RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 149

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 149 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 ... SisteSiste
Viser resultater 2,961 til 2,980 av 11737
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - det tror jeg på! Treffer du egenresonansen til taket, er det vel lite du kan gjøre (med unntak av å stemple opp taket, muligens). Det finnes sikkert "dempede" fester, men det tror jeg ikke jeg har plass/råd til.

Får bare håpe at problemet ikke blir for ille. "Min" type takkonstrusjon vil jeg tro dessverre er spesielt utsatt for egenresonans, siden det er løsthengende.
    Vel. Jeg tror faktisk slike problemer kan la seg løse, på en relativ "enkel" måte.

Poenget rundt det hele, er jo å senke egenresonansen, "lokalt". Dvs, for området der PJ henger.
    Øker man massen / vekten i det aktuelle området av taket, så vil man i de aller fleste tilfelle oppnå en lavere egenresonans, og dermed langt på vei eliminere problemet.

Nå lanserer jeg nok en "styggedom" av et forslag, men pyttsann! Det får jo være opp til enhver:
    Skrur man opp en passe tykk jernplate i en relevant dimensjon, evnt en blyplate-kombo i taket der hvor PJ skal festes, så er man godt igang!

Neppe særlig RuneW-vennlig, men dog!

Bare fremsatt som en (dårlig?) idé. Men jeg vet at det virker.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Poenget rundt det hele, er jo å senke egenresonansen, "lokalt". Dvs, for området der PJ henger.
    Øker man massen / vekten i det aktuelle området av taket, så vil man i de aller fleste tilfelle oppnå en lavere egenresonans, og dermed langt på vei eliminere problemet.
    Hva er egentlig en typisk frekvens for egenresonans for takkonstruksjoner?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke umiddelbart skjønner hvorfor en lavere egenresonans skulle eliminere problemet.

Sett at den opprinnelige frekvensen var 50Hz og man klarer å veie den ned til f.eks. 25Hz. Er man uheldig og 25Hz er en resonansfrekvens til rommet (altså grunnet stående bølger i rommet), så vil det vel bare gjøre vondt verre?

Bare et naivt spørsmål...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med en vinkelanordning slik at festet er "koblet" til veggen i stedet for taket?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Eller hva med en vinkelanordning slik at festet er "koblet" til veggen i stedet for taket?
    Er ikke sikkert dette er noen dum ide! Slett ikke sikkert!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har muligheten pga ventilasjon etc, men det er en smal sak og lage et veggfeste for PJ, som gjør at du kan feste den helt opptil taket om ønskelig. Og sålenge mam unngår å lage noe med en haug av justeringsmuligheter er det ikke mye som skal til for å holde en PJ på plass.
    Mange har vært overrasket over festet mitt, og vært nervøse for å sitte under den. Helt til jeg tar tak i det og henger i veggbraketten :-D

Braketten ble i hui og hast laget til min gamle LG proj, men viste seg å holde mål også når jeg gikk til innkjøp av Benq W-10000.

Prototypen ser du på bildene nedenfor. Den er siden modifiser ved at festet på veggen er kappet på oversiden av braketten, som er skrudd fast i veggen med 3 franske treskruer rett i en stender. Og det er kun adapterplaten med skruen i som må lages ny når jeg bytter PJ. Den skruen er også alt av justering. Braketten har også blitt litt penere etterhvert da, med et strøk hvit lakk

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig en typisk frekvens for egenresonans for takkonstruksjoner?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke umiddelbart skjønner hvorfor en lavere egenresonans skulle eliminere problemet.

Sett at den opprinnelige frekvensen var 50Hz og man klarer å veie den ned til f.eks. 25Hz. Er man uheldig og 25Hz er en resonansfrekvens til rommet (altså grunnet stående bølger i rommet), så vil det vel bare gjøre vondt verre?

Bare et naivt spørsmål...
    Spørsmålet er vel slett ikke naivt! Derimot relevant nok.

Tror neppe det finnes en "typisk frekvens" for takkonstruksjoner? Denne vil jo til de grader være avhengig av areal, stivhet og konstruksjon, uten dermed å avfeie muligheten for en beregning av slikt.

Min kanskje litt filosofiske tanke, men som langt på vei understøttes av egne erfaringer (i andre sammenheng), er at når man øker vekten i et objekt, (gjerne lokalt), så synker også egenresonansen.

Joda. Er man "uheldig", så treffer man kanskje på et punkt som kan gjøre vondt verre. Da gjelder det jo bare å unngå det....

Men satt på spissen: Om PJ og tilhørende feste veier ett tonn, så skal det jo ganske store krefter / lave frekvenser til å sette dette i bevegelse?

Et muligens noe enkelt tankesprang, men jeg tror ganske bestemt at du ser poenget. ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med vibrasjoner i taket vil jo være mindre jo nærmere veggen man kommer. Og frekvensen vil være høyere, antagelig over subbassområdet (vil jeg anta) Å dempe opphenget til PJ vil derfor ikke være så enkelt, det vil jo måtte takle et stort frekvensområde og relativt store forskjeller i vekt på PJ.
    Har man en fhv tung PJ stående på en hylle er jo straks mulighetene større, det er jo mye dempeføtter å få fatt i.
    Jeg tror uansett det er en veldig vanskelig oppgave, det er nok bedre å ta problemet ved roten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et muligens noe enkelt tankesprang, men jeg tror ganske bestemt at du ser poenget. ;-)
    Jeg gjør nok det. En tung plate vil jo også gjøre ting vanskeligere å sette i bevegelse. Tror det er vel så mye å hente i den effekten som det at selve resonansfrekvensen går ned.

Jeg får vel rett og slett kjøre noen sweeps med Ernaene og kjenne med hånda om det er veggen eller taket som vibrerer mest og feste PJen i den andre :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Vet ikke om du har muligheten pga ventilasjon etc, men det er en smal sak og lage et veggfeste for PJ, som gjør at du kan feste den helt opptil taket om ønskelig. Og sålenge mam unngår å lage noe med en haug av justeringsmuligheter er det ikke mye som skal til for å holde en PJ på plass.
    Mange har vært overrasket over festet mitt, og vært nervøse for å sitte under den. Helt til jeg tar tak i det og henger i veggbraketten :-D

Braketten ble i hui og hast laget til min gamle LG proj, men viste seg å holde mål også når jeg gikk til innkjøp av Benq W-10000.

Prototypen ser du på bildene nedenfor. Den er siden modifiser ved at festet på veggen er kappet på oversiden av braketten, som er skrudd fast i veggen med 3 franske treskruer rett i en stender. Og det er kun adapterplaten med skruen i som må lages ny når jeg bytter PJ. Den skruen er også alt av justering. Braketten har også blitt litt penere etterhvert da, med et strøk hvit lakk
    Se der! En skikkelig DIY PJ-vegg-feste! Når den tid kommer, skal vi nok på mekket ett eller annet!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    - Er tilkoblinger bak på projektoren vil det være litt knotete å koble til eller fra kabler. (Flytte hengsling til fremkant?)
    Er forresten bare tull å hengsle "PJ-panseret". Hvor mange ganger i året tar man dette av? Det beste er nok å skru det fast. Så har man PJ fullt tilgjengelig når panseret er av.

---

Om kinobyggingen: Har bare vært regnvær her for tiden, noe som ikke så enkelt lar seg kombinere med kjøring av gipsplater på henger... Derfor fuget jeg like greit resten av hjørnene i går (ja, egentlig kanskje mest i dag... - blir litt døgnvill av å jobbe nattskift i kinoen).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forresten bare tull å hengsle "PJ-panseret". Hvor mange ganger i året tar man dette av? Det beste er nok å skru det fast. Så har man PJ fullt tilgjengelig når panseret er av.
    Sant nok det.
    Du kan jo også vurdere magnetfester?
    En kombo med metallvinkler og magneter på innsiden av "panseret" kan vel være en ide?
    Som også vil gi deg et "usynlig" feste for dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Organisering av gipslag nr 2 i taket

På tide å forbedere organiseringen av gipslag nr 2 i taket!

Jeg dummet meg litt ut på gipslag 1 i taket. Det nemlig ikke anbefalt å legge gipsen slik at det dannes "kryss" i skjøtene. Det ble det med lag 1:

-gypsum-layers-ceiling-layer-01-gif

Så derfor har jeg gjort om på tegningene, slik at vi unngår dette på de neste lagene.

Lag 2 ser nå slik ut:

-gypsum-layers-ceiling-layer-02-gif

Ser ut til at det vil gå med 11 plater.

Lag 3 vil da se slik ut:

-gypsum-layers-ceiling-layer-03-gif

Og her har vi alle 3 lagene hvor jeg, så vidt jeg har skjønt, har klart å unngå sammefallende skjøter:

-gypsum-layers-ceiling-layer-gif

Litt rotete bilde, men vanskelig å unngå!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi venter på at noe interessant skal skje...

Jeg vurderer å lage en PJ-kasse noe ala det nedenfor:
    -04-jpg
    (prøv å overse døren som stanger i kassa over)

PJ-kassa er ment å "waffe" rommet + å fungere som støydemping av PJ. Jeg kommer ikke til å bruke glass foran linsa.

Denne delen av prosjektet medfører en del ting som må løses som:

- Temperaturstyrt ventilasjon
    - Meget lavtbyggende oppheng
    - IR-relay

Jeg kommer tilbake til dette senere, men må så smått begynne å tenke størrelse på kasse og plassering av PJ. Først må jeg finne ut om mine mål er veldig spesielle eller om de passer til de aller fleste PJer.

Så spyrgesmålet er: Vil disse målene gi meg "full" frihet til å velge PJ? Jeg sikter mot ca 20k for PJ (men husk at dette er når jeg er ferdig med rommet om ca 50 år).
    Jeg ville tenkt meg om både en og to ganger angående bruk av hush/waf-box. Det er tre ting som bør vurderes nøye.

1) Luftstrøm og termiske aspekter internt i kassen. Det er viktig å unngå blanding av primær (kald) og sekundær (varm) luft inne i kassen – slik at man ikke får termisk tilbakekopling. Min erfaring er at man også må gjøre projektoravhengige tiltak inne i kassen for at elektronikken skal få et brukbart arbeidsmiljø. Projektorer med utluftning i front vil jeg tro byr på større utfordringer enn projektorer med utluftning på siden.

2) Støv. Min erfaring er at støvproblemet er større med hush-box. Det er viktig å ha et stoort filtreringsareal. Det holder ikke med et eller to lag nettingstrømpe over en 100/120mm rør (slik jeg har). Du får filtrert mye støv, men reduksjonen i air-flow blir betydelig med en 12V-vifte (type PC).

3) Alt blir mer komplisert med en boks rundt projektoren. Jeg tenker ikke bare på installasjon, men også drift. Sørg for å lage en konstruksjon som ikke krever verktøy for å få tilgang.

Jeg ville også styrt unna termostatstyring. Tenk heller i baner av å bruke triggerutgangen på projektor for viftestyring – gjerne med 60 sekunders forsinkelse ved power-down for å sikre god etterlufting. Husk å sjekke strømkapasitet på triggerutgangen. Den kan i hvert fall ikke drive en vifte direkte (men kanskje et bilrelé).

Beregn også at du må ha et digitalt termometer med temperaturalarm. Sats på kun én vifte – og den må være 12V.

Enten må du ha tetning rundt linsen, eller så må du ha et egnet glass foran. Et hull i boksen – ja da snakker vi ikke hush-box lengre…

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for inspill! Men at et hull foran (og ikke glass) er like dårlig som ingenting (som du antyder) er jeg ikke enig i.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    .... Husk å sjekke strømkapasitet på triggerutgangen. Den kan i hvert fall ikke drive en vifte direkte (men kanskje et bilrelé).…
    Synes det er veldig fornuftig de tingene du nevner her frod. Det eneste jeg synes var litt uheldig var at du nevnte bruk av bilrele. Grunnen til det er at mange bil releer ikke har noen god behandling av tilkobblet elektronikk på styrings siden, slik at elektromagnet spolen kan virke som en form for høyspennings coil når inngangs signalet bryter. Det vil nok ikke trigger utgangen like noe serlig i lengden.

Ville heller til styring av kjøleviften kanskje heller lagt inn en slik sak der projektorens strømforbruk styrer de andre uttakene hvor man kan ha 12 strømforyninger til viftene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes det er veldig fornuftig de tingene du nevner her frod. Det eneste jeg synes var litt uheldig var at du nevnte bruk av bilrele. Grunnen til det er at mange bil releer ikke har noen god behandling av tilkobblet elektronikk på styrings siden, slik at elektromagnet spolen kan virke som en form for høyspennings coil når inngangs signalet bryter. Det vil nok ikke trigger utgangen like noe serlig i lengden.
    Problemet gjelder nok ganske mange releer, men lar seg enkelt løse! En helt vanlig silisiumdiode loddet parallellt med spolen, med riktig polaritet i forhold til styresignalet, (jeg forutsetter da et likestrømssignal), kortslutter den induserte spenningen som oppstår i spolen når spenningen brytes.

Forøvrig tror jeg at spolemotstanden i et 12v bilrele er alt for lav, og strømtrekket tilsvarende høyt, til at man kan bruke et slikt rele i denne sammenheng.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg har prøvd å finne ut spec'en på skruen uten å finne fasit. Har bla funnet 3/8" / 16TPI / Whitworth thread form (55 Deg) her.

Jeg vet at jeg har et defekt digitalkamera liggende en plass, og tenkte at jeg skulle pelle ut stativfestet en kveld jeg er i destruktivt humør ;-), det er nok den enkleste måten å få tak i en passende "mutter".
    Mente dette var standard M6..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Det var festet sitt det! Det varmer sjelen til en Landbruksmekanikker!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Mente dette var standard M6..
    Nope. Det er som allerede nevnt, 1/4" UNC. ;-)

Her: Interfoto Webshop - Gitzo Kameraskrue D2271.13 1/4" m/ratt

Dermed er vi vel ferdige med den diskusjonen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Det er som allerede nevnt, 1/4" UNC. ;-)
    De har UNC på Biltema...

Side 149 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •