RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 208

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 208 av 587 FørsteFørste ... 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 204 205 206 207 208 209 210 211 212 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 ... SisteSiste
Viser resultater 4,141 til 4,160 av 11737
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror jeg, uten en gang å google, kan svare nei på det spørsmålet :-)
    Automatisk døråpner finnes jo Rune, det er ikke noe problem. Så er det bare valget for hvordan man skal åpne den. Via fjernkontroll, bryter på vegg etc.

Trodde ikke dette skulle være så vanskelig, men mulig jeg tar feil her.
    Tenker da kun på en mulighet for å utelukke problematikken ved det dere diskuterer, altså at lyden slipper igjennom rundt håndtaket.

Hva med en fotocelle som registrerer at det er noen der, aktiverer et rele eller noe sånt. Som igjen aktiverer dåråpneren?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - Det var "enkel sak" jeg tenkte på når jeg skrev at det antageligvis ikke fantes noe ;-)

Husk at dette er svært tighte lyddører som må lukkes med relativt stor kraft og dermed "sitter" igjen når man skal åpne dem. Dette setter igjen spesielle krav til evt automatiske systemer osv.

Men jeg tror ikke håndtaket er utslagsgivende. Hvis jeg hører/måler problemer rundt de jeg har, kan jeg jo i første omgang bytte til noen som er mer eller mindre lufttette.

Og hvis ikke det hjelper, kan vi komme tilbake til en handleless løsning!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner. Tenkte litt WAF her også jeg,he he.

Er formålet ditt at det ikke skal være mulig å høre noen verdens ting på utsiden av rommet?

Gleder meg stort til å se dette verket ferdig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Er formålet ditt at det ikke skal være mulig å høre noen verdens ting på utsiden av rommet?
    Nei, noe slikt er helt umulig uten å lage et rom-i-rom totalt uten fysisk kontakt og med vakuum mellom skallene (og ja, jeg har fantasert om det...).

Hva er målet mitt? Et interessant spørsmål egentlig. Målet mitt har egentlig forandret seg underveis.

I starten var det å lage et rom som ikke bare skulle kunne brukes som oppholdsrom og kino, men også skulle kunne forandre utseende til den forskjellige bruken. Det var fantasier om lyse gardiner som skjulte ellers mørke vegger osv. FruW satte foten effektivt ned for slike (Harry?) løsninger og dermed har det hele vel glidd litt over mot ren kino (her må hun får skylde seg selv ;-)). Visse deler av de opprinnelige planene med et "transformerende rom" henger fortsatt igjen (som motoriserte mørkeleggingsgardiner osv).

Etterhvert ble det altoverskyggende målet å lage en så lydisolert kino som overhodet mulig med mine midler, tid og evner. Kall det gjerne en besettelse. Utrolig mye tid gikk med på alle mulige og umulige detaljer for å få dette til.

Dette er fortsatt et mål, men etterhvert som jeg har lært litt mer om akustikk har jeg skjønt at å tro på eksepsjonell lydisolasjon ikke kan ende med annet en skuffelse. Jeg har derfor fått et litt mer avslappet forhold til resultatet av lydisoleringen, men kommer fortsatt (til noens glede og andres oppgitthet) til å kjøre 100% på med løsninger for best mulig lydisolasjon.

Jeg vet det høres svulstig ut, men jeg ser nå klarere og klarere at i dette tilfellet er faktisk veien målet. Det er en opplæringsprosess som er utrolig givende, akkurat som dialogen mot avforum.

Det var mye svada om målet men det er faktisk slik det er...

Jeg også :-)

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for mange er ikke selve målet "målet"! For min del er det mange ting jeg gjør fordi gleden ved å gjøre det overskygger selve nytteverdien av det endelige produktet/resultatet.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggetråden ble startet 13 november 2007 så regner med Rune også gleder seg

Jeg vet det høres svulstig ut, men jeg ser nå klarere og klarere at i dette tilfellet er faktisk veien målet. Det er en opplæringsprosess som er utrolig givende, akkurat som dialogen mot avforum.
    Tenk om du hadde brukt all tiden som er gått med til dokumentering på AvForum til å jobbe med kino'n isteden? Da hadde du vært fort ferdig da!

(blitt sabla kjedelig for oss andre da, også liker vi å tro at vi har hjulpet deg avogtil 8) )

Stå på! Snart ferdig! Bare litt igjen nå så er du der!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Tenk om du hadde brukt all tiden som er gått med til dokumentering på AvForum til å jobbe med kino'n isteden? Da hadde du vært fort ferdig da!
    Hehe - du er ikke den eneste som har tenkt den tanken ;-)

Men samtidig er jo kommunikasjonen med/mot SVForum en vesentlig del av "veien", så det ville jeg aldri ha vært foruten! Og tenk på all den hjelpen jeg har fått pga denne tråden. Folk er jo helt fantastiske!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I starten var det å lage et rom som ikke bare skulle kunne brukes som oppholdsrom og kino, men også skulle kunne forandre utseende til den forskjellige bruken. Det var fantasier om lyse gardiner som skjulte ellers mørke vegger osv. FruW satte foten effektivt ned for slike (Harry?) løsninger og dermed har det hele vel glidd litt over mot ren kino (her må hun får skylde seg selv ;-)). Visse deler av de opprinnelige planene med et "transformerende rom" henger fortsatt igjen (som motoriserte mørkeleggingsgardiner osv).

Der er du inne på noe av det samme jeg tenker om en fremtidig kino.

Har en drøm om å engang bygge en kjellerstue som er kombinert. Til vanlig en lys og trivelig tv stue for alle.
    Når far derimot skal ned å kose seg med sin "lidenskap" for film og lyd, så kjøres det automatisk opp fra en mørk brystpanel nye skjulte "vegger" der akustikkplater og sorte vegger dekker over det fra før lyse.
    Om det er mulig i det hele tatt vites ikke, men det er en drøm.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RuneW

Jeg har sendt deg PM, men tror kanskje du har full innboks

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Hei RuneW

Jeg har sendt deg PM, men tror kanskje du har full innboks
    Ja, har du sett... kanskje derfor det har vært så stille på den fronten i det siste... ;-)

Jeg har ryddet litt opp nå.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kåringen! Vel fortjent :grin:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Gratulerer med kåringen! Vel fortjent :grin:
    Så absolutt!
    "Verre" kan det vel neppe bli, både når det gjelder forbilledlig dokumentasjon / bilder, og andre (ytterst "irriterende") detaljer!
    Men i all vennskapelighet - som et monument på tålmodighet, nøyaktighet, og en uutslettelig vilje til å sikte mot det perfekte.
    Gratulerer, RuneW!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, begge to!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å skrive noe her, har fulgt med i "smug" over lengre tid nå.
    Aldri før har jeg sett noen som legger så mye tid ned i detaljer.
    Dette rommet må bare bli utrolig bra, selv om det har tatt tid

Gratulerer med kåringen, følger spent med videre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Nå ser jo ikke den skissen din så veldig amatørmessig ut, så jeg tipper på svar i løpet av morgendagen. :-D
    Der tok du nok dessverre feil. Nå er jeg på tredje person i Glava-systemet og har fortsatt ikke hørt ett pip. Ikke kommer jeg fram på telefon heller...

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    På tide å skrive noe her, har fulgt med i "smug" over lengre tid nå.
    Aldri før har jeg sett noen som legger så mye tid ned i detaljer.
    Dette rommet må bare bli utrolig bra, selv om det har tatt tid

Gratulerer med kåringen, følger spent med videre.
    Jeg får si som til de andre: Velkommen ut av skapet! Og så takk da, selvfølgelig :-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Vi bøyer oss i støvet for årets byggetråd!
    Keep up the good work!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Pål :-)

---

Jeg har forresten fått litt kontakt med min private akustiker-konsulent og han gikk god for denne løsningen på veggene i mellomrommet mellom dørene:

Det han var skeptisk til var holdbarheten. Akustikkplater er jo ikke like tøft som treverk. Men jeg har en ond, ond plan, og det er å bruke Echophon Super G-plater. Disse er beregnet for akustisk himling i skolekorridorer og andre miljøer hvor det er risiko for mekanisk påvirkning. De fåes i opp til 2400x600 mm så da slipper jeg skjøter, selv i det "store" rommet mellom innerdøren og lyddøren.

Jeg skal prøve å få bestilt dette ett eller annet sted de første dagene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Pål :-)

---

Jeg har forresten fått litt kontakt med min private akustiker-konsulent og han gikk god for denne løsningen på veggene i mellomrommet mellom dørene:

Det han var skeptisk til var holdbarheten. Akustikkplater er jo ikke like tøft som treverk. Men jeg har en ond, ond plan, og det er å bruke Echophon Super G-plater. Disse er beregnet for akustisk himling i skolekorridorer og andre miljøer hvor det er risiko for mekanisk påvirkning. De fåes i opp til 2400x600 mm så da slipper jeg skjøter, selv i det "store" rommet mellom innerdøren og lyddøren.

Jeg skal prøve å få bestilt dette ett eller annet sted de første dagene.
    Hvordan har du tenkt til å feste disse platene? gjennomgående skruer? Lim?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bestemt meg, men sannsynligvis med lim i bakkant og fugemasse på sidene, mot dørkarmene. Som det går fram av tegningen, så er ikke holdet bak platen på inner-rom-siden imponerende. Må nok finne på noe hokus pokus der...

Er ikke helt sikker på hvor vakkert det blir med fugemasse på sidene heller...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bestemt meg, men sannsynligvis med lim i bakkant og fugemasse på sidene, mot dørkarmene. Som det går fram av tegningen, så er ikke holdet bak platen på inner-rom-siden imponerende. Må nok finne på noe hokus pokus der...

Er ikke helt sikker på hvor vakkert det blir med fugemasse på sidene heller...
    Hva med å skru og lime fase en tynn fineerplate bak som du fuger tett mot karmene. Så kan du lime fast platen på denne og eventuelt lage en tynn list rundt kanten på døren. for å skjule evt. fuge mellom lydplate og karm.

Side 208 av 587 FørsteFørste ... 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 204 205 206 207 208 209 210 211 212 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •