RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 152

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 152 av 587 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 ... SisteSiste
Viser resultater 3,021 til 3,040 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du har vel ingen bokser som står direkte i stenderen? i såfall vil problemet aldri dukke opp.
    Bokser som ligger på Høyre side av stenderen vil ikke skape monteringsproblemer.
    Det er vel et par steder det er bokser på høyre side av en stender, men det er ved døråpninger, så jeg vet ikke om det er "cc60-stendere", for å si det slik.

Om det er på høyre, eller venstre side som er problemet, kommer vel an på hvilken vei man monterer platene...

Ikke lim platene!
    Dersom de er ubehandlede, kan du jo evt. fuge sprekkene mellom not og fjær før du maler dem.
    Hvorfor ikke? Mener det stod at man burde gjøre dette i monteringsanvisningen. Har du funnet ut at det er bedre å ikke lime dem?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel et par steder det er bokser på høyre side av en stender, men det er ved døråpninger, så jeg vet ikke om det er "cc60-stendere", for å si det slik.

Om det er på høyre, eller venstre side som er problemet, kommer vel an på hvilken vei man monterer platene...

Hvorfor ikke? Mener det stod at man burde gjøre dette i monteringsanvisningen. Har du funnet ut at det er bedre å ikke lime dem?
    I følge Huntonitts undervisningsveiledning, skal platene IKKE limes.

Dersom snekkeren har vært edru, så ligger det mellomstykker rundt dørene som alltid følger cc60.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Huntonitts undervisningsveiledning, skal platene IKKE limes.
    Men jeg har som sagt SmartPanel og ikke Huntonit:

Sitat Opprinnelig postet av SmartPanel
    Før neste plate settes på, anbefales det å påføre lim i noten, bruk trelim
    Hvorfor og hvorfor ikke, vet jeg ikke, men det er nå engang det det står...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har som sagt SmartPanel og ikke Huntonit:

"Opprinnelig skrevet av Smartpanel
    Før neste plate settes på, anbefales det å påføre lim i noten, bruk trelim"

Hvorfor og hvorfor ikke, vet jeg ikke, men det er nå engang det det står...
    Klart ved å lime, vil panelen ikke ha noen mulighet til å krype fra hverandre i skjøtene. (panelplaten er jo bare festet til stenderen på en side).
    Kjenner jeg deg rett så vil du nok bruke lim, slik at det tar et par timer ekstra å montere platene

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om forskjellene her er pga. at det vel er to forskjellige materialer i disse platene "smart panel", der den mest stabile smart panelen bruker vel MDF, mens den andre bruker en annen sammenpresset form for trefiber som ikke er like formstabil når det gjelder temp og luftfuktighet osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg husker er det MDF SmartPanel jeg har.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg deg rett så vil du nok bruke lim, slik at det tar et par timer ekstra å montere platene
    Enten det, eller så blir det motsatt: Jeg må få dem på før limet tørker.

(jeg må uansett prøve-montere dem før jeg tar på GG, så akkurat denne delen tar like mye ekstra tid med eller uten lim)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var det den store sparkle-dagen og jeg fikk tatt alle veggene, slik at de er klar for SmartPanel'et:

-img_1902_th-jpg

Taket får jeg ta i neste omgang...

Jeg fant ut at det var det rene sludder å bruke finsparkel til mitt bruk, så denne gangen ble det denne:

-img_1903_th-jpg

De sier at finsparkelen synker mer en grov også? Stemmer det?

Jeg tror nesten ikke jeg gidder å pusse i det hele tatt denne gangen. Muligens flekkvis hvis jeg ser at det er helt for galt. GG'en vil ta unna for de små høydevariasjonene uansett.

Skal fuge litt i gipsskjøtene som ikke har fals i taket før jeg sparkler der.

En kjapp ToDo-liste:

- Fuge i tak
    - Sparkle i tak
    - Gipse lag 3 i tak
    - Fuge langs med tak/vegg-hjørner
    - Sette opp SmartPanel på veggene
    - Sette inn høyttalerterminalene
    - Fuge vegg/tak + vegg/gulv-hjørner langs SmartPanel (*)
    - Fore ut vinder
    - Montere spot'er i disse utforingene
    - Montere mørkeleggingsgardiner
    - Trikker setter opp kontakter og kobler til mørkeleggingsgardiner
    - Tegne/lage innvendige lydvinduer
    - Muligens male og klargjøre utforingene for lydvinduet monteres...
    - Montere lyddører
    - Begynne på sidekassene og bak-kassen
    - Seriøst tenke på hvordan jeg vi ha det foran (hvis jeg skal ha "vegg" der, er det muligens ikke noe poeng å lage kasse)

(*) Litt usikker på om dette virkelig er nødvendig...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har fått snerten med 2 sparkelspader! Ikke det mest givende arbeidet, men desto bedre å bli ferdig :-)

-ser_20081008224605904-jpg

Imens sitter jeg her og venter på malingen tørker og nipper cognac til odørene ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ser du har fått snerten med 2 sparkelspader! Ikke det mest givende arbeidet, men desto bedre å bli ferdig :-)
    Hehe - et mirakel at jeg ikke har sparker oppover ørene på det bildet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak ferdig sparklet

Jepp. Da var taket ferdig sparklet:

-img_1904_th-jpg

Så nå er jeg i prinsippet klar for lag 3 med gips i taket. Er jeg heldig, får jeg gjort noe på lørdag.

For de spesielt interesserte er dette mønsteret jeg kommer bruke når jeg legger lag 3 med gips:

-gypsum-layers-ceiling-gif

...

Nå skal jeg slappe av med en FILM. Lenge siden jeg har sittet på baken og slappet av med en film på kvelden nå...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel bekomme, RuneW!
    Men unnskyld meg: Lag tre??? Tre lag gips? Da begynner jo den samlede vekten av taket å bli ganske stor?
    Får håpe at dette resulterer i en egenresonans som ligger godt under det du vil oppleve av lave frekvenser / påvirkninger i kinoen da.
    Slikt har jo skjedd før, uten sammenlikning forøvrig!

Alice Video - Tacoma Bridge - Disaster 1940, un video di FunUrl. tacoma, bridge, disaster, 1940, catastrofi

Se for all del, hele videosnutten! Også her, står det jo ingeniører bak... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men unnskyld meg: Lag tre??? Tre lag gips? Da begynner jo den samlede vekten av taket å bli ganske stor?
    Jepp :-) Men det har vært planen og himlingsbjelkelaget er dimensjonert for det, så jeg håper det ikke faller i hodet på meg med EN gang...

Får håpe at dette resulterer i en egenresonans som ligger godt under det du vil oppleve av lave frekvenser / påvirkninger i kinoen da.

Alice Video - Tacoma Bridge - Disaster 1940, un video di FunUrl. tacoma, bridge, disaster, 1940, catastrofi

Ja, Tacoma er en klassiker! Utrolig fascinerende!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel bekomme, RuneW!

Synes også vekten av tre lag med gips høres litt faretruende høyt ut, håper lagene er skikkelig festet og at opphengene som holder dette er riktig dimmensjonert for den oppgaven. Ellers er det vel også nettop vekt og en viss energi absorberende flekibelitet man er ute etter når det gjelder å effektivt dempe lydbølger. Har du regnet på hvor tungt gipstaket ditt blir RuneW?

Tacoma Bridge? der var vel både feil stivhet, en uheldig resonangs frekvens og broens aerodynamiske utforming som var problemet der. Tror vel ikke at et gipstak inne i en hjemmekino får veldig mye vindkrefter, men det kommer vel ann på hva slags subwoofere man velger...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk jobb, RuneW! Dette blir grundig. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes også vekten av tre lag med gips høres litt faretruende høyt ut, håper lagene er skikkelig festet og at opphengene som holder dette er riktig dimmensjonert for den oppgaven. Ellers er det vel også nettop vekt og en viss energi absorberende flekibelitet man er ute etter når det gjelder å effektivt dempe lydbølger. Har du regnet på hvor tungt gipstaket ditt blir RuneW?
    Det blir vel rundt et tonn... veier ikke så mye som en bil engang ;-)

Det er vel ikke noe "oppheng" som sådan (hvis du tenker på lydbøyler eller tilsvarende). Det er et eget 2"x8" himlingsbjelkelag. Platene blir skrudd med ca 10cm skrue-avstand (i alle fall for lag 2 og 3). Jeg er nesten sikker på at det holder.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fantastisk jobb, RuneW! Dette blir grundig. :-)
    Takk skal du ha, roffe! Det ER grundig, men om det blir BRA er jeg ikke så sikker på.

Det viser seg at bjelkelaget til gulvet over dessverre er en del underdimensjonert og svikter alt for mye når noen går (og ikke minst, hopper) på det. Slike bevegelser (voldsomme) BLIR overført til taket under - det er det ingen tvil om. Sånn sett er prosjektet faktisk "mislykket" allerede.

Men det er klart, 5mm bevegelser på en hel gulvflate er helt hinsides i LYDsammenheng, og det er jo først og fremst lyd FRA kinoen og OPP/UT som jeg har fokusert på.

Vi får bare se hvordan det blir. Jeg føler i alle fall at jeg har gjort mitt ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en lignende vurdering i mitt kommende hjemmekinorom, og har kommet til at jeg lar taket (som er kledd i ganske spinkel panel) skal få være som det er (skal bare males). Grunnen er at rommet over er et kontorrom, der lyden ikke er så stort problem, og i kjelleren der jeg skal ha hjemmekinoen er takhøyden et problem allerede. Det gjelder å begrense utforinger i både tak og gulv mest mulig for å bevare takhøyden.

Men når man har muligheten til å gjøre det sånn som du gjør, så er det et imponerende stykke arbeid. :-)

Jeg er likevel litt nysgjerrig: Er det noen gevinst med å sparkle gipslagene som likevel skal kles inn av nye gipslag? Eller er det litt estetisk overkill? (Misforstå meg rett, det er ingen kritikk, jeg er tilhenger av "better safe than sorry"-tilnærminger).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er likevel litt nysgjerrig: Er det noen gevinst med å sparkle gipslagene som likevel skal kles inn av nye gipslag? Eller er det litt estetisk overkill? (Misforstå meg rett, det er ingen kritikk, jeg er tilhenger av "better safe than sorry"-tilnærminger).
    Jeg skjønner godt at du spør ;-)

Det er tre grunner til at jeg sparkler:

1. GGen skal få kontakt med mest mulig overflate
    2. For å unngå hulrom med ditto resonans
    3. Sparkelen skal vil også til en viss grad styrke gipslaget.

Sitat Opprinnelig postet av Norgips
    Et viktig ledd i konstruksjonen
    En korrekt sparklet skjøt har samme styrke
    som selve platene. Skjøtesparklingen «sveiser»
    platene sammen til hele flater og reduserer risikoen
    for sprekkdannelser.
    Skjøtesparklingen er dessuten nødvendig for
    å unngå spredning av røyk og branngasser, og
    for å oppnå den lydisolasjon som ønskes.
    Riktignok har jeg skippet tapingen, noe som reduserer denne effekten vesentlig...

1 er (så vidt jeg har forstått) viktigere enn 2 og 3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel rundt et tonn... veier ikke så mye som en bil engang ;-)

Det er vel ikke noe "oppheng" som sådan (hvis du tenker på lydbøyler eller tilsvarende). Det er et eget 2"x8" himlingsbjelkelag. Platene blir skrudd med ca 10cm skrue-avstand (i alle fall for lag 2 og 3). Jeg er nesten sikker på at det holder.
    Utifra de første målene på rommet: 6.3 m x 3.75 m blir det 23.625 m2. Gips har en vekt på 9 kg/m2, så hvis mine mål på rommet er feil kan du fin regne dette. Totalen på 3 lag skal bli da ca 638 kg. Ikke så avskrekkende som man skulle tro. Egenvekt på 48x198 har jeg ikke regnet ut, men kan tippe par hundre kilo. Så totalt nærmer du deg et tonn.

Ellers vil jeg bøye meg i (sparkle)støvet over det du har gjort. MEGET gjennomført arbeid.

Side 152 av 587 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •