RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 19 av 587 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 519 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Alternativt kan du legge rørene til en eventuel varmepumpe/AC ferdig gjennom vegg og til den aktuelle plaseringen av innedelen, så er den delen klar hvis du en dag skulle angre. (Husk avløp fra innedel) Kan skaffe deg ca pris pr meter på ferdigisolerte kobberrør hvis du ønsker, sånn at du har en hvis peiling.
    Dette med å legge ting klart har jeg veldig sansen for! Må vel ha følgende gjennomføringer:

- Kjølevæske inn
    - Kjølevæske ut
    - Strøm
    - Avløp fra innedel

Jeg vil gjerne høre mer om en slik klart-opplegg-i-tilfelle-rottefelle-greie. Husk at det er ultraviktig og ikke mekanisk koble sammen inner og ytter-del. Vet ikke hva slags løsninger du kan skilte med i så måte...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nei, du har nok rett. Tror jeg klarer meg Et spørsmål til deg...ser du legger opp et ekstra gipslaget under platelaget i taket. Vil det være mye å hente på dette?
    Det er vel ikke MYE å hente på noe av det litt rare jeg driver med, men summen kan kanskje være merkbar...

Grunnen til at jeg begynte med gips i taket var at det ble anbefalt i Home Recording Studio - Build it Lite a Pro (s.67 ). Hvis du vil kan jeg komme tilbake til dette i morgen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt 2 gipslag, men fikk ikke tid til dette. Det ble rett og slett for mye for meg før snekkerene kom. Derfor ble det bare ett lag, en slags halvløsning (dessverre).

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder aircondition har jeg et lite forslag. I mitt kinorom, som etterhvert skal fullføres, skal jeg sette en reversibel vifte på innervegg mot en sval kjeller. Om sommeren skal den blåse sval kjellerluft inn i rommet og på vinteren skal den suge kald luft fra yttervegg. Har du en slik mulighet? Nå er jeg ikke bombesikker på at dette er en god nok løsning, eller om du har mulighet til dette, men det nå en idé ihvertfall...

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg vil gjerne høre mer om en slik klart-opplegg-i-tilfelle-rottefelle-greie. Husk at det er ultraviktig og ikke mekanisk koble sammen inner og ytter-del. Vet ikke hva slags løsninger du kan skilte med i så måte...
    Vel, rørene må jo gjennom begge veggene siden du neppe vil felle inn innerdelen.
    Rørene er ikke all verdens av dimmensjon (du har fått detaljene på PM tidligere).Rørene leveres oppkveilet med en forholdsvis tight diameter på rullen, en mulighet er kansje å la en 360-sløyfe være melom ytter og innervegg, men det er vel ingen vits så fremt ikke rørene skal føres direkte gjennom vegg og til innedel.
    Vet det finnes noe kunststoff slanger som kansje kunne vært brukt hvis man er redd kobberet skulle lede lyd, men tror ærligtalt ikke dette kan bli noe stort problem. Rørene blir jo tatt inn gjennom yttervegg en plass og så ført frem til innerdel mellom inner & yttervegg.

I-tilfelle-jeg-angrer-kit:
    Rør inn/ut ferdigisolert (og de sitter fast i hverandre i isolasjonen)
    Kabel (Eller bare K-rør) for spenning, vaneligvis 4G 1.5mm (Eventuelt også tilførsel til utedel hvis det er mest praktisk å føre det frem gjennom kinoen fra sikkringsskapet)
    Avløp ( best å trekke pex eller rør-i-rør med liten dim, antakelig avløpspumpe hvis man har gulvmodel )

Kan ta detaljer senere hvis det blir aktuelt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Vel, rørene må jo gjennom begge veggene siden du neppe vil felle inn innerdelen.

Vet det finnes noe kunststoff slanger som kansje kunne vært brukt hvis man er redd kobberet skulle lede lyd, men tror ærligtalt ikke dette kan bli noe stort problem. Rørene blir jo tatt inn gjennom yttervegg en plass og så ført frem til innerdel mellom inner & yttervegg.
    Jeg er ikke redd for at rørene skal lede lyd utenfra og inn, men at de stive rørene mekanisk vil "koble sammen" inner- og ytterdel (de skal jo tross alt skrus fast i hver sin enhet som igjen er skrudd fast i ditto vegger). Derfor er jeg litt skeptisk til rette rør av metall fra vegg til vegg. En liten "grisehale" i mellom, derimot, har jeg stor tro på.

Jeg kommer tilbake til dette når jeg har fått summet meg litt og evt bestemt plassering av forskjellige ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke MYE å hente på noe av det litt rare jeg driver med, men summen kan kanskje være merkbar...

Grunnen til at jeg begynte med gips i taket var at det ble anbefalt i Home Recording Studio - Build it Lite a Pro (s.67 ). Hvis du vil kan jeg komme tilbake til dette i morgen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt 2 gipslag, men fikk ikke tid til dette. Det ble rett og slett for mye for meg før snekkerene kom. Derfor ble det bare ett lag, en slags halvløsning (dessverre).
    Det hadde vært greit å kanskje gjort det...det blir jo litt sånn : Hva om jeg ikke gjør det og angrer etterpå?
    Tror sikkert det er greit med ditt ene lag også!
    Kona begynnte plutselig å snakke om å kjøpe hus etterhvert her om dagen! Flere tanker dukket da opp i mitt lille hjemmekinohode 35-40 kvm tilbygg med alt av finesser..hehe
    Bestemmer meg likevel for å ikke lempe for mye på kravene uansett, så følger planen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten skissen over gips-oppunder-gulvet-mellom-bjelkelaget som Rod Gervais skriver om i boka si Home Recording Studio: Build it Like the Pros:

-2xgips-jpg
    (bildet er gjengitt med tillatelse fra forfatteren)

Opprinnelig hadde jeg tenkt å gå for to lag gips. De skulle også ha vært festet på en spesiell måte, nemlig nestet med "hodeløse spiker" diagonalt (se tegning), før de ble lektet fast fra undersiden. For hvert lag skal det være pølse og fugemasse. Gjerne GG i mellom gipsen også...

Dette ble rett og slett for mye for meg (før snekkerene kom), så jeg klasket på ett lag som jeg skrudde fast. Men kommer til å fuge det ordentlig.

---

Rett og slett litt slurv fra min side...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder?

Noen bilder av gårdagens utvikling?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får dessverre ikke kontakt med PCn hjemme. Hadde tenkt å laste opp en del bilder derfra nå, men det må drøye til i kveld eller i morgen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten skissen over gips-oppunder-gulvet-mellom-bjelkelaget som Rod Gervais skriver om i boka si Home Recording Studio: Build it Like the Pros:

-2xgips-jpg
    (bildet er gjengitt med tillatelse fra forfatteren)

Opprinnelig hadde jeg tenkt å gå for to lag gips. De skulle også ha vært festet på en spesiell måte, nemlig nestet med "hodeløse spiker" diagonalt (se tegning), før de ble lektet fast fra undersiden. For hvert lag skal det være pølse og fugemasse. Gjerne GG i mellom gipsen også...

Dette ble rett og slett for mye for meg (før snekkerene kom), så jeg klasket på ett lag som jeg skrudde fast. Men kommer til å fuge det ordentlig.

---

Rett og slett litt slurv fra min side...
    Grunnen til at platene er spikret litt fast i kanten er for at du ikke skal få
    noen direkte gjennomgang av lyden(skruer fører lyden rett videre). Jo flere skruer, jo større lydgjennomgang.
    Det er antageligvis ikke mer enn 1-2 spiker pr meter, bare slik at platen ikke faller ned under montering.
    Det er lekten som skal bære platene.

For å få ut 1% bedre lyddemping på takgipsen din, fuger du langs kantene, legger opp en lekte på hver side (med fugemasse mellom lekten og gipsplaten), så skrur du ut de tidligere monterte skruene og fuger/tetter hullene.

Jeg får dessverre ikke kontakt med PCn hjemme. Hadde tenkt å laste opp en del bilder derfra nå, men det må drøye til i kveld eller i morgen.
    Å, NEI!! :shock: KRISE!!! (hyperventilerer)
    Ja, ja jeg får heller vente da..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyddemping

Utrolig imponerende tråd.
    Jeg er også opptatt av å skjerme hybelboere og resten av huset for lyd.
    Planen min er å lekte ned taket med lydbøyler (festet i takbjelkene, dette er i kjelleren) Legge 10cm rockwool mellom lektene og deretter 2 lag gips. Men etter å ha sett denne tråden er jeg jo i tvil om det er tilstrekkelig.....

tanker?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Grunnen til at platene er spikret litt fast i kanten er for at du ikke skal få noen direkte gjennomgang av lyden(skruer fører lyden rett videre). Jo flere skruer, jo større lydgjennomgang.
    Det var da voldsomt så sikker du var på dette da ;-)

Jeg skal ikke avvise teorien din bastant, men når jeg spurte forfatteren om nettopp dette fikk jeg et annet svar. Her er vår korrespondanse om dette:

I guess there's a special reason why they aren't just screwed in place? Can you tell me more about this?
    Sitat Opprinnelig postet av Rod Gervais
    There isn't always enough room in the deck above to screw in place while making certain that the fastener won't punch through the top of the sheet above - which would make for a real nasty sitution none of us would want.
    Så grunnen til ikke å bruke skruer er rett og slett at det er fordi man ved å bruke skruer kan gå gjennom gulvsponen og lage krøll for gulvet over. Altså ingen ting med lyd å gjøre. Jeg synes det hele er litt merkelig. Det kan da umulig være SÅ vanskelig å beregne riktig skruelengde, selv med flere lag gips. Jeg "gikk litt videre" med dette, men da ble han litt irritert og lurte på hva som var så vanskelig med å bruke spiker og lekter... "Bare at det tar 3 ganger så lang tid", tenkte jeg å skrive, men jeg gjorde det ikke ;-)

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er antageligvis ikke mer enn 1-2 spiker pr meter, bare slik at platen ikke faller ned under montering. Det er lekten som skal bære platene.
    Det er jeg 100% enig i.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sma
    Utrolig imponerende tråd.
    Jeg er også opptatt av å skjerme hybelboere og resten av huset for lyd.
    Planen min er å lekte ned taket med lydbøyler (festet i takbjelkene, dette er i kjelleren) Legge 10cm rockwool mellom lektene og deretter 2 lag gips. Men etter å ha sett denne tråden er jeg jo i tvil om det er tilstrekkelig.....

tanker?
    Først: Hjertelig velkommen til AVForum generelt og til tråden min spesielt :-)

Vanskelig å svare på hva som er "tilstrekkelig"... En ting du bør unngå er å ha 3 lag mellom de to rommene, f.eks. Gulv over + gammelt tak + nytt nedlektet tak. Da er det bedre å fjerne det gamle taket så du bare har et bart bjelkelag før du begynner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å svare på hva som er "tilstrekkelig"... En ting du bør unngå er å ha 3 lag mellom de to rommene, f.eks. Gulv over + gammelt tak + nytt nedlektet tak. Da er det bedre å fjerne det gamle taket så du bare har et bart bjelkelag før du begynner.
    Hei og takk for illustrasjon!
    Det du nevner her har med triple leaf effekten å gjør regner jeg med? Når gipsen blir festet i takplatene går jeg utfra at dette bare skaper en "tjukkere plate", ergo mer masse og dermed mer å trenge gjennom? Vi snakker vel ikke triple leaf så lenge det ikke er plater på hver side av isolasjonen med luftlag i mellom, dvs "dobbelvegger?
    Sorry for ikke å ha satt meg godt nok inn i dette, men da er det fint å ha deg

Kan heller ikke skjønne at det å skru platene opp skal få stor effekt på lyden! Hva gjør man da med gipsplatelag nr 2 i tak? Man kan vel ikke la dette henge i lim? Hmmm..en gipsplate veier jo nærmere 30 kg...
    Har skruehull så mye å si??

Chris

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du nevner her har med triple leaf effekten å gjør regner jeg med?
    Jepp.

Når gipsen blir festet i takplatene går jeg utfra at dette bare skaper en "tjukkere plate", ergo mer masse og dermed mer å trenge gjennom? Vi snakker vel ikke triple leaf så lenge det ikke er plater på hver side av isolasjonen med luftlag i mellom, dvs "dobbelvegger?
    Sorry for ikke å ha satt meg godt nok inn i dette, men da er det fint å ha deg
    Haha - du får det til å virke som jeg er en slags ekspert. Det er jeg ikke.

Skjønte ikke helt hva du mente med takplater i dette tilfellet, men vanlige "dobbeltvegger" er ikke triple leaf-konstruksjoner i alle fall...

Kan heller ikke skjønne at det å skru platene opp skal få stor effekt på lyden! Hva gjør man da med gipsplatelag nr 2 i tak? Man kan vel ikke la dette henge i lim? Hmmm..en gipsplate veier jo nærmere 30 kg...
    Har skruehull så mye å si??

Chris
    Vil ikke tro det - så lenge det sitter en skrue i det ;-) Men hvem vet...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skruer

Mulig jeg tok litt godt i tidligere. Prinsippet er som to blikkbokser med en tråd imellom. All lyd/vibrasjoner som treffer skruehodet vil bli overført til lekten bak.

Men når vi ser hvor stor del av arealet skruene er så vil jo dette være en bitte liten promille av det totale arealet.
    Dersom du har 2 lag med gipsplater bør du ikke skru det indre gipslaget med CC 20cm slik som du gjør med ytre lag. Ca 35 skruer pr plate. (240*120)
    Dette utgjør ca 79mm² av en flate på totalt 2,88m²
    så du vil få et tall på 0,027‰ Av den totale flaten...
    (Den var dyp )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Hjertelig velkommen til AVForum generelt og til tråden min spesielt :-)

Takk skal du ha.
    Vel. dette er et gammelt hus med leire i etageskillet, så i praksis skrur jeg lydbøylene i bjelkelaget. Mellom bjelkene ligger det bord som holdet leire oppe.
    (vil ikke ta ned dette da taklektene allerede er skrudd opp :razz: )
    Innbiller meg at dette skal være en grei løsning...
    Det er egentlig taket som er viktig å isolere.. (hybelboere rett over) men jeg har satt opp reiseverk til en rom-i-rommet løsning. og tenker 2 lag gips her også. Dette med ventilering har jeg ikke tenkt så mye på.... Kjellervinduet kan kanskje tas ut og erstattes med en lur løsning for ventil e.l.
    Hmm fikk litt å tenke på nå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sma
    Takk skal du ha.
    Vel. dette er et gammelt hus med leire i etageskillet, så i praksis skrur jeg lydbøylene i bjelkelaget. Mellom bjelkene ligger det bord som holdet leire oppe.
    (vil ikke ta ned dette da taklektene allerede er skrudd opp :razz: )
    Innbiller meg at dette skal være en grei løsning...
    Det er egentlig taket som er viktig å isolere.. (hybelboere rett over) men jeg har satt opp reiseverk til en rom-i-rommet løsning. og tenker 2 lag gips her også. Dette med ventilering har jeg ikke tenkt så mye på.... Kjellervinduet kan kanskje tas ut og erstattes med en lur løsning for ventil e.l.
    Hmm fikk litt å tenke på nå.

Hvorfor ikke starte en egen tråd med ditt byggeprosjekt? Der kan du stille alle relevante spørsmål på en (for deg) oversiktlig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hehe...mener kanskje ikke at du er expert, men du har satt deg godt inn i sakene rundt det med lydisolering etc. Det skal du ha Det er mange her inne som følger denne tråden, og jeg føler på meg at den blir et lite oppslagsverk for en del etterhvert...og ikke vær beskjeden nå..hehe..du gjør en fantastisk jobb med all dokumentasjon

Uten å "disse" en hel yrkesgruppe eller generalisere, er det faktisk en del snekkere som ikke kan såå mye om akkurat dette feltet. Iallefall ikke når det kommer til de dimensjonene vi "audiofile" krever. Har snakket med flere, og det virker som de er vant til en byggestandard som følges generellt.
    Men på snekring er de gode. Jeg hadde vel brukt trippelt av tida på et stenderlag ift de

Forøvrig forstår jeg prinsippene bedre ved faktisk å se litt på tegningen...
    Når det gjelder det du ikke forstod så skal jeg prøve å forklare bedre:

Ved å legge gips på platene mellom det gamle bjelkelaget, (dvs disse platene er jo gulvplatene til etasjen over), vil jeg få et ekstra dempende lag. Istedenfor en plate på 22mm vil jeg få en gipsplate under denne (den gipsen vi diskuterer) ergo 22mm + 13mm. Skjønner at dette kan gi litt bedre effekt fordi man jo da har to plater som fungerer som en tykkere.
    Spørsmålet er hvor mye dette vil kunne ha å si? Svaret gir seg vel også litt selv...gjør jeg det IKKE og får lydvandring kommer jeg til å angre som en bikkje. Gjør jeg det, og fortsatt får lydvandring, har jeg gjort så godt jeg kan

Når det gjelder skruer..litt av et dypt regnestykke Paalab! :smile:
    Tror jeg dropper å tenke for mye på disse skruene, ellers kommer jeg til å tørne.

Grrmmf#%¤...enda mer jobb..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det du ikke forstod så skal jeg prøve å forklare bedre:

Ved å legge gips på platene mellom det gamle bjelkelaget, (dvs disse platene er jo gulvplatene til etasjen over), vil jeg få et ekstra dempende lag. Istedenfor en plate på 22mm vil jeg få en gipsplate under denne (den gipsen vi diskuterer) ergo 22mm + 13mm. Skjønner at dette kan gi litt bedre effekt fordi man jo da har to plater som fungerer som en tykkere.
    Spørsmålet er hvor mye dette vil kunne ha å si? Svaret gir seg vel også litt selv...gjør jeg det IKKE og får lydvandring kommer jeg til å angre som en bikkje. Gjør jeg det, og fortsatt får lydvandring, har jeg gjort så godt jeg kan
    Det er nøyaktig slik jeg selv tenker.

Forøvrig er det, så vidt jeg har skjønt, mest for å legge til masse at gipslag blir lagt til på undersiden slik jeg har gjort.

Side 19 av 587 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 519 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •