RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 160

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 160 av 587 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 ... SisteSiste
Viser resultater 3,181 til 3,200 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face kanskje...

Hei

Jeg skriver lite, men leser ofte og det er fortsatt spennende å følge med.

Kanskje det hadde vært enklere å borre et hull lik gjengestangen og satt på en mutter på hver side av trelisten. Da kan du enkelt justere stangen, men må benytte fastnøkler for å sette/løsne ... :| hmmm kanskje ikke så lurt læll, men et tips. HE HE

Stau pau

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens for V2.0?

Men det funker egentlig all right nå også. Da jeg stilte inn jig'en til terminalene, brukte jeg faktisk en vanlig minustrekker - jeg holdt ut, selv om jeg måtte skru minst TRE runder!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Muligens for V2.0?

Men det funker egentlig all right nå også. Da jeg stilte inn jig'en til terminalene, brukte jeg faktisk en vanlig minustrekker - jeg holdt ut, selv om jeg måtte skru minst TRE runder!
    Skru på 2 muttre, skru de til mot hverandre, og vips så kan du skru stangen med fastnøkkel, skralle. el.l..
    Hvis du trenger yttligere kraft å skru med, kan du dryppe på en dråpe locktight på skruen før du skrur sammen muttrene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt - det fungerer altså bra med en skrutrekker. Noen vil til og med hevde at det er LETTERE å bruke en skrutrekker enn en skralle - for ikke å snakke om en fastnøkkel... ;-)

"Skruen" er ikke så veldig tung å dra rundt serru!

Edit: En mulig forbedring ville kanskje ha vært å laget er kryss-spor i enden, slik at jeg kunne ha brukt en stjernetrekker.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt - det fungerer altså bra med en skrutrekker. Noen vil til og med hevde at det er LETTERE å bruke en skrutrekker enn en skralle - for ikke å snakke om en fastnøkkel... ;-)

"Skruen" er ikke så veldig tung å dra rundt serru!

Edit: En mulig forbedring ville kanskje ha vært å laget er kryss-spor i enden, slik at jeg kunne ha brukt en stjernetrekker.
    Høres lurt ut!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips Rune. Siden poenget med fresejigen er at man skal kunne beholde instillingen, men du sikkert vil frese ut hullet i tillegg til nedsenkningen så kan det lønne seg å lage et senterhull på andre sidena v jigen i tillegg. Gjennomhullingen trenger jo ikke være like pinlig nøyaktig og da da kan du lage nedsenkingen med fast instilling på avstandsskruen, flytte fresen til andre siden av jigen og lage gjennomhulling uten å flytte på avstandsskruen.

Problemet med å ha bare ett hull for senterskrue er at gjennomhullingen skal ha mindere diameter og at man dermed må flytte på avstandskruen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Et lite tips Rune. Siden poenget med fresejigen er at man skal kunne beholde instillingen, men du sikkert vil frese ut hullet i tillegg til nedsenkningen så kan det lønne seg å lage et senterhull på andre sidena v jigen i tillegg. Gjennomhullingen trenger jo ikke være like pinlig nøyaktig og da da kan du lage nedsenkingen med fast instilling på avstandsskruen, flytte fresen til andre siden av jigen og lage gjennomhulling uten å flytte på avstandsskruen.

Problemet med å ha bare ett hull for senterskrue er at gjennomhullingen skal ha mindere diameter og at man dermed må flytte på avstandskruen.
    Invester i et sagbor! (evt en fres til med jigg)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell

Hehe - et godt tips, men du må huske på at jeg har fattigmanns-modellen og ikke proff-serien som deg ;-)

Min jig blir nok litt vinglete helt i ytterkant av andre siden, siden jeg bare har festet gjengestengene i den ene enden.

Jeg satser hard på hullsag for å komme meg helt gjennom MDF'en. Tror jeg må investere. Jeg har hullsager til langt oppover veggen, men 58-60 mm finner jeg ikke noe sted. Får vel tusle bort pp Biltema og hanke inn noe slikt:

Men det skal sies at disse billigdritthullsagene virkelig sliter med å komme gjennom MDF'en (kanskje ikke så rart, all den tid de er beregnet på gips og spon...). Men 8 hull må jeg vel klare å få til...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - et godt tips, men du må huske på at jeg har fattigmanns-modellen og ikke proff-serien som deg ;-)

Min jig blir nok litt vinglete helt i ytterkant av andre siden, siden jeg bare har festet gjengestengene i den ene enden.

Jeg satser hard på hullsag for å komme meg helt gjennom MDF'en. Tror jeg må investere. Jeg har hullsager til langt oppover veggen, men 58-60 mm finner jeg ikke noe sted. Får vel tusle bort pp Biltema og hanke inn noe slikt:

Men det skal sies at disse billigdritthullsagene virkelig sliter med å komme gjennom MDF'en (kanskje ikke så rart, all den tid de er beregnet på gips og spon...). Men 8 hull må jeg vel klare å få til...
    Hvis du går til byggmakker el.l så får du proffbor i de størrelser du måte ønske.
    Alternativt kan du bruke en slik en.

Artikkelnr:20-164

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer faktisk på om jeg har en slik liggende et sted også... Nei, nå må jeg ta en seriøs opprydning snart!

Edit: Forresten tror jeg at jeg må slå til med egen hullsag for alle veggboksene det skal hulles til også. MDF er ikke å spøke med. Blir vel en slik bimetal-greie som dette:

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Biltema-settet du viste bilde av (hullsagene) og de mest brukte størrelsene varer ikke lenge i mdf...
    Det holdt til rommet mitt, men med en dose røyk og svimerker :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (*) noen som tror meg når jeg sier at jeg har tømt en 4-liters KZ-dunk bare på dette prosjektet?
    Ikke overrasket i det hele tatt. Hvis du trenger mer så har jeg noen liter som jeg ikke trenger... 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg brukte Biltema-settet du viste bilde av (hullsagene) og de mest brukte størrelsene varer ikke lenge i mdf...
    Det holdt til rommet mitt, men med en dose røyk og svimerker :twisted:
    Hehe...

Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Ikke overrasket i det hele tatt. Hvis du trenger mer så har jeg noen liter som jeg ikke trenger... 8)
    Ja, jeg er ikke ferdig enda, så jeg tar imot med åpne armer jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett biltema-hullsag eller ikkje, viktig å ta det litt med ro når ein borar. Blir for varmt og ødelegg herdinga av tennene på hullsaga.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og spesielt når man borer i MDF!!
    Da er det viktig å rense saga oftere enn vanlig, ettersom MDF-melet fortere kliner seg / lager friksjon, enn hva tilfellet er for andre materialer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker og bukker for tipsene!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du kan tillate en "bulk" i hullet, så bør du forborre med et 12/13mm bor en plass på sirkelen som hullsagen skjærer, da kvitter den seg lett med støvet å varer lenge!
    Bruke av og til hullsag i 25mm MDF, å det trikset svikter aldri.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    hvis du kan tillate en "bulk" i hullet, så bør du forborre med et 12/13mm bor en plass på sirkelen som hullsagen skjærer, da kvitter den seg lett med støvet å varer lenge!
    Smart!! 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hah! Det var sannelig ikke dumt! Har ikke prøvd noe slikt selv, men antar at det fungerer glimrende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som dette kan bli en fet kino når den engang blir ferdig. Forstår ikke at du har tålmodighet til dette....

Side 160 av 587 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •