RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 197

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 197 av 587 FørsteFørste ... 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 193 194 195 196 197 198 199 200 201 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 ... SisteSiste
Viser resultater 3,921 til 3,940 av 11737
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Fruen i huset var misfornøyd med bilen sin og beklagde seg til sin mann:

"Kjøp en overraskelse til meg i julepresang! Når jeg setter foten på pedalen skal den akselerere fra 0-100 på mindre en 4 sekunder", bad hun. "Helst en lyseblå!"

Paret er i dag skilt. Merkelig...

Presangen kan du se her.

God Jul!
    Takk for tipset, har ikke kjøpt gave til kona enda
    God jul!

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ønske både deg, Rune og alle som leser denne tråden en riktig god jul

sitter nå bare her å venter på maten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme! Vi fikk en AV-fri, men likevel hyggelig julekveld her hjemme!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julen er overstått og perfekt så ønsker deg en flott jul også, håper å se mere på tråden din fremover. Lykke til og håper nissen ga deg litt for slitet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Lykke til og håper nissen ga deg litt for slitet.
    Julaften er vel overstått. Nissen hadde ikke akkurat fulgt oppfordringen til regjeringen om å handle julegaver uten hemninger, for å si det slik... Får nesten bakoversveis av å lese hva folk får til jul disse dager. Det gjelder både voksne og barn. Jeg tror vi er meget måteholdne i forhold til snittet, for å si det slik :-)

---

vel, vel, vel... Har 15 minutter, så jeg tenkte å skrive litt om spot'er. Jeg skal jo ha slike skrå kasser mellom langveggene og taket. I disse skal jeg ha spot'er og snittet av kassene ser vel omtrent slik ut:

-graphic1-gif

I den forbindelse, fikk jeg tips om denne spot'en, siden den kan justeres i alle mulige og umulige vinkler:

Så for å finne ut om dette var noe å satse på, bestilte jeg en slik sammen med noe annet skrot jeg bestilte på elhandel.no. Jeg kjøpte en hvit, siden jeg regner med at det er det letteste å lakke i etterkant:

-pc262749_th-jpg

Heldigvis viste det seg at det var en smal sak å skru denne fra hverandre slik at man kan lakke enkeltdelene for seg:

-pc262754_th-jpg

Jeg har ikke fargepaletten til rommet klart for meg enda, men regner med å lakke spottene i en litt mindre lys farge enn hvis. Fortrinnsvis da med en varmebestandig lakk ala dette:

Det sier seg vel nesten selv at jeg ikke kan grunne med en normal grunning. Hvis ingen andre har bedre noen tips, så kommer jeg til å gå over med sandpapir og lakke direkte med "varme-lakken".

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror temmelig sikkert at det skal gå greit med vanlig grunning og lakk også, men den motorlakken vil i alle fall tåle støyten.
    Men da må jeg få lov til å "mase" litt om effekten på pærene igjen:
    Forsøk så langt som råd er, å holde deg til 20w pærer.
    Disse gir (naturlig nok) fra seg mye mindre varme enn 35- og 50w-utgavene.
    Spesielt fordi armaturen er lukket.
    "Kjøleribbene" på oversiden vil neppe bidra noe særlig i retning av temperaturreduksjon....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tror temmelig sikkert at det skal gå greit med vanlig grunning og lakk også, men den motorlakken vil i alle fall tåle støyten.
    Men da må jeg få lov til å "mase" litt om effekten på pærene igjen:
    Forsøk så langt som råd er, å holde deg til 20w pærer.
    Disse gir (naturlig nok) fra seg mye mindre varme enn 35- og 50w-utgavene.
    Spesielt fordi armaturen er lukket.
    "Kjøleribbene" på oversiden vil neppe bidra noe særlig i retning av temperaturreduksjon....
    Mulig at normal grunning/lakk vil fungere, ja. Vet egentlig ikke hvor varme slike spot'er egentlig blir. Når det gjelder 20w vs 50w så blir det jo også et praktisk spørsmål. Man må jo bruke mer enn dobbelt så mange spot'er hvis man skal lyse opp like mye med 20w-pærer (i forhold til med 50w). Hvis man vil ha et rom som ikke er for lyst (kino), men samtidig vil kunne bruke det som oppholdsrom man nødvendigvis ha relativt kraftig belysning.

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvor tett jeg skal kle rommet med spot'er, men at de bør lyse godt opp er - eh - soleklart.

Hvis noen lakk-guruer her kan bekrefte/avkrefte at vanlig lakk/grunning tåler "spot-varme" så hadde det vært flott!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant nok.
    Skal rommet også brukes som oppholdsrom, så krever jo det sitt, lysmessig. Men da kan man jo alternativt vurdere en form for tilleggsbelysning, takmontert eller veggmontert, som ganske sikkert vil gi en god nok effekt.
    Samtidig som man straks har muligheten for å leke seg litt med forskjellige lysscenarioer, noe som ofte kan gi besnærende (imponator)effekter!

Btw; Kan ikke gi deg et bekreftende svar på det med temperaturer, men skal du opp i 50w-løsninger, så blir armaturen styggelig varm!
    Ikke minst av den grunn, ville jeg vært litt forsiktig med såpass kraftige pærer. Tenker da ikke minst på brannfaren.....

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julaften er vel overstått. Nissen hadde ikke akkurat fulgt oppfordringen til regjeringen om å handle julegaver uten hemninger, for å si det slik... Får nesten bakoversveis av å lese hva folk får til jul disse dager. Det gjelder både voksne og barn. Jeg tror vi er meget måteholdne i forhold til snittet, for å si det slik :-)
    Jeg tok heller ikke oppfordringen med å bruke mest mulig penger heller, men det jeg gav ble alle glade for så det var en julegave i seg selv. Det beste er at alle er fornøyd, og skal si at julen tar av litt for noen om de må gi noe så stort så må det være av dårlig samvittighet eller no. Ellers hadde jeg en koselig jul med familien min og dama mi, så eneste minuset var at julestemningen manglet litt altså. Det er ikke det samme lengre, og det er kun handelsfolkene som skal glede seg mest i disse tider. Alt i alt en kjempe flott jul, håper du hadde en rolig og god feiring også.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen lakk-guruer her kan bekrefte/avkrefte at vanlig lakk/grunning tåler "spot-varme" så hadde det vært flott!
    Kokken brukte Europris sin varmebestandige lakk på sine spotter. Han var skeptisk til å bruke vanlig lakk husker jeg. Han kan sikkert si mer om dette selv. Det er jo forøvrig bare å lese i hans tråd om lakkeringen.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at lakken ikke trenger varmeherding før bruk, slik at den for eksempel må varmes til 200 grader før den blir ordentlig herdet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi stekeovn her? Jeg får jo ikke skrudd sammen delene før lakken har tørket? Hvor lang tid ved 200 grader snakker vi om i så fall?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker du, men om den må varmeherdes eller ikke skal stå på boksen.

Bare så det er sagt er jeg ikke no expert på lakkering, men er klok av skade etter å ha gjort blemmen selv en gang Så tenkte jeg bare skulle gi en "heads up".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, takker og bukker, Pinguz! Dette med varmeherding hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt!

En annen ting er om det finnes varmebestanding lakk i andre farger enn de 5 de har på Biltema... Jeg får sjekke CO.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bremsekaliper lakk finnes jo i et utall farger, og den trengs heller ikke varmeherdes. Men koster gjerne litt mer.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kokken brukte Europris sin varmebestandige lakk på sine spotter. Han var skeptisk til å bruke vanlig lakk husker jeg. Han kan sikkert si mer om dette selv. Det er jo forøvrig bare å lese i hans tråd om lakkeringen.
    Stemmer bra at jeg brukte Europris sin varmebestandige lakk, beregnet på grill og ovner. Ulempen med denne er at den KUN kommer i matt sort.

Denne skulle også en tur i stekeovnen før bruk. Grunnen er herding og jeg tok en skrapetest før og etter varmebehandling. Det var merkbart bedre hold i herdet maling, så den behandlingen ser ut til å være nødvendig hvis den er beskrevet på produktet. Varmebehandlingen mener jeg å huske var på 160'C i et kvarter og deretter la objektene avkjøles inne i ovnen (sakte avkjøling). Da ble jo stekeovnen opptatt en god stund, men det er jo en typisk natteaktivitet. Det var noen kommentarer om at det luktet løsemiddelfabrikk under behandlingen, så mulighet for lufting er ikke dumt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med uheldige lukter i ovnen etterpå? Mulig jeg (og ovnen) blir kastet ut av huset hvis de neste 10 middagene lukter lakk...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Bremsekaliper lakk finnes jo i et utall farger, og den trengs heller ikke varmeherdes. Men koster gjerne litt mer.
    Mulig det, men det er en uheldig ting med disse utall fargene og det er at de fleste av dem er harry kom-og-se-på-meg-farger:

Akkurat det motsatte av det spot'ene mine skal være. Jeg trenger en jeg-er-ikke-her-farge ;-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant nok

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med uheldige lukter i ovnen etterpå? Mulig jeg (og ovnen) blir kastet ut av huset hvis de neste 10 middagene lukter lakk...
    Sniffe-mat, en helt ny opplevelse:roll:. Neida, merket ingenting på de rettene som ble laget etterpå. Merket IngENtiiiing...

Side 197 av 587 FørsteFørste ... 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 193 194 195 196 197 198 199 200 201 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •