RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 158

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 158 av 587 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 ... SisteSiste
Viser resultater 3,141 til 3,160 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Hei!
    Har fulgt med på denne spennende tråden lenge, men her kommer første posten.
    Ja, da er det bare å ønske deg hjertelig velkommen :-)

Jeg monterte selv Smartpanel og måtte få hullene til å stemme med boksene bak. Spesielt vanskelig var det når det var 3 bokser innenfor samme plate.

Trikset som jeg kom frem til i et lyst øyeblikk var å bruke et laserkryss som jeg opprinnelig kjøpte for å vatre opp et lydbøyletak.

Du starter med å sikte laserkrysset i midten av boksen. Deretter trykker du på plass platen. Tegn så et blyantkryss på samme sted som laserkrysset nå viser, og vips. Mer bullseye får du det ikke!

Er det flere hull, så er det bare å gjenta prosessen, men pass på at du setter platen i samme høyde hver gang.
    Hey! Genialt! Dette er jo en kjempeløsning! Jeg har et laservater liggende som muligens kan brukes til dette og hvis ikke er det jo en glimrende anledning til/unnskyldning for å kjpet et laserkryss (selvnivellerende laservater).

Takk for tipset!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det glemte jeg jo rent!

Min gamle far og undertegnede leide en gipsheis på Obs! i dag og fikk ferdig tredje gipslag i taket i dag, så nå er jeg ferdig MED ALL GIPS i dette prosjektet!

MILEPÆL!

Vel, det er mulig at det blir noe småtteri rundt disse spotboksene, men ikke sikkert. Vi får se når den tid kommer. Det blir uansett bare småpirk i forhold til de mengdene jeg har streben meg gjennom de siste månedene.
    Glemte jo helt å gratulere med vel overstått, så langt!:-D
    Blir gisplater "endelig finish", i den forstand som at disse skal tapetseres / males i en eller annen variant?
    Spør, fordi jeg mener å ha sett ett eller annet om MDF-plater tidligere i tråden?
    Orker ikke lete for å få det bekreftet, som du forhåpentligvis skjønner.
    Men du vet jo, så derfor spør jeg. ;-)

Btw; Denne tråden fortjener vel å ende opp i bokform?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis du vil teste kan jeg ta med en slepebrøler (DC-15),en NAD 216 og en PA mix'er. Bare for å få et lite inntrykk.
    Takk for tilbudet ;-)

Men uten dører og vinduer i "det indre rommet" blir det vel ikke den helt store testen. GG'en trenger dessuten 30 dager på å "herde".

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ett lag til med bly nå, så har du et vaskekte bomberom i tilfelle 3. verdenskrig...

Vi venter i spenning på fortsettelsen...
    Ja, at det også skulle fungere som bomberom var et soleklart krav fra FruW for at jeg i det hele tatt skulle få lov til å begynne med dette prosjektet ;-)

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Grattis Rune. :-D Jeg hater gips, og er glad på dine vegne. Poster ikke så mye her, men følger med nesten hele tiden. Hva er neste skritt nå?
    Takker Teddy!

Neste skritt nå er å grovsparkle/pusse taket. Grunnen til at jeg gjør dette er for å prøve å få jevnere underlag for 2x2" rammeverket som jeg kommer til å skru opp til slutt.

Deretter er det å montere MDF SmartPanel på veggene (med GG under selvsagt...). Det minner meg om at jeg må få bestilt noen tuber til, slik at jeg kommer i mål.

Etter SmartPanelen begynner det å dra seg på med langt mer tekniske finurligheter, for da er det tid for montering av elektriske mørkeleggingsgardiner. Dette drar på seg en del andre ting som f.eks spot'er over/inne i vinduene, utforingslister++

Dette vil bli en periode med messe bilder, tekniske utfordringer og Petter Smart(?)-løsninger - for de som liker denslags. Det gjør i alle fall jeg

Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Gratulerer med en stor milepæl.

Disse hoppetestene du gjorde tidligere tror jeg ikke du behøver å bekumre deg over. Hvis du klarere å bygge opp et lydtrykk som flytter den takmassen der bør du bekymre deg mer om hva som kommer til å skje med inventaret i kinorommet.
    Det er akkurat dette håpet jeg klamrer meg til og håper at det er underdimensjonert bjelkelag i utgangspunktet som gjorde taket så vart for hoppende (sinte) koner og dansematte-avhengige døtre. Flere forståesegpåere jeg har vært i kontakt med fra det store utland sier at energiene fra et hoppende menneske direkte ned i gulvstrukturen ikke på noen måte kan sammenlignes med luftbåren lyd mot ditto takstruktur. Framtiden vil vise svaret, men jeg håper at det er noe i dette...

Takker! Den så jo genial ut! Var den selvlaget? Regner med at det er mulig å få kjøpt noe lignende hvis man ikke har tid til å lage en selv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Glemte jo helt å gratulere med vel overstått, så langt!:-D
    Blir gisplater "endelig finish", i den forstand som at disse skal tapetseres / males i en eller annen variant?
    Spør, fordi jeg mener å ha sett ett eller annet om MDF-plater tidligere i tråden?
    Orker ikke lete for å få det bekreftet, som du forhåpentligvis skjønner.
    Men du vet jo, så derfor spør jeg. ;-)

Btw; Denne tråden fortjener vel å ende opp i bokform?
    Hehe - ja har du lest posten over så vet du det vel, men hverken gipsen i taket eller på veggene er finish.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, skjønner!
    Da blir du nok neppe ferdig til jul!? 8)
    Skjønt, Smartpanel bør jo være en grei sak å montere. Men kjenner jeg deg rett, blir nok også dette en tidkrevende affære!
    I tillegg til resten av "knotet" som gjenstår. Kanskje vi passerer flere "juler" før du omsider kan anse deg ferdig? I alle fall med rommet som sådan.

Da gjenstår jo bare høyttalervalg, plassering, tuning og annet tilhørende, som jaggumeg kan være tidkrevende nok!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jada. Som en annen var inne på her på tråden så får jeg nok strandlinje før jeg blir ferdig med kinoen (bor vel på ca 60 moh per i dag)...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Den så jo genial ut! Var den selvlaget? Regner med at det er mulig å få kjøpt noe lignende hvis man ikke har tid til å lage en selv...
    Den er 100% selvlaget. Jeg har desverre ikke sett noen helt lik i salg, men det finnes jo mange varianter som har stort postnsiale. Men jeg har enda ikke funnet noen som lar deg lage små hull og har godt feste til emnet. Det er også svært kjapt å sette den på/ta den av fresen. Får du tak i det du trenger tar den virkelig ikke lang tid a lage. Firkantsålene var det som nesten satte stopper for meg, men min far hadde tilfeldigvis noe liggende. Gjengestag fåes på biltema for en svært billig penge (ett stag holder). Jeg har limt mutterene på enden av stagene med epoxylim og jeg har saget kryss-spor i endene slik at man kan skru de inn og ut med vanlig skrutrekker (det glemte jeg å ta bilde av). Hvis jeg ikke regner liminga så tror jeg jeg brukte 1/2-1 time på å sage til og sette alt sammen. Men da hadde jeg selvsagt vurdert forskjellige varianter og kommet fram til den løsningen jeg ville ha

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får'n si! Kanskje jeg skal prøve å smekke sammen noe lignende... Så kan MDF'en få litt tid til å akklimatisere seg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er det bare å ønske deg hjertelig velkommen :-)

Hey! Genialt! Dette er jo en kjempeløsning! Jeg har et laservater liggende som muligens kan brukes til dette og hvis ikke er det jo en glimrende anledning til/unnskyldning for å kjpet et laserkryss (selvnivellerende laservater).

Takk for tipset!
    Takk! Hyggelig å kunne bidra.

Dersom du bare har horisontal strek, så går det jo an å stille opp en vertikal pinne e.l. som danner en skygge i streken for å angi hvor i sideretningen senter på hullet skal være. Men aller enklest er det jo med et kryss.

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GG'en trenger dessuten 30 dager på å "herde".
    Herder fortere med DC-15... maks 7 dager da

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Hyggelig å kunne bidra.

Dersom du bare har horisontal strek, så går det jo an å stille opp en vertikal pinne e.l. som danner en skygge i streken for å angi hvor i sideretningen senter på hullet skal være. Men aller enklest er det jo med et kryss.
    På laservateret jeg har i dag kan jeg velge mellom strek og prikk, så jeg kommer til å prøve meg med prikk-varianten og se om det er brukbart. Men det er veldig fristende å kjøpe et laserkryss... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Noen gave i form av en BR film i dag da?
    Ja, det ble denne:

Gikk ikke helt bananas akkurat... :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er 100% selvlaget. Jeg har desverre ikke sett noen helt lik i salg, men det finnes jo mange varianter som har stort postnsiale. Men jeg har enda ikke funnet noen som lar deg lage små hull og har godt feste til emnet. Det er også svært kjapt å sette den på/ta den av fresen. Får du tak i det du trenger tar den virkelig ikke lang tid a lage. Firkantsålene var det som nesten satte stopper for meg, men min far hadde tilfeldigvis noe liggende. Gjengestag fåes på biltema for en svært billig penge (ett stag holder). Jeg har limt mutterene på enden av stagene med epoxylim og jeg har saget kryss-spor i endene slik at man kan skru de inn og ut med vanlig skrutrekker (det glemte jeg å ta bilde av). Hvis jeg ikke regner liminga så tror jeg jeg brukte 1/2-1 time på å sage til og sette alt sammen. Men da hadde jeg selvsagt vurdert forskjellige varianter og kommet fram til den løsningen jeg ville ha
    Hvilken dimensjon brukte du på gjengestagene?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, nå spør du vanskelig. Og jeg som ikke har tilgang på jigen utenom i helgene ("låner" garasjeplass for bygging og alt utstyr ligger der). M8 eller M10 tror jeg. Det eneste du må passe på er at de er tynne nok for hullene i fresen, så det er vel bare å måle seg fram til det.

Edit: mutterene passer i 13mm fastnøkkel. Hva slags gjenger blir det?? Tror det skulle bli M8

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: mutterene passer i 13mm fastnøkkel. Hva slags gjenger blir det?? Tror det skulle bli M8
    Det blir i alle tilfeller jeg kjenner til M8 ja.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, nå spør du vanskelig. Og jeg som ikke har tilgang på jigen utenom i helgene ("låner" garasjeplass for bygging og alt utstyr ligger der). M8 eller M10 tror jeg. Det eneste du må passe på er at de er tynne nok for hullene i fresen, så det er vel bare å måle seg fram til det.
    Ikke så lett når man er på vei til Biltema og fresen ligger hjemme...

Det ble IKKE M8 for å si det slik.Vi får se hva vi greier å koke sammen med de materialene jeg har. Ikke har jeg firkantrør heller....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så først nå at du er ferdig med gipsen!! Grattis Det er en milepæl!
    Satt forresten og funderte her (er midt oppi det selv)..husker det ble diskutert i tråden din...har du bestemt deg for 16:9 eller 2.35:1? Mulig det er nevnt, men orker ikke bla tilbake en mil

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På laservateret jeg har i dag kan jeg velge mellom strek og prikk, så jeg kommer til å prøve meg med prikk-varianten og se om det er brukbart. Men det er veldig fristende å kjøpe et laserkryss... ;-)
    Det kan du få låne av meg Rune.Bare si ifra så kan du hente det her.Har jeg tid så svinger jeg bortom med det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Så først nå at du er ferdig med gipsen!! Grattis Det er en milepæl!
    Satt forresten og funderte her (er midt oppi det selv)..husker det ble diskutert i tråden din...har du bestemt deg for 16:9 eller 2.35:1? Mulig det er nevnt, men orker ikke bla tilbake en mil
    Hehe - takk, takk. Når det gjelder 2.35:1 eller 16:9, så er ingenting avgjort, men jeg heller nok mot 16:9. Har vært litt fram og tilbake når det gjelder buet eller rett lerret også. Ser jo veldig fett ut med buet lerret, men med rett lerret er det muligheter for motorisert maskering til 2.35:1... Det er ikke helt borte på gadget-skalaen det heller ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Det kan du få låne av meg Rune.Bare si ifra så kan du hente det her.Har jeg tid så svinger jeg bortom med det.
    Det er jo knall, men jeg håper du er inneforstått med hva det betyr at jeg låner dette til jeg er ferdig med SmartPanelen. Håper du ikke trenger det selv denne vinteren for å si det sånn... ;-)

Side 158 av 587 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •