RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 20 av 587 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 520 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bøying av bjelkelag og manglende spikerslag

OK.

Her er to utfordringer:

1. Snekkeren var litt bekymret for mangelende spikerslag hvis jeg bare hadde 2x8 bjelkelaget å skru gipsplatene i. La oss anta at lengde-retningen på gipslaget går i samme retning som bjelkelaget. Da vil jeg mangle spikerslag i kortendene på gipsplatene, eller det vil i alle fall bli ca 60 cm hvor jeg ikke har skruer. Jeg har ikke tenkt så mye på dette, men han er vel inne på noe...

2. Dette nevnte ikke snekkeren med et ord, men det er andre fagfolk som har meldt sin bekymring for manglende kubbing mellom både gulv- og himlings-bjelkelaget. Det sier seg selv at standard kubbing ikke vil fungere noe særlig i mitt tilfelle...

Hva gjør man så? Man går i tenkeboksen. Jeg har kommet opp med følgende løsningsforslag, som er et svar på begge problemene ovenfor:

-spikerslag-gif

Jeg har vurdert å lage "triangler" av 2x8-biter og skru dem på med jernvinkler som vist over. Jeg skal selvsagt gjøre dette i mellom alle bjelkene, ikke mellom annenhver som vist på figuren. Det er tegnet slik for å tydeliggjøre det.

Plasseringen av kubbingene for hovedbjelkelaget er grei. Den regner jeg med kommer omtrent på midten. Når det gjelder himlingsbjelkelaget, kommer dette litt an på hvor jeg behøver spikerslag. Tro det eller la det være, men dette har jeg faktisk ikke planlagt/tenkt på enda.

Noen inspill? Pål?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    OK.

Her er to utfordringer:

1. Snekkeren var litt bekymret for mangelende spikerslag hvis jeg bare hadde 2x8 bjelkelaget å skru gipsplatene i. La oss anta at lengde-retningen på gipslaget går i samme retning som bjelkelaget. Da vil jeg mangle spikerslag i kortendene på gipsplatene, eller det vil i alle fall bli ca 60 cm hvor jeg ikke har skruer. Jeg har ikke tenkt så mye på dette, men han er vel inne på noe...
    Kan du ikke moderere deg til et lag med rupanel (gjerne endepløyd, hvis dette er å oppdrive) og to lag gips? Vil ikke dette løse problemet med festing av gipslagene?

2. Dette nevnte ikke snekkeren med et ord, men det er andre fagfolk som har meldt sin bekymring for manglende kubbing mellom både gulv- og himlings-bjelkelaget. Det sier seg selv at standard kubbing ikke vil fungere noe særlig i mitt tilfelle...

Hva gjør man så? Man går i tenkeboksen. Jeg har kommet opp med følgende løsningsforslag, som er et svar på begge problemene ovenfor:

Jeg har vurdert å lage "triangler" av 2x8-biter og skru dem på med jernvinkler som vist over. Jeg skal selvsagt gjøre dette i mellom alle bjelkene, ikke mellom annenhver som vist på figuren. Det er tegnet slik for å tydeliggjøre det.

Plasseringen av kubbingene for hovedbjelkelaget er grei. Den regner jeg med kommer omtrent på midten. Når det gjelder himlingsbjelkelaget, kommer dette litt an på hvor jeg behøver spikerslag. Tro det eller la det være, men dette har jeg faktisk ikke planlagt/tenkt på enda.

Noen inspill? Pål?
    Vi snakker vel bare om én yttervegg med kubbing mot kantbjelke i rommet ditt? Slik jeg ser bildene dine så er kubbingen utført i følge boka, noe som ikke går særlig godt sammen med himlingsbjelkelaget som nå er i ferd med å komme på plass.

Forstår jeg deg rett at fagfolk mener du må kubbe himlingsbjelkelaget langs begge sider? Slik du skriver får jeg litt inntrykk av at du tenker deg kubbing i lysåpningne mellom alle bjelkene i himlingsbjelkelaget (ikke bare mellom kantbjelken og første bjelke i bjelkelaget).

Det er kanskje noe jeg ikke forstår helt her?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Vi snakker vel bare om én yttervegg med kubbing mot kantbjelke i rommet ditt? Slik jeg ser bildene dine så er kubbingen utført i følge boka, noe som ikke går særlig godt sammen med himlingsbjelkelaget som nå er i ferd med å komme på plass.

Forstår jeg deg rett at fagfolk mener du må kubbe himlingsbjelkelaget langs begge sider? Slik du skriver får jeg litt inntrykk av at du tenker deg kubbing i lysåpningne mellom alle bjelkene i himlingsbjelkelaget (ikke bare mellom kantbjelken og første bjelke i bjelkelaget).

Nå tro jeg at jeg forstår. Fagfolk er redd for vridninger i gulvbjelkelaget fordi du ikke skal ha noen form for himling som kunne ha stivet opp?

Er jeg fremdeles på langt utpå der K70-en likte seg best?

Indulge me...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke moderere deg til et lag med rupanel (gjerne endepløyd, hvis dette er å oppdrive) og to lag gips? Vil ikke dette løse problemet med festing av gipslagene?
    Jeg skjønner ikke helt... har aldri hørt ordet "moderere" før. Hva betyr det?

Neida, du er inne på noe, men det to-tre ting som gjør rupanel litt uaktuelt:

1. Det blir ikke lufttett
    2. Det blir ikke plant ("luftbobler") som reduserer lydisolasjonen
    3. Er litt usikker på dette, men det har vel lavere egenvekt en gips?

Himlingsbjelkelaget ferdig og oppe og står. Når jeg får tid til å fore på med de siste bildene, så ser du hvordan dette er løst.

Da er vi to ;-)

Kubbing mellom alle bjelker ja. Det er fagfolk fra over dammen som maser om dette. Jeg er litt usikker på om dette er pga at de er vant med mindre dimensjoner på bjelkelagene sine der borte eller hva det er. Men en ting er sikkert; med fritt himlingsbjelkelag får ikke bjelkelagene noen støtte over/under, og det er godt mulig at kubbing er en veldig god ide for å unngå vridning (når en bjelke "gir seg" er det en kombinasjon av nedbøyning og vridning).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reisverk ferdig!

Ja, så var da "endelig" snekkerene ferdig! Endelig passer jo ikek i det hele tatt, for det gikk så fort at jeg nesten ikke rakk å følge med...

Men her kommer i alle fall en bildeserie som viser status på rommet per i dag. Alle bildene er klikkbare, hvis det er noen detaljer du vil titte nærmere på.

Sørveggen:
    -p1152023-jpg

Vestveggen med den nye døra:
    -p1152024-jpg

Nordveggen:
    -p1152026-jpg

De to separate bjelkelagene:
    -p1152029-jpg
    (Jeg har "spedd på" med en limt/skrudd "finerstrimle" på gulv-bjelkene, så de ser litt feitere ut enn de er. Ser man bort fra dette er de to bjelkelagene ganske like i dimensjon, egentlig...)

Takk til snekker Øivind Fonn for at han lar meg låne gipsheisen hans på ubestemt tid:
    -p1152030-jpg

Og her ser vi kubbingene på kortveggen. Som vi ser, er det ingen bjelke her, men en plank som er skrudd fast fra undersiden for å danne spikerslag. Noe av kubbingene ble saget vekk for å få plass til denne:
    -p1152033-jpg
    (jeg ser for meg noen festlige timer med stapping av Rockwool inn her...)

Det blir ikke noe lettere å få rockwool inn i hjørnet...:
    -p1152036-jpg

Åpen plass over vinduet for mulig lyskontroll:
    -p1152037-jpg

Vinduskarmen vil nok bli feit og god:
    -p1152038-jpg

Godt med luft mellom vestvegg (den eksisterende muren) og stenderverket:
    -p1152040-jpg
    (Engentlig FOR god plass. Det stjeler av rommet og jeg hadde i mine beregninger regnet med 3 cm mere plass...)

Den nye ytterdøra i all sin prakt:
    -p1152044-jpg
    Her vil det bli en 40dB lyddør med tid og stunder. 200 eller 210 cm? Vet ikke enda... 200 cm vil flukte med vinduene og gjøre lyskassene/bassfellene mer enhetlige. Den vil være henglset på venstre side sett herfra. I hjørnet bak, vil det forhåpentligvis bli plass til en hjørne-bassfelle. Jeg hadde store kvaler da jeg skulle bestemme den sideveis plasseringen til ytterdøra. La jeg den helt til høyre, gikk det ut over bredde-plassen til venstre surround-høyttaler. La jeg den helt til venstre, gikk det ut over plass til evt bassfelle. Jeg endte opp med midt i...

Her er døra videre inn i huset:
    -p1152045-jpg
    Her blir det også en 40dB lyddør. 200 eller 210 cm? Vet ikke enda...

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt... har aldri hørt ordet "moderere" før. Hva betyr det?

Neida, du er inne på noe, men det to-tre ting som gjør rupanel litt uaktuelt:

1. Det blir ikke lufttett
    2. Det blir ikke plant ("luftbobler") som reduserer lydisolasjonen
    3. Er litt usikker på dette, men det har vel lavere egenvekt en gips?
    Nytt forslag:

1) Du har to gipslag som sørger for dette.
    2) OK, bytt ut rupanel med furugulvplank (som du limer i not/fjær med Greenglue :-). Det vil gi et nesten lufttett resultat. Hvis du bruker Greenglue på første gipslag kan det være at spon kan være et alternativ til furugulvplank.
    3) To lag gips er vel nok?! Personlig har jeg et lag gips og eikepanel i taket (som henger i lydbøyler). Dette fungerer rimelig bra. Du har vel ikke soverom rett over?

Nå er ikke jeg i like ekstremmodus som deg, så jeg forstår at slike short-cuts ikke appelerer...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli så bra Rune!!! :smile: Mange og gode bilder som vanlig.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Mae West sa en gang i tiden: Too much of a good thing is wonderful! Men 3 lag gips... de fleste nøyer seg vel med 2? Og for øvrig vil vel ett lag med f.eks. rupanel føre til at den samlede "materialmassen" blir iblandet et materiale med en annen resonansfrekvens, noe jeg trodde var positivt Bare en strøtanke, men jeg mener å ha lest dette et sted.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og her ser vi kubbingene på kortveggen. Som vi ser, er det ingen bjelke her, men en plank som er skrudd fast fra undersiden for å danne spikerslag. Noe av kubbingene ble saget vekk for å få plass til denne:
    -p1152033-jpg
    (jeg ser for meg noen festlige timer med stapping av Rockwool inn her...)
    Personlig kan jeg ikke forstå at du trenger noe kubbing hverken i gulvbjelkelaget eller himlingsbjelkelaget. Her tror jeg ekspertene bør få uttale seg.

La konstruksjonen få tørke godt ut. En av hovedgrunnene til at man ønsker å unngå vridninger i bjelkelaget er pga. knirk og/eller sprekkdannelser i golv/himling. Det kan tale for at du bør bytte ut et av gipslagene i himlingen med noe av det jeg foreslår i forrige posting. Gipsplater med sprekker er ikke moro.

Står det C18, C24 eller C30 på gulvbjelkene? Hva med himlingsbjelkene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig kan jeg ikke forstå at du trenger noe kubbing hverken i gulvbjelkelaget eller himlingsbjelkelaget. Her tror jeg ekspertene bør få uttale seg.

La konstruksjonen få tørke godt ut. En av hovedgrunnene til at man ønsker å unngå vridninger i bjelkelaget er pga. knirk og/eller sprekkdannelser i golv/himling. Det kan tale for at du bør bytte ut et av gipslagene i himlingen med noe av det jeg foreslår i forrige posting. Gipsplater med sprekker er ikke moro.

Står det C18, C24 eller C30 på gulvbjelkene? Hva med himlingsbjelkene?
    C30 på begge deler.

Som sagt før, så får ingen av bjelkelagene støtte i andre enden. Det er muligens derfor det blir anbefalt kubbing. Det lurer en del snekkere her på forumet, så det er nok bare å vente, så kommer det noen med meninger om dette :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna! Jeg tviler på at tre lag med gips montert med greenglue sprekke hvis takbjelkene skulle finne på å krympe litt. Men då er det vel en stund til du kommer til å montere gips i taket. Jeg ser for meg at det bare blir rør en god stund.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Her går det unna! Jeg tviler på at tre lag med gips montert med greenglue sprekke hvis takbjelkene skulle finne på å krympe litt. Men då er det vel en stund til du kommer til å montere gips i taket. Jeg ser for meg at det bare blir rør en god stund.
    Jepp, nå blir'e bare rør i lang tid framover. Nå skal jeg slappe av til over helgen (husk lørdag!), så begynner jeg så smått til uka igjen, tenker jeg.

Får vel slenge inn en bestilling på elhandel og handle inn noen hundre meter k-rør... ;-)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer tilbake til dette når jeg har fått summet meg litt og evt bestemt plassering av forskjellige ting.
    Ok. Kan bare nevne at ca pris på ferdigisolerte kobberrør er en plass mellom kr 190,- -220,- . Pass på å få endene blendet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Ok. Kan bare nevne at ca pris på ferdigisolerte kobberrør er en plass mellom kr 190,- -220,- . Pass på å få endene blendet.
    Er det per meter, eller hva er det?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at dette ser aldeles flott ut. Følger spent med på fortsettelsen.
    Dessuten, når en ser slikt, begynner en jo å drømme selv og

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Må bare nevne at dette ser aldeles flott ut. Følger spent med på fortsettelsen.
    Dessuten, når en ser slikt, begynner en jo å drømme selv og

Takker og bukker, KimSan! Det er da bare sunt å drømme?

---

Skal egentlig ikke holde på noe særlig nede i dypet, men måtte bare "se" litt hvordan det var der. Etterskrudde litt gips (er bare nestet fast nå, egentlig), og startet jobben med å tette rundt ytterdøra. Så vidt jeg har forstått er Glava helt ut når det gjelder lydisolasjon i denne sammenhengen. Her må det rett og slett være tett og da er det "dyttepølse" og fugemasse som gjelder. Visstnok var ikke skum bra nok heller, men jeg husker ikke helt begrunnelsen for dette - mulig den rett og slett ikke er tett nok den heller...

Her er et lite bilde:
    -img_9290-edit-jpg

(jeg måtte skrape vekk litt fugemasse for at pølsa skulle bli synlig, så det ser litt dustete ut...)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det per meter, eller hva er det?
    My bad, yepp, det er pr meter inkl mva, er da 2stk rør innpakket i isolasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt interessert i denne "pølsa"...hva er den lagd av?? :smile:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ble litt interessert i denne "pølsa"...hva er den lagd av?? :smile:
    Ja, si det du... Dette her er vel noe lignende...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.

Her er to utfordringer:

-spikerslag-gif

Noen inspill? Pål?
    Beklager at jeg er så sen... (Satt i Menighetsrådsmøte fra 1900 til 2230 i går kveld!! Går det virkelig an å bruke så mye tid på 3 saker...)
    Over til det seriøse.
    Hovedbjelkelaget ditt (gulvet) trenger ingen kubbing. Her har du brukt 9x3" noe som gjør at bjelkene ikke vrir seg fordi planken ikke er så slank. Når vi ser på det gulvet du har over, så vil også kreftene bli fordelt over flere bjelker fordi du har Så tykt gulv. Jeg antar at platene ligger på tvers av bjelkelaget.

Når det gjelder Taket ditt, så ville jeg bundet de sammen med finer plater.
    Vedlegg 27663
    Du trenger sikker ikke større bredde enn 20-30cm. (i plateskjøten)
    Det viktige her er at du skrur fast alle platene i denne. Da vil du få en samvirke effekt som gjør denne stiv. (i seg selv er jo hver plate relativt myk..)
    Et eksempel på dette... ta en telefonkatalog og bøy denne. Enkelt ikke sant?
    klem så sidene sammen og prøv igjen. Nå var det ikke fullt så lett?.
    Det er fordi friksjonen mellom sidene hindrer at de glir i forhold til hverandre.

Side 20 av 587 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 520 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •