RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 159

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 159 av 587 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 ... SisteSiste
Viser resultater 3,161 til 3,180 av 11737
    Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo knall, men jeg håper du er inneforstått med hva det betyr at jeg låner dette til jeg er ferdig med SmartPanelen. Håper du ikke trenger det selv denne vinteren for å si det sånn... ;-)
    Hmm...trenger det muligens selv da jeg skal gjøre om garasjen til kino her,men det er fortsatt en stund til jeg begynner på det.Trenger jeg det selv noen dager så bare henter jeg det tilbake.Ække værre en at vi bytter litt på det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fattigmanns-frese-jig for små diametre

Før noe annet ble gjort i dag, sørget jeg for å bære alle 32 SmartPanel-platene ned i kjelleren for akklimatisering:
    -pa272523_th-jpg
    De skal vel helst ligge i et par uker, men det spørs om de får det...

Siden jeg har stygge planer om å felle inn alle høyttalerterminaler, måtte jeg skaffe til veie en fresejig for små diametere. Xell pekte på sin eminente DIY-jig slik at jeg forsto at det var mulig å lage noe selv. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å blåkopiere Xell's løsning, men siden jeg manglet en del av de nødvendige materialene, måtte jeg lage en fattigmanns-versjon...

Dette var det jeg hadde til rådighet:
    -pa272506_th-jpg

- Til venstre: En listebit (ca 2x2cm firkant)
    - I midten foran: Baseplate - en lemfeldig utskjært bit av en Pergo laminatplate (greit med et materiale som ikke er for tykt). Ytre størrelse: Bredde = fres, lengde = noe lenger
    - Litt bak: Gjengestang fra Biltema (19.90)
    - Til høyre: Meningsløs boks med muttere

Først skrur/limer man listebiten fast i baseplaten (skruene nedsenkes):

Så kutter man gjengestengene i to passe lange biter (omtrent som baseplaten):
    -pa272509_th-jpg
    (husk spor i enden for skruing)

Deretter legges fresen nedpå baseplaten og dyttes helt inntil listbiten. Når fresen er i riktig posisjon, setter man gjengestengene inn i fresen og skrur litt, slik at man får merket korrekt posisjon på lsitebiten:
    -pa272511_th-jpg

Så er det bare å forbore hull med passe diameter, slik at man rett og slett skrur gjengestengene inn i listbiten og fester dem på den måten.

Og nå kan de fjøsnissene som var så dumme å bruke lim til å feste listebiten stange hodet i veggen, for å komme til med et bor på det avmerkede stedet over er absolutt umulig. Hadde man derimot vært smart nok til å blåse i limet, kunne man nå ha skrudd av listebiten og forboret listebiten på forsvarlig vis.

Men for oss lett tilbakestående, ble løsningen å bore fra andre siden og be til høyere makter om at man skulle treffe sånn ca på andre siden (for mitt vedkommende funket det tydeligvis bra for jeg traff ikke så verst ;-)).

Og her er gjengestengene skrudd "forsvarlig" fast:
    -pa272513_th-jpg

Helt igjennom:
    -pa272514_th-jpg
    Ingen skal påstå at ikke dette holder (mindre enn tre fresinger).

Senterhullet ble boret så nærme kanten som mulig, siden jeg var litt dårlig til å beregne. Åpningen i baseplata skulle ha vært litt mindre for å gjøre enda mindre diametere mulig:
    -pa272515_th-jpg

Slik det ble nå, er minste diameter ca 6 cm:
    -pa272518_th-jpg

Men det holder i lange baner for mitt bruk (Ø8.4 cm).

Ta-daaa! Fattingmanns-jig montert på fresen:
    -pa272519_th-jpg
    (fresediameter justeres da selvsagt ved å skyve fresen frem og tilbake på gjengestengene og skru fast med fresens egne skruer)

Vel, ikke noe vits i å kaste bort tiden. La oss prøve den! Etter et forsøk med senterskrue alt for hardt tilskrudd, fikk jeg freset følgende:
    -pa272520_th-jpg
    (hullet i midten har alt for stor diameter, men fant ikke noe passende hullsag)

Og her med høyttalerterminalen "montert":
    -pa272521_th-jpg

Jeg tror jeg kan gå god for denne løsningen (muligens med terminalen malt med veggens farge).

Noe grunn fresing, men terminalen blir relativt flush med veggen:
    -pa272522_th-jpg

Konklusjon: Det er MULIG å bruke en enkel fattigmanns-frese-jig for små diametere, men den er selvsagt langt fra proff...

+ Billig å lage (20,- og da har man 80% igjen av gjengestangen)
    + Svært rask å ta av og på fresen (pga at gjengestengene bare er festet i ene enden)

- Ustabil? (pga at gjengestengene bare er festet i ene enden)
    - Stygg
    - Treverk er vel ikke det mest holdbare...

Ustabil? Tja... Kanskje med en jig for større diametere, men det skal sies at med de korte avstandene det er snakk om her var dette ikke noe tema i det hele tatt.

ToDo: Sette inn en gjengestang i midten (slik som Xell) som man kunne skru fram og tilbake og dermed justere med litt kontroll (vist med mystisk grønn "klump"):

-jig2-jpg

Det er jo griseenkelt gjort ved å forbore et hull på nøyaktig samme måte som for de to andre gjengestengene. Deretter kappe en passende bit gjengestang og lage spor slik at man kan skru. Gjengenene i treverket holder i alle fall til jeg er ferdig med høyttalerterminalene mine...

---

Huskeliste: Kjøp nytt fresestål. Det jeg brukte til denne testen er det samme som jeg har gjort 90% av alt fresearbeidet til de to Ernaene med og fresing i MDF er ikke det beste akkurat. Når i tillegg dette fresestålet er en av ti i et sett til 199 kroner, så sier det seg selv at det er over middagshøyden...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ble veldig bra, Rune. Jeg begynte også med vanlige lekter, men var ikke like lur som deg. Jeg begynte å tull med islagsmuttere som rett og slett bare ble dyttet ut når jeg la litt press på de. Og siden jeg hadde et akkurat passe stort firkantrør tilgjengelig helt gratis gadd jeg ikke å begynne å tulle med liming. Hele jigen kostet meg under 20kr i gjengestag og maskinskruer.

Når det gjelder å bytte fresestål lever jeg med den filosofien at det er ikke oppbrukt før det begynner å brenne. For å si det sånn; mdf-støv og et fresestål som roterer fort med minimal skjæreevne tar bare sekunder før det begynner å ryke godt. Kanskje burde jeg ta et hint og følge litt bedre med på stålene, men, men.

Og siden du er så glad i å fuge, kan jeg anbefale det å frese litt dypere enn bare så terminalen flukter. Dette funker også bra for høytalerelementer; fell ned litt dypere, legg på et tynt lag med silikon/akryl og vent til den er gjennomherdet. Da har du en glimrende pakning som blir pottetett når man skrur element eller terminal fast.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Og siden du er så glad i å fuge, kan jeg anbefale det å frese litt dypere enn bare så terminalen flukter. Dette funker også bra for høytalerelementer; fell ned litt dypere, legg på et tynt lag med silikon/akryl og vent til den er gjennomherdet. Da har du en glimrende pakning som blir pottetett når man skrur element eller terminal fast.
    Fres litt dypere og kjøp deg "klippepakning" på Biltema lag deg en mal for å skjære ut "pakningsringer".
    Nå skal det jo sies at boksene er tette uansett om det "lekker" ved terminalen...

Snerten DIY fresejigg Foresten !8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Fres litt dypere og kjøp deg "klippepakning" på Biltema lag deg en mal for å skjære ut "pakningsringer".
    Nå skal det jo sies at boksene er tette uansett om det "lekker" ved terminalen...
    Jeg har ikke bakbokser bak veggboksene til høyttalerterminalene, nettopp fordi jeg satser på å få terminalene tette, så disse kan ikke lekke!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å bytte fresestål lever jeg med den filosofien at det er ikke oppbrukt før det begynner å brenne. For å si det sånn; mdf-støv og et fresestål som roterer fort med minimal skjæreevne tar bare sekunder før det begynner å ryke godt. Kanskje burde jeg ta et hint og følge litt bedre med på stålene, men, men.
    Med dårlig stål blir det mer "rufsete" kanter (i alle fall innbiller jeg meg det), og det er det jeg helst vil slippe.

Ja, jeg må ta en mm eller to ekstra! Fuging er nok muligens det beste ja, hvis man vil ha garantert tett resultat.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bakbokser bak veggboksene til høyttalerterminalene, nettopp fordi jeg satser på å få terminalene tette, så disse kan ikke lekke!
    HVA!!! :shock: Er du gal!!!
    Skru av gipsen med en gang og lag bakbokser !!

Spøk til side, da er det jo viktig å lage det tett!
    Kanskje du kan bruke tettningslisser, slike man bruker mot vinduer og dører?
    I hvertfall en del bedre enn å måtte rive løs halve veggen dersom du fuger terminalen fast med silikon el.l
    det du kan gjøre er å smøre inn baksiden av terminalen med Zalo el.l slik at fugemassen ikke setter seg fast i terminalen.
    Etter et noen dager etterstrammer du skruene litt for å sikre at det er tett (krymping av fuge)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre er å smøre inn baksiden av terminalen med Zalo el.l slik at fugemassen ikke setter seg fast i terminalen.
    Etter et noen dager etterstrammer du skruene litt for å sikre at det er tett (krymping av fuge)
    Høres ut som et godt tips!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en drøy mm med silikon tar ikke så veldig lang tid å gjennomherde. Dersom man har tolmodighet til å vente med å skru terminalene fast til silikonen er herdet vil det ikke være noe problem med at man "drar med seg halve veggen". Dette er ett velprøvd triks i DIY-høytalere, men fordrer at man venter til "pakningen" er gjennomherdet.

Edit: men hjelper det egentlig at kanten er helt tett dersom ikke det er tett ved selve terminalskruene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: men hjelper det egentlig at kanten er helt tett dersom ikke det er tett ved selve terminalskruene?
    Man må selvsagt sørge for at det er tett her også, hvis det ikke er det fra før. Det er imidlertid merkelig hvis noen skulle produsere høyttalerterminaler som ikke er tette her.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fattigmanns-jig - del 2

Jepp jepp. Så var state-of-the-art avstands-skrue på plass:

-pa282524_th-jpg

Bedre enn dette blir det ikke...

Man bør enten ha god tålmodighet eller en batteridrill for å betjene skruen ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, denne sirkeljiggen var jo utrolig kreativ. Det måtte altså en kvinne til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har ikke stilt klokka på cinema cam!
    den viser en time feil

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    du har ikke stilt klokka på cinema cam!
    den viser en time feil
    Haha, er det noen som følger med på den enda altså?

Jeg får sjekke det opp da :-)

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, "vi er fornøyd nå"!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah! Dere må få dere et liv, folkens ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke noe sjokk for noen, men kvelden gikk med til å teste og stille inn sirkel-jig'en og å sparkle det /&%(/&%&/ gipstaket. Sirkel-jig'en funker som bare rakkern! Nå blir terminalene senket 2 mm "under" panelet, slik at det blir omtrent flush med fugemasse under. Klaringen sideveis blir ca 1mm.

Jeg handlet nytt fresestål i dag også, slik at det i alle fall ikke skal stå på det.

Jeg klør etter å få kommet igang med SmartPanel'et, men de har bare ligget inne i et par dager... Får vel gjøre en del forefallende arbeid så lenge. Er en god del igjen rundt (dvs. både på innsiden og utsiden) av utgangsdøra f.eks. Merket godt at det trakk inn, så lufttett er det definitivt ikke. Har gjort rent og primet med KZ (*) slik at det er klart for ny runde med fugemasse i morgen.

(*) noen som tror meg når jeg sier at jeg har tømt en 4-liters KZ-dunk bare på dette prosjektet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke noe sjokk for noen, men kvelden gikk med til å teste og stille inn sirkel-jig'en og å sparkle det /&%(/&%&/ gipstaket. Sirkel-jig'en funker som bare rakkern! Nå blir terminalene senket 2 mm "under" panelet, slik at det blir omtrent flush med fugemasse under. Klaringen sideveis blir ca 1mm.

Jeg handlet nytt fresestål i dag også, slik at det i alle fall ikke skal stå på det.

Jeg klør etter å få kommet igang med SmartPanel'et, men de har bare ligget inne i et par dager... Får vel gjøre en del forefallende arbeid så lenge. Er en god del igjen rundt (dvs. både på innsiden og utsiden) av utgangsdøra f.eks. Merket godt at det trakk inn, så lufttett er det definitivt ikke. Har gjort rent og primet med KZ (*) slik at det er klart for ny runde med fugemasse i morgen.

(*) noen som tror meg når jeg sier at jeg har tømt en 4-liters KZ-dunk bare på dette prosjektet?
    Ikke mer? Synes jeg har sett denne KZen stadig.
    Hvordan er romtemperaturen i kjelleren din?
    Du burde kanskje sørge for at den ligger på rundt 18-20°C eller noe slikt slik at temperaturen ligger nærmest mulig den temperaturen som kommer til å være "normal"

TIPS:
    Hvis noen lurer på hvordan man kan lage °, ² og ³ så gjøres det på følgende måte
    ° = ALT + 0176
    ² = ALT + 0178
    ³ = ALT + 0179
    vedlagt liste over ASCII CodesASCII CODES.pdf

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Ja, "vi er fornøyd nå"!
    Irriterende at den ikke "kom med", men....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mer? Synes jeg har sett denne KZen stadig.
    Hehe, jo jeg har egentlig brukt mer, for jeg brukte jo opp skvetten fra den forrige burken i starten av prosjektet...

Hvordan er romtemperaturen i kjelleren din?
    Du burde kanskje sørge for at den ligger på rundt 18-20°C eller noe slikt slik at temperaturen ligger nærmest mulig den temperaturen som kommer til å være "normal".
    Et godt tips. Siden det er en del kjøligere (12-14°C) der for øyeblikket. Får vel sette inn en oljeovn så det i alle fal blir NOE nærmere romtemperatur.

Side 159 av 587 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •