RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 173

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 173 av 587 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 ... SisteSiste
Viser resultater 3,441 til 3,460 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Makita-lader testet ok

Jeg har akkurat fått skrudd på norsk kontakt på laderen og det var med stor spenning (høhø) jeg satte den i støpselet.

Lo and behold - det smalt ikke!

Og når jeg setter i et batteri, så lader at tilsynelatende ok. Men det beste er at den ikke bråker så inni &/R%/&%€ som USA-laderen. Dette er en helt annen greie. En kan jo begynne å lure på hva som egentlig ble foret av spenning til USA-laderen... Misforståelser rundt 110V-230V har skjedd før - med fatale konsekvenser (ref. Top Secret).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke CinemaCam oppdatert? Ser ikke hvor langt du har kommet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er har vært full stopp en stund nå. venter på GG fra AVShop. Men denne uken vil nok også gå med til forberedelser til HTF. Jeg anbefaler alle å se bort fra denne tråden og CinemaCam til etter helgen. DA kan jeg garantere mer action!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en lang uke.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette blir en lang uke.
    Noen av oss er heldigvis engasjert i HTF også

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldige dere

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette blir en lang uke.
    Det gikk vel ikke akkurat gått med stormskritt forrige uke heller ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste ladning med GG kommet + tanker om lerret (igjen)

Så nå er det bare meg det står på igjen... Men som sagt - det er først over helgen at det vil bli liv & røre i dypet igjen.

---

I mellomtiden drømmer jeg om hva i all verden jeg skal gjøre med lerretet. Jeg slo jo i en periode fra meg tanken om kurvet lerret pga at det vil vanskeliggjøre maskering mellom 16:9 og 1:2.35.

Siste fantasi går ut på at en slik maskering vel ikke er umulig hvis man tar utgangspunkt i et 300 cm bredt 1:2.35-lerret og bare maskerer sideveis? Kjapp - eh - hoderegning tilsier vel at 37 cm maskering fra hver side da vil resultere i et 16:9-lerret med samme høyde.

Og en slik sideveis maskering kan det da vel ikke være noe problem å lage selv ;-)

Jeg har drodlet litt med 300cm bredt lerret og høyttalerplassering og kommet fram til følgende skisse:

-kurvet-lerret-3-gif

Blindsoner er markert med rødt og sonen for "seende" er markert grønt. Som man ser er det overraskende (for meg i alle fall) hvor stort område som er OK, selv med 300 cm lerret.

---

1:2.35 og undertekster

Et lite side-spørsmål siden dette er litt kritisk. Hvordan er det med software-avspillere og tekstingen. Jeg har forsøkt noen filmer som tilsynelatende er i 1:2.35 og det virker som hele teksten legges på oversiden av den svarte randen. Er det noe i dette?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Et lite side-spørsmål siden dette er litt kritisk. Hvordan er det med software-avspillere og tekstingen. Jeg har forsøkt noen filmer som tilsynelatende er i 1:2.35 og det virker som hele teksten legges på oversiden av den svarte randen. Er det noe i dette?
    På DVD er det fullt mulig å flytte tekstingen som man selv ønsker, gitt at avspilleren også støtter det.
    Når det gjelder Blu-ray, så tror jeg ikke det eksisterer en avspiller på markedet i dag som tillater flytting av undertekst.

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du maskerer fra 16:9 til 2.35:1 så er bredden på bildet konstant. Hvis derimot lerretet er 2.35:1 og du maskerer "sideveis" for å få 16:9, så må du endre zoom på projektoren. Dette blir vel noget tungvindt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, motorisert zoom m/minnefunksjon blir jo en forutsetning for et slikt opplegg. Slike PJ'er begynner vel å se dagens lys, eller har jeg misforstått?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    På DVD er det fullt mulig å flytte tekstingen som man selv ønsker, gitt at avspilleren også støtter det.
    Når det gjelder Blu-ray, så tror jeg ikke det eksisterer en avspiller på markedet i dag som tillater flytting av undertekst.
    Det er vel omtrent slik jeg har oppfattet det også. Så vidt jeg har skjønt har "Einsteinene" bak Blu-Ray-formatet ikke klart å klargjøre for flyttbare tekster. Men jeg vet dessverre alt for lite om dette.

Kanskje det var tilfeldig at begge tekstlinjene kom på selve bildeflaten? Mulig akkurat disse filmene (Transformers og Iron Man på Blu-Ray) var hardkodet slik? Brukte forøvrig Total Media Theatre.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi
    Når du maskerer fra 16:9 til 2.35:1 så er bredden på bildet konstant. Hvis derimot lerretet er 2.35:1 og du maskerer "sideveis" for å få 16:9, så må du endre zoom på projektoren. Dette blir vel noget tungvindt?
    Med et CIH-oppsett (constant image height) er det høyden som er konstant, ikke bredden. Zoom-problematikken omgås ved bruk av anamorfisk linse og en videoprosessor. Evt. begynner det nå så smått å komme alternative projektorløsninger med zoom-minne (Panasonic PT-AE3000).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, motorisert zoom m/minnefunksjon blir jo en forutsetning for et slikt opplegg. Slike PJ'er begynner vel å se dagens lys, eller har jeg misforstått?
    Det er nok dessverre ikke vanlig med minnefunksjon på soom/fokus enda, men det betyr ikke at det ikke finnes en løsning. Det krever dog at man har en fjernkontroll med makroer, hvor man da programmerer inn antall tastetrykk som skal til for å zoome bildet til korrekt størrelse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er helt sikkert standard innen jeg er ferdig med rommet ;-)

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt oppdatert på dette selv, men det ville i så fall være et klart fremskritt.

Jeg er fremdeles i tenkeboksen ifm mitt eget projektor/lerret-kjøp, og dette var en interessant tanke. Jeg tipper at 90% av det jeg ser på er i 2.35:1. Jeg vil ikke ofre muligheten for å vise 16:9, men det behøver ikke nødvendig vis være i full størrelse. Dette skal jeg tenke litt mer på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTF-video

Ja, jeg er litt opptatt av HTF for tiden. Bær over med meg og gled dere til uka er over...

I mens: Her en smak av forberedelsene. I denne videoen kan man se hvordan vi røffly ser for oss høyttalerplasseringen og anlegget i år. Vi tuller ikke HTF ;-)

Ernaene har vi ikke plassert enda, fordi vi har tenkt å "jukse" og plassere dem der de yter best rundt 25 Hz...

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel omtrent slik jeg har oppfattet det også. Så vidt jeg har skjønt har "Einsteinene" bak Blu-Ray-formatet ikke klart å klargjøre for flyttbare tekster. Men jeg vet dessverre alt for lite om dette.

Kanskje det var tilfeldig at begge tekstlinjene kom på selve bildeflaten? Mulig akkurat disse filmene (Transformers og Iron Man på Blu-Ray) var hardkodet slik? Brukte forøvrig Total Media Theatre.
    På 'Immortal Beloved' kan man velge mellom tekst under bildet eller i bildet. Men det er to separate 'tekstspor'.

Med BD-J burde det uansett være mulig å mekke til flyttbare undertekster - dersom selskapene vil.

Edit: Tok litt feil, 'Immortal Beloved' bruker BD-J, og det er visst ikke helt uproblematisk:
    List of scope HD DVD/Blu-Ray fims with subtitles in black bars? - Page 3 - AVS Forum

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er litt opptatt av HTF for tiden. Bær over med meg og gled dere til uka er over...

I mens: Her en smak av forberedelsene. I denne videoen kan man se hvordan vi røffly ser for oss høyttalerplasseringen og anlegget i år. Vi tuller ikke HTF ;-)

Ernaene har vi ikke plassert enda, fordi vi har tenkt å "jukse" og plassere dem der de yter best rundt 25 Hz...

Fy som jeg gleder meg Rune.. Nå er det snart bare å sette seg på fly!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er tydelig. Bedehuset vil vel absolutt omfatte de høyeste høyder og de dypeste avgrunner under denne seansen. Ihvertfall lydmessig.

(Hørte jeg noen mumle "himmel og *******"? Åh... det var visst bare meg.) 8)

Side 173 av 587 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •