RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 18 av 587 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 518 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette begynner å se skikkelig bra ut Nå fikk jeg litt vondt i sjela med tanke på at jeg har gått for bøyler og ikke bjelker, men rommet mitt egner seg rett og slett ikke...
    Ingen grunn til gråt og tænders gnidsel, SannaX! Det er nok ikke så veldig store forskjellen mellom bøyler og bjelker.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    GreenGlue er, i motsetning til det man skulle tro ut fra navnet, ikke lim, og platene skal skrus på helt som normalt. Se hjemmesidene deres for detaljer.
    :shock: ops:

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gipstrekker har clutch, og trekker seg unna når skruen er skrudd inn til ønsket dybde. Således vil ikke bitsen bli slitt på denne måtene eller så fort.

Du kan jo ta turen innom maxbo Fredrikstad feks. å leie en...

Hadde jeg hatt tid skulle jeg hjulpet deg, men har ikke anledning før uti neste uke, jeg har nemmelig verdens råeste "Skrutrekker" Men du har vel ikke tid til å vente...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    En gipstrekker har clutch, og trekker seg unna når skruen er skrudd inn til ønsket dybde. Således vil ikke bitsen bli slitt på denne måtene eller så fort.

Hadde jeg hatt tid skulle jeg hjulpet deg, men har ikke anledning før uti neste uke, jeg har nemmelig verdens råeste "Skrutrekker" Men du har vel ikke tid til å vente...

har sett i bruk på enkelte opp pusing program på tv og de ser helt rå ut..
    de finnes og med batteri og luft i usa

troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen

Hei og hopp! Er det den på bildet du har??? Ser jo ut som noe fra Star Wars

Og til info: Det blir MANGE uker til jeg begynner å skru gips... Først skal jeg:

- Fuge ferdig det jeg har av gips
    - Kubbe mellom gammelt bjelkelag med spesielle "triangler" (mer om dette senere)
    - Dra "hundrevis" av meter med k-rør
    (og før dette er ferdig må jeg få bestemt hvor både PJ og alle bakhøyttalere skal være plassert)
    - Finne ut: Varmepumpe eller ikke?
    - Bore hull til og montere ventilasjonsdeler
    - Finne ut: Hvor skal jeg ha spikerslag til vegg/tak-montert utstyr

osv osv. listen er lang som et vondt år... her kan man ikke bare peise på med gips ;-)

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Har fulgt med på tråden din de siste månedene og må si jeg er imponert over hvor engasjerende du gjør det! Er helt med jeg!! hehe..

Men grunnen for at jeg skriver her er pga spørsmålet ditt om varmepumpe eller ikke.. Jeg har hatt varmepumpe på min stue nå i to år og må si jeg begynner å bli MEKTIG lei den støyen fra vifta som blåser konstant! Dette er jo forsåvidt ikke noe problem når man ser på film med noe volum men dog en liten ting å tenke på. Varmepumpe er veldig kjekt med tanke på vedlikehold og ikke minst at den bruker lite strøm men jeg hadde garantert lagt varme i gulvet. Helst vannbåren selvfølgelig for det er jo relativt dyrt å ha i bruk den elektriske gulvvarmen. (Eller finnes det elektrisk gulvvarme som er relativt gjerrig på forbruket sitt?)

Men uansett ting som ikke støyer er i min verden det beste! Jeg har funnet ut at med tid og stunder kommer jeg til å flytte pumpen så jeg slipper den støyen på stuen.

Dette har kanskje ikke så veldig betydning i kinoen din men da har jeg ihvertfall fortalt deg hva jeg mener om saken!

Lykke til videre med rommet og fortsett med dine detaljeforklaringer og ikke minst bilder!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler
    Heisann! Har fulgt med på tråden din de siste månedene og må si jeg er imponert over hvor engasjerende du gjør det! Er helt med jeg!! hehe..

Men grunnen for at jeg skriver her er pga spørsmålet ditt om varmepumpe eller ikke.. Jeg har hatt varmepumpe på min stue nå i to år og må si jeg begynner å bli MEKTIG lei den støyen fra vifta som blåser konstant! Dette er jo forsåvidt ikke noe problem når man ser på film med noe volum men dog en liten ting å tenke på. Varmepumpe er veldig kjekt med tanke på vedlikehold og ikke minst at den bruker lite strøm men jeg hadde garantert lagt varme i gulvet. Helst vannbåren selvfølgelig for det er jo relativt dyrt å ha i bruk den elektriske gulvvarmen. (Eller finnes det elektrisk gulvvarme som er relativt gjerrig på forbruket sitt?)

Men uansett ting som ikke støyer er i min verden det beste! Jeg har funnet ut at med tid og stunder kommer jeg til å flytte pumpen så jeg slipper den støyen på stuen.

Dette har kanskje ikke så veldig betydning i kinoen din men da har jeg ihvertfall fortalt deg hva jeg mener om saken!

Lykke til videre med rommet og fortsett med dine detaljeforklaringer og ikke minst bilder!
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Slik gir meg energi til å fortsette :-)

Når det gjelder varmepumpe... Jeg HAR faktisk varmekabler i gulvet allerede... Det er vel kanskje mest AC-delen jeg har behov for (og antageligvis ikke det heller). Rommet er jo en sokkel, så det er vel relativt svalt. Det er vel heller hvordan det er å sitte en gjeng under en høylytt visning av en extended version av en Ringenes Herre-film, jeg er bekymret over... Blir det klamt og dårlig luft? Må jeg kjøle den ned?

Oss fer sjå. I dag er jeg barnevakt (riktignok for mine egne unger), men de skulle ha vært i seng og jeg vet ikke (hvor i huset) de er engang, så jeg må begynne å sanke...

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er vel en ren AC-løsning litt bedre kanskje:-? ? Ihvertfall billigere.
    Ville vel kanskje ha vurdert en sånn løsning: Wilfa aircondition WAC-12000 - elprice.no

Da har man jo mulighet for å bruke den i andre rom også! Med en varmepumpe i ett sånt rom får man jo ikke effekt i andre rom.

Regner med du finner en bra løsning på dette uansett hvordan du gjør det!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være det råeste verktøyet jeg har sett på lenge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting angående varmepumper, Sanyo har en stilig varmepumpe som ser fin ut og har utskiftbare farge deksler, den er oppgitt til å ha et støynivå på 22 desibel når vifta kjøres på det svakeste. Anbefales hvis du vil ha en super varmepumpe og stillegående.

Kcc - Luftrenare, befuktare, avfuktare, kyla, värme, luftkonditionering mm
    se bilder av pumpen her.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmepumpe eller ikke

Vi får se. Nå har jeg vel egentlig mulighet til å bygge inn kjølingen av lufta i ventilasjonssystemet mitt (før noen av lydfellene), så mulighet for stillegående AC er absolutt tilstede.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må blande meg litt inn. Det kan godt hende jeg er på villspor, men kunne det vært en ide å gå ned til 2x6 på himlingsbjelkelaget? Kan dette gi bedre frikopling og økt demping?

Vedlegg 27578

I følge ting jeg har "lest" (men ikke husker hvor) så kan "myke" konstruksjoner (f.eks. fjærende bjelkelag) ha en gunstig effekt på akustikken.

Ellers må jeg som alle andre kommentere dette bygget: Dette er sjukt og drøyt!

Det blir en god følelse når du er ferdig og kan nikke bekreftende til tanken om at dette står til > Six Sigma.

Ikke glem de uskrevne lovene:
    1. lov: Du trenger mer demping en du tror.
    2. lov: Ikke glem dedikerte diffusorer.
    3. lov: Rune er sjefen!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hopp! Er det den på bildet du har??? Ser jo ut som noe fra Star Wars

Og til info: Det blir MANGE uker til jeg begynner å skru gips... Først skal jeg:

- Fuge ferdig det jeg har av gips
    - Kubbe mellom gammelt bjelkelag med spesielle "triangler" (mer om dette senere)
    - Dra "hundrevis" av meter med k-rør
    (og før dette er ferdig må jeg få bestemt hvor både PJ og alle bakhøyttalere skal være plassert)
    - Finne ut: Varmepumpe eller ikke?
    - Bore hull til og montere ventilasjonsdeler
    - Finne ut: Hvor skal jeg ha spikerslag til vegg/tak-montert utstyr

osv osv. listen er lang som et vondt år... her kan man ikke bare peise på med gips ;-)
    Ja, samme som på bildet, bruker den sammen med (Blå) Bosch GSR 6-25 TE Dybdeanleggsskrumaskin som det så fint heter...

Starwars ja :-) Dette er en utrolig brukevennlig maskin, ved arbeid i vanlig arbeidshøyde så kobler man bare av forlenger. Skal man skru i tak eller terassegulv eller spongulv o.l så er det på med forlengeren slik som på bildet..

Quik Drive: Systems

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er smurfens quick drive
    i Tommy Gun versjon

TD163G

Troeen
    fikk virklig lyst til bruke noen kr på noen jeg ikke akruat trenger nå

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Jeg må blande meg litt inn. Det kan godt hende jeg er på villspor, men kunne det vært en ide å gå ned til 2x6 på himlingsbjelkelaget? Kan dette gi bedre frikopling og økt demping?

Vedlegg 27578

I følge ting jeg har "lest" (men ikke husker hvor) så kan "myke" konstruksjoner (f.eks. fjærende bjelkelag) ha en gunstig effekt på akustikken.
    Hællæ Mr Tubebay! Morsomt å høre fra deg etter alle disse årene :-)

Med "sviktende" konstruksjoner tror kanskje du tenker på "panel absorbers"? Nå virker vel alle gipskonstruksjoner mer eller mindre som slike, men det er en annen historie...

Men det er uansett for sent å gjøre noe med. Snekkerene er FERDIGE! Bjelkelaget er på plass. Forresten - hvis jeg hadde gått for 2x6 så hadde taket faktisk "sagget" mange mm (kanskje det til og med kunne måles i cm).

Ellers må jeg som alle andre kommentere dette bygget: Dette er sjukt og drøyt!
    Kunne ikke ha vært med enig...

Det blir en god følelse når du er ferdig og kan nikke bekreftende til tanken om at dette står til > Six Sigma.

Ikke glem de uskrevne lovene:
    1. lov: Du trenger mer demping en du tror.
    2. lov: Ikke glem dedikerte diffusorer.
    3. lov: Rune er sjefen!
    Du er helt sikker inne på noe (i alle fall når det gjelder de to første lovene).

OK. Her er planen min:

1. Jeg begynner utenfra og gjør best mulig grunnarbeid for å lage et så lydisolert rom som mulig. Dvs full mekanisk frikobling, absolutt lufttette vegger og tunge konstruksjoner (mass is king).

2. Når jeg er sikret en lydisolerende konstruksjon, begynner jobben med (det indre) rommet. I første omgang kommer jeg til å jobbe med room modes og håndtering av disse. Jeg skal prøve å få til panel absorbers fra RealTraps hele lengden av rommet i overgangen tak vegg på begge sider. Dette håper jeg gir en rimelig kontroll på bassen, men dette vil bare være et utgangspunkt. Jeg har beregnet plass til tilsvarene i bakhjørnene på rommet, men blir det en spesielt plagsom frekvens (jeg har mistanker om en rundt 140-150 Hz), kan jeg lage en Helmholtz-resonator i minst ett av hjørnene bak.

3. Så, når jeg har rimelig kontroll på bassen, tenker jeg å begynne på "akustikken" med demping og diffusorer (og det er her WAF virkelig blir satt på prøve). Først hadde jeg tenkt å kle hele taket med "lydplater", men er ikke så sikker lenger. Vi får se. Skal i alle fall ha NOE i taket foran frontrekka og det må vel bli noe på sideveggene også. Beklageligvis blir "speilbildet" av venstre høyttaler på vinduet mitt, så det er faktisk mulig jeg må dekke det. Time vill sjow.

Men altså: Lydisolering, håndtering av room modes, "akustikk" er den rekkefølgen jeg vil angripe problemene. Jeg vil mao ikke gjøre selve rom-konstruksjonen "dempende" som sådan...

Æsj! Nå er klokka halv 10 og jeg som har gått høyt ut og lovet at jeg skulle legge meg 20:00 i dag...

Ok, I'm out!

Legger ut noen "ferdig"-bilder i morgen (snekker-ferdig i alle fall...)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det jeg sa...
    God natt Rune!
    Noen bilder på vei?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nå min "Daglige hva-skjer-nå-da?-tråd", gleder meg til detaljene skal frem senere, gruer meg litt også etter å ha lest Sonosub-tråden
    Har en kjenning som er møbelsnekker, han byggde huset sitt med skyvelær....

Ang. varmepumpe: Behovet & nytten av oppvarming av bare ett rom er vel begrensett. Og du vil helt sikkert ha på litt gulvvarme uansett for at det ikke skal bli gulvkaldt
    Komforten med Aircondition er stor, men behovet er kansje begrensett i en sokkel? Vet ikke helt med din, den er vel ganske godt innpakket etterhvert
    Alternativt kan du legge rørene til en eventuel varmepumpe/AC ferdig gjennom vegg og til den aktuelle plaseringen av innedelen, så er den delen klar hvis du en dag skulle angre. (Husk avløp fra innedel) Kan skaffe deg ca pris pr meter på ferdigisolerte kobberrør hvis du ønsker, sånn at du har en hvis peiling.

Skal du kjøpe en ren Aircontition (som ser akkurat ut som Varmepumpene) så kjøp alikevel en med Inverter (trinnløs drift av kompressoren)
    Eller man kan ta helt av og kjøpe ett system med en utedel og flere innedeler. Selv har jeg en med 3 innedeler, hvorav en står i tv-stua. Ca 8kW totalt.

Sitat Opprinnelig postet av bler
    Ville vel kanskje ha vurdert en sånn løsning: Wilfa aircondition WAC-12000 - elprice.no
    Denne er litt håpløs fordi den leverer fra seg varmen gjennom en fleksibel slange som antakelig er 100-150mm i diameter og som må stikkes ut gjennom en lufteventil eller lignende. Har ett par lignede på lager, brukt, tror vi har solgt de 3 ganger nå

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå er klokka straks 23 og du er fortsatt logget på? Vel.

Jeg tar av meg den imaginære hatten og bøyer sei i støvet, dette prosjektet utvikler seg til rene læreboken i hjemmekinokonstruksjon. Blir spennende å følge med videre med de planene du har i forhold til akustikk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke sove... merkelig hvor vanskelig det skal være når man har snudd døgnet på denne måten. Nå sitter jeg her med knekkebrød og melk og venter på Ole Lukkøye...

Og, JA, jeg HAR vært i senga og forsøkt å sove... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til gråt og tænders gnidsel, SannaX! Det er nok ikke så veldig store forskjellen mellom bøyler og bjelker.
    Nei, du har nok rett. Tror jeg klarer meg Et spørsmål til deg...ser du legger opp et ekstra gipslaget under platelaget i taket. Vil det være mye å hente på dette?

Side 18 av 587 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 518 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •