RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 209

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 209 av 587 FørsteFørste ... 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 205 206 207 208 209 210 211 212 213 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 ... SisteSiste
Viser resultater 4,161 til 4,180 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yikes!

Fikk akkurat tlf fra Maxbo om at 3 slike plater kom på 2500,-

De ble vanligvis ikke produsert i mindre enn 500 kvm, så det kom masse ekstra utgifter ved bestilling av bare 3 stk...

Æ må tænk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva med å skru og lime fase en tynn fineerplate bak som du fuger tett mot karmene. Så kan du lime fast platen på denne og eventuelt lage en tynn list rundt kanten på døren. for å skjule evt. fuge mellom lydplate og karm.
    Du tenker på en finerplate som er så tynn at den "lister seg forbi" stenderen på venstre side av lyddøra, slik at den ikke får kontakt? Det er mulig det går, men jeg må måle litt før jeg tør si det sikkert.

Jeg kan jo legge en larve med silikon på hjørnet av 2x4'en og la den tørke, slik at det ikke blir "hard kontakt" mot evt finer plate. Platen må i så fall også skjæres masse hull i, for det skal helst være åpent bak akustikkplaten.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke vanlige foringer og kle disse med et teppe el.l et type "vegg til vegg" teppe demper mye. og om du vil, kan du jo legge på slike lyddempningsplater de har på Biltema bak teppet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du tenker på en finerplate som er så tynn at den "lister seg forbi" stenderen på venstre side av lyddøra, slik at den ikke får kontakt? Det er mulig det går, men jeg må måle litt før jeg tør si det sikkert.

Jeg kan jo legge en larve med silikon på hjørnet av 2x4'en og la den tørke, slik at det ikke blir "hard kontakt" mot evt finer plate. Platen må i så fall også skjæres masse hull i, for det skal helst være åpent bak akustikkplaten.
    Ja, noe slik... og noen hull får du jo til... 10 stk ca 20 mm hull? pr plate

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget me å kutte ut foringen er å få maksimal dybde i det absorberende, laget slik at ikke bare de aller høyeste frekvensene blir absorbert. Bruker jeg vanlig utforing har jeg maksimalt 20mm "virkedybde". Har jeg åpent bak, har jeg plutselig 50-70mm (har ikke nøyaktige mål her).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ja, noe slik... og noen hull får du jo til... 10 stk ca 20 mm hull? pr plate
    Forholdet hull/plate bør nok snus i forhold til det du antyder ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De ble vanligvis ikke produsert i mindre enn 500 kvm, så det kom masse ekstra utgifter ved bestilling av bare 3 stk...

Æ må tænk.
    Oj, det var dyrt. Det er omtrent det jeg ga for akustikkplater for hele rommet mitt. Hva med et lag "vanlige" akustikkplater med en malt plate perforert mdf eller huntonitt på utsiden som beskyttelse mot mekanisk slitasje?

Var og så Max Manus på kinoen i Halden nylig, og la merke til at i den delen av veggen som skulle tåle mekanisk påvirkning av passerende mennesker, så var det perforerte plater som var benyttet. Vegge over dette var det plater som minnet mistenkelig om mine sorte Rockwool akustikkplater, bare større.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må korrigere meg selv. 2500,- var bare såkalt "omstillings-tillegg". For tre plater kom sluttsummen på rundt 5 høvdinger... Selvsagt helt borti veggene, og helt uaktuelt!

Heldigvis viser det seg at Rockwool hadde noen Rockfon Boxer-plater på lager i Moss. Boxer er samme greiene som Super G til Echophon. Dessverre hadde de bare 120 x 60 cm på lager, slik at det blir en skjøt i høyden, men det kan jeg leve med. Minste antall plater man kan kjøpe er 12 stk, men dette er ikke så mye mer enn det jeg trenger (har tenkt å ha noe på dørbladene også). Henter jeg dem selv i Moss kommer heles stasen på ca 2500,-

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Oj, det var dyrt. Det er omtrent det jeg ga for akustikkplater for hele rommet mitt. Hva med et lag "vanlige" akustikkplater med en malt plate perforert mdf eller huntonitt på utsiden som beskyttelse mot mekanisk slitasje?

Var og så Max Manus på kinoen i Halden nylig, og la merke til at i den delen av veggen som skulle tåle mekanisk påvirkning av passerende mennesker, så var det perforerte plater som var benyttet. Vegge over dette var det plater som minnet mistenkelig om mine sorte Rockwool akustikkplater, bare større.
    Ja, jeg har lagt merke til disse perforerte platene. Jeg er ikke sikker på om det er mekanisk slitasje de skal virke mot eller om det er tunede bassfeller?

Uansett, takk for godt råd. Hadde jeg ikke allerede bestilt Boxer-platene, skulle jeg jammen ha vurdert det. Nå fikk jeg jo nesten 9 kvm med plater for 2500,- og da får jeg i alle fall kledd begge hulrommene i dørene og muligens vinduene også. Så da blir det kanskje ikke så ille likevel.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RuneW! Dette aner meg at du vet...

Beklager avsporingen, men du er en kreativ mann, det er mange kreative sjeler som leser og følger din byggeprosess.

Vet du eller noen andre hvor mye lydbøyler bygger fra feste til til innfesting for stender?

Eller mao. hvo mye luft får man mellom veggene?

NB! RuneW du har gjort meg til en syk mann!! Jeg er blitt avhengig av å følge din tråd hver dag.... Takk skal du ha:grin:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Beklager avsporingen, men du er en kreativ mann, det er mange kreative sjeler som leser og følger din byggeprosess.

Vet du eller noen andre hvor mye lydbøyler bygger fra feste til til innfesting for stender?

Eller mao. hvo mye luft får man mellom veggene?

NB! RuneW du har gjort meg til en syk mann!! Jeg er blitt avhengig av å følge din tråd hver dag.... Takk skal du ha:grin:
    Prøv denne linken Lydbøyle :: Byggisolering :: Produkter :: Rockwool Guiden

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Haha - det må være første gang noen har vært takknemlige for å ha blitt påført sykdom ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha - det må være første gang noen har vært takknemlige for å ha blitt påført sykdom ;-)
    Det er flere av oss som er smittet av Runes byggetråd viruset

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe!!

Fantastisk!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

perforerte plater

finnes perforete gips plater oxo :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takk for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager den uinteressante digresjonen.:-D
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Automatisk døråpner finnes jo Rune, det er ikke noe problem.
    Det blir fort kostbart, bare automatikken koster fort 10k pluss lås og arbeid.
    Dorma har en "liten" automatikk.
    Geze sin em-d passer fint, den kan også programmeres til å trekke døra inntil karmen så det elektriske sluttstykket åpner.
    På lyddører pleier fallen på låskassen å ligge på sluttstykket i karmen med belastning(pga gummilistene)noe som gjør\kan gjøre at el. sluttstykker ikke åpner.
    Kan brukes med fjernkontroll,albuebryter,sensorlist,åpningsknapp\infrarøde sensorer\kortlesere og nær sagt alt annet som gir ett potensialfritt signal.
    Har man først gått til innkjøp av dette hadde også adgangskontroll vært relativt rimelig, pga at man har stort sett har alt man tregner bortsett fra kortleser\kodetastatur\fingeravtrykksleser etc.
    I realiteten tror jeg ikke låsen vil utgjøre ett problem lydmessig, så lenge skilt og vrider er montert.

Hvis du skal ha dørpumpe på døra burde du dog sørge som at luften kan evakuere fra smyget mellom dørene, ellers blir overtrykket ett problem når lyddøren slår igjen, både pga lufttrykket og gummilistene.

Har fulgt med denne tråden en stund og både dokumenteringen og selve byggingen er imponerende.
    Faktisk var denne tråden av grunnene til at jeg registrerte meg som bruker på avforum.
    God stemning også, en feelgood-tråd rett og slett, og jeg er stadig innom for å se på fremgangen.
    Musikkhøyskolen på majorstua (den nye delen) har også doble dører forresten, akkurat som din løsning.(altså alle øvingsrom,studio osv)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enkelte
    Musikkhøyskolen på majorstua (den nye delen) har også doble dører forresten, akkurat som din løsning.(altså alle øvingsrom,studio osv)
    Jeg har vært involvert i byggingen av et studio (3 rom) og kan herved garantere at RuneW sin kjeller overgår lyddempingen på dette studioet en lang gang. :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager den uinteressante digresjonen.:-D

Det blir fort kostbart, bare automatikken koster fort 10k pluss lås og arbeid.
    Dorma har en "liten" automatikk.
    Geze sin em-d passer fint, den kan også programmeres til å trekke døra inntil karmen så det elektriske sluttstykket åpner.
    På lyddører pleier fallen på låskassen å ligge på sluttstykket i karmen med belastning(pga gummilistene)noe som gjør\kan gjøre at el. sluttstykker ikke åpner.
    Kan brukes med fjernkontroll,albuebryter,sensorlist,åpningsknapp\infrarøde sensorer\kortlesere og nær sagt alt annet som gir ett potensialfritt signal.
    Har man først gått til innkjøp av dette hadde også adgangskontroll vært relativt rimelig, pga at man har stort sett har alt man tregner bortsett fra kortleser\kodetastatur\fingeravtrykksleser etc.
    I realiteten tror jeg ikke låsen vil utgjøre ett problem lydmessig, så lenge skilt og vrider er montert.
    Dette var da interessant info? Og jeg skjønner nå at det var godt jeg aldri innlot meg på et slikt prosjekt ;-)

Det virker som du er en fagmann, og slike er det et stort pluss å ha med seg i krigen så velkommen til tråden!
    (og beklager hvis du har vært innom før uten at jeg har registrert det)

Har fulgt med denne tråden en stund og både dokumenteringen og selve byggingen er imponerende.
    Faktisk var denne tråden av grunnene til at jeg registrerte meg som bruker på avforum.
    God stemning også, en feelgood-tråd rett og slett, og jeg er stadig innom for å se på fremgangen.
    At tråden oppfattes som feelgood høres veldig, veldig bra ut!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Det virker som du er en fagmann, og slike er det et stort pluss å ha med seg i krigen....
    ja enkelte 8) er greit å ha med seg

Side 209 av 587 FørsteFørste ... 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 205 206 207 208 209 210 211 212 213 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •