RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 162

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 162 av 587 FørsteFørste ... 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 158 159 160 161 162 163 164 165 166 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 ... SisteSiste
Viser resultater 3,221 til 3,240 av 11737
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men jeg refererer jo ikke til sider... Tallene først er bare punkter, hvis det var DE du tenkte på? Kan jo fjerne dem helt, egentlig.

Jeg refererer forøvrig til poster bakerst. Muligens på en klønete måte...
    Det jeg tenkte på var linkene i referansen. F.eks 13. Snekring av bakboks til terminalplaten[post 778-786]. Når jeg trykker på denne linken kommer jeg til post 1521. Dvs at du har linket til "side 39" i stedet for "post-nr 778".

Det jeg mente kunne bli et lite issue for de som har knotet rundt i kontrollpanelet og valgt Kontrollpanel>Endre valgmuligheter>Trådvisningsvalg>Antall innlegg som vises per side og satt dette til f.eks 40 (som jeg).

Hvis du hadde linket til post-nr 778 i stedet for side 39 så hadde jeg og de andre idiotene som har gjort endringer i kontrollpanelet kommet til riktig plass :wink:

(men, jeg skal ikke stresse deg med det. Det er sikkert en bitteliten prosent som har endret sidevisning)

DrE 8)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sittet i sikkert 4 timer og skummet gjennom tråden og forsøkt å plukke ut de potensielt nyttige delene og lagt de klikkbare i "indeksen" på start-siden. En skikkelig drittjobb, nesten på høyde med sparkling...

Men nå er det i alle fall gjort, og det skulle være en god del enklere for alle å finne fram til det steget i prosessen de ser etter...
    Fantastisk :-D Har ikke lest hele tråden enda (og ser ikke bort fra at jeg kommer til å gjøre det heller) men det høres veldig nyttig ut.

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det jeg tenkte på var linkene i referansen. F.eks 13. Snekring av bakboks til terminalplaten[post 778-786]. Når jeg trykker på denne linken kommer jeg til post 1521. Dvs at du har linket til "side 39" i stedet for "post-nr 778".

Det jeg mente kunne bli et lite issue for de som har knotet rundt i kontrollpanelet og valgt Kontrollpanel>Endre valgmuligheter>Trådvisningsvalg>Antall innlegg som vises per side og satt dette til f.eks 40 (som jeg).

Hvis du hadde linket til post-nr 778 i stedet for side 39 så hadde jeg og de andre idiotene som har gjort endringer i kontrollpanelet kommet til riktig plass :wink:

(men, jeg skal ikke stresse deg med det. Det er sikkert en bitteliten prosent som har endret sidevisning)

DrE 8)
    f.eks jeg, har satt det til 150poster pr. side.
    dermed er jeg bare på side 22. hehe

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling

DrE 8)
    Hmm... akkurat... dette var ikke bra i det hele tatt...

Jeg har ikke linket til sider med vilje, jeg bare brukte "permalink", noe som tydeligvis ikke er så spesielt vellykket... Så aldri så nøye på den sykelig lange URL'en (mye på samme måte som jeg aldri leser lisensbetingelsene på programvare). Men nå ser jeg jo at det blir referert til et sidetall... Hva er nå poenget med det?

Men hvis jeg refererer direkte til en post slik som dette, så vises en enkelt-post, og da kan man ikke scrolle videre? Stemmer det? I så fall så er vel heller ikke det ideelt hvis det er en typisk fler-post-greie (som jo det har en tendens til å bli på denne tråden...).

Jeg må selvsagt gjøre noe med dette side-problemet, så hvis noen har en god ide til hvordan dette kan implementeres, så spytt ut!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10Hz+ rumble filter

Denne kjekke saken her kom fram til min "kontakt i Tyskland" i dag:

Jeg skal bruke den til å beskytte Ernaene mot frekvenser under tuningfrekvensen, men det har vært litt vanskelig å finne høypass-filtere som går under 20Hz (Ernaene er tunet til ca 16Hz (var det ikke det da?)).

Denne saken skal kunne stilles fra 10Hz-150Hz i alle fall. Det er mulig å lage slikt selv, men det hadde blitt omtrent like dyrt. Og så ser denne Reckhorn saken ganske flott ut også da ;-)

Edit: Det var ikke 17Hz, det var 16Hz...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ble vel solgt av Lsound før, men tror ikke de har den lengre. Mener den da kostet rundt 7-800 kr.
    Hva koster den som tyskimport?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Denne ble vel solgt av Lsound før, men tror ikke de har den lengre. Mener den da kostet rundt 7-800 kr.
    Hva koster den som tyskimport?
    59.00€...

Hvis man gjør som meg - bestiller den til en adresse i Tyskland og får en kollega til å ta den med seg i bagasjen hjem. Husker ikke helt hva Euroen ligger på nå. Det ble vel drøye 500-lappen tror jeg...

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Reckhorn-saken så litt interessant ut, har du mer info om den Rune?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reiny
    Reckhorn B-1 bruker manual

Så jo ut som et bra verktøy det der! Kult at du kan "fikse" en dipp hvis det skulle være et avgrenset frekvensområde som forsvant i sofaen, ølmagen eller hva det nå måtte være som demper akkurat den frekvensen :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    59.00€...

Hvis man gjør som meg - bestiller den til en adresse i Tyskland og får en kollega til å ta den med seg i bagasjen hjem. Husker ikke helt hva Euroen ligger på nå. Det ble vel drøye 500-lappen tror jeg...
    Godt tippet Med dagens kurs på 8,54 blir det 504.23kr

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reiny
    Det er en enhet med et lavpass-filter, et høypass-filter og en ettbånds parametrisk EQ (som gjør at du kan lage en kul/dipp på et problemsted).

Jeg kommer imidlertid KUN til å bruke høypass-filteret. Kuler/dip'er tar jeg med Behringeren min:

Problemet med Behringeren over, er at den kun har innstillinger fra 20Hz og oppover, slik at den ikke fungerer som beskyttelse for Ernaene som er tunet godt under 20Hz.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en enhet med et lavpass-filter, et høypass-filter og en ettbånds parametrisk EQ (som gjør at du kan lage en kul/dipp på et problemsted).

Jeg kommer imidlertid KUN til å bruke høypass-filteret. Kuler/dip'er tar jeg med Behringeren min:

Problemet med Behringeren over, er at den kun har innstillinger fra 20Hz og oppover, slik at den ikke fungerer som beskyttelse for Ernaene som er tunet godt under 20Hz.

er helt vanlig at eqt ikke går under 20hz.
    men jeg mener det finnes eqt som går helt til ned 10hz

men jeg tror ikke du vil død om du ikke får juster opp 3db på+ 17hz..
    men jeg ikke helt sikker heller

troeen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    men jeg tror ikke du vil død om du ikke får juster opp 3db på+ 17hz..
    men jeg ikke helt sikker heller

troeen
    Det kan vel la seg fikse ved å dempe frekvensene over (eksempelvis) 17Hz?
    Nå kjenner jeg ikke til hvilket reguleringsområde Behringeren har, men det bør jo være litt å hente der?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt sikker på hva dere mener her, men jeg skal bruke Reckhorn-saken og Behringeren til to helt forskjellige ting.

Behringeren skal jeg bruke som parametrisk EQ for å glatte frekvensgangen.

Reckhorn'en skal kun brukes som høypassfilter, slik at ikke sub'en blir foret med signaler (særlig) under tuningfrekvensen.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der tror jeg du oppklarte saken:-)

Poenget er jo at du ikke ønsker membranutsving ved frekvenser du ikke har "nytte" av...;-)

Så kan det jo diskuteres hvorvidt frekvenser under 17HZ har noen nytteverdi eller ei

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar ang den Reckhorn-saken:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Og der tror jeg du oppklarte saken:-)

Poenget er jo at du ikke ønsker membranutsving ved frekvenser du ikke har "nytte" av...;-)

Så kan det jo diskuteres hvorvidt frekvenser under 17HZ har noen nytteverdi eller ei
    Hehe - nytte og nytte... ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg finner det i alle fall "nyttig" å oppleve / føle såpass lave frekvenser i filmsammenheng!

I innlegget mitt ovenfor, ang demping av frekvensene over 17(20) Hz, så så jeg for meg at man i utgangspunktet opererer med -3 til 6dB på de aktuelle frekvensene, altså fra 20Hz og oppover.
    Man må selvsagt ta høyde for at man har "plass" for +/- endringer oppover i de aktuelle frekvensene.
    Målinger vil jo etterhvert avsløre hvor stort behovet vil bli.
    Stående bølger vil du nok ikke slippe unna, uansett. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt - Behringeren vil bare bli brukt med forsiktighet.

Hvis jeg noen gang kommer til å bruke den. For alt jeg vet er det mye bedre bass-management innebygget i receiveren når jeg en gang i fjern framtid skal handle slikt...;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tid for SmartPanel

Nok er nok! Nå har SmartPanelet hatt 5 dager (eller så) på å få akklimatisert seg. Hvor vanskelig kan det være???

Så ved godt mot satte jeg igang i kveld. Mot normalt () gikk det temmelig sakte framover, siden det var en del ting som var uvant med MDF i forhold til gips. Hey! Ting måtte jo plutselig sages f.eks. Og hardt var det også. her nyttet det ikke å la skruene dra seg flush med MDF'en - da gikk heller gjengene i treverket innenfor. Så da var det til men forsenking med 10mm bor for hver &/%(&¤%¤#¤#"!#¤"! skrue langs alle ytterkanter (bortsett fra fjær/not da). Det tar selvsagt noe tid...

Men uansett var det deilig å komme igang med MDF igjen. Du vet - lukten av MDF-støv for høyttalerbyggere er som lukten av sagmugg for gamle sirkushester. Det er liksom noe helt spesielt... Sniff sniff.. ....snuff? Hva er nå dette for lukt? Og hva er dette for underlige farger på MDF-sagmuggen:
    -pb022530_th-jpg

Gaaaah! State-of-the-art sagkrakken min!!!!
    -pb022531_th-jpg

Ja, ja...

Etter at platen var kuttet etter beste evne var det tid for hull til høyttaler-terminal (surround L, for de som måtte bry seg) og en dobbel vegg-boks.

Det geniale laser-tipset til janh ble selvsagt tatt i bruk:
    -pb022528_th-jpg

Laser-triks = Sette et laserpunkt i senter av boksen uten plate og så sette platen nøyaktig der den kommer til å være og markere der laserpunktet er.

Så var det å bore hull. Akkurat idet pilotboret til hullsagen går igjennom MDF-platen begynner det å kile rett bak venstre øret, et sikkert tegn på at jeg er i ferd med å drite meg ut, eller som i dette tilfellet, akkurat har drete(*) meg ut:
    -pb022532-edit_th-jpg

Hvordan var det nå med hullene til høyttaler-terminalene... Skulle vi frese først eller sage hull først? Ja ja, det er ikke greit å bli over 40...

Men ingen panikk! Det som er så fint med å være et suppehue, er at man blir vant til slike småkatastrofer og hvordan man takler dem. Ja, jeg har gjort denne feilen flere ganger før...

Først en plate på baksiden av katastrofeområdet, slik at man får spikerslag:
    -pb022533_th-jpg
    (litt viktig at skruene som fester denne plata ikke går helt igjennom BEGGE platene - derfor disse kledelige mutterene...)

Deretter en lang og god skrue som når helt igjennom den nye "reserve"-plata:
    -pb022534_th-jpg

Se der ja! Ble ikke så gæli det vel?
    -pb022535_th-jpg

kunne vi blekke fram 60mm hullsagen med god samvittighet. 60mm viste seg å være helt suverent som "innerdiameter" til terminalene:
    -pb022536_th-jpg

Og slik ble det seende ut med terminalen i (men det har dere jo sett før):
    -pb022537_th-jpg

Og tror du ikke laser-trikset viste seg å være rimelig nøyaktig da?
    -pb022538_th-jpg

Ja, må bare vise terminalen en gang til, slik den ca blir seende ut ferdig på veggen:
    -pb022539_th-jpg
    (den kommer ørlite grann lenger ut pga fugemasse og vil muligens bli malt i veggens farge)

Ja, her er alt jeg har klart å få til på en hel kveld og halv natt...:
    -pb022540_th-jpg

Men nå har jeg kommet igang med MDF'en, så nå går det nok raskere og raskere framover - kanskje...

(*) Særpemål for "dummet"

Side 162 av 587 FørsteFørste ... 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 158 159 160 161 162 163 164 165 166 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •