RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 203

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 203 av 587 FørsteFørste ... 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 199 200 201 202 203 204 205 206 207 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 ... SisteSiste
Viser resultater 4,041 til 4,060 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kino

blir bra dette du har jo lyd dører mange som ikke tenker på det hjelper enormt

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jaja... Her har vi i alle fall fått opp Z-kassett #2. Som det har blitt meg for vane, har jeg festet ute-luft-enden til yttervegg (nedre patentbånd) og inne-luft-enden til indre stenderverk (øvre patentbånd) for å minimalisere mekanisk kortslutning mellom Leca og reisverk:
    -img_9799-jpg
    Beklager å hente opp gammel moro, men skjønner jeg det rett hvis disse Z-kassettene rett og slett er flate, brede, perforerte kanaler som muliggjør fri luftsrøm mellom isolasjonsplatene, mens lyden ikke kan vandre på samme måte fordi den dempes av den omsluttende isolasjonen?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer det. Luften går fritt igjennom mens lyden reflekterer frem og tilbake mot isolasjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Beklager å hente opp gammel moro, men skjønner jeg det rett hvis disse Z-kassettene rett og slett er flate, brede, perforerte kanaler som muliggjør fri luftsrøm mellom isolasjonsplatene, mens lyden ikke kan vandre på samme måte fordi den dempes av den omsluttende isolasjonen?
    Det et vel til dels prinsippet ja, men jeg må innrømme at jeg var/er litt skeptisk til dette med at "lyden slippes løs" inne i reisverket på denne måten. Men som lydfelle å betrakte skal den være meget effektiv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står litt i stampe for tiden. Delene til mørkeleggingsgardinene glimrer med sitt fravær (skjønt jeg har hørt de er på vei...). I dag klarte jeg ikke å skaffe mer bunnfyllingslist heller :-(. Det var vareopptelling må du vite og da kan en jo ikke ha ting på lager...

Vel, vel. Som om ikke jeg har nok andre plager, så har jeg målt for høye radon-verdier i huset, så allerede under byggingen har jeg lagt opp radon-felle, dvs. et nettverk av rør som ligger under sålen og som ved "påført undertrykk" skal sørge for å trekke radongassene ut denne veien istedenfor gjennom huset (og inn i lungene våre...).

I kveld var det tid for å henge på en stige på utsiden av veggen og skru opp denne 6 meter lange karen:
    -p1062764_th-jpg
    (denne skal forhåpentligvis skape undertrykk vha skorsteinseffekten)

Men nok om det. Skorsteins-effekten gjør forøvrig sitt til at alt gjerne vil suges opp fra kjelleren til resten av huset. Derfor trakk det som bare rakkern fra denne sprekken mellom de to "skallene" i kinoen:
    -p1072770_th-jpg

Dette kommer selvsagt av den berømmelige z-kassetten som er en "åpen lydfelleløsning". Vel, det er jo i og for seg bare å tette med isolasjon (som man kan se helt i toppen av bildet), så ble trekken omtrent borte. Litt flytting av luft bør det være for å redusere faren for kondens.

Dette skal jeg prøve å gjøre rundt alle åpninger mellom skallene, dvs begge dørene og vinduene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bunnfyllingslister på Byggmax

Snakk om fjompenisse... Nå har jeg vært rundt hele Særp på jakt etter 20mm bunnfyllingslister og så har de det på Byggmax, det billigste byggvarehuset i hele distriktet...:

Og forøvrig det eneste som har varebeholdningen online så jeg kan sjekke...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ByggMax er meget bra, selv om vareutvalget ofte er litt begrenset. Jeg sjekker alltid der først. Prisene er som regel best eller veldig nær best også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og drive-in-opplegget deres funker bra det også når man blir vant til det. Genialt å kjøre rundt inne blant hyllene! Nå drar jeg og handler! Snakes!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt tenking mens jeg venter... del 736437

Jaggu klarte jeg ikke å råke opp for silikon igjen i går... Er oppe i 10 tuber nå og trenger et par til. Pinlig egentlig, tatt i betraktning at "Fugemasse" is my middle name ;-)

Har tenkt litt på utformingen av mellomrommet mellom dørene. To "forseglede" dører med tett mellomrom er litt skummelt mht resonanser og slikt. Derfor er det anbefalt å ha på dempende materiale rundt på veggene i dette lille rommet. Det er mulig jeg er på tynt vann rent akustisk, men jeg har tenkt å dra det litt videre og perforere utforingene og la selve bakrommet (og rommet mellom rommene) fungere som et dempende enhet. Egentlig er jo dørene bare en forlengning av veggen, så om det er pip åpent "sideveis", skulle vel ikke det ha noen negative konsekvenser (bortsett fra estetisk da, og temperaturmessig (pga z-kassettene)).

Se skisse under (sett ovenfra med bare dør-karmene tegnet (altså uten dørblad)):
    -lydd-01-jpg

Her har vi zoomet litt inn og det er kanskje litt lettere å se:
    -lydd-01b-jpg

Kommer uansett til å dekke sideforingene med akustikkplater, både for lyd og syns skyld.

Nederst ser vi at jeg må ha en list (som jeg klossete vis har kalt noe annet...) slik at jeg får festet gerikten på fornuftig vis. Jeg vurderer også å fylle dette rommet med Sikacryl-S...

Som den røde sirkelen indikerer, så vil ikke utforingen ha kontakt med den innerste karmen. Det er vel ikke en gang noen vits i å fuge denne åpningen så lenge resten av utforingen er perforert...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den røde sirkelen indikerer, så vil ikke utforingen ha kontakt med den innerste karmen. Det er vel ikke en gang noen vits i å fuge denne åpningen så lenge resten av utforingen er perforert...
    Hva? Er det en skjøt du ikke skal fuge? Nå står ikke verden til påske. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det vel ingenting jeg har sett som er 100% hjemmekino-spesifikt i dette rommet... Sikker på at du ikke bygger et sånt Fritzl-kammer her? ;-)

- "Nobody can hear you scream"...

(Sorry, den var litt ond, men ikke ondsinnet ment. Håper du tar spøken)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer det. Det har aldri vært meningen at dette skal være et 100% dedikert kinorom...

Litt moro må man ha lov å kunne ha, uten at alle naboene hører det ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer det. Det har aldri vært meningen at dette skal være et 100% dedikert kinorom...

Litt moro må man ha lov å kunne ha, uten at alle naboene hører det ;-)
    Hvis du satser på en slik dobbelseng med motor i stedet for sofa så har du jo en del fler muligheter!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg prøvte å finne ut kva du gjorde med lydtetting rundt veggboksene, men det var ikkje så lett når du har over 200 sider.... hehe.. Så eg spør like godt eg. Kva gjer du for å lydtette der du har veggbokser?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakboks! Husk fuging!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg prøvte å finne ut kva du gjorde med lydtetting rundt veggboksene, men det var ikkje så lett når du har over 200 sider.... hehe.. Så eg spør like godt eg. Kva gjer du for å lydtette der du har veggbokser?
    Jepp, som Konrad sier, så har jeg, for alle ikke-luftette gjennomføringer, benyttet "bakbokser". Et eksempel på en slik ser du her:

Tanken er å minimalisere luftlekkasje gjennom veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis du satser på en slik dobbelseng med motor i stedet for sofa så har du jo en del fler muligheter!
    Hehe - jeg skal sterkt vurdere det, Counterpointer :-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - hemmeligheten ligger i å ha maks 3 småunger og legge seg før 02:00 hver kveld/natt
    Ser du glemte et ord i den setningen...8)

"Hehe - hemmeligheten ligger i å ha maks 3 småunger og IKKE legge seg før 02:00 hver kveld/natt "

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går litt i surr noen ganger... ;-)

---

Men nå er jeg i alle fall ferdig med den /&%&%€/&%€ fugingen av de /&%(&/%( lyddørene :-)

Gidder ikke å legge ut bilder siden det jo er det samme som har skjedd med begge lyddørene...

Hadde forresten celebert besøk av roffe i kveld. Meget hyggelig med inspeksjon, kinobygge-diskusjon og generell preking. Takk for besøket, roffe!

Side 203 av 587 FørsteFørste ... 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 199 200 201 202 203 204 205 206 207 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •