RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 198

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 198 av 587 FørsteFørste ... 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 194 195 196 197 198 199 200 201 202 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 ... SisteSiste
Viser resultater 3,941 til 3,960 av 11737
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg trenger en jeg-er-ikke-her-farge ;-)
    Er ikke matt sort brukbar da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Sniffe-mat, en helt ny opplevelse:roll:. Neida, merket ingenting på de rettene som ble laget etterpå. Merket IngENtiiiing...
    Hehe...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er ikke matt sort brukbar da?
    Joda, du har nok rett. Og det er ingen krise om jeg ikke finner noe annet.

Tenkte muligens at hvis jeg ikke hadde så mørke bokser, så vil sort stikke seg litt ut som et forstyrrende element. Men under filmvisning så kan det vel egentlig ikke bli bedre enn matt sort...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som tenker på alt og stort sett gjennomfører de fleste løsninger Rune. Hvorfor ikke lage luker til spotene, la en aller annen motor styre en luke og rett og slett gjemme de når anlegget settes igang!
    Hadde vært en artig løsning!

God Jul forresten!

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Du som tenker på alt og stort sett gjennomfører de fleste løsninger Rune. Hvorfor ikke lage luker til spotene, la en aller annen motor styre en luke og rett og slett gjemme de når anlegget settes igang!
    Hadde vært en artig løsning!

God Jul forresten!
    Nei, nei, den siste luken ble jo brukt den 24

GOD JUL og et godt nyttår til deg Rune og dine fans.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - tror det blir dårlig med luker ja... ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger neppe noe grunning, du vil jo ikke få noe slitasje på disse!
    Det burde holde å matte spottene ved å vaske dem med et papir med tynner.
    Jeg ville gå for 35W pærer istedet for 20W og heller dimme ned til 80% lys eller noe.
    Hvis du spør din stebror vil han nok svare det samme!
    God Jul forresten :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du trenger neppe noe grunning, du vil jo ikke få noe slitasje på disse!
    Det burde holde å matte spottene ved å vaske dem med et papir med tynner.
    Grunnen til grunning var vel fordi jeg var usikker på hvordan lakken ville feste og se ut etterpå, ikke rent slitasjemessig. Men hvis jeg slipper å pusse dem ned, men at det holder med å vaske dem med tynner, er jo det glitrende!

---

Ellers får jeg "proff" hjelp til å montere to stk lyddører i morgen. Det gleder jeg meg til!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til grunning var vel fordi jeg var usikker på hvordan lakken ville feste og se ut etterpå, ikke rent slitasjemessig. Men hvis jeg slipper å pusse dem ned, men at det holder med å vaske dem med tynner, er jo det glitrende!

---

Ellers får jeg "proff" hjelp til å montere to stk lyddører i morgen. Det gleder jeg meg til!
    Får du besøk av Ø. Bøe?
    Venter spendt på bilder fra monteringen:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Får du besøk av Ø. Bøe?
    Nei, KMK... Han har nok hatt fingrene i minst like mange lyddører som unge Bøe.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, KMK... Han har nok hatt fingrene i minst like mange lyddører som unge Bøe.
    Det vil jeg kanskje tro. Antagelig flere, siden KMK jobber med Kontorbygninger mm.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg har rammlet litt av lasset, det var enten det eller redusere stillingsprosenten min på jobb for å følge med her

Stemmer med paalab, 35W fremfor 20W & heller dimme ned. 35W er også en mer kurrant pære. Man kan vel også forvente en lengre levetid på en neddimmet 35W fremfor en 20W som går for fullt.
    Og 35W på fullt er flott vaskelys.
    Fikk følelsen av å ha skrevet det samme før......:roll:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av lyddør mm

Vanskelig å konsentrere seg om arbeidet når en sitter mutters alene på jobben og sturer...

---

Jeg sitter med noen tanker rundt dobbelt-dør-løsningen min. Som skrevet, så går jeg for vanlige dører i "ytter-rommet", mens jeg monterer 40 dB lyddører i det indre rommet. Jeg kommer muligens til å "modde" disse vanlige dørene senere, men dette kommer an på om dørebe viser seg å være det svakeste leddet eller ikke.

Uansett. En ting er selve monteringen av lyddørene. Det regner jeg med er relativt rett frem. Det som blir spesielt er hvordan jeg løser koblingen mellom den indre og ytre døren. La oss begynne i bunn.

Litt av poenget er jo å ikke "kortslutte" det indre og ytre rommet, men man må jo ha noe å tråkke på. Jeg vurderer å skru fast en plate av ett eller annet hardt materiale og så la en bit av en laminatplate "flyte" oppe på denne.

Her et oversiktsbilde:

-lydd-02-jpg

Og litt mer i detalj:

-lydd-01-jpg

Den røde pilen indikerer "frihet" i forhold til platen den ligger på. Fuging langs kanten kan til og med gjøre den vil ligge noenlunde på plass.

Så var det utfor(dr)ingene. Uansett om man var redd mekanisk kortslutning eller ikke, så hadde dette blitt en utfordring. Jeg regner med at jeg gjør noenlunde det samme som med vinduene, nemlig å delvis sette fast utforingslistene i ytterdørskarmen og delvis skru dem fast i Lecaen (se figur under):

-lydd-03-jpg

Så kan jeg igjen fuge inntil lyddøra:

-lydd-04-jpg

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan dette blir, men dette er i alle fall tankene mine per i dag.

---

Det er en del ting & tang rundt utforingene som gjenstår. Det er f.eks. i følge Byggforsk anbefalt å perforere så mye som 20% av overflaten til utforingene. Så vidt jeg har skjønt er dette for å lette lukking av dør, men også for at det har en lydisolerende effekt. Jeg kommer muligens til å gjøre dette kombinert med en lydplate på utsiden omtrent som dette:

-lydd-05-jpg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Jeg konstaterer at du har god plass i rommet til utforinger og slikt, ihvertfall. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på rommet mellom dørene eller hele kjelleren?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på rommet mellom dørene eller hele kjelleren?
    Er nok bare litt misunnelig. ;-) Tenker vel både på rommet og døra, men ser jo at mye av utforingen i døra inngår i veggtykkelsen. Ellers kan jeg ikke se noen åpenbar grunn til å ikke feste foringen mellom dørkarmene til den ytterste karmen når den likevel festes i lecaveggen. På den annen side blir det sikkert stabilt nok uansett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er nok bare litt misunnelig. ;-)
    Trodde kanskje du mente at det var på tide å få fylt rommet med noe annet enn sagmugg snart... Det har jeg i så fall full forståelse for

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers kan jeg ikke se noen åpenbar grunn til å ikke feste foringen mellom dørkarmene til den ytterste karmen når den likevel festes i lecaveggen. På den annen side blir det sikkert stabilt nok uansett.
    Regner med at du tenker på plata man kan gå på? Er enig. Ingen grunn egentlig, så lenge jeg har litt avstand til den indre døra og fuger. Et poeng kan muligens være at man ikke ser noen skruer hvis man legger plata "semi-løst" oppå, men når jeg tenker etter er det vel ingen grunn til å gjøre det rent mekanisk, nei...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innsetting av lyddører

Jepp jepp jepp. Så var det tid for nok et kapittel i denne uendelige historien...

I dag kom min kjære, kjære svoger Onkel-Kjell og hjalp meg (han har noe mer peiling enn meg (dvs. peiling overhodet) når det gjelder byggtekniske spørsmål, selv om det skulle vise seg at også han fikk mer enn nok utfordringer i dag...).

Dørene var av den "gammeldagse typen" og ikke klargjort for disse kjekke, nye skruene som man fester nymotens karmer med. Derfor var den enkleste metoden å vatre opp et sett med klosser i passe avstand fra veggen:
    -pc302758-edit_th-jpg

Normalt sett ville dette vært klosser med halve tykkelsen til åpning mellom stenderene - karmbredde, men vi hadde en ekstra ting å tenke på, nemlig den eksisterende døren på innsiden. Ja, og så disse tre lagene med plater da... Med tre lag plater blir plutselig "dybde-plasseringen" av døra en "issue". Plasserer man døra jamt med stenderverket, kan man rett og slett få problemer med å få døra mer enn 90 grader opp. Vi endte med å plassere karmen "en plate ut" fra stenderen.

Her blir den andre siden vatret og festet:
    -pc302759_th-jpg

Min kjære bror har et standard-uttrykk som jeg har referert til mange, mange ganger før og ikke uten grunn. Dette er som følger:

Det er alltid ett eller annet!

Og det var det for pokker denne gangen også Det er mulig at vi er dumme. Det er mulig at de 3 forskjellige håndverkerene vi ringte til også er dumme. Men så vidt vi kunne skjønne så var de &/%/%€( hengslene plassert ca 3-4 mm feil i forhold til dør/karm. Døra "gikk på" på toppen og hadde en uheldig glippe mot terskelen. Hva i...???? Min svoger, som har sett sin del av dører og hengsler, skjønte like lite som meg. Det var titting og dunking og smøring og almen jamring, men til ingen nytte. Døra kom rett og slett 3-4 mm før høyt når den hang på hengslene!!!

Etter en ringerunde med hans nettverk fant vi ingen annen løsning enn den undertegnede (som alltid har hatt destruktive tendenser) foreslo med det samme, nemlig denne:

-pc302761_th-jpg

Dramatiske situasjoner krever dramatiske tiltak ;-) Så fikk jeg bruk for min elskede batteridrevne vinkelsliper også... Med 3 mm nedsliping av hengslene, passet døra, om ikke perfekt, så i alle fall mye bedre.

Det er forresten dere skal si "men dere kunne jo bare ha stilt på..."

Uansett, med den voldelige behandlingen av hengslene, fikk vi da døra på plass:

-img_2618-edit_th-jpg

Som man ser, så er det doble tette-lister, men jeg er litt i tvil om den minste av dem fungerer spesielt godt. jeg skal være ærlig nok til si at jeg ikke er 100% overbevist om at den ble lufttett rundt hele...

Så var det dør 2. På det følgende, fullstendig hvit-ubalanserte, bildet, har vi fått på plass karmen:

-img_2622_th-jpg
    (det ble 2 forsøk på dette, da vi gjorde en høyde-bommert første gangen)

Her er også dørbladet på plass og litt etterjusteringer blir gjort:

-img_2624_th-jpg

Ferdig! Og en ikke lite stolt Onkel Kjell:

-img_2627_th-jpg

Her har vi altså ytterdøren(e):
    -img_2629_th-jpg

Slik blir rommet mellom dem, hvor jeg skal lage til utforinger og masse svas etterhvert:
    -img_2630_th-jpg

Og her er de doble dørene inn til kjelleren:
    -img_2631_th-jpg

Med ditto rom:
    -img_2632_th-jpg
    (dette rommet er stort og egnet for lydisolasjon)

Så får vi håpe det blir bra. Jeg har fortsatt et par kort jeg kan spille når det gjelder tilpasning av dørbladet. Jeg er nemlig svært misfornøyd med hvordan dørbladet passet til karmen. Det virker som døra havnet alt for nærme hengsle-siden og for langt fra håndtak-siden på karmen. Jeg har ikke bilder av akkurat dette, men det dreier seg vel om 2-3 mm. Dette, pluss mistilpasningen i høyden får meg til å mistenke at det har skjedd en feil med hengsle-type som er montert eller ett eller annet, men det er også godt mulig at vi dreit oss ut... Uansett. Jeg kommer muligens til å ta av dørbladet, skru av hengslene og fore dem ut 2 mm med en papp bit klippet ut etter deres form. Vi får se. Bra skal det bli - på en eller annen måte :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var innedørene som det var 3-4 mm sprekke i underkant på, er jeg ikke overrasket. Her hjemme er det det på alle dørene. Noe det skal være da vi har balansert ventilasjon. Jeg trodde faktisk nesten det var "ut" med helt tette innerdører.

Dobbel ytterdør ER jålete. Er det virkelig behov for det?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis det var innedørene som det var 3-4 mm sprekke i underkant på, er jeg ikke overrasket. Her hjemme er det det på alle dørene. Noe det skal være da vi har balansert ventilasjon. Jeg trodde faktisk nesten det var "ut" med helt tette innerdører.
    Husk at dette er LYDDØRER da. Det er hele poenget at de skal være tette - rundt hele!

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dobbel ytterdør ER jålete. Er det virkelig behov for det?
    Det er ikke jålete - det er tvingende nødvendig

Men fra spøk til side: Det er altså en vanlig ytterdør og en inne-lyddør. Ytterdøren skal tåle regn og vind - lyddøren skal isolere lyd. Men det er også et poeng at det er en dør i hvert "skall" i rom-i-rom'et. Jeg kommer forresten til å skru på ekstra lister m/tetningslister på ytterdøra også...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal si her, og burde av den grunn kanskje ha holdt kjeft?
    Du får ha meg tilgitt RuneW, men 2mm pappmellomlegg på dørhengsler grenser jo opp til "kirurgiske" inngrep?
    Fortsetter du slik, så er jeg neimen ikke sikker på at du får nyttårsønsket ditt oppfylt! :shock:

Side 198 av 587 FørsteFørste ... 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 194 195 196 197 198 199 200 201 202 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •