RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 180

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 180 av 587 FørsteFørste ... 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 176 177 178 179 180 181 182 183 184 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 ... SisteSiste
Viser resultater 3,581 til 3,600 av 11737
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flotte bilder! Gleder meg til å se live-realiseringen av dette.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vi har alle vært der! Hold ut! Selv fikk jeg pålegg om å bygge ett bad og totalrenovere ett annet bad før det var snakk om å røre noe i kinoen. Jeg brukte kinoen som inspirasjon til å bli ferdig med badene. Fungerte suverent og FurW var også fornøyd ;-)
    Jeg måtte bygge et bad, 3 soverom, et kontor, et lekerom, pusse opp en gang
    Legge om tak på vedskjulet, bygge veranda +++
    Før jeg fikk begynne..., men nå er jeg igang (etter at jeg har gjort ferdig spisestua da...:wink: )
    En del er heldigvis felles og bør gjøres samtidig av praktiske grunner

Lurer forresten på om 3 meters lerret blir alt for stort. Vi brukte 265-lerret på HTF og jeg merket at jeg ble litt sliten når det var mye action og håndholdt kamera når bildet ble for stort. Sitteavstand var vel omtrent som det blir hjemme.
    Enig med deg Rune, 265 lerret holder i massevis! Jeg satt riktignok 1m lengre fram en deg, men følte jeg måtte bevege hodet litt mye.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer forresten på om 3 meters lerret blir alt for stort.
    Gjett hva jeg mener om den saken

Det er letter å maskere ned et for stort lerret enn det er å finne ut at det en har er for lite! Hvis du har fleksibel maskering som du antyder så kan du jo velge størrelse etter humør og type film.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du er inne på noe der, ja...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Gjett hva jeg mener om den saken

Det er letter å maskere ned et for stort lerret enn det er å finne ut at det en har er for lite! Hvis du har fleksibel maskering som du antyder så kan du jo velge størrelse etter humør og type film.
    Det er slik jeg tenker i min kommende kino, ihvertfall.
    :-)

Jeg kommer til å lage lerretet omtrent med avstand:lerretsbredde-forhold på bare en tanke over 1:1. Så får jeg maskere kreativt etterpå om det skulle bli for stort.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg veldig til du VIRKELIG begynner å tenke på maskering og løsninger på dette. Selv har jeg nå en manuell løsning med flyttbar maskering på tre sider. Men det hadde jo vært fett med en fjernstyrt motorisert løsning som ikke koster like mye som Stewart og Screen Research sine.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg kommer til å lage lerretet omtrent med avstand:lerretsbredde-forhold på bare en tanke over 1:1. Så får jeg maskere kreativt etterpå om det skulle bli for stort.
    Jeg har selv hatt en sitteavstand på 0,93 (har ikke regnet på hva den er nå..... 8-) ) syntes det var helt greit, men her er det stooore variasjoner i preferanser.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig hva slags kompetanse som lurer her på forumet. Jeg håper det er noen med erfaring innen servoer eller aktuatorer og (fjern)styring av disse. Har man dette på plass er det "bare" snakk om ren mekanikk. Som jeg har sagt før, så satser jeg på kun sideveis maskering. Det blir derfor begrenset hvor komplisert "leamikken" blir.

Jeg håper av vi kan ta en fruktbar brainstorming sammen når den tid kommer!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første rom som ble påbegynt her i huset var kinoen. Ikke det at det hjalp noe særlig da. Feirer 2-års jubileum om 2 uker eller noe... Blitt noen rom i mellomtiden.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer forresten på om 3 meters lerret blir alt for stort. Vi brukte 265-lerret på HTF og jeg merket at jeg ble litt sliten når det var mye action og håndholdt kamera når bildet ble for stort. Sitteavstand var vel omtrent som det blir hjemme.

Slike action sener med håndholt kamera blir etter min mening slitsomme uansett skjermstørrelse. Er skjermen for liten, blir man vel fort bare uengasjert og irritert. Sitter man derimot med 1:1-2:1 betraknings avtand:lerret bredde og blir småkvalm når man ser gjennom en av filmene i Jason Bourne trillogien, så er vel heller det et tegn på at man har valgt riktig skjermstørrelse der de visuelle intrykkene er troverdige nok til å kunne påvirke sansesystemet tilstrekkelig, og øke realismen og filmopplevelsen.

Har man en mindre skjerm, og bare blir sliten, hva er så bra med det egentlig.

Når det gjelder lerret bredde er det vel litt forskjell å bedømme et 3m 2,35:1 format lerret og et 2.65m 16:9. Har du plass til grei plassering av høytalerene så er vel et 3m 2,35:1 lerret langt å foretrekke enn et 2.65m bredt 2,35:1 lerret.

Hvor langt har du forresten fra lerret til sweetspot i oppsettet ditt RuneW?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den rotete skissen under antyder, så snakker vi vel om drøye 4 meter eller så:

-kurvet-lerret-4-png

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den rotete skissen under antyder, så snakker vi vel om drøye 4 meter eller så:
    Har visst sett den glimrende skissen før ja. Ellers ville ikke jeg vært mye i tvil om å gå for et 3m 2.35:1 lerret i det oppsettet. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hevdet at alt mellom 2:1 til 1:1 er et spørsmål om preferanser. Synes det ser bra ut på skissen din, jeg.

På en evt. bakerste rad vil jo forholdet endre seg i forhold til første rad, men uansett vil man vel holde seg innenfor dette intervallet slik rommet ditt er skissert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bakerste raden er med god grunn stiplet, men hvem vet. En gang i fjern framtid vil muligens FruW gi etter for presset og tillate en forhøyning med tre stoler der. Hallo? Plassen bak der er jo ikke brukbar til noe annet ;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jo bredere, jo bedre, uten tvil, men ikke gå i samme fella som meg da, husk å beregne kasteavstanden til projektoren når du planlegger lerretsbredden! Jeg måtte ned fra 265cm til 230, som jo er møkkakjipt... Nå er rommet mitt såpass lite at 230cm 2.35:1 uansett vil oppleves som relativt stort, men i et større rom er det uten tvil et stort poeng å utnytte plassen maksimalt - gitt som nevnt at du har tiltrekkelig lengde på rommet mht projektorens zoom-kapabiliteter...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vafforno! Skadukkehatoradermedplattform?

;-) 8)

Seriøst så er det vel ikke noe problem å bygge en forhøyning/plattform/podie slik at det enkelt kan fjernes igjen dersom rommet skal konverteres til noe annet en gang i fjern fremtid (etter din død).
    Jeg skal ha en plattform bakerst i mitt rom, og det er flere grunner til det, men først og fremst fordi jeg vil ha plass til familien på 4, og da holder det ikke med en rad i mitt lille kinorom. En bakerste rad som ikke er forhøyet vil uansett ikke gi noen god bildeopplevelse for de på bakerste rad.

Mulig du er i en annen familiesituasjon enn meg mhp. størrelse, men min kone ville ihvertfall ikke syntes noe om en egokino som ikke hadde plass til hele familien.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et eller annet med ordet torader som ikke klinger helt bra, men kan ikke sette fingeren på det...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et eller annet med ordet torader som ikke klinger helt bra, men kan ikke sette fingeren på det...

EDIT: Betyr dette at denne røveren ikke er en del av filmsamlingen?

https://norilds.keysecure.no/no/prod...-trakter-_dvd_

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jo bredere, jo bedre, uten tvil, men ikke gå i samme fella som meg da, husk å beregne kasteavstanden til projektoren når du planlegger lerretsbredden! Jeg måtte ned fra 265cm til 230, som jo er møkkakjipt... Nå er rommet mitt såpass lite at 230cm 2.35:1 uansett vil oppleves som relativt stort, men i et større rom er det uten tvil et stort poeng å utnytte plassen maksimalt - gitt som nevnt at du har tiltrekkelig lengde på rommet mht projektorens zoom-kapabiliteter...
    Dette er selvsagt nok et moment å ha i hodet - også når det gjelder valg av PJ og frihet rundt dette. Jeg har en nagende følelse av at hvis jeg skal få dette maskeringsgreiene i havn og ha en PJ med zoom-minne, så blir utvalget relativt tynt...

Kasteavstanden blir forøvrig drøye 5 meter:

-kurvet-lerret-5-png

Jeg har ikke lenger oversikt over om dette er i grenseland eller typisk "midt i zoomområdet" for mainstream PJ'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes definitivt du skal gå for 300 cm bilde med sitteavstad på 4-5 m. Selv sitter jeg ca. 360 cm på 265 cm bilde. Jeg har blitt "huggærn" ett par ganger, hvis det er guttekveld med fotball i PS3'en og en snur bildet fram og tilbake og ikke får bestemt seg for hvor ballen skal lande på utspark fra mål og når jeg så Cloverfield. Filmen måtte jeg se alene da kjærringa ble "huggærn" etter bare noen minutter.

Side 180 av 587 FørsteFørste ... 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 176 177 178 179 180 181 182 183 184 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •