RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 204

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 204 av 587 FørsteFørste ... 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 200 201 202 203 204 205 206 207 208 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 ... SisteSiste
Viser resultater 4,061 til 4,080 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vel jeg som skal takke siden jeg fikk komme innom på kort varsel da jeg likevel var på en handlerunde i Sarpsborg.

Må si det er mye spennende hos deg, RuneW. Jeg visste vel at du hadde bygget noen bassrør ala SVS, men dimensjonene på dem var helt rått på nært hold.

Ellers må jeg også takke for en hyggelig samtale. Spennende å se hvordan ting ser ut i virkeligheten, spesielt hvordan alle disse detaljene i tråden forholder seg til hverandre i rommet i en helhet som er imponerende. Her er ikke mye overlatt til tilfeldighetene.

Jeg håper ihvertfall å ta turen innom igjen når det står ferdig. Men jeg skjønner nå hvorfor det tar så lang tid...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sinnsykt prosjekt da!!!

Hvorfor bruke så i hampen mye tid på å lydtette rommet for alle som er på utsiden. Hadde det ikke vært en idé heller å satse alt på best mulig lyd inne i rommet...

Jeg har også bygget opp et dedikert rom for hjemmekino. Min erfaring med lydbøyler for rom i rom skaper mindre solide veggen. Det kan svekke selve lyden i rommet.

Av erfaring vet jeg at man kan bli for opphengt i å skape den riktige og perfekte oppbygningen i lydrommet. Kan fort grense til det sykelige mtp. marginer.

Jeg må bare innrømme at jeg konkluderte følgende: Drit i naboen, kos deg med filmen, lyden og det rommet man har.

Har enda ikke fått klager.. hehe

PS! brukte du selv Greenglue?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    .. PS+1! Har du egenlig lest noe serlig i denne tråden?

Er selfølgelig enig med deg med at lyden inne i et hjemmekino rom er viktig, men tror vel også en som runew som legger såpass mye arbeid i å perfeksjonere et lydtett rom (og som deler dette med oss andre), også tar ytelsene på innsiden av rommet ganske så alvorlig.

En annen fordel med et lydtett rom, er vel at man kan guffe på med høye lydtrykk, uten å måtte tenke på om noen plages av det på utsiden av rommet. Det er vel her et utrykk som empati kan være ganske dekkende..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruke så i hampen mye tid på å lydtette rommet for alle som er på utsiden. Hadde det ikke vært en idé heller å satse alt på best mulig lyd inne i rommet...
    Jeg skulle ønske alle mine naboer hadde bygd rom som RuneW og spillt sin musikk der. Det er ytterst prisverdig og forhåpentligvis til inspirasjon for andre!

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er av like mye verdi at man har et underholdningssenter i huset som ikke sjenerer andre familiemedlemmer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er som de tre siste talere sier. Jeg prøver etter beste evne å ta hensyn til de rundt meg. Det er det som ligger til grunn for lydisolasjonen og det skammer jeg meg overhodet ikke for å gjøre :-) Jeg bodde i to år i en bygård i Oslo med naboer som ikke tok utpreget hensyn når det gjalt menneskene rundt seg, så jeg vet godt hvordan det er å være ufrivillig lytter. Jeg har ikke planer om å la mine naboer oppleve det samme...

Så kan man selvsagt spørre seg om det virkelig er nødvendig å gå så langt som jeg gjør for de ekstra 2 dB med isolasjon.

Det korte svaret er: selvsagt ikke! Men i tilfelle man ikke har merket det enda, så har jeg litt moro av det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Herlig bygge!

Hei! Ny bruker, registrerte meg faktisk bare for å skrive dette, men ser jo at det er mange andre grunner her på forumet og.

Uansett, nå har jeg lest meg igjennom hele tråden, og må si meg imponert over gjennomførtheten i det hele, og arbeidet, spesielt med tanke på at du også har familie og ta hensyn til mens du holder på. Virkelig bra med noen som går foran som et godt eksempel med lydmiljø, som nevnt i de siste postene.
    Endel av moroa med hjemmeunderholdning forsvinner vel litt hvis man må vente med å bruke det til de to dagene i året man har huset for seg selv.

For min del har jeg nok mest glede av detaljene i byggingen, men jeg gleder meg til å se resultatet til slutt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Toffer, og takk for hyggelige ord. Og så fra en Særping da gett! En ære å få jomfruposten din på avforum i min tråd :-)

Og velkommen til avforum også, forresten! Håper du får like mye glede av dette forumet som meg!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har også bygget opp et dedikert rom for hjemmekino. Min erfaring med lydbøyler for rom i rom skaper mindre solide veggen. Det kan svekke selve lyden i rommet.

Av erfaring vet jeg at man kan bli for opphengt i å skape den riktige og perfekte oppbygningen i lydrommet. Kan fort grense til det sykelige mtp. marginer.

Jeg må bare innrømme at jeg konkluderte følgende: Drit i naboen, kos deg med filmen, lyden og det rommet man har.

Har enda ikke fått klager.. hehe

Det skal vel sies at veggene til RuneW i det indre rommet er langt stivere og mer lydisolert enn de fleste leiligheter som er bygget, samt en styrke som kommer opp med byggestandarden på 80tallet (2x4" stolper i veggene)
    Med 2 lag gips og et lag Smartpanel med GG mellom, samt møysommelig skruing, så er disse veggene nesten like stive som en 6" vegg med et lag gips eller spon.
    Det er mange som bruker 1,5x3" stolper i veggene, og da vil det bli betydelig mykere, og dette vil nok kunne gå utover lyden i rommet (Rent matematisk).

Stå på Rune!
    Hyggelig med en Særping til her på forumet Toffer!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor 2009

Jeg har meldt meg på Projektor 2009. Regner med å få hilse på en del av mine virtuelle venner da. Jeg håper de som har lyst til å slå av en prat med meg om løst og fast tar kontakt!

Jeg tenkte først å ha en nellik i knappehullet for at folk skulle kjenne meg igjen, men jeg tror jeg satser på å få på meg HTF-T-skjorta for anledningen. Den er svart og med RuneW på ryggen, omtrent som dette:

-img_2734_th-jpg

Snakkes!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fugepistol i baklomma hadde holdt for min del

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Retting av dør og (gjen)fuging av "såle-sprekk"

I kveld var det nye forlystelser nede i gropa mi...

Som jeg muligens har vært inne på (49 ganger) tidligere, så er sålen min "frittliggende" fra Leca-veggene med en fugestripe i mellom. Dette er et ok system - så lenge fugen får ligge i fred. Det har den ikke fått gjøre i døråpningen der det har blitt en del tråkk. Da blir det slik:

-img_2735-edit_th-jpg

Som vi ser så har fugen løsnet fra kanten, eller rettere sagt: kanten har løsnet fra kanten (Leca/støp har smuldret opp pga trafikken på den). Så da var det bare å fuge på nytt. Mirakuløst nok fant jeg nok en tube silikon i snikkerboden, så da var det bare å støvsuge og klaske på med store mengder primer:

-img_2736_th-jpg

Denne fikk tørket seg mens jeg holdt på med kveldens andre prosjekt og så var det å tømme en hel burk silikon over sprekken og smørje det utover:

-img_2750_th-jpg

Denne gangen godt på begge sider også så det blir mindre sjans for lekkasjer.

Hvorfor denne frenetiske fugeaktiviteten akkurat her? Det kan da u-m-u-l-i-g har noen lydmessig effekt? Korrekt. Dette er for et helt annet problem, nemlig at huset ligger på et oppkomme av radon. Jeg vil helst ikke ha den dritten inn i huset, så vi har forsøkt å tette mot grunn så godt som mulig.

Nok om det og mer om kveldens andre prosjekt:

Prosjekt dør-retting

Jeg fikk dessverre ikke tatt noe før-bilde av døra, men lett overdrevet stod den omtrent slik:

-img_2739-edit_th-jpg

Skikkelig sagging, med andre ord, og sånn kan vi jo ikke ha det hvis vi skal ha håp om å tette den mot lyd. Som vanlig med slike dører løser jeg det med Rune-metoden (som sikkert er sterkt frarådet i alle fagbøker :-)). Denne metoden går ut på å frese ut "sporene" til hengslene slik at i dette tilfellet den øverste hengselen kommer 1-2 mm lenger inn i karmen.

Her er problem-hengselen fjernet:
    -img_2738_th-jpg

Vi skal altså gjøre dette sporet ca 2 mm dypere (forøvrig et tall jeg tok ut av luften og som jeg heller ikke er sikker på at jeg virkelig brukte, men det var sånn sirkus der i området). Fresen ble påsatt en voksen støvsuger-sak siden fres støver så inni hakket og jeg nå var i en "møblert" del av huset:
    -img_2740_th-jpg

For å få anlegg for fresen ble et par lister skrudd på for anledningen:
    -img_2742_th-jpg

Og etter en lite dramatisk runde med fresen, fikk hengselen denne plasseringen (ca 2mm lenger inn i karmen):
    -img_2744_th-jpg
    (Litt rufsete kant rundt, men det er prisen for å frihånds-frese slik)

Og her er døra så rett og fin (i alle fall i forhold til før):
    -img_2747_th-jpg

Over og ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fugepistol i baklomma hadde holdt for min del
    Men tenk å sitte på den i 3 timer da mann!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine onde planer for terskelen mellom lyddøren og ytterdøren ble satt ut av spille når jeg oppdaget at det ikke så slik ut:

Men slik ut:
    -lydd-4-gif

For det første er det alt for trang til å ha en sterk plate å ha som underlag for en laminatplate som først tenkt. For det andre var skillet mellom såle og Leca et helt annet sted enn jeg husket...

Så som figuren viser, må jeg legge en laminatplate rett på noen avstands lister. Lite er i vater i denne døråpningen, siden støpingen av den var hastearbeid den gang da. Derfor må disse listene høvles og dilles med for å få noenlunde rett underlag for laminatplaten. Platen vil bli gjort fast i de to listene til høyre og gli på listen på sålesiden.

Laminatplaten var forresten en rest, lagret på en meget uheldig måte og ligger derfor i bøy for å få rettet den noe. Hvis noen under seg over den rare konstruksjonen som for tiden vises på CinemaCam så er det denne rettingen som foregår.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har meldt meg på Projektor 2009. Regner med å få hilse på en del av mine virtuelle venner da. Jeg håper de som har lyst til å slå av en prat med meg om løst og fast tar kontakt!
    Det var da som p*kker'n :-( . Book heller om til denne så kan vi sikkert drøse vel og lenge ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med mekanisk sammekobling fra sålen i kinoen, via underlag, laminat og så til leca'en i huset....som vist på tegningen din?

Har du vurdert det hen at det må bli slik eller skal du finne en måte å frikoble rommene fra hverandre også mellom dørene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det var da som p*kker'n :-( . Book heller om til denne så kan vi sikkert drøse vel og lenge ;-)
    Hmmm.... ja, det var som &%€/&%, ja... tror en flere-dagers hadde blitt litt for mye for visse i husholdningen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hva med mekanisk sammekobling fra sålen i kinoen, via underlag, laminat og så til leca'en i huset....som vist på tegningen din?

Har du vurdert det hen at det må bli slik eller skal du finne en måte å frikoble rommene fra hverandre også mellom dørene?
    Vel, jeg skriver jo "Platen vil bli gjort fast i de to listene til høyre og gli på listen på sålesiden". Dette er jo et forsøk på nettopp frikoble såle-delen fra Leca-delen.

Men jeg har muligens misforstått spørsmålet ditt?

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvorfor denne frenetiske fugeaktiviteten akkurat her? Det kan da u-m-u-l-i-g har noen lydmessig effekt? Korrekt. Dette er for et helt annet problem, nemlig at huset ligger på et oppkomme av radon. Jeg vil helst ikke ha den dritten inn i huset, så vi har forsøkt å tette mot grunn så godt som mulig.
    Hei

Må jeg bare si at det er ett imponerende stykke gjennomtenkt arbeid du driver med, men ønsker også å kommentere det du skriver om radon over:

Radon er, som alle vet, noe skikkelig dritt - og farlig. Det er mulig å hindre inntrengning i huset ved hjelp av undertrykksventilasjon av grunnen rundt huset. Dette er ett ganske omfattende tiltak og slik jeg har forstått det har du ikke en slik løsning. Uten å ha lest alle innleggene i denne tråden lurer jeg på hvilken ventilasjon har du i rommet? Kun avtrekk? Kun tilluft? Avtrekk og tilluft - balansert til 0Pascal overtrykk? Avtrekk og tilluft - balansert til xPascal undertrykk? Avtrekk og tilluft - balansert til xPascal overtrykk?

Det verste du kan gjøre med tanke på radoninntrengning er enten kun avtrekk fra rommet eller avtrekk og tilluft balansert til xPascal undertrykk i rommet. Dette vil føre til at radon blir sugd inn i rommet fra grunnen (sannsynligvis uansett hvor ivrig du er med fugepistolen...).

Du bør absolutt gå for en ventilasjonsløsning som gir xPascal overtrykk i rommet. Dette vil hindre mye av inntrengningen av radon fra grunnen. Dersom dette ikke er mulig bør ventilasjonen være balansert.

Mvh

Morten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Radon er noe dritt og jeg tar det svært seriøst.

Derfor la jeg, når jeg bygde på huset, en radonfelle:

-img_5782-edit_th-jpg

For de som ikke vet det, består dette i et rørsystem som legges under sålen på huset (i et porøst lag). Når man så setter undertrykk på dette rørsystemet, vil det begrense radongjennomgang opp gjennom sålen og inn i huset. Dessverre var jeg ikke klarsynt nok til å legge dette systemet over hele det nye kjellergulvet, men fikk lurt inn en stubb innunder sålen. Radonfellen er lagt sentralt i huset og vil nok uansett vil det nok hjelpe noe hvis den blir påført nok undertrykk. Jeg har nylig koblet radonfellen til et utvendig rør opp langs ytterveggen. Dermed vil systemet få et visst undertrykk og vil følgelig begrense radoninntrengningen noe. Jeg skal gjøre nye målinger nå og se hvor mye det hjelper. Er jeg ikke da ikke fornøyd med målingene, kommer jeg til å sette på en vifte for å få skikkelig undertrykk.

Heldigvis/dessverre (styrk det som ikke passer) vil nok ikke kinoen bli et oppholdsrom, men vil bli brukt sporadisk. Derfor er jeg mye mer bekymret for radonmålingene oppover i etasjene kjøkken/stue og ikke minst, soverommene.

Jeg har en vifte som suger luften ut av kinoen, noe som isolert sett er uheldig radonmessig. Men jeg håper at mengden friskluft som blir dratt inn i (og gjennom) rommet av ventilasjonssystemet uansett vil gjøre radoninnholdet minimalt. Noe som faktisk kan være en fordel med undertrykk i rommet er at det også vil bli undertrykk i rommet mellom rommene (rom-i-rom), er at det vil redusere evt oppsug fra dette og opp i (de mer bekymringsverdige) rommene over.

Side 204 av 587 FørsteFørste ... 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 200 201 202 203 204 205 206 207 208 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •