RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 195

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 195 av 587 FørsteFørste ... 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 191 192 193 194 195 196 197 198 199 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 ... SisteSiste
Viser resultater 3,881 til 3,900 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen framgang i helgen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mitt vedkommende er det som regel bare å glemme å få gjort gode økter på dagtid i helgene :-(

Som jeg har sagt noen ganger før:
    90% av kinoarbeidene blir gjort mens resten av husstanden sover og undertegnede burde ha gjort det ;-)

Når det er sagt, fikk jeg gjort noe, selv om det ikke akkurat verdt verdt å rapportere. Jeg hadde noen bokser igjen som ikke var foruet ut og fuget helt ferdig. Dette ble gjort, så nå er jeg ferdig med alt av elbokser. Så festet jeg topputforingen jeg har holdt på med i det siste. Ting henger litt på disse gardin-delene jeg går og venter på. Jeg kan begynne på vindu nummer to, men hadde egentlig tenkt å bruke vindu 1 (som er det minst "synlige") som et prototype-vindu, slik at jeg kunne lære av de uunngåelige feilene og gjøre vindu nummer 2 bedre...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For mitt vedkommende er det som regel bare å glemme å få gjort gode økter på dagtid i helgene :-(

Som jeg har sagt noen ganger før:
    90% av kinoarbeidene blir gjort mens resten av husstanden sover og undertegnede burde ha gjort det ;-)

Når det er sagt, fikk jeg gjort noe, selv om det ikke akkurat verdt verdt å rapportere. Jeg hadde noen bokser igjen som ikke var foruet ut og fuget helt ferdig. Dette ble gjort, så nå er jeg ferdig med alt av elbokser. Så festet jeg topputforingen jeg har holdt på med i det siste. Ting henger litt på disse gardin-delene jeg går og venter på. Jeg kan begynne på vindu nummer to, men hadde egentlig tenkt å bruke vindu 1 (som er det minst "synlige") som et prototype-vindu, slik at jeg kunne lære av de uunngåelige feilene og gjøre vindu nummer 2 bedre...
    Skal du lakkere eller male foringene dine?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel tenkt å male dem ja. Tenkte du på at jeg burde ha malt/grunnet dem før jeg festet dem?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel tenkt å male dem ja. Tenkte du på at jeg burde ha malt/grunnet dem før jeg festet dem?
    I hvertfall 1. strøk, så slipper du å drive med pussing etter den er montert. Det er alltid knotete å pusse etterpå uten å pusse vinduet, og lage tverrgående pussestriper i hjørnene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er målet at topputforingen skal være "pen", så for denne er du definitivt inne på noe!

Når det gjelder side og bunnforing, skal disse kles med lydabsorberende plater, så her vil ikke finishen være så kritisk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder side og bunnforing, skal disse kles med lydabsorberende plater, så her vil ikke finishen være så kritisk.
    Det ville jeg aldri tenkt ut!
    Galskapen lenge leve!
    Ingen skal si at du ikke har prøvd å dempe det du kan av lyd!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig godt jobbet gjennom hele prosjektet :-D

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ingen skal si at du ikke har prøvd å dempe det du kan av lyd!
    Håper det blir litt lyd igjen til slutt også da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det ville jeg aldri tenkt ut!
    Galskapen lenge leve!
    Galskap - ja, kanskje, men akkurat det med å dempe rommet i en dobbeltvegg(glass)-konstruksjon har faktisk en del for seg.

Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Utrolig godt jobbet gjennom hele prosjektet :-D
    Hey! Oppmuntrende!

Hehe - ja, det er lov å håpe!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet enn at det bare MÅ bli noen demoer når... dette rommet er ferdig... men husk... vi er noen utålmodige sjeler...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det er lov å håpe!
    Hehe, hvis det blir alt for galt kan du jo gå til innkjøp av 10-15 sånne surround-headsett og bygge buttshaker inn i stolene... ;-) :-P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet enn at det bare MÅ bli noen demoer når... dette rommet er ferdig... men husk... vi er noen utålmodige sjeler...
    Utålmodig? Da må du ha forvillet deg inn på feil tråd ;-)

Hehe, neida, jeg skal skynde meg så fort jeg kan. Jeg tror nesten jeg kan love at jeg er over halvveis...

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nesten jeg kan love at jeg er over halvveis...
    Å tro har jeg lært at man gjør et annet sted...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utforings blues...

Som noen kanskje har fått med seg så må jeg, pga rom-i-rom, feste utforingene på en noe utradisjonell måte. Med slike klosser skrudd inn i Leca'en slik:

Siden dette gjelder i alle retninger rundt vinduet, stilles det plutselig visse krav til nøyaktighet - det går ikke an å bare f.eks. legge den siste utforingen inntil/på eksisterende utforinger, men den må skyves inn, slik at den akkurat får plass mellom:

-utforing-png

Som skissen over indikerer, har jeg tenkt å sette på bunn/topp-utforing først og så sideutforingene tilslutt. Når jeg tenker meg om, så er det vel egentlig ingen dramatikk. Et par mm glippe og fugemasse er jo alt som skal til. Og fugemasse is my middle name ;-)

Kanskje jeg bare skriver dette fordi jeg har så dårlig samvittighet fordi jeg ikke har sånn framgang som alle andre rundt her... Nåja. Jeg har i alle fall fått hanket inn det jeg trenger av materialer til utforingene (til vinduene i alle fall). Og i natt lagde jeg topp-utforing til det andre vinduet, men spothull, trafo-utfresing and "the works". Det ble selvsagt ingen blåkopi av den første siden dette vinduet tydeligvis var satt inn i edru tilstand og det var bare 2 mm forskjell på de to sidene.

Nå tenkter jeg å måle ut og lage alle 8 utforingene, prøve feste dem, for så å ta dem ned igjen og grunne/male. Og SÅ sette dem opp.

Hmmm... Når jeg tenker etter, så er det muligens en god ide å drøye med å sette på topp-utforingen til jeg har fått på plass dukrøret. Det er jo ikke noe poeng å gjøre det enda trangere enn nødvendig...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt til å skru de fast, eller bare klemme de fast mellom klossene?
    mitt forslag:
    1. monter klosser oppe, for å sørge for at du får klaring til trafoen.
    2. Spikre /skru /lime sammen foringene til en ramme som passer inn.
    3. Slå så fast rammen (litt motstand i sporet i vinduet)
    4. Skum så litt i hvert hjørne. Når dette har satt seg,
    5. Skum en tynn streng langs hele kanten av vinduet (helt innerst i sporet) for å avstive slik at foringene ikke buer seg, sett inn en støttestav hver vei i midten av foringen
    6. Dytt med isolasjon på utsiden av skummet. (med unntak av der trafoen og spottene er).
    7. Monter "Gardin stæsjet"
    8. Lag en "lik" kasse i de indre foringene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg si jeg ble litt lettet. Verdensbildet mitt falt på plass igjen. For nå har det vært SÅ mye snakk om disse vinduene og blendingssystemet, og fugemasse har ikke vært nevnt på flere sider i denne tråden. Men jeg visste jo at det måtte fuges langs vinduet også. Godt å få det bekreftet. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-6:
    Mulig det er en vei å gå å lage en slik kasse, ja, men den må nesten hvile på noe, siden den ellers ikke har hold i noe annet enn vinduet. Jeg må i alle fall ha støtteklosser i bunn (mulig skum kan gjøre samme nytten).

7:
    Jeg vil, som sagt, helst ha så mye albuerom som mulig ved montering av dukrøret.

8:
    Dette går dessverre ikke, siden jeg på en eller annen måte ha aksess til gardinen/motoren i etterkant. Topp-utforingen må kunne skrus ned i etterkant slik at jeg kommer til dukrør mm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå må jeg si jeg ble litt lettet. Verdensbildet mitt falt på plass igjen. For nå har det vært SÅ mye snakk om disse vinduene og blendingssystemet, og fugemasse har ikke vært nevnt på flere sider i denne tråden. Men jeg visste jo at det måtte fuges langs vinduet også. Godt å få det bekreftet. :-)
    Jeg har mer fuging igjen på utsiden av ytterdøra også. Jeg kan spare denne bildeserien til du virkelig får abstinenser ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-6:
    Mulig det er en vei å gå å lage en slik kasse, ja, men den må nesten hvile på noe, siden den ellers ikke har hold i noe annet enn vinduet. Jeg må i alle fall ha støtteklosser i bunn (mulig skum kan gjøre samme nytten).

7:
    Jeg vil, som sagt, helst ha så mye albuerom som mulig ved montering av dukrøret.

8:
    Dette går dessverre ikke, siden jeg på en eller annen måte ha aksess til gardinen/motoren i etterkant. Topp-utforingen må kunne skrus ned i etterkant slik at jeg kommer til dukrør mm.
    Skummet holder den fint på plass!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny verdensrekord i kløning?

Ok. La oss begynne med slutten. Det var dette jeg prøvde å få til:
    -img_2541-edit_th-jpg

Lage en utforing som endte med en 5mm glippe mot lysgardin-slusen. Disse skal ikke ha kontakt, men fuges i mellom (rom-i-rom osv. og bla bla).

Det burde for et normalt oppegående menneske være enkelt, men for undertegnede viste det seg å være en omtrent umulig oppgave i kveld...

Første tabbe var å måle seg ut til slusen, men glemme å trekke fra 5 mm - på både høyre og venstre utforing...

Irriterende typisk, men ingen katastrofe. Det er jo bare å ta av 5mm omtrent slik:
    -img_2538_th-jpg

MEEP! WRONG!

Godt forsøk, men siden ikke kappen skulle være rett (pga at vinduet ikke er 100% i lodd), men skulle være +3mm på den ene siden, funker jo overhodet ikke denne måten å gjøre det på.

Det var en utforing i vedovnen...

Bare passe oppgitt startet jeg forsøk to med denne metoden for å kappe en litt skrå bit av utforingen (nå husket jeg de 5 mm, forresten):
    -img_2539_th-jpg

Flott! Bare at jeg gjorden nok en klassiker (nøyaktig på mm, men bommet med en cm).

Det var to utforinger i vedovnen... (og syng med!)

Nå begynte det virkelig å småkoke i min plagede skalle, men jeg beholdt roet og klarte faktisk å kappe til en hel utforing på bare tre forsøk og en kveld...

Her er forresten dagen vedproduksjon:
    -img_2537_th-jpg

Ha en harmonisk og tabbefri natt!

;-)

Side 195 av 587 FørsteFørste ... 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 191 192 193 194 195 196 197 198 199 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •