RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 2 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 502 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 11737
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke helt se for meg hvorfor gipsplatene skulle knekke. Uansett om man bruker gips eller spon ytterst. Bare skru til platene gjevt, og ikke trø skruene gjennom sponplata så er du nok trygg.

Hilsen x-snekker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hejsa fra Danmark

Prøv at kigge her http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf

Ved ikke om I allerede har diskuteret det, men jeg fik meget god viden ved at læse den.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynge
    Hejsa fra Danmark

Prøv at kigge her http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf

Ved ikke om I allerede har diskuteret det, men jeg fik meget god viden ved at læse den.
    Hei Danmark, og velkommen til tråden!

Ser ut som et interessant dokument. Jeg skal lese det når jeg får noen ledige stunder :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, det er sånn det ofte er for flesteparten av oss det. Bare å gjøre det beste ut av hva man har. Selv med den ny grafen har du slett ikke noe dårlig utgangspunkt, pga lengden på rommet.
    Du som er guru på dette, kenti, vil du si at lengden på rommet mitt vipper i en eller annen retning? Vil ting falle merkbart mer "på plass" ved å justere lengden -/+ 10-20 cm?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En rundtur i rommet som det er i dag

Jeg lovte bilder og nå har jeg endelig fått plass på et web-hotell. Domenet mitt har det klingende navnet sub20hz (hø hø hø).

Kan jo begynne med en guidet tur slik kjelleren er i dag. Så er det kanskje litt lettere å se for seg hva jeg snakker om senere.

OK. Dette er synet som møter meg når jeg gå inn i rommet. Som man ser, er det en annen inngang til rommet rett utenfra. Her med et avansert låsesystem, som muligens blir byttet ut ved en senere anledning. K-røret som henger og dingler er en egen kurs til gulvvarmen.

Vi roterer med klokka og det andre vinduet kommer til syne. Dette vinduet kommer muligens til å bli en plage i forbindelse med refleksjon fra venstre høyttaler, men jeg har planer om å sette en luke på det. Mer om dette senere i tråden.

Dette er nordveggen og den veggen som er nærmest en nabo (som dere ser er en av mine store hobbyer å samle på gamle innedører...). Denne veggen blir mest sannsynlig foret ut 20-30 cm for å få plass til en (eller flere) feite lydfelle(r).

Litt videre og "The Wall" kommer til syne. Denne massive 50 cm tykke murveggen (ex yttervegg) tåler det meste. Vi brukte gode 14 dager på å komme gjennom så vi fikk en døråpning der (den døren vi kom inn i rommet gjennom). Vinduet er fortsatt der og leder til kontoret i kjelleren. Her er det muligheter for å bruke kontoret som et teknisk rom. Derfor har jeg ikke tettet vinduet enda. Tiden vil vise hva jeg gjør, men at vinduet blir erstattet med noe med lydtett er det vel liten tvil om...

Her ser vi rett mot kontor/teknisk rom. Det lett lubne k-røret, som tar en lite elegant sving på undersiden vinduet, leder fra hoved-sikringsskapet til et eget lite sikringsskap i kjelleren (litt dumt å måtte gå opp 2 etg. for hver gang et slutt-trinn blåser en sikring ).

Litt videre... lite spennende her...

Og nå er vi ved veis enda på rundturen. Dette er sørveggen, og også denne vil sannsynligvis bli foret godt ut fra murveggen. Stålstenderene er overskudd fra et annet prosjekt i huset og er ikke ment for dette rommet.

En litt nærmere titt på ett av vinduene. Kilovis med fugemasse ble brukt for å feste dem. Leca-karmene ble slemmet med diverse lag for å få dem så luft-/lydtette som mulig. Kanskje en detalj, men jeg jobber etter alle monner drar / svakeste ledd-prinsippet.

Her kan man altså ane hvor feit den gamle veggen er.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Forklarte han deg på hvilken måte evt gipsplatene skulle knekke? Skjønte ikke helt dette jeg... Jeg har vurdert å lage spikerslag på de områdene det blir aktuelt å henge (tunge) ting. Mulig jeg vil vurdere dette enda sterkere nå.
    han mente de kunne knekke på midten, på langsiden av platen. muligens under konstruksjon, jeg ser heller ikke helt hvordan det skulle gått til, men resultatet hadde jo hvert ytterst kjedelig, så er jo kanskje noe å ha i tankene.

Vinduene er helt tette uten noen form for sluser (ble frarådet sluser på lydvinder, men dette dreide seg om vanlige sluser). Friskluft må jeg få fra annet hold...
    smule trøtt etter jobb i går så forklarte meg litt dårlig! jeg mente en lufteluke, uavhengig av vinduet. a`la noe Clas Ohlson - Ventilasjon Vifter Varme og kjøle slikt, bare med veldig god filtrering av lyden!

Ja, men så spytt ut da mann! Du har kommet til rett plass for å spre din kunnskap!
    Eg tenker at ett vindu kan umulig lydisolere like bra som en godt isolert vegg, (ihvertfall ikke førkrigsvinduene i kjelleren min). så min første tanke var å lage en løs veggbit med stender, gips og isolasjon, som dekker vinduet, for så og enten feste den på veggen ved siden av vinduet med en glideanordning, slik at den enkelt kunne skli bort og dekke vinduet. en annen måte kunne hvert å feste den med hengsler, på denne måten kunne man hengt ett fint bilde\plakat (waf) på den siden som var synlig når den var åpen og stod inntil veggen, og så bruke scenemolton el. på andre siden, slik at når den er lukket, får man lydisolering, lys"isolering" og en aukustisk-ting. Litt rotete forklart igjen, men du skjønner sikkert grunn-ideen.

Dessverre hadde ikke eg plass på siden av vinduet til å henge en slik en, så då fant eg en ny metode: Lage til en rullbar lydisolerende matte slik at den dekker hele vinduet og litt til gjerne kle den med scenemolton(evt noe mer wav-vennlig). feste den godt kun øverst, over vinduet. Så feste f.eks magnetbånd langs begge sidene og nederst. Deretter legge en diskret metall-list langs vinduet som passer med magnetbåndet.
    På denne måten kan man enkelt rulle opp matten, slik at den blir hengende i akkuart den stillingen du har rullet den opp i, og hvis man ruller den ned blir den klistret inntil veggen og lydisolerer (kanskje) bra! (og igjen fungere kanskje litt om aukustisk dempende)

kan noe av dette fungere mon tro?

edit. ser at du muligens har tenkt noe lignende, med tanke på luken du skulle ha for å dempe resonans fra høyttaleren? Det var ett stk feit vegg forresten!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    han mente de kunne knekke på midten, på langsiden av platen. muligens under konstruksjon, jeg ser heller ikke helt hvordan det skulle gått til, men resultatet hadde jo hvert ytterst kjedelig, så er jo kanskje noe å ha i tankene.
    He, he, he. Jeg tror jeg legger innspillet hans i skuffen jeg oppbevarer saltet mitt i, for å si det slik ;-) Men kommer til å lage en slags spikerslag bak tunge ting, så er vi 110% sikre!!!

smule trøtt etter jobb i går så forklarte meg litt dårlig! jeg mente en lufteluke, uavhengig av vinduet. a`la noe Clas Ohlson - Ventilasjon Vifter Varme og kjøle slikt, bare med veldig god filtrering av lyden!
    Ok. Da er vi på nett.

En annen måte kunne hvert å feste den med hengsler, på denne måten kunne man hengt ett fint bilde\plakat (waf) på den siden som var synlig når den var åpen og stod inntil veggen, og så bruke scenemolton el. på andre siden, slik at når den er lukket, får man lydisolering, lys"isolering" og en aukustisk-ting. Litt rotete forklart igjen, men du skjønner sikkert grunn-ideen.
    Skjønner det veldig godt, og det med en plakat/bilde på siden som vises når luka er oppe er en veldig god ide. Jeg har faktisk tenkt tanken selv, og kommer muligens til å gjennomføre det!

Dessverre hadde ikke eg plass på siden av vinduet til å henge en slik en, så då fant eg en ny metode: Lage til en rullbar lydisolerende matte slik at den dekker hele vinduet og litt til gjerne kle den med scenemolton(evt noe mer wav-vennlig). feste den godt kun øverst, over vinduet. Så feste f.eks magnetbånd langs begge sidene og nederst. Deretter legge en diskret metall-list langs vinduet som passer med magnetbåndet.
    På denne måten kan man enkelt rulle opp matten, slik at den blir hengende i akkuart den stillingen du har rullet den opp i, og hvis man ruller den ned blir den klistret inntil veggen og lydisolerer (kanskje) bra! (og igjen fungere kanskje litt om aukustisk dempende)

kan noe av dette fungere mon tro?
    Jeg er redd den rullende løsningen din fungerer mest som lyskontroll og ikke så bra som lydisolasjon. Lyd med lavere frekvenser vil nok fleske rett gjennom et slikt teppe...

edit. ser at du muligens har tenkt noe lignende, med tanke på luken du skulle ha for å dempe resonans fra høyttaleren? Det var ett stk feit vegg forresten!
    Det var ikke resonans jeg hadde i tankene, men uheldig (første)refleksjon. Vet ikke hvor stort problem dette egentlig er, og om jeg har ører til å bli plaget av det, men innbiller meg at en glassflate er ekstra ille i denne sammenhengen. Men det er mulig at det ikke er noe problem i det hele tatt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen framtids-visjoner...

Rommet mitt kommer som sagt til å bli et kombi-rom. Det jeg håper å oppnå, er ved et par enkle håndgrep å gjøre det om til kino-mode.

Under er noen bilder som viser rommet i kjeller-stue-modus. Med åpne vinder og lerretet opptrukket. Beklager de enkle objektene (sofa, høyttalere++), men dette er bare for en skisse å regne. Jeg kommer til å bli mye mer nøye når jeg kommer lenger med planleggingen. Prøv også å se gjennom fingrene med mønster på teppet, manglende projektor, rare lys osv... ;-)

Har også slengt med en liten videosnutt som tar en snurr rundt rommet...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var kjipe objekter Rune! Hadde jeg fått til halvparten av dette hadde jeg kalt meg proff!

Dette ser virkelig bra ut.. Tviler litt på utsikten fra vinduet kommer til å stemme da men...

Det her gleder jeg meg til å se i virkeligheten en gang (hvis jeg får lov)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende (og nå etterhvert nesten som forventet) forarbeid.

Skal si de to tubene dominerer fremme. Front og senter ser litt "no-name" ut i forhold til de detaljerte tubene, ingenting konkret planlagt der?

Det aner meg at jeg ser en lerretskasse fremme, men ingen projektør bak i rommet. Skjult eller uteglemt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er forresten kunsteren på frontveggen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja dette var kjipe objekter Rune! Hadde jeg fått til halvparten av dette hadde jeg kalt meg proff!
    Næh... bare å bruke den dette softwaren, så er det lett som en plett ;-)

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette ser virkelig bra ut.. Tviler litt på utsikten fra vinduet kommer til å stemme da men...

Det her gleder jeg meg til å se i virkeligheten en gang (hvis jeg får lov)
    Du er selvsagt velkommen når som helst (på dagtid...) ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Imponerende (og nå etterhvert nesten som forventet) forarbeid.

Skal si de to tubene dominerer fremme. Front og senter ser litt "no-name" ut i forhold til de detaljerte tubene, ingenting konkret planlagt der?

Det aner meg at jeg ser en lerretskasse fremme, men ingen projektør bak i rommet. Skjult eller uteglemt?
    Ja, røyra er definitivt ikke noe for reddharer...

Høyttalerene er helt riktig "noname". Jeg har ikke kommet så langt i planleggingen enda at jeg har noe spesifikt i tankene. Det eneste kravet er at de må trykke litt slik at de ikke blir spist levende av tubene. Minst 2x8". Samtidig bør de levere varene i stereo/musikk. Smaken er kanskje som baken, men jeg ble mye mer imponert over Patos enn Klipsch på en demo Electrocompaniet hadde i Sarpsborg for et par år (?) siden.

Jeg har vel et (fleksibelt) budsjett på rundt 50-60k for projektor, receiver, høyttalere, kabler og lerret. Alle forslag mottas med takk!

PJ har jeg ikke tegnet enda (er litt usikker på hvor(dan) den skal plasseres), men den kommer etterhvert når ting faller på plass. Det er en lerretskasse foran der ja. Lekte med tanken på å felle den inn i taket, men det ville torpedere lydisolasjonen mot rommet over. Dessuten tror jeg den kan funke som "lyslilst" for å skjule de løse spot'ene bak.

Tanken er at når lerretet er oppe (stue-modus), skal veggen bake være beroligende og pen med ett eller to godt opplyste malerier.

Kunstneren er en bekjent av en eks-kollega og heter Joseph Tany. Og JA, jeg har lov til å bruke (disse) bildene hans.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ har jeg ikke tegnet enda (er litt usikker på hvor(dan) den skal plasseres), men den kommer etterhvert når ting faller på plass. Det er en lerretskasse foran der ja. Lekte med tanken på å felle den inn i taket, men det ville torpedere lydisolasjonen mot rommet over. Dessuten tror jeg den kan funke som "lyslilst" for å skjule de løse spot'ene bak.

Tanken er at når lerretet er oppe (stue-modus), skal veggen bake være beroligende og pen med ett eller to godt opplyste malerier.

Kunstneren er en bekjent av en eks-kollega og heter Joseph Tany. Og JA, jeg har lov til å bruke (disse) bildene hans.
    Det er etterhvert endel som lager seg en nedfelt kasse som går rundt rommet. I den kan en skjule mye rart, som lerret og projektør, ledninger og spotter og eventuelle ventilasjonspunkter. Denne kassen lar seg feste under lydhimling og skal vel ikke ødelegge for lydisolasjon. Fordelen med å legge projektør i en slik kasse er (i tillegg til å få den skjult) den hushbox-effekten en oppnår, men en bør/må planlegge inn ventilasjon/kjøling.

Syntes jeg kjente igjen stilene på bildene, har lagt merke til dem på en eller annen salgsutstilling tror jeg (reproduksjoner/print). Skal du ha dem på veggen så fortjener dem en skikkelig passepartout og ramme! Ikke det Ikea furulooket

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo en nydelig nedboksing av taket med tanke på å skjule lerretet når det er oppe: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/knoll

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo en nydelig nedboksing av taket med tanke på å skjule lerretet når det er oppe:
    Ja, det var flott. God ide! Men det blir vel litt knot hvis noe skjer med lerretet? Det ser jo totalt innebygget ut (og sparklet og malt i etterkant). Men kjempestilig okke som!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker som en teknikker/Ingeniør og hardcore DIY som bare MÅ ha service-access! ...og jeg er helt enig. Jeg ville nok laget en kasse inne i kassen for lerretet som ville gi mulighet for demontering og service.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker som en teknikker/Ingeniør og hardcore DIY som bare MÅ ha service-access! ...og jeg er helt enig.
    Sikkert fordi jeg er alle tre delene... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi jeg er alle tre delene... ;-)
    Tre ting på en gang? Det går da ikke... hvis man ikke er et levende Kinderegg, da ! RuneW er et kinderegg!

Vi får opprette en Kinderegg alianse. Er teknikker og ingeniør selv, men må skifte ut hardcore DIY med Wannabe DIYops:. Må "bare" bli ferdig med å pusse opp/ned et bad selv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre ting på en gang? Det går da ikke... hvis man ikke er et levende Kinderegg, da ! RuneW er et kinderegg!

Vi får opprette en Kinderegg alianse. Er teknikker og ingeniør selv, men må skifte ut hardcore DIY med Wannabe DIYops:. Må "bare" bli ferdig med å pusse opp/ned et bad selv.
    Been there - done that... og det er en sann glede å være ferdig med det...

Her er forøvrig et bilde med bokser langs taket. Har laget boksen med lerrets-kassa dypere enn de andre. Bokser-langs-taket-veien hadde jeg egentlig slått litt fra meg (mye pga krokodillen), men tror jeg skal revurdere denne retningen likevel. Siden jeg med takhøyden på 230 har tatt høyde for å ta med 5-6 cm akustikkplater, kan boksene rundt bli litt lavere enn hvis en hadde hatt et "bart tak". Skal lufte dette for fruen.

Det er jo så mange fordeler med disse kassene...

Her er forresten en skisse med slike bokser. Rommet er fortsatt i stue-modus:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk kinderegg klubben er på Avforumet hadde blitt ganske store eg.
    Eg kan i vertfall kalle meg medlem...

90% ferdig med mitt største DIY prosjekt hittil. 50kvadratmeter leilighet, tar ALT, gulv, vegger og tak, inkl kjøkken. Og siden det er i borettslag naturlig nok sterkt fokus på støydemping.

Når eg tenker på det kan eg melde meg inni kinderegg ++ klubben.
    Ingeniør
    Tekniker
    Elektriker
    DIY

Stå på RuneW. Dette blir bra, og det er flott du dokumentere det skikkelig.

Side 2 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 502 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •