RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 15 av 587 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 515 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja, dette ser jo lovende ut... utrolig hvor mye matrialer som går med! får håpe du blir ferdig en gang snart da... :P fagfolk er ikke alltid til og stole på tidsmessig sett, så det beste er jo og gjøre alt selv (men da har du ingen du kan klage på... )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg det er godt å se at snekkerene er i "gang". Er liksom ikke så lenge til rommet nærmer seg noe da

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    ja, dette ser jo lovende ut... utrolig hvor mye matrialer som går med! får håpe du blir ferdig en gang snart da... :P fagfolk er ikke alltid til og stole på tidsmessig sett, så det beste er jo og gjøre alt selv (men da har du ingen du kan klage på... )
    Jeg kunne vel i teorien ha gjort alt selv, men snekkerene bruker vel 3 dager på noe jeg selv hadde brukt 3 mnd på... Og alt "det spesielle" gjør jeg jo selv.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kan tenke meg det er godt å se at snekkerene er i "gang". Er liksom ikke så lenge til rommet nærmer seg noe da
    Jepp. Det begynner snart å ligne noe - håper jeg. Men det er langt, LANGT fram!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at dette er en meget god og artig post. har fulgt med denne posten en stund nå og kommer til å følge med i fremtiden også.
    Typisk at det måtte være en Særping....hehe. Hilsen en fyr fra Fredrikstad.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel sett rettere materialer, men sånn er det når man ikke håndplukker:

SV: i regel boka for trelast som er bruk i norden

så står i den boka.. at flatbøy måles i fra midten og 2meter
    (1meter i vær retting) og da skal den ikke være over 8mm

kantkrok. (svinger til side) maåles på samme måte men max 5mm

legg det som skal måles på gulvet med den bøyde del opp og legg en rettholdt eller annet som ret over 2meter og mål avstanden i fra bordet/planken

vindskjevhet (vrid)
    1mm vrid pr 25mm av breden av bordet/planken
    100mm brede er det max 4mm vrid
    edit: måles ifra enden 2 meter) hivs du ser at den er vrid med øyet så er mest trolig for mye vird

så jeg redd for du ikke kommer så lang med klage etter bildet dømme

Troeen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal gå det plankene nærme i syne, så kan du se på kvisten..
    regler for kvist i C-30
    kanside 1/3 av tykelsen
    flatside 1/6 av breden

troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    Må bare si at dette er en meget god og artig post. har fulgt med denne posten en stund nå og kommer til å følge med i fremtiden også.
    Typisk at det måtte være en Særping....hehe. Hilsen en fyr fra Fredrikstad.
    Hehe - takker! Det nøttær hær å se ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    SV: i regel boka for trelast som er bruk i norden

så står i den boka.. at flatbøy måles i fra midten og 2meter
    (1meter i vær retting) og da skal den ikke være over 8mm

kantkrok. (svinger til side) maåles på samme måte men max 5mm

legg det som skal måles på gulvet med den bøyde del opp og legg en rettholdt eller annet som ret over 2meter og mål avstanden i fra bordet/planken

vindskjevhet (vrid)
    1mm vrid pr 25mm av breden av bordet/planken
    100mm brede er det max 4mm vrid
    edit: måles ifra enden 2 meter) hivs du ser at den er vrid med øyet så er mest trolig for mye vird
    Oj... dette ble vanskelig - jeg er glad jeg bare er software-utvikler for CAD programvare... Jeg ser nesten i kryss for tiden - blir nok litt lite søvn for tiden.....z..z..zzz..z

Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    så jeg redd for du ikke kommer så lang med klage etter bildet dømme

Troeen
    Nja, har ikke tenkt å klage på materialene - bare resultatet blir bra. Det er jo ikke jeg som skal bruke dem.

Gubben og jeg satte opp litt mer gips oppunder gulvet i dag, og nå er det bare tre bredder igjen. Så jeg føler jeg har sånn rimelig kontroll. Gidder ikke å legge ut masse bilder som er helt like de forrige. Kommer tilbake med detaljbilder senere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fremover Rune. Skal du jobbe hele helgen eller? Hvor mye skal snekkerene gjøre før du "tar over"?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det går fremover Rune. Skal du jobbe hele helgen eller? Hvor mye skal snekkerene gjøre før du "tar over"?
    Jeg er litt spesielt stresset nå, siden det er en del ting som MÅ være ferdig før snekkerene setter opp reisverket. Derfor blir det nok "vegg-til-vegg-jobbing" denne helgen.

Snekkerene skal egentlig ikke gjøre så veldig mye. De satte opp en ytterdør og et tak over denne. Inne skal de sette opp reisverket og bjelkelaget and that's it.

Resten er opp til meg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]Oj... dette ble vanskelig QUOTE]

det kan hører vanskliger ut en det er i praksis, men sånn er det med alt, til man lært det

men jeg er mer grønn på CAD en du er på tre last

Troeen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet du har mye å gjøre, men...

Synes litt synd på deg om dagen, men den som venter på noe godt osv... Så du hadde kjøpt inn ventilasjonsdelene...fått gjort noe mer med det? Skulle vært spennende å høre hvordan det blir...

Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, før jeg glemmer det: Takk til Konrad for at du stilte opp har om dagen! Har glemt å nevne det!!
    Ahhhh Det var da så lite. 11 gipsplater jo jo ikke all verden. Hvis du lider tidsnød på Mandag så tar jeg noen timer....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes litt synd på deg om dagen, men den som venter på noe godt osv... Så du hadde kjøpt inn ventilasjonsdelene...fått gjort noe mer med det? Skulle vært spennende å høre hvordan det blir...

Chris
    Synd på meg? Det er jo 100% selvforskyldt pine

Når det gjelder ventilasjonsdelene, så får jeg ikke gjort noe med dem for snekkerene har satt opp stenderverket. Da vet jeg hvor jeg kan bore/sage de tre 150 mm hullene til ventilasjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Ahhhh Det var da så lite. 11 gipsplater jo jo ikke all verden. Hvis du lider tidsnød på Mandag så tar jeg noen timer....
    Ja, men at det ble så få er ikke DIN skyld... og hvis det er noen trøst så kan du sikkert hjelpe meg med å bære de neste 80 også...

På mandag er det godt mulig at det bli en del "små-pet" som det kan være veldig greit å være flere om. Fatter og jeg tar en liten runde i morgen, så ser vi hvor langt vi kommer. Jeg kan jo sende deg en melding på mandag (hvis du husker på å ta med deg du-vet-hva... ;-))

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lett å smugle inn slik high tech greier i indianerland vet du....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med tetting mot gammel del av huset

Fikk lagt ferdig gips/fugemasse mot det "trekkfulle" området over den gamle muren i kveld. Da har i alle fall ikke luften fri passasje denne veien og inn i resten av huset. Er usikker på hvor mye effekt denne gipsen har, men det er sikkert bra brannmessig også, så da er det sikkert kjempelurt (å jaaaaa-da):
    -img_9253-jpg
    jeg har vel brukt 4 tuber fugemasse på bare denne veggen og disse små gipsbitene. Noen som vet om det går an å få kjøpt fugemasse i fat?

Og her er et prakteksempel på sånn små-herk jeg holder på med om dagen:
    -img_9252-edit-jpg
    En liten gips-stripe som dekker et enslig lag med MDF-panel. Dette er altså på oversiden av den eksisterende døra til kjelleren. Det blir en lyddør på innsiden av denne, så det er kanskje ikke så nøye, men dette er siste sjanse til å ta disse detaljene, så jeg må nesten gjøre det...

Alle kuttede (og ikke kuttede for den saks skyld) kanter av gipsen smøres inn med Heydi KZ for at fugemassen skal feste:
    -img_9255-jpg
    Er det noen som har tips til andre substanser som er bedre enn KZ til dette så kom gjerne med forslag!

Nok en seriøs skummel detalj som kan velte et stort lass med lydisolasjon:
    -img_9254-jpg
    Dette er et ventilasjons-rør fra badet ved siden av som jeg måtte "innom" den nye kjelleren med for å komme ut av huset. Vi kan vel alle tenkte oss hvordan en slik sak med stor iver leder en hver form for lyd rett ut. Så her må det tettes, og antageligvis ikke bare med ett lag gips heller... Selvsagt er det (en liten) interessekonflikt mellom en himlingsbjelke og gipsen jeg setter på, men her må bare snekkerene finne en løsning, for det er slike detaljer som kan fullstendig ødelegge alt jeg prøver å oppnå...

Her er en start, men jeg gidder ikke mer i kveld...:
    -img_9257-jpg

Minn meg på å få ferdig dette da folkens - i tilfelle jeg glemmer det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er extrem, men det nytter mest sannsynlig! En liten luftlomme et eller annet sted og det blir lydvandring! Tror jeg har det litt på samme måte. Til tross for at det er et rekkehus, prøver jeg å tenke ut alle mulige løsninger for å få det best mulig. Orker ikke tanken etterpå om at "hva hvis jeg bare hadde gjort sånn" så hadde det blitt mer dempet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er extrem, men det nytter mest sannsynlig! En liten luftlomme et eller annet sted og det blir lydvandring! Tror jeg har det litt på samme måte. Til tross for at det er et rekkehus, prøver jeg å tenke ut alle mulige løsninger for å få det best mulig. Orker ikke tanken etterpå om at "hva hvis jeg bare hadde gjort sånn" så hadde det blitt mer dempet...
    Jepp. Det er nøyaktig sånn jeg tenker. Og siden jeg har såpass mye fritid, er det jo ingen grunn til å la være ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt under kontroll...

Nå er det 6 timer til snekkerene kommer og alt er under kontroll...

Jada, de kom på fredag, men da gjorde de jo ikke stort inne og det er når de begynner der at jeg må ha ting ferdig...

Ble ferdig med sjkuleboksen for ventilasjonsrøret fra badet. 2 lag gips og gode greier...:
    -img_9264-jpg

Min fantastiske far (jeg skjønner ikke hvorfor du gjør dette, jeg Rune, men jeg skal selvsagt hjelpe deg) hjalp meg selv i dag, med de store platene. Når de var på plass var tiden kommet for de små gipsbitene som jeg skal kle (ja hva i &%€% var de de het igjen da?) disse rommene over muren med. Har var det store muligheter for masseproduksjon. 6 rom = 12 like gipsbiter (eller? følg med vidare i gips-forviklingar):
    -img_9259-jpg
    (i forkant et artig redskap for å ta av tynne strimler av gipsplater)

Å få på KZ gør som en drøm når man masseproduserer:
    -img_9260-jpg
    (hadde jeg vært nøye, kunne jeg ha brukt rull ;-))

Den eldgamle japanske kunstformen Hayasaku, som går ut på å legge gipsbiter nyinnsmurt med KZ til tørk på en slik måte at de ikke må fjernes kirurgisk når KZ'en er tørket:
    -img_9261-jpg

Første lag med gips på plass:
    -img_9263-jpg

Så laget i taket. De ble også "masseprodusert" og tørket i Hayasaku. Et hett tips til deg som er alene og skal skru opp slike biter alene. Sett inn skruene først som vist under:
    -img_9266-jpg
    (kunst av junior som skulle "hjelpe" pappa i kjelleren)

Skjevt sier du? Ja prøv å skru inn en slik opp-inn-under innerst der, du så skal du se hvor lett det er men en skue 90 grader på emnet...:
    -img_9268-jpg

Så var laget i taket på plass:
    -img_9270-jpg

Kammelozo! Det med 12 like gipsbiter viste seg selvsagt å være for godt til å være sant... Etter gipsen i taket blir jo lag 2 på veggen 1.3 mm lavere, noe Einstein her ikke klarte å regne ut... Da var det "lure verktøyet" kjekt å ha:
    -img_9272-jpg

Den samme mesterhjernen brukte også et par forsøk på å skjønne at vanlige gipsskruer blir litt snaut til andre laget. Men her kunne jeg heldigvis bruke mine elskede Biltema Torx-skruer:
    -img_9273-jpg

Og her er resultatet av dagens/kveldens/nattas økt. 1 + 2 lag gips ferdig fuget:
    -img_9275-jpg

Ha en trivelig natt! Nå skal jeg opp om ca 5 timer... gleder meg skikkelig...

Side 15 av 587 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 515 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •