RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 182

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 182 av 587 FørsteFørste ... 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 178 179 180 181 182 183 184 185 186 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 ... SisteSiste
Viser resultater 3,621 til 3,640 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Interessant tråd å følge med på!
    Rota litt i paint angåande maskering. Ei løysing lignande dette trur eg hadde gjort det gjennomførbart mtp både hengsling av lerretsdeler av veggen og motorisering av maskeringa.

Forventa ikkje at nokon skjønnar den skissa her men..
    Dette var da en flott skisse, johnkey! Skjønner poenget fint jeg (også). Jeg har fortsatt problemet med plass på siden, men hjørne-problemet blir jo elegant løst her.

Ja, hva slags skinne-system som kan brukes er selvfølgelig et veldig aktuelt spørsmål - også om det f.eks. holder med skinner i overkant og la gravitasjonen ordne resten (i håp om at panelet vil henge rett ned). Dette ville ha gjort ting utrolig mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det der ser faktisk veldig bra ut! Hvordan kunne man satt dette ut i livet? Hvilke materialer kan det lages av? Hadde sikkert vært interessant for flere i og med at flere her inne tydeligvis begynner å velge 2.35:1 lerret.

I praksis måtte det vel bli løpehjul og skinner som ein bøyer til passande kurve for det fremste hjulet. På det punktet som går i rett linje kanskje noko så enkelt og kanskje litt for billig som eit modifisert ekspansjonsbeslag. Hadde vel kanskje funka for den kurva linja og det, om ein bøyer skinna som hjula går i. Trur dette ville gidd ein rimelig stabil konstruksjon (Kanskje ikkje med clas ohlson skinnene men) samtidig som den glir veldig lett. Skjølve maskeringsskiva kan vel lagast i kva som helst stivt materiale med brukande finish eller trekt med scenemolton el.l.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekspansjonsskinner vil også gjere at det vil ta minimalt med plass

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å klare meg uten anamorf linse, men bare å zoome meg fra 16:9 til 1:2.35. Blir det feil med denne kalkulatoren da?
    Da er det nok bedre å bruke projektorcentral sin
    link

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at hvis en bruker en helt vanlig gardinskinne i aluminium. Så vil en lett kunne bøye den til å følge lerretet sin krumning.
    F. eks nederste typen på dette bildet

Illustrert med en dårlig paint tegning

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -lerrets-maskering-05-gif

-lerrets-maskering-06-gif

Har ikke tid til å forklare - FruW er på tuppa. kommer tilbake....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neiognei, blir det smekk på pungen nå da?
    Ellers ser jo forslaget / løsningen spennende ut! Men på en eller annen måte må jo molton og trapesbiter trekkes av "persiennesylinderen" når du ønsker å maskere lerretet? En fjæranordning kanskje?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Neiognei, blir det smekk på pungen nå da?
    Ellers ser jo forslaget / løsningen spennende ut! Men på en eller annen måte må jo molton og trapesbiter trekkes av "persiennesylinderen" når du ønsker å maskere lerretet? En fjæranordning kanskje?
    Ho - ho - ho! I'm back!
    (dog med litt lysere stemme)

Ja, en eller annen fjæranordning. Skal jo ikke så mye til hvis sakene går lett i skinne-systemet. Men selve den semi-rigide duken er jo kompliserende (og slikt liker vi ikke). Vet ikke hvor lett det blir å få til. Jeg vet det finnes slike enretnings-bøyelige strukturer som blir brukt innen laminering, men mistenker at det muligens er litt stivt til denne bruken? Noen som har erfaringer?

Fordelene med denne løsningen (som jeg på ingen måte rangerer høyere enn visse andre av forslagene her), er at jeg ikke stjeler av den (for meg da) verdifulle plassen til side og bak lerretet. Og så har vi det med persiennemotorer da, som kommer ferdig med stillbare start/stopp-punktet. Vet ikke hvor mye slikt koster. Får vel med forskjellig kvalitet der også. Får høre med min faste persienne-motor-pusher ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det jo bare svada å la den semi-rigide saken tre seg helt rundt persienne-motoren. Flytter man motoren noe lenger vekk, kan man la en den med ren molton snurre seg rundt motoren.

Noe ala dette:
    -lerrets-maskering-07-gif

Kanskje det ville holdt med et 10 cm langt stykke i enden som var mer eller mindre stivt, for den saks skyld. Her, som mange andre steder, er jeg rimelig grønn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg ser for meg at hvis en bruker en helt vanlig gardinskinne i aluminium. Så vil en lett kunne bøye den til å følge lerretet sin krumning.
    Ja, det er jo ikke store krummingen akkurat. Burde være mulig å prøve seg litt fram.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune, det der ser helt genialt ut! Hvilken bredde tenker du deg på motor, valse-opplegget?

Jeg ser for meg sånne typiske kabelbaner som kun kan bøyes i èn retning (brukt til industrimaskiner som beveger seg frem og tilbake, f.eks CNC-utstyr).

Hellerman Tyton leverer vel slike kabelbaner. Jeg vet de kan bestilles med forvalgt "brekk-vinkel" i mangel av et bedre ord. En hjemmekino-kar jeg kjenner som har plasmaskjerm skjult i en bokhylle (bak) har brukt noe slik til kabelføring. Han bestilte riktignok kabelbanen fra italia, men det må da gå an å få det andre plasser også. Jeg vet ei om dette går til bruk i lerretmaskering dog.

DrE

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt industriellt med kabelbaner for bevegelig utstyr, men jeg digger dem:

En annen produsent: igus® Inc

Digresjon: Så du har skiftet avatar DrE! Det tok noen timer før jeg klarte å tenke Sesam stasjon, var litt låst i Muppet-universet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det deg, doktor? Kjente deg ikke igjen med den nye sveisen ;-)

Har det blitt en sånn Sandnes-greie med muppets (Sesam stasjon/muppets - samme sak), eller?

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Rune, det der ser helt genialt ut! Hvilken bredde tenker du deg på motor, valse-opplegget?
    Bredde, bredde, bredde... Nå ble jeg litt usikker her... Mener cc-avstand mellom valsen og persienne-motoren? Eller høyden (som blir bredden på persiennmotoren i liggende (normal) retning)?

Uansett:

Høyden blir jo høyden på maskeringen, så det var sikkert ikke det du mente.

Når det gjelder avstand mellom valse og motor og evt diameter på disse, så har jeg ingen tall. Det var bare en prinsipiell skisse. Eneste jeg VET er at om det bare skal gå ren molton (eller ett annet tilsydd stoff) rundt persienne-motoren, så må avstanden fra enden på lerretet til persiennemotoren være minst bredden på full maskering.

Jeg ser for meg sånne typiske kabelbaner som kun kan bøyes i èn retning (brukt til industrimaskiner som beveger seg frem og tilbake, f.eks CNC-utstyr).
    Tror jeg ser det for meg, ja.

Hellerman Tyton leverer vel slike kabelbaner. Jeg vet de kan bestilles med forvalgt "brekk-vinkel" i mangel av et bedre ord. En hjemmekino-kar jeg kjenner som har plasmaskjerm skjult i en bokhylle (bak) har brukt noe slik til kabelføring. Han bestilte riktignok kabelbanen fra italia, men det må da gå an å få det andre plasser også. Jeg vet ei om dette går til bruk i lerretmaskering dog.

DrE
    Som jeg har nevnt før: Alt av interesse. jeg vet ingen ting om Tyton og dess like. Har du noen linker til slike produkter og hvor (grise)dyrt det ble for han karen din så hadde det vært flott!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det blir litt industriellt med kabelbaner for bevegelig utstyr, men jeg digger dem:

En annen produsent: igus® Inc
    Fett, men aldeles gruelig dyrt?

Når jeg tenker meg om - var det dette jeg var på jakt etter, da? Hva gjør egentlig denne saken? Er det skinner som et "tog" kan bevege seg i?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De finnes i utførelser alt fra kjeramisk forsterket karbonfiber, via rustfritt, til billigste plastutgaver.

De eneste jeg kjenner til er for næringsmiddel-formål, da er de rustfrie, og DYRE! Jeg har også sett dem på lasterbiler i plastutførelse, da regner jeg med dem er rimerligere. Jeg kjenner desverre ikke konkrete priser.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    industrielle ting er avsindig dyrt, bare se på en pneumatisk syinder, 800 for en med 10cm diameter :shock:
    og sånne driver vi å "leker" med på skolen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det deg, doktor? Kjente deg ikke igjen med den nye sveisen ;-)

Har det blitt en sånn Sandnes-greie med muppets (Sesam stasjon/muppets - samme sak), eller?
    Its me! Forandring fryder. Brukernavnet stammer jo fra Erling og Bernt, så hva passer bedre!? :wink:

Sikkert noe med lufta her i Sandnes ja, hehe

Høyden blir jo høyden på maskeringen, så det var sikkert ikke det du mente.
    Joda, det var det jeg mente. Forsto ikke helt hvordan det så ut i praksis, men forstår nå. Blir nesten som (de garasjeport-aktige) dørene på sånne små kontormøbler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Its me! Forandring fryder. Brukernavnet stammer jo fra Erling og Bernt, så hva passer bedre!? :wink:
    Sammenhengen Dr og Bernt tok jeg ikke, men ellers forfriskende! Vurderer å bytte bilde selv, men det er jo sååå slitsomt...

---

Vel til ære for de som evt ikke så for seg opplegget for sitt indre øye, her er løsningen fra to vinkler:
    -lerrets-maskering-10-jpg

De røde linjene markerer lerretsveggen som er en vegg med en rektangulært hull noe mindre enn den totale størrelsen på lerretet (altså m/egen maskering).

Dette er persienne-motor-løsningen i sin aller enkleste form, med et svart stoff rullet rundt motoren og med en liten stiv kant (ca 10 cm?) i enden som markerer maskeringens slutt.

Jeg ser forresten nå en kjempetabbe og det er at jeg ikke har tenkt på hvordan overføringen skinne/persiennemotor skal fungere

Makeringen henger jo i slike gardin-greier fra skinnen, men disse kan jo ikke dras av sånn uten videre og inn på motoren og vice versa... Ja, nå orker jeg ikke å sitte og gnure over dette noe mer i dag, så hvis noen ser en løsning så be my guest!

Mulig at jeg må ta en bøy tilbake med skinnen, eller rett og slett lage skinne-delen mye lenger.

Signin' åff.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli avansert, blir dette i tilfelle den første kinoen i landet med en slik løsning. Savner du Tranformers BR plata di forresten?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... Og så har vi det med persiennemotorer da, som kommer ferdig med stillbare start/stopp-punktet. Vet ikke hvor mye slikt koster. Får vel med forskjellig kvalitet der også. Får høre med min faste persienne-motor-pusher ;-)
    Regner med du poster når du har gjort dette.

Side 182 av 587 FørsteFørste ... 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 178 179 180 181 182 183 184 185 186 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •