RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 174

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 174 av 587 FørsteFørste ... 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 170 171 172 173 174 175 176 177 178 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 ... SisteSiste
Viser resultater 3,461 til 3,480 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er meningen det skal lukte litt svovel, ja ;-)

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første tråd fra min kant i dette projektet Vil først si at det ser kjempe flott ut så langt. Du er virkelig nøye.

Jeg holder selv på med maskerings system som er motorisert 4 veis med konstant areal for 2.35:1 og 16/9, jeg bruker rullgardiner på sidene og oppe på grunn av dårlig plass. Det vil komme mer info på profilen min under minhjemmekino etterhvert. Ligger bare et bilde ute nå, men det viser grunnen til plassproblemet, skråtak på den ene siden.

Så du trenger ikke 37 på sidene Det er litt mer komplisert, men desto mer morro og jeg kan også maskere 4/3

Holder på med elektronikken nå, som skal styre maskering, projektor(zoom, focus og lens-shift) og lys i kino.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Første tråd fra min kant i dette projektet Vil først si at det ser kjempe flott ut så langt. Du er virkelig nøye.
    Tusen takk for hyggelig kommentar og hjertelig velkommen :-)

Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Jeg holder selv på med maskerings system som er motorisert 4 veis med konstant areal for 2.35:1 og 16/9, jeg bruker rullgardiner på sidene og oppe på grunn av dårlig plass. Det vil komme mer info på profilen min under minhjemmekino etterhvert. Ligger bare et bilde ute nå, men det viser grunnen til plassproblemet, skråtak på den ene siden.

Så du trenger ikke 37 på sidene Det er litt mer komplisert, men desto mer morro og jeg kan også maskere 4/3

Holder på med elektronikken nå, som skal styre maskering, projektor(zoom, focus og lens-shift) og lys i kino.
    Dette høres fantastisk interessant ut! Keep me posted!

Men for å få til maskering oppe/nede regner jeg med at du har flatt lerret?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men for å få til maskering oppe/nede regner jeg med at du har flatt lerret?
    Stemmer det, jeg foretrekker flatt faktisk. Men det er nok fullt mulig å få det til med bua også, men det krever nok både mer i penger og knot for å få til.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, det er tydelig. Bedehuset vil vel absolutt omfatte de høyeste høyder og de dypeste avgrunner under denne seansen. Ihvertfall lydmessig.

(Hørte jeg noen mumle "himmel og *******"? Åh... det var visst bare meg.) 8)
    Vi regner med å sette ny rekord i antall døde fluer på gulvet i år Lokalet er stort sett kaldt men når det føres opp, kommer disse dvaske "dvalefluene" frem.
    Og etter en kveld med Ekstraordinær risting vil det nok bli noen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite side-spørsmål siden dette er litt kritisk. Hvordan er det med software-avspillere og tekstingen. Jeg har forsøkt noen filmer som tilsynelatende er i 1:2.35 og det virker som hele teksten legges på oversiden av den svarte randen. Er det noe i dette?
    Dette ER et lite omtalt, men absolutt tilstedeværende problem med BD formatet/spillerne/utgivere. Det er ikke mange som har tatt hensyn til 1:2.35 gjengen av de som leverer film på "hjemmeformatene". Dette er omtalt i to artikler i de to nest siste Home Theater. Siste artikkel heter Sweating the small stuff - Minor inconveniences that cause big headaches for Blu-ray viewers.

Her kommer det frem at det er Universal som er flinkest i klassen (og alltid tar hensyn til CIH og holder teksten i bildet. Sony og Warner Brothers får pepper for å "gi f" og egentlig plassere teksten der det måtte passe den enkelte "disc author".

På DVD-formatet er det ikke noe problem. Software-avspillere på htpc har ingen problemer med å flytte og endre på teksten. Dette MÅ derimot legges til som opsjon på Blu-ray, og det er det få eller ingen som gjør (bortsett fra tidligere-i-tråden-nevnte Sony-distribusjon, Immortal Beloved).

Så... det er bare å legge press på Blu-ray leverandørene at de skal legge denne opsjonen som standard. Noe de heeeeeelt sikkert bryr seg om... :wink:

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Fy som jeg gleder meg Rune..
    Støtter denne :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men vi venter...

Det blir mye venting her, nesten som å være i militæret...

Men da får vi tid til å TENKE. I det siste (dvs. den siste halvtimen), har jeg tenkt litt på ventilasjon igjen...

Det hadde vært relativt artig om det gikk an å styre viftene etter CO2-nivå, men priser på en slik XComfort-komponent er helt hinsides. Men så kom jeg over denne på eBay:

Telaire Ventostat 8001/8002

Er det noen elektro-guruer som kan fortelle meg om denne lar seg sette opp (relativt enkelt) mot en XComfort-komponent, slik at jeg kan styre vifteturtallet basert på CO2-innholdet i luften?

Det står bl.a.:

Analog Output (Simultaneous)
    0-10 VDC (100 Ohms output impedance)
    4-20 mA (RLmax = 500 Ohms)

Relay Output
    Normally Open & Normally Closed (wire either way),
    gold bifurcated, 2A max. @ 24VAC.
    Adjustable setpoint (with UIP software kit),
    factory set at 1000 ppm, 50 ppm hysteresis

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker liksom ikke på alt du Rune? Impressed!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styring av vifte etter CO2-innhold. DET kaller jeg ikke bare å være grundig, men ren perfeksjonering. :-)

Det viktige er vel likevel at en slik løsning slår inn tidlig nok, slik at den ikke bare vedlikeholder et dårlig CO2-nivå, om du skjønner... Altså at vifta slår inn før CO2-nivået oppleves som ubehagelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det det er jo litt allright om den slo inn litt før CO2-nivået var dødelig... ;-)

Jeg har dessverre lite peiling på dette her (surprise, surprise...). Mulige jeg er helt på jordet.

Det beste hadde sikkert vært en kombinasjon av temeraturstyring og C02-styring også, men jeg mistenker at "dårlig luft" har mer med CO2-nivået å gjøre enn temperaturen.

På den annen side - hvis det er -20 ute vil man kanskje ikke kjøre viftene på fullt, selv om CO2-nivået er noe høyt... Som sagt, jeg er grønn så det holder på slikt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geek friken i meg ELSKER slike tanker som RuneW har (til stadighet). Utrolig gøy med duppeditter som styrer dette og hint.
    Men uansett er det ingenting som slår kombinasjonen av våre menneskelige sanser. Jeg ville trodd at en kommer like langt med variabel manuell styring av luftkvalitet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CO2 er en luktfri og et oksygen fortrengende gass molekyl, og luftas nivå av CO2, er vel bare en liten del av problemstillingen med inneklima.

CO2 måler/varslings utstyr er vel mer som sikkerhets utstyr å regne, og er mel mer tiltenkt å skulle varsle få å forhindre faren for CO forgiftning....

Faktorer som luft fuktighet, temperatur, lukt og partikkel nivå osv er vel andre faktorer som fort spiller inn når mange mennesker oppholder seg i et lite tett lokale over en gitt periode (sammen med div AV elektronikk som trenger kjøling) . Selv om en CO2 styrt luft uskiftnings styring virker som et interessant prosjekt, synes jeg kanskje det er lurere å konsentere seg om å velge riktig luft utskiftings mengde i forhold til antall sitteplasser og kjølebehov og prøve å få holdt en behagelig og jevn temperatur ved bruk av kinoen både sommer som vinter..

Av en eller annen grunn fikk dette temaet meg til å tenke på filmen Apollo13.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mye venting her, nesten som å være i militæret...

Men da får vi tid til å TENKE. I det siste (dvs. den siste halvtimen), har jeg tenkt litt på ventilasjon igjen...

Det hadde vært relativt artig om det gikk an å styre viftene etter CO2-nivå, men priser på en slik XComfort-komponent er helt hinsides. Men så kom jeg over denne på eBay:

Telaire Ventostat 8001/8002

Er det noen elektro-guruer som kan fortelle meg om denne lar seg sette opp (relativt enkelt) mot en XComfort-komponent, slik at jeg kan styre vifteturtallet basert på CO2-innholdet i luften?

Det står bl.a.:

Analog Output (Simultaneous)
    0-10 VDC (100 Ohms output impedance)
    4-20 mA (RLmax = 500 Ohms)

Relay Output
    Normally Open & Normally Closed (wire either way),
    gold bifurcated, 2A max. @ 24VAC.
    Adjustable setpoint (with UIP software kit),
    factory set at 1000 ppm, 50 ppm hysteresis
    Som jeg nevnte i den andre tråden til Tol`s:

Foreslår igjen at du feks bruker denne dingsen du har her til å mate en frekvensomformer med et inngangssignal 0-10v DC, og lar omformeren styre viftehastigheten.

Og når du først er inne på CO2 her Rune. Kravene i offentlilge bygg er at det ikke skal overstige 1000ppm. Over dette ansees som dårlig luftkvalitet.
    Men å putte noe slikt i en kino er litt overkill syns jeg.

Tøft, ja. Men det klarer seg veldig lenge med en hastighetsregulering.
    Det er jo nettopp det vi gjør med CO2 styring, vi øker hastigheten på viftene når det blir dårlig luft for å skifte mer luft. Og det er en viss sammenheng mellom varm luft og CO2 innholdet.
    Om den virker er en annen sak, tør jeg ikke si noe om. Vi bruker større ting i de byggene vi har CO2 regulering av.
    Kalles også for VAV regulering dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Geek friken i meg ELSKER slike tanker som RuneW har (til stadighet). Utrolig gøy med duppeditter som styrer dette og hint.
    Men uansett er det ingenting som slår kombinasjonen av våre menneskelige sanser. Jeg ville trodd at en kommer like langt med variabel manuell styring av luftkvalitet.
    Er ikke så sikker på det.

Forestill deg at du (og kompisgjengen din) har vært helt oppslukt av en laaaang film. Plutselig begynner du å stusse over at denne filmen burde ha vært i 1:2.35-format, men den virker mye smalere. Du ser mindre og mindre. Tunnel-syn. Du skjønner at noe er galt. Alle vennene dine er slått ut. Luften! Det er noe galt med luften! Må få skrudd opp viften. Viftekontrollen! Må... nå.... viftekontro...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar svaret fra Tols over her jeg Rune, dette er jo DIN tråd, behøver ikke diskutere dette i andre sin tråd.

Ja, du kan koble denne opp mot viften fra Fresh, det er jeg sikker på.
    Aldri hørt om eller brukt Fresh selv, men den slags vifter er bygd opp likt tipper jeg.
    Jeg antar at det er snakk om en 1-faset lilten vifte som man kan hastighetsregulere? Feks via en liten bryterlignende hastighetsregulator som mange bruker ikke sant?
    Jeg er sikker på at den ikke er kun av/på.

Og kan den hastighetsreguleres, så kan du koble på den lillle frekvensomformeren jeg nevnte hos Tols.

Ok, den så sikkert dyr ut, men den er det ikke!
    For den med feks 0-10v DC, og så kan du sette den opp til nesten hva du vil ut igjen i andre enden. Min, Max, rampetid etc. Mange muligheter.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han godeste stapedius har vel noe slikt i kinoen sin. Jeg forslo undulater men han sverget til nymotens elektronikk i stedet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forestill deg at du (og kompisgjengen din) har vært helt oppslukt av en laaaang film. Plutselig begynner du å stusse over at denne filmen burde ha vært i 1:2.35-format, men den virker mye smalere. Du ser mindre og mindre. Tunnel-syn. Du skjønner at noe er galt. Alle vennene dine er slått ut. Luften! Det er noe galt med luften! Må få skrudd opp viften. Viftekontrollen! Må... nå.... viftekontro...
    Da gjelder det å ha grunntreningen inne

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Håper ikke at det blir strømmbudd samtidig da....

Vil vel anbefale å sikkre en viss grad av passiv luft uskiftning også, hadde vært trist om det å lydisolere og tette et hjemmekino rom endte med tragedie viss alle sovnet pga en kjedelig film og det ble strømmbrudd...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Drar svaret fra Tols over her jeg Rune, dette er jo DIN tråd, behøver ikke diskutere dette i andre sin tråd.

Ja, du kan koble denne opp mot viften fra Fresh, det er jeg sikker på.
    Aldri hørt om eller brukt Fresh selv, men den slags vifter er bygd opp likt tipper jeg.
    Jeg antar at det er snakk om en 1-faset lilten vifte som man kan hastighetsregulere? Feks via en liten bryterlignende hastighetsregulator som mange bruker ikke sant?
    Jeg er sikker på at den ikke er kun av/på.

Og kan den hastighetsreguleres, så kan du koble på den lillle frekvensomformeren jeg nevnte hos Tols.

Ok, den så sikkert dyr ut, men den er det ikke!
    For den med feks 0-10v DC, og så kan du sette den opp til nesten hva du vil ut igjen i andre enden. Min, Max, rampetid etc. Mange muligheter.
    I så fall er jo dette alldeles midt i blinken!

Styringen til Fresh-vifta ser slik ut:

Vet ikke om det sier deg så mye...

Viften er denne her:

AWV 10 S

Sier deg kanskje mere...

Side 174 av 587 FørsteFørste ... 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 170 171 172 173 174 175 176 177 178 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 304 314 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •