RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 181

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 181 av 587 FørsteFørste ... 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 177 178 179 180 181 182 183 184 185 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 ... SisteSiste
Viser resultater 3,601 til 3,620 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    EDIT: Betyr dette at denne røveren ikke er en del av filmsamlingen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er utrolig hva slags kompetanse som lurer her på forumet. Jeg håper det er noen med erfaring innen servoer eller aktuatorer og (fjern)styring av disse. Har man dette på plass er det "bare" snakk om ren mekanikk. Som jeg har sagt før, så satser jeg på kun sideveis maskering. Det blir derfor begrenset hvor komplisert "leamikken" blir.

Jeg håper av vi kan ta en fruktbar brainstorming sammen når den tid kommer!
    Fruktbart eller ei: Jeg tror faktisk at jeg har et par passende servoer liggende, som du kanskje er interessert i å overta?
    De er i alle fall kraftige nok, ettersom de i sin tid håndterte 4meters høye og tunge gardiner i en av våre møtesaler.
    Styringen av disse foregikk via et Crestron-system, men kan sikkert manipuleres via fjernstyrte releløsninger.
    Men kan ikke i skrivende stund, trekke et forslag til hvordan, opp av hatten.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et eller annet med ordet torader som ikke klinger helt bra, men kan ikke sette fingeren på det...
    Du har av og til noen skikkelige luringer på lager!

Med tanke på aktuatorer/step-motorer for eventuell DIY maskering så er det jo en annen bruker på forumet som akkurat holder på å mekke sin egen DIY CNC-benk. Styres via pc (eller noe annet som kan sende kodene)

Han har tatt utganspunkt i et 3-kanals kort (three axis) med stepper-motorer. Dette kan muligens være et utgangspunkt? Har ikke søkt på avsforum enda, men jeg tipper det er laget DIY-maskering en mass??

Tre kanaler kan jo også løse evt tekstplasseringsproblemer i forb med BD. Du kan ha èn kanal for horisontal-trekkene, èn for øvre-trekk og èn for nedre trekk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Fruktbart eller ei: Jeg tror faktisk at jeg har et par passende servoer liggende, som du kanskje er interessert i å overta?
    De er i alle fall kraftige nok, ettersom de i sin tid håndterte 4meters høye og tunge gardiner i en av våre møtesaler.
    Styringen av disse foregikk via et Crestron-system, men kan sikkert manipuleres via fjernstyrte releløsninger.
    Men kan ikke i skrivende stund, trekke et forslag til hvordan, opp av hatten.
    Alt av interesse, Scrooge :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Med tanke på aktuatorer/step-motorer for eventuell DIY maskering så er det jo en annen bruker på forumet som akkurat holder på å mekke sin egen DIY CNC-benk. Styres via pc (eller noe annet som kan sende kodene)

Han har tatt utganspunkt i et 3-kanals kort (three axis) med stepper-motorer. Dette kan muligens være et utgangspunkt? Har ikke søkt på avsforum enda, men jeg tipper det er laget DIY-maskering en mass??

Tre kanaler kan jo også løse evt tekstplasseringsproblemer i forb med BD. Du kan ha èn kanal for horisontal-trekkene, èn for øvre-trekk og èn for nedre trekk.
    Vi er på et av mange områder hvor kunnskapsnivået mitt er labert. Vet det finnes noen prosjekter på AVS Forum, men har ikke studert dem.

Det 3-kanals-kortet m/motorer ser jo veldig lovende ut da! Men jeg trenger nok bare en kanal. Siden jeg vurderer kurvet lerret, blir vertikal maskering svært vanskelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kurvet lerret uaktuelt ved lang kasteavstand?

Kom til å tenke på at evt fokusfeil ut mot kantene av et kurvet lerret blir verre jo lengere kasteavstand man har. Jeg har jo drøye 5 meter. Blir dette et problem, tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke god nok på dette, men tror kanskje counterpointer, LL eller Gøran kan svare på det. Er kanskje greit å få et svar på dette før du kjøper. Har selv litt variasjonsmulighet ift avstand mellom PJ og lerret, men husker ikke om du har "låst" deg til 5m pga spikerslagene over gipsen i taket?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg er ikke god nok på dette, men tror kanskje counterpointer, LL eller Gøran kan svare på det. Er kanskje greit å få et svar på dette før du kjøper. Har selv litt variasjonsmulighet ift avstand mellom PJ og lerret, men husker ikke om du har "låst" deg til 5m pga spikerslagene over gipsen i taket?
    Er vel noe låst pga lengde på HDMI-kabel + at jeg veil "gjemme vekk" PJ bak meg. Hadde derfor vært veldig greit å fått klarhet i dette...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang maskering... Se på dette bildet fra avsforum. Det er åpenbart andre petter-smart`inger rundt forbi også! Han bruker gardintrekk til å skyve maskeringen ca 7-8cm forran gardinene. Maskeringen er altså bare en plate med noe som ligner på scenemolton.

Vet ikke om det er en idè du kan jobbe ut ifra. Du har jo nevnt muligheten for at du blir nødt til å WAF`e veggen med et-eller-annet som skjuler den? :wink:

btw, tips fra meg: Velg en annen farge enn grønn på gardinene i tilfelle!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    ang maskering... Se på dette bildet fra avsforum. Det er åpenbart andre petter-smart`inger rundt forbi også! Han bruker gardintrekk til å skyve maskeringen ca 7-8cm forran gardinene. Maskeringen er altså bare en plate med noe som ligner på scenemolton.

Vet ikke om det er en idè du kan jobbe ut ifra. Du har jo nevnt muligheten for at du blir nødt til å WAF`e veggen med et-eller-annet som skjuler den? :wink:

btw, tips fra meg: Velg en annen farge enn grønn på gardinene i tilfelle!
    Grønt er ut - helt klart!

Jeg har faktisk vurdert plate-med-scene-molton-trikset, men tror jeg kan få et par utfordringer med dette:

1. Veggen skal være hengslet. Kan ikke ha en plate midt i hengslingen. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha hengslingen omtrent i kant med lerretet, men skal jeg ha plate, må jeg flytte hengslingen helt ut mot sidevegg. Da får jeg en utfordring mot skråboksene i taket igjen. Kan sikkert ordnes. Bare en utfordring.

2. En annen utfordring er at lerret vil (etter all sannsynlighet) blir buet og da blir det litt vanskelig men en stiv plate som skal smyge seg inn fra siden og ligge inn til lerret. Tenker ikke da på at platen må være kurvet, men at veggen ikke buer sammen med lerretet, men begynner å gå rett der lerretet slutter. Skulle gjerne tegnet dette, men må se å komme meg i seng. Er dessverre ikke 100% enda.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rapport fra HTF

Jeg tenkte jeg skulle skrive en "reportasje" fra HTF i en egen tråd, men vet ikke om jeg orker. De som måtte være interesserte kan lese her:

Bilder fra HTF08
    (dessverre hadde vi problemer med "hovedkameraet", så bildene ble færre enn det vi hadde håpet)

Evaluering av HTF 08

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på at evt fokusfeil ut mot kantene av et kurvet lerret blir verre jo lengere kasteavstand man har. Jeg har jo drøye 5 meter. Blir dette et problem, tro?
    Dette er en grei veiviser for Prismasonic
    Link til calc

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vurdert plate-med-scene-molton-trikset, men tror jeg kan få et par utfordringer med dette:

1. Veggen skal være hengslet. Kan ikke ha en plate midt i hengslingen. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha hengslingen omtrent i kant med lerretet, men skal jeg ha plate, må jeg flytte hengslingen helt ut mot sidevegg. Da får jeg en utfordring mot skråboksene i taket igjen. Kan sikkert ordnes. Bare en utfordring.

2. En annen utfordring er at lerret vil (etter all sannsynlighet) blir buet og da blir det litt vanskelig men en stiv plate som skal smyge seg inn fra siden og ligge inn til lerret. Tenker ikke da på at platen må være kurvet, men at veggen ikke buer sammen med lerretet, men begynner å gå rett der lerretet slutter. Skulle gjerne tegnet dette, men må se å komme meg i seng. Er dessverre ikke 100% enda.
    Vet ikke helt om jeg forstår fullt ut det som er problemet her, spesielt ikke det med hegsel?. Men hvis du bruker gardiner (med eller uten plate) så vil listen som de henger i kunne bøyes i samme bue som lerretet, vil jeg tro. Da vil de følge buen helt inntil.
    Men kjenner jeg er ganske trøtt selv nå. Mer senere

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Vet ikke helt om jeg forstår fullt ut det som er problemet her, spesielt ikke det med hegsel?. Men hvis du bruker gardiner (med eller uten plate) så vil listen som de henger i kunne bøyes i samme bue som lerretet, vil jeg tro. Da vil de følge buen helt inntil.
    Men kjenner jeg er ganske trøtt selv nå. Mer senere
    Nei, jeg forstår veldig godt at jeg var "noe" uklar. Nå er jeg plutselig veldig våken igjen, så nå tok jeg meg tid til å tegne et par skisser.

Under har jeg forsøkt å tegne lerretet sett i fugleperspektiv:

-m01-gif

Selve "lerrets-veggen" vil være rett, mens det buede lerretet vil være "forsenket" inni i denne. Av forskjellige grunner hadde jeg i utgangspunktet tenkt å hengsle veggen ved B, men for å få plass til en maskerings-plate-løsning, måtte jeg ha hengslet ved A. Mulig, men jeg ville fortsatt ha fått problemer.

Vi zoomer inn på området innenfor den røde sirkelen:

-m02-gif

Den blå linjen illustrerer maskeringsplate i maskerings-posisjon. Hvis en slik plate skulle ha fulgt en rett linje, ville platen i ikke-maskerings-posisjon ha kommet ut av veggen (rød linje). Skulle plata fulgt en "knekket bane" (gul linje), ville man fått problemer ved pilen.

En løsning på dette problemet igjen, ville være å lage en buet bane som den grønne linjen under:

-m03-gif

Dette ville ha fungert perfekt - for en maskringsbredde, men å lage et slikt system fleksibelt ser jeg for meg som - lett anstrengende... ;-)

Håper noen ble klokere av illustrasjonene mine. Hvis noen har NOEN ideer, men fortsatt ikke skjønner problemet - SPYTT UT!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette er en grei veiviser for Prismasonic
    Link til calc
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å klare meg uten anamorf linse, men bare å zoome meg fra 16:9 til 1:2.35. Blir det feil med denne kalkulatoren da?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning kan være å ikke la "døra" gå helt til taket, men bare opp til skråtaket. Og du kan la denne veggen (med hengslene) følge krumningen på lerretet. Ikke nødvendigvis krumme den, men vinkle den slik at den følger tangenten til krumningssirkelen til lerretet.

Skrår du denne veggen er det heller ingen grunn til å flytte hengslene i ytterkant så vidt jeg kan se. Og da kan du jå la den gå helt til taket og følge skråtaket om du vil.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    En annen løsning kan være å ikke la "døra" gå helt til taket, men bare opp til skråtaket. Og du kan la denne veggen (med hengslene) følge krumningen på lerretet. Ikke nødvendigvis krumme den, men vinkle den slik at den følger tangenten til krumningssirkelen til lerretet.
    Jeg skjønner hva du mener. Og jeg synes tanken din er god (som de fleste tankene dine rundt mekaniske løsninger). Det er imidlertid en grunn til at jeg sannsynligvis ikke kan gjøre det på denne måten (ja, jeg har vært inne på tanken selv). Det er at jeg har et /&%/&%€/% vindu på den venstre veggen som setter veldige begrensninger til hvor langt ut i rommet lerrets-veggen kan være.

Du kan se problematikken her:

Det kinkige punktet er at jeg må få plass til Ernaene i hjørnet, men ikke komme ut forbi vinduet med veggen. Her er det dessverre ikke mange cm å gå på.

En annen ting, som jeg ikke kom på før nå, er at med et 300-lerret så blir det faktisk vanskelig å få hele platen vekk fra lerretet før den treffer sideveggene! Hvis det skulle vise seg å være gjennomførbart med platetrikset, blir kanskje dette et argument for 265-lerret...

Så synger vi i kor: "Fram og tilbaaaake, fram og tilbaaaake! (10x)"

Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Skrår du denne veggen er det heller ingen grunn til å flytte hengslene i ytterkant så vidt jeg kan se. Og da kan du jå la den gå helt til taket og følge skråtaket om du vil.
    Det vil muligens fungere hvis man husker på å sette maskeringen til 16:9-modus før man "åpner" lerrets-veggen, ellers vil man feie til Ernaen med maskeringen.

Det er muligens en alternativ løsning til å vinkle ytterkant av veggen og det er å senke lerretet enda lenger inn i forhold til veggen. Dette skal holde hardt med 300cm, men med 265cm burde det være muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd å følge med på!
    Rota litt i paint angåande maskering. Ei løysing lignande dette trur eg hadde gjort det gjennomførbart mtp både hengsling av lerretsdeler av veggen og motorisering av maskeringa.

Forventa ikkje at nokon skjønnar den skissa her men..

Vedlegg 41390

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Interessant tråd å følge med på!
    Rota litt i paint angåande maskering. Ei løysing lignande dette trur eg hadde gjort det gjennomførbart mtp både hengsling av lerretsdeler av veggen og motorisering av maskeringa.

Forventa ikkje at nokon skjønnar den skissa her men..

Vedlegg 41390
    Det der ser faktisk veldig bra ut! Hvordan kunne man satt dette ut i livet? Hvilke materialer kan det lages av? Hadde sikkert vært interessant for flere i og med at flere her inne tydeligvis begynner å velge 2.35:1 lerret.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til og tenke på at man kunne feks bruke en garageportåpner til og styre et et blendesystem, her sitt det jo et ferdig fjærstyrt system som man kan justere start og stopp. Velger man de minste får man jo dette for under 1000 lappen og kan da plukker de delene man trenger. Mulig dumt men det burde hvertfall gå og få til og funke, erfaringsmessig strander ofte slike løsninger om de blir for kompliserte.

Side 181 av 587 FørsteFørste ... 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 177 178 179 180 181 182 183 184 185 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •