RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 161

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 161 av 587 FørsteFørste ... 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 157 158 159 160 161 162 163 164 165 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 ... SisteSiste
Viser resultater 3,201 til 3,220 av 11737
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De første elementhullene jeg freste med overfres, så freste jeg først nedsenkingen og deretter nesten igjennom elementhullet, før jeg snudde platen og freste det siste fra andre siden. Med billig fresestål, tar dette en liten evighet i tykk MDF, for ikke å snakke om alt støvet!

NÅ derimot, freser jeg nedsenkingen, med vanligvis 2 eller 3 kutt, deretter et lite kutt til selve elementhullet, en mm dypt eller deromkring, også tar jeg stikksagen fatt! Mye mindre støv, bruker 10% av tiden, og med en frest sirkelrund kant å sage etter blir det så bra så! :-D

Vedlagt er bilde av min akk så enkle amatør-DIY-sirkeljig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Golyd
    Ser jo ut som dette kan bli en fet kino når den engang blir ferdig. Forstår ikke at du har tålmodighet til dette....
    Vel, det hjelper veldig å ikke ha noe fett utstyr som brenner etter å bli brukt ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    De første elementhullene jeg freste med overfres, så freste jeg først nedsenkingen og deretter nesten igjennom elementhullet, før jeg snudde platen og freste det siste fra andre siden. Med billig fresestål, tar dette en liten evighet i tykk MDF, for ikke å snakke om alt støvet!
    Hehe - ja det vekker minner fra gamle sonosub-dager. De ble mange plater...:

...med mye fresing:

Og kanskje, som du nevner, ikke alltid gjort på den smarteste måten...

NÅ derimot, freser jeg nedsenkingen, med vanligvis 2 eller 3 kutt, deretter et lite kutt til selve elementhullet, en mm dypt eller deromkring, også tar jeg stikksagen fatt! Mye mindre støv, bruker 10% av tiden, og med en frest sirkelrund kant å sage etter blir det så bra så! :-D
    Nok et tips til ettertanke! Heldigvis er terminalhullene mine små nok til at man kan klare seg med en hullsag.

Vedlagt er bilde av min akk så enkle amatør-DIY-sirkeljig.
    Enkel, men stilren!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste gipslag i taket sparklet

Mens jeg kjedet meg og venter på at SmartPanel-platene skal aklimatisere seg (jepp, nå er det OVN i rommet), sparklet jeg resten av taket. Det er fort og gæli-sparkling, siden dette blir en ikke-synlig flate uansett. Men kommer til å gjøre en rask pussings også, for å få det noen lunde jevnt.

Kjøpte forøvrig 800 4x50mm torx-skruer på Biltema i går, så får vi se om de egner seg til SmartPanel-skruing. Jeg prøvde i falsen (eller var det nota? Jeg husker aldri hva som er hva) her om dagen med tilsvarende skrue og det så bra ut. Litt "gruff" ble det rundt kanten av skruehullet, men tiden vil vise hvordan denne innvirker på hvor lett det blir å sette neste plate inn i sporet...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Not og fjær
    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
    Gå til: navigasjon, søk

Not og fjær (også fjør) er en mekanisme for sammenføying av bord eller plank. Materialen høvles og freses slik at de langs den ene siden har en fordypning ca. 10 mm dyp, not, og langs den andre siden en tilsvarende utstikkende profil, fjær. Når to deler sammenføyes, bankes fjæren inn i noten. Vekselpanel bruker sammen mekanismen men der har hvert bord enten not eller fjær på begge sider. Vekselpanelen legges vekselvis med en underligger imellom.
    DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk doktor!

"fordypning = not, utstikkende profil = fjær"

Men hvor lenge husker jeg det?

Men akkurat når det gjelder SmartPanel, så skal jeg vel faktisk spikre/skru i noten (nota?)...:

-jpg

Vel, vel, jag skal nok få det til - samme hva det heter ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis du tror at jeg tror at du ikke brukte copy&paste nå så tror du feil :wink:
    Du må skrive det på gamlemåten for at det skal sitte.

Huskeregel: Ei not brukes for å fange noe. Skuffende at det bare ble ei fjær denne gangen. Men skitt fiske!

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg GOD huskeregel. Tenkte jeg skulle komme med noe griseri hvor huskeregelen var "NOT tonight, honey...", men lar det være...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg GOD huskeregel. Tenkte jeg skulle komme med noe griseri hvor huskeregelen var "NOT tonight, honey...", men lar det være...
    Og jeg svarer med å bøye meg i støvet (ja, det er utrolig støvete under kontorpulten min!!!) for en supreme huskeregel!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke jeg... Den har en stor svakhet og det er at den stemmer bare 90% av tiden...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda, det er noe i det!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte forøvrig 800 4x50mm torx-skruer på Biltema i går, så får vi se om de egner seg til SmartPanel-skruing. Jeg prøvde i falsen (eller var det nota? Jeg husker aldri hva som er hva) her om dagen med tilsvarende skrue og det så bra ut. Litt "gruff" ble det rundt kanten av skruehullet, men tiden vil vise hvordan denne innvirker på hvor lett det blir å sette neste plate inn i sporet...
    Det går nok fint om du er forsiktig. MDFen er uansett så sterk og seig at den tåler litt juling. Skruing er jo uansett mer kontrollert og skånsomt enn f.eks spikerpistol.

Jeg brukte dog noe som heter sponskruer til panelet mitt. De har litt lengre koning på hodet, slik at det blir mindre press når hodet skal skrus til det er "flush" med overflaten på panelet. Jeg festet også platene ved å skru i fjæra, samt inn mot topp og bunnsvillen, bak listingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg regner med at det finnes mer egnede skruer enn det jeg har spadd opp, men visste ikke helt hvor jeg skulle lete... jeg kan jo alltids høre etter sponplateskruer når jeg går tom. Kjøpte jo tross alt bare 800 av de Biltemaskruene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsøk på å gjøre tråden mer leselig

Mens jeg venter på at ting skal skje, har jeg gjort et spedt forsøk på å gjøre denne tråden litt mer leselig ved å oppdatere innholdsfortegnelsen noe. Jeg har gjort et ærlig forsøk, men det er sannelig ingen liten oppgave. Jeg kom til side 50 sånn ca før jeg ikke orket mere (i dag).

Jeg tenkte som så at det hadde vært veldig hyggelig hvis denne tråden kunne være til en slags hjelp for andre og da hadde det blitt veldig mye enklere hvis man kunne ha slått direkte opp på de temaene som "vi" har vært gjennom. Å lese gjennom alt svadaet er jo litt håpløst...

Hvis noen har forslag til hva som burde være i innholdsfortegnelsen og HVOR i tråden det er, så ville jeg ha vært mega-takknemlig :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen har forslag til hva som burde være i innholdsfortegnelsen og HVOR i tråden det er, så ville jeg ha vært mega-takknemlig :-)
    Tips: bruk "post-nr" i stedet for "side". Det er fullt mulig å endre default innstillinger i forumet slik at man har x-poster per side, 2x-poster per side, 3x-poster per side, slik at en innholdsfortegnelse basert på sidetall ikke nødvendigvis stemmer for alle brukerne.

Sorry to brejk it tu ju :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg refererer jo ikke til sider... Tallene først er bare punkter, hvis det var DE du tenkte på? Kan jo fjerne dem helt, egentlig.

Jeg refererer forøvrig til poster bakerst. Muligens på en klønete måte...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Not og fjær er enkelt når man er 7 år gammel

Det er jo gutte-tiss inni jente-tiss. Hvem trenger å bruke ord som not og fjær

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det ikke sju-åringer som gir navn på slike ting...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støvsuger-testen...

I motsetning til den famøse hoppetesten, prøvde jeg meg i går med litt uhøytidelig støytesting fra kjellren og opp til stua over. Ikke noen seriøs test i det hele tatt (som er vanskelig uten dører og vinduer montert...), men litt for å få følelsen.

Hva brukte jeg som støykilde? Industri-støvsugeren min, denne monstrøse innretningen som suger i mer enn en forstand. Jeg dro Radioshack'en ut i kjelleren og ble oppriktig skuffet da den bare viste 92 db på en meters avstand. Jeg ville trodd beistet var god for minst 100 dB... Men men. Det er i alle fall umulig å støvsuge uten høreselvern, slik som den infernalske kviningen er...

Det er selvsagt en helt tåpelig støykilde å teste med, siden det ikke er spor av lavere frekvenser, men ville likevel sjekke hvor mye som tok veien gjennom gulvet.

Og det var ikke så veldig mye. Men hvis jeg la øret nedpå gulvet kunne jeg høre noe. Hadde enda støyisolasjonen fungert like bra nedover i frekvens...

Men, men. Da vet jeg i alle fall at FruW ikke har noen grunn til å klage på støvsugingen min i kjelleren!
    (det betyr ikke at hun ikke klager på støvsugingen min i resten av huset...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

Nå har jeg sittet i sikkert 4 timer og skummet gjennom tråden og forsøkt å plukke ut de potensielt nyttige delene og lagt de klikkbare i "indeksen" på start-siden. En skikkelig drittjobb, nesten på høyde med sparkling...

Men nå er det i alle fall gjort, og det skulle være en god del enklere for alle å finne fram til det steget i prosessen de ser etter...

Side 161 av 587 FørsteFørste ... 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 157 158 159 160 161 162 163 164 165 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •