RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 17 av 587 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 517 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 11737
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bjelkelaget har kun kontakt med stenderverket som er frittsående og selv bare har kontakt med gulvet.
    Fatter har likedan løsning mellom første og andreetasje hjemme hos seg, og såvidt meg erfart fungerer denne løsningen mye bedre enn lydbøyler hvertfall. Det er bedre lydisolert mellom 1. og 2. i hans enebolig, enn det er her hos meg.. Og her er det forskjellige boenheter i etasjene.. :?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå begynner det å ligne noe...

Ja nå begynner det å ligne noe! I dag har snekkerene vært flittige og i tillegg til å gjøre ferdig taket ute, har de satt opp så godt som alt av stenderverk:
    -img_9286-jpg

Jeg ba dem drøye med den ene veggen til jeg ble ferdig med gipsing i "de ytre fakkene". Dermed ble stenderverket stående her så lenge:
    -img_9287-jpg

I alle fall god nok avstand til muren på kortveggene:
    -img_9288-jpg
    (det er bra det, for her kommer z-kassetten)

Konrad kom nok en gang til unnsetning og en stooor takk flyr til ham for det! Her i ferd med å finslipe teknikken som ble brukt hvis en gipsbit var bare litt for stor:
    -img_9277-jpg

Og jeg står med hue oppi hølet og fuger til jeg ser mannen med ljåen...:
    -img_9279-jpg

Og jadda! Vi ble ferdige vi! Noch ein kortvegg fylt med 2+1 lag gips og ferdig fuget:
    -img_9280-jpg

3 down - one to go! Så var det bare en liten langvegg igjen... Denne skulle imidlertid bare dekkes med et dobbeltlag med gips i enden, siden taket allerede var dekket med ett lag gips. En dobbeltkonstruksjon med gips. Ikke optimalt og klaske på to lag på en gang slik, men bra nok for meg i kveld:
    -img_9282-jpg

Tror du ikke snekkerfantene hadde rukket å skru fast et par av bjelkene da? Men som en kollega pleier å si: "Med vold og vaselin går det meste":
    -img_9284-jpg

Og det gikk! Her er hele den siste langveggen dekket med gips:
    -img_9285-jpg
    (riktignok har jeg ikke fuget enda, men jeg skal overleve også... tar det i mitt eget tempo når snekkerene har forduftet)

Og det skjer garantert i morgen. Det er max et par-tre timers jobb igjen for dem, før alt er på plass nå. Deilig!

Neste på tapetet for meg nå er:

- Fuge ferdig alt av gips
    - Begynne å trekke k-rør til den store gullmedalje (og tenke litt på hvor jeg vil ha PJ og slikt...)
    - Fuge langs med bunnsvillen

Jeg vurderer forresten å handle fugemasse her.

49.75 per 600 ml tube er ikke galt. Spesielt ikke når det dreier seg om et Sika-produkt. Ting og tang tyder på at det er dette de mener med "Acoustic caulk" over dammen. I så fall slipper jeg billigere unna enn fryktet når det gjelder fugingen mellom gipsplatene.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent arbeide Dette må nå vel bli lydtett til slutt??

Kommer du og tar himlingen min når du er ferdig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Pent arbeide Dette må nå vel bli lydtett til slutt??

Kommer du og tar himlingen min når du er ferdig?
    HVis du tar med deg huset ditt, så ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:mrgreen:

Dette ser virkelig bra ut Rune! Et ypperlig rom for de to Ernaene:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Nå er det ikke helt ferdig, men det går den rette veien!

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk bygggetråd. Er mest en "lurker" her inne, men men. Skal bli spennende å følge tråden videre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aircooled
    Fantastisk bygggetråd. Er mest en "lurker" her inne, men men. Skal bli spennende å følge tråden videre.
    Velkommen ut av skapet, Aircooled! Bare hyggelig med tilbakemeldinger av alle slag, eller "jeg er her"-meldinger :-)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøyer meg i (gips)støvet over ditt meget grundige prosjekt.

Du legger lista vel høyt nå for sånne som meg som skal bygge noe lignende til våren..:twisted:

Tviler jeg orker kjøre et så ekstremt prosjekt med tanke på lydisolering og fuging..puh.., så all ære til deg som gjør dette!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Bøyer meg i (gips)støvet over ditt meget grundige prosjekt.

Du legger lista vel høyt nå for sånne som meg som skal bygge noe lignende til våren..:twisted:

Tviler jeg orker kjøre et så ekstremt prosjekt med tanke på lydisolering og fuging..puh.., så all ære til deg som gjør dette!
    Takk, takk! Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre noe lignende igjen, så jeg skjønner godt hvis ikke andre gidder... I kveld tror jeg at jeg skal legge meg 20:00 og få meg litt søvn igjen. Nå er det fjerde dagen på rad med mellom 5 og 6 timers søvn på meg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre noe lignende igjen, så jeg skjønner godt hvis ikke andre gidder... I kveld tror jeg at jeg skal legge meg 20:00 og få meg litt søvn igjen.
    Jeg tror det ikke før jeg får se det...
    Nå er det fjerde dagen på rad med mellom 5 og 6 timers søvn på meg...
    5-6timer søvn er da helt normalt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg tror det ikke før jeg får se det...
    Det blir ikke aktuelt med deg inne på soverommet vårt!

;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips-bit blues

var forresten på Byggmakker for å handle inn til den kommede gips-orgien med 3 lag både her og der i nærmeste framtid. Jammen hadde de gipsskruer i passende lengder for både 1, 2 og 3 lag! Nesten overraskende at de hadde for 3 lag, men veldig bra. Ikke kostet 500 skruer av hver lenge mer enn ca 400,- til sammen heller. Hadde ikke blitt overrasket hvis de hadde kostet det dobbelte...

Så klaget jeg min nød og spurte om ikke det kom gipsskruer i Torx-varianten, men nei, av en eller annen grunn fantes det ikke annet enn standard Philips (stjerne). Så spurte jeg om å få en skikkelig god bit til dette, for jeg har hørt at det er voldsom forskjell på dyre og billige bits. F.eks. er det brukt nye materialtyper for å redusere "camout" osv. Denne artikkelen kan leses for spesielt interesserte...

Uansett, jeg skulle ha en god bit. "Jammen vi har en slik", sa mannen bak disken, og viste meg en merkelig sak. Dere kan se tegninger av denne under:

-gips_01-jpg

Den skulle visstnok fungere på den måten at når "hetta" kom i plan med gipsen, så ville biten tanne over og skruen ville ikke bli skrudd lenger inn i plata. Fantastisk!

"Men med en slik stadig overtanning, må da biten bli veldig fort dårlig?", spurte jeg lett usikker.

"Hehehe. Det er jo ikke BILTEMA-kvalitet på det vi selger da, vettu", svarte mannen bak disken, lett himlende med øynene.

Neivel, tenkte jeg og tok imot bit'en.

For å gjøre en lang historie kort. Slik så bit'en ut etter ca 50 skruer:

-gips_02-jpg

Hadde den enda vært Biltema-kvalitet. Da hadde den kanskje holdt til 100 skruer... :-(

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med du klager til ekspeditøren på butikken angående denne, ja? Og forteller at du skal ha in x antall med skruer, og hvis de bare holder til 50 skruer, så trenger du så og så mange bits.... Selvsagt uten at du skal betale.

Forresten, DRITBRA byggetråd.. Veldig karektaristisk deg, med tanke på dokumentasjon av prosjekter. IKke mange dagene siden jeg leste igjennom HELE sonosub-tråden din, og har bare brukt halve dagen på de ti siste sidene i denne posten også, så jeg har litt igjen her.. Men du verden, så inspirerende å se hva folk faktisk bruker mye tid og penger på

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bits

Som den spesielt interesserte jeg er så måtte jeg jo ta en titt på artikkelen
    Jeg foretrekker standard bits, og kjøper gjerne bits på byggkjøp til ca 10-20 kr stykket (ikke 20 for 20 kr).
    Erfaringen tilsier at det bitset som følger med drillen orginalt er definitivt det beste.
    Pris på skruer på biltema... 284,-
    Momenttiltrekkeing er for pyser... tiltrekningsmomentet sitter i fingeren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den spesielt interesserte jeg er så måtte jeg jo ta en titt på artikkelen
    Jeg foretrekker standard bits, og kjøper gjerne bits på byggkjøp til ca 10-20 kr stykket (ikke 20 for 20 kr).
    Hva i all verden er "standard bits"???

Erfaringen tilsier at det bitset som følger med drillen orginalt er definitivt det beste.
    Bedre enn de billigste - helt klart, men jeg tviler sterkt på at de legger ved "proffkvalitet" bits med en "forbruker"-batteridrill.

Momenttiltrekkeing er for pyser... tiltrekningsmomentet sitter i fingeren.
    Du få komme med fingeren din og skru opp 80 gipsplater hos meg da vettu ;-) Jeg vil prøve å gjøre det så lett som mulig for meg selv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Jeg regner med du klager til ekspeditøren på butikken angående denne, ja? Og forteller at du skal ha in x antall med skruer, og hvis de bare holder til 50 skruer, så trenger du så og så mange bits.... Selvsagt uten at du skal betale.
    Ja, noe bør jeg nok gjøre - når jeg kommer unna noen minutter...

Sitat Opprinnelig postet av chin
    Forresten, DRITBRA byggetråd.. Veldig karektaristisk deg, med tanke på dokumentasjon av prosjekter. IKke mange dagene siden jeg leste igjennom HELE sonosub-tråden din, og har bare brukt halve dagen på de ti siste sidene i denne posten også, så jeg har litt igjen her.. Men du verden, så inspirerende å se hva folk faktisk bruker mye tid og penger på
    Takker for de hyggelige ordene, chin!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden er "standard bits"???
    PH2 PZ2 uten noe ekstra mikk.
    Bedre enn de billigste - helt klart, men jeg tviler sterkt på at de legger ved "proffkvalitet" bits med en "forbruker"-batteridrill.
    Tja, kanskje ikke. Jeg bruker DeWalt, Bosch og Black & Decker og de har bra originalbits.
    Du få komme med fingeren din og skru opp 80 gipsplater hos meg da vettu ;-) Jeg vil prøve å gjøre det så lett som mulig for meg selv...
    Har en del gips og skru opp selv for tiden.
    Du får trøste deg med at du slipper å sparkle mellom lag 1 og lag 2. Men kjenner jeg deg rett, så skal det vel fuges litt i skjøtene
    Skrur du fast det yttre laget da? Blir ikke det limt fast med "GreenGlue"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får trøste deg med at du slipper å sparkle mellom lag 1 og lag 2. Men kjenner jeg deg rett, så skal det vel fuges litt i skjøtene
    Skrur du fast det yttre laget da? Blir ikke det limt fast med "GreenGlue"
    Så du tror jeg slipper å sparkle lag 1 og 2 du... vi driver ikke slendrian heller da vettu! Men for å være seriøs - ja, jeg SKAL sparkle lag 1 og 2 for å få full kontakt (viktig - ingen luftlommer takk!) mellom lagene. Det jeg slipper er den nøye pussingen (som jeg hater, så det passer jo bra...).

GreenGlue er, i motsetning til det man skulle tro ut fra navnet, ikke lim, og platene skal skrus på helt som normalt. Se hjemmesidene deres for detaljer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se skikkelig bra ut Nå fikk jeg litt vondt i sjela med tanke på at jeg har gått for bøyler og ikke bjelker, men rommet mitt egner seg rett og slett ikke...
    Så utrolig bra ut den gipsskrue-bitsen...helt til jeg så hva som hadde skjedd med den etter 50 skruer Er det mulig da..var jo skikkelig dårlig jo!

Side 17 av 587 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 517 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •