relativt trangt mellom stenderverket og muren, så det går nok ikke an å gjemme unna noe tykk Glava-plate:

;-) Var en spøk, da... ;-) Men regnet med at du som ikke gjør noe halvveis faktisk ville vurdere om det var mulig før du forkastet forslaget.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe. Javel :-) Men vet jo aldri...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en slik lydisolerende plate fra Biltema
    Du må riktig nok lime sammen flere på en plate.
    Kanskje geniale dersom du i tillegg vil lage såkalt "butplug" som kokken kalte dem
    Skal vist dempe ca 40dB i følge katalogen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Er det de siste dagers sykdom som har fått deg på disse butt-plug-tankene?

Men seriøst. Jeg skal altså ikke ha NOE mellom rutene annet enn luft.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Skal vist dempe ca 40dB i følge katalogen.
    Bilbelen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Bilbelen?
    Jepp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Rockwool akustikk-plater på Maxbo. Hentet dem selv på fabrikken i Moss for å spare nesten 1000,- i frakt. Maxbo-typen gjorde sitt beste for å forklare meg hvor Rockwool i alle fall ikke lå i Moss, men jeg fant fram til slutt og fikk med meg denne stabelen hjem:
    -img_2794_th-jpg

Når jeg leser på den står det jo 14 plater. Trodde det skulle være 12 stk, men skal ikke klage når det er den veien. Nå har jeg nok til å kle begge dør-rommene og vindus-rommene. Har også plater til å kle den ene av dørbladet i begge dør-åpningene. Jeg åpnet ikke plate-klædden, for disse er ikke verdens mest robuste saker.

I kveld hadde jeg arbeidskveld, men mye av tiden gikk med til funderinger rundt utforing vs akustikkplate-problematikken. Jeg fikk imidlertid gjort noe praktisk. Bl.a. så fikk jeg isolert, bunnfyllingslistet og fuget den eksisterende innerdøra mot gamle kjelleren:
    -img_2790_th-jpg
    (det latterlig dårlig bildet over skal liksom vise fugemassen på hver side av karmen)

Jeg kommer med tid og stunder til å modifisere denne eksisterende døra noe, slik at den blir litt mer lydisolerende.

Tok også terskelen et lite tak. Brukte "parkett-på-tube" for å tette sprekk mot terskelen til ytterdøra:
    -img_2791_th-jpg

Dette er øverst i dør-rommet mot gamle kjelleren:
    -img_2792-edit_th-jpg

Jeg har en nivåforskjell mellom ny og gammel kjeller noe som gir den litt rare konstruksjonen. Jeg er litt i kvaler om jeg skal lage en trappetrinns-utforing (røde streker), eller som jeg skal lage en skrå-sak (blå strek).

Det går jo an å forestille seg at en skråstilt plate, enten det blir utforing eller akustikkplate, vil redusere stående bølger og dermed gi marginalt bedre lydisolering, men det er vel i første rekke utseendet som avgjør. Tror den skrå er litt lettere å lage. Uansett blir det en plate som er skrudd fast i ytter-skallet og blir fuget mot det indre rommet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får plass til mer isolasjon dersom du går for den skrå løsningen!
    Dessuten ser det ut til at du kan få litt konflikt med K-rørene dine med den trappende løsningen. (mulig det er synsbedrag)

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når "noe" kommer trampende ca ved døgnskifte, betyr det en av to ting:

A) Et ormeyngel har våknet og tasser hvileløst omkring

B) Et ormeyngel har våknet og tasser hvileløst omkring og jeg har ikke hørt det, men det har en hissig FruW som "akkurat har sovnet" (dvs sovet i 2 timer). Da er trampingen jeg hører FruW på vei ned trappa og det er bare å logge av AVForum litt faderlig fort, gå i fosterstilling og vente på skyllebøtta ;-)
    Fantastisk! - men ingen bilde?! Det hadde gjort seg!:grin:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dessuten ser det ut til at du kan få litt konflikt med K-rørene dine med den trappende løsningen. (mulig det er synsbedrag)
    Mulig synsbedrag, ja. Jeg beregnet plass for rett utforing når jeg hang opp k-rørene. Men det blir nesten uansett vanskelig å få til en rett løsning. Lurer på om det enkleste er det beste i dette tilfellet.

Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Fantastisk! - men ingen bilde?! Det hadde gjort seg!:grin:
    Hehe - bilde av meg i fosterstilling eller bilde av FruW rød i toppen, med hårruller og morgenkåpe?

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville prøvd og få til den "trappe" løsnigen først. Tror kanskje det vil bli litt rart med en skrå/vinklet overgang mellom 2 rom. :-)

Mulig jeg misstforsod, men det er høydeforskjell mellom terskelene du sikter til?

Hehe - bilde av meg i fosterstilling eller bilde av FruW rød i toppen, med hårruller og morgenkåpe?
    Kanskje FruW uten morgenkåpe?

(beklager hvis jeg tok den litt langt der :wink: )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Tror jeg ville prøvd og få til den "trappe" løsnigen først. Tror kanskje det vil bli litt rart med en skrå/vinklet overgang mellom 2 rom. :-)

Mulig jeg misstforsod, men det er høydeforskjell mellom terskelene du sikter til?
    Evt skråplate blir i taket. Terskelen har jeg tenkt å ha rett. Vet ikke om det var dette du lurte på?

Kanskje FruW uten morgenkåpe?

(beklager hvis jeg tok den litt langt der :wink: )
    Hehehe - da hadde det nok blir månelyst, tenker jeg...

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at jeg har vært litt vel kjapp i lesingen min. La ikke merke til at det siste bildet du la ut var på toppen/øverst av døren. Trodde det var nederst ved terskelen jeg. My bad

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at jeg har vært litt vel kjapp i lesingen min. La ikke merke til at det siste bildet du la ut var på toppen/øverst av døren. Trodde det var nederst ved terskelen jeg. My bad
    Den er grei. Jeg kan skjønne at en slik "rullestolrampe" mellom dørene ikke hadde vært spesielt stilig...

På den annen side - jeg blir jo ikke yngre.........

Side 211 av 587 FørsteFørste ... 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 207 208 209 210 211 212 213 214 215 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •