RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 148

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 148 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 ... SisteSiste
Viser resultater 2,941 til 2,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mens vi venter - del 14

Mens vi venter på at noe interessant skal skje...

Jeg vurderer å lage en PJ-kasse noe ala det nedenfor:
    -04-jpg
    (prøv å overse døren som stanger i kassa over)

For å lette tilgang til PJ, vil denne kassa bare være et "panser" som legges til en konstruksjon omtrent som dette:
    -05-jpg

Og hengslet slik som dette:
    -pj-placement-06-gif

-pj-placement-03-gif

-pj-placement-05-gif

PJ-kassa er ment å "waffe" rommet + å fungere som støydemping av PJ. Jeg kommer ikke til å bruke glass foran linsa.

Denne delen av prosjektet medfører en del ting som må løses som:

- Temperaturstyrt ventilasjon
    - Meget lavtbyggende oppheng
    - IR-relay

Jeg kommer tilbake til dette senere, men må så smått begynne å tenke størrelse på kasse og plassering av PJ. Først må jeg finne ut om mine mål er veldig spesielle eller om de passer til de aller fleste PJer.

Her er ca mål i fugleperspektiv:
    -pj-placement-01-gif

Og fra siden:
    -pj-placement-02-gif

Dette er med 265cm 16:9-lerret, som er det mest sannsynlige akkurat nå. Mulig at lerretet burde ha vært noe lenger ned, men jeg må nesten ha plass til rack'et også...

Så spyrgesmålet er: Vil disse målene gi meg "full" frihet til å velge PJ? Jeg sikter mot ca 20k for PJ (men husk at dette er når jeg er ferdig med rommet om ca 50 år).

---

Bare litt av det sedvanlige tankespinnet, mens vi alle venter på at det skal SKJE noe...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg har prøvd å finne ut spec'en på skruen uten å finne fasit. Har bla funnet 3/8" / 16TPI / Whitworth thread form (55 Deg) her.
    Vel, jeg tror du tar feil Kokken!

1/4" = 6,4mm. Måler du gjengene på f.eks skruen (på festet) på et fotostativ, så vil du finne ut at den måler temmelig nøyaktig 6,4mm, altså 1/4".

3/8" tilsvarer 9,8mm, og jeg har aldri sett noe kamerafeste med den dimensjonen.

Vil nødig virke blærete nå, men jeg vet at vi snakker om 1/4" UNC-gjenger her.
    Tør si det, ettersom jeg har jobbet med engelske / amerikanske motorer i mange år, og er derfor godt kjent med slike gjengetyper og dimensjoner.
    Har også en 1/4" UNC gjengetapp her, som jeg bruker når jeg gjenger opp i braketter for feste av diverse utstyr til fotostativet mitt. (Lydmåler, etc). ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stadig diggbare bilder fra programmet deres!:-D

Hvis jeg husker rett, så er dette en helt annen posisjon enn der du forsterket taket ifm med fremtidig PJ feste (og har klargjort kabeltrekk)?

Men uansett, stilig løsnig på en hushboks. Ventilasjon lar seg nok løse med noen 12V vifter.

Lavtbyggende PJ feste, hmmm, hva med å bare ha fronten som hengslet del og la resten bli en hylle som PJ kan stå på? Da slipper du å investere i festemekanisme!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vel, jeg tror du tar feil Kokken!
    Godt mulig, jeg har ikke jobbet stort med tommer siden jeg skrotet min Ford Cortina -69 og forlot flyet "mitt" i -91, så jeg tar ikke lenger tomme-dimensjoner på øyemål ;-)

Men uansett dimensjon så er det helt rett at det ikke er helt hyllevare med mutter eller gjengetapp.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stadig diggbare bilder fra programmet deres!:-D
    Jepps ;-)

Hvis jeg husker rett, så er dette en helt annen posisjon enn der du forsterket taket ifm med fremtidig PJ feste (og har klargjort kabeltrekk)?
    Din hjerne fungerer utmerket (i motsetning til min). Festene er litt lenger fram, og jeg hadde tenkt å ha PJ'en "løst" i utgangspunktet. Men jeg tror det hadde blitt litt trangt mot spotkassa og det hadde blitt diverse synlige kabler. Får jeg dette opplegget i hvan, blir alt skjult.

Lavtbyggende PJ feste, hmmm, hva med å bare ha fronten som hengslet del og la resten bli en hylle som PJ kan stå på? Da slipper du å investere i festemekanisme!
    Tenkte på det jeg også, men det blir vel feil offset-messig?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chief Elite-festene bygger veldig lite (tror det er ca 7 cm), og de regnes for å være av det mest solide og brukervennlige som er å få kjøpt av takoppheng.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offset? Du tenker på vertikalt lensshift da? Det finnes noen PJ som har offsett som burde klare det. Regner bl.a. med at Epson og Panasonic sine går greit, men det må selvsagt finregnes på ;-)

MEN
    Hvordan blir denne løsningen med tanke på ventilasjonsrørene i bakkant? Skulle ikke disse inn i boksen du har delt opp???
    -runew_asp_problem-jpg

Hvis ikke: Hva med å lage hull i boksene og sette inn et 90 graders bend i hver, med en innblåst (for kaldluft) og en sug (for varmluft)?
    -runew_aspirasjon-jpg

Og ja, CorelDraw Ruler! ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Chief Elite-festene bygger veldig lite (tror det er ca 7 cm), og de regnes for å være av det mest solide og brukervennlige som er å få kjøpt av takoppheng.

Takk for tips, striky!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offset? Du tenker på vertikalt lensshift da? Det finnes noen PJ som har offsett som burde klare det. Regner bl.a. med at Epson og Panasonic sine går greit, men det må selvsagt finregnes på ;-)
    Jeg tenkte på dette:

"A projector's image doesn't follow the lens precisely, like a flashlight. The image is offset a bit to accommodate placement on a table or ceiling mounting. This means that the image is raised somewhat for table placement (see above), and similarly lowered for ceiling mounting (see below). For ceiling mounting, you'll also turn the projector upside-down."

Altså at ingen (?) PJer sender bildet rett frem, men forskjøvet oppover, når den står på beina og ditto nedover når den henger opp ned. Trodde derfor at det ikke var mulig med takplassert PJ på beina. Men dette vet jeg for lite om... ops:

MEN
    Hvordan blir denne løsningen med tanke på ventilasjonsrørene i bakkant? Skulle ikke disse inn i boksen du har delt opp???
    Ups... dette hadde jeg ikke, i mine halvsøvninge tanker, tenkt på, men jeg regner med at det går an å få lurt et 100mm rør i bakkant av PJ'en. Men det ser ut til at å ha et lydfelle-rør der går i vasken.

Hvis ikke: Hva med å lage hull i boksene og sette inn et 90 graders bend i hver, med en innblåst (for kaldluft) og en sug (for varmluft)?
    -runew_aspirasjon-jpg

Og ja, CorelDraw Ruler! ;-)
    Ja, jeg må finne på noe som sirkulerer luften i PJ-boksen, men har også lyst på to ut-ventiler fra rommet (pga mindre luft-bevegelses-støy).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil anbefale å vente til du har bestemt deg for hvilken projektor. Dette fordi:
    -Du kan da tilpasse lysåpningen slik at du dekker for evt. lyslekkasje rundt linsen.
    -Samtidig kan du kanskje ha en "pakning" rundt linsen for optimal støyskjerm. (Men kan også hindre zoom/fokus/Lens shift-justering, men denne trenger man bare sette én gang, stort sett.)
    - Du vet ikke bredde, dybde, høyde eller offset enda, og må da lage en ganske svær boks.
    -Du vet ikke hvor ventilene sitter på projektoren, eller hvor sterke(+evt antall) vifter de har.
    - Er tilkoblinger bak på projektoren vil det være litt knotete å koble til eller fra kabler. (Flytte hengsling til fremkant?)

PS1: Du kan feste projektoren i hylla, slik at den blir med på utsvingen, dersom du bruker sterke hengsler, og lager en hatteprofil med skruer ned i bunnen av hylla.

PS2: Du vil kanskje ta med støvfilter i innblås-delen av ventileringen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok et godt poeng at jeg ikke vet hvor ventilasjonen kommer enda, ja...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Burre på dette. Blir fort fryktelig uoversiktlig når du skal hensynta alle disse parameterne.

Det er enklest å jobbe med en slik ide når du sitter med PJ foran deg og kan måle på den.

Du kan jo imidlertid finne ut hvilke PJs som gir deg ønsket bildestørrelse fra den kastelengden du har, for så å begynne å se på størrelsen. Deretter kan du enten besøke noen som har tilsvarende PJ, eller dra i "de få" butikkene som har PJ til utstilling for å ta de nærmere i øyesyn...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har altså uansett ikke tenkt å lage denne kassen nå. Det er votter og vinter (bokstavelig talt) til jeg er der. Men når jeg begynner å nærme meg, kunne jeg godt tenke meg å lage en "stor nok" plass til en slik boks (dvs stor nok glippe i spotkassen bak). Dybden og høyden på PJ-boksen blir jo bare gitt av "panseret", som er for en detaij å regne i denne sammenhengen (og vil selvsagt bli produsert etter PJ).

Jeg er litt skeptisk til å feste PJen i lokket. Blir ikke dette for vinglete, nesten uansett størrelse på hengsler og evt. låsemekanisme? Jeg har forresten glemt hva fordelen med å feste den i lokket var... Muligens for å spare høyde? Flere fordeler?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    - Er tilkoblinger bak på projektoren vil det være litt knotete å koble til eller fra kabler. (Flytte hengsling til fremkant?)
    Denne så jeg ikke før nå. Ja, kanskje sportsbil-hengslet panser er det smarteste?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er litt skeptisk til å feste PJen i lokket. Blir ikke dette for vinglete, nesten uansett størrelse på hengsler og evt. låsemekanisme? Jeg har forresten glemt hva fordelen med å feste den i lokket var... Muligens for å spare høyde? Flere fordeler?
    Det største problemet blir vel kanskje hvordan feste den i lokket?
    De aller fleste PJ jeg har sett, har jo kun festemuligheter i bunnen. Og når PJ nødvendigvis må snues opp-ned, blir vel det hele litt tuklete. ;-)

Hvorfor ikke feste PJ i taket, og lage en hengslet kasse som du allerede har foreslått?

Ellers er jeg rimelig sikker på at du glatt hadde laget noe som var mer enn godt nok mtp "vingling", i alle fall etter å ha sett presisjonen i alt du har gjort hittil!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky

Bruker dette selv og kan skrive under på at det er meget stabilt og ypperlig å stille inn. "Husker" innstillingene hvis du tar ned prosjektoren også.

Eneste problemet jeg har er at takkonstruksjon er veldig lett og rister godt med når subbene treffer en viss frekvens.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å finne ut spec'en på skruen uten å finne fasit. Har bla funnet 3/8" / 16TPI / Whitworth thread form (55 Deg) her.

Jeg vet at jeg har et defekt digitalkamera liggende en plass, og tenkte at jeg skulle pelle ut stativfestet en kveld jeg er i destruktivt humør ;-), det er nok den enkleste måten å få tak i en passende "mutter".
    "Skruehjørnet" ved Toyota Hegre har dette som lagervare. I alle fall hadde de boltene. Har en pakke av de som går til videokonferansekameraer rundt forbi.

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre som også garantert har 1/4" UNC:
    Tingstad*:: Søkeresultat

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Eneste problemet jeg har er at takkonstruksjon er veldig lett og rister godt med når subbene treffer en viss frekvens.
    Hehe - det tror jeg på! Treffer du egenresonansen til taket, er det vel lite du kan gjøre (med unntak av å stemple opp taket, muligens). Det finnes sikkert "dempede" fester, men det tror jeg ikke jeg har plass/råd til.

Får bare håpe at problemet ikke blir for ille. "Min" type takkonstrusjon vil jeg tro dessverre er spesielt utsatt for egenresonans, siden det er løsthengende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Bruker dette selv og kan skrive under på at det er meget stabilt og ypperlig å stille inn. "Husker" innstillingene hvis du tar ned prosjektoren også.

Dette problemet kan oppstå over hele bassregisteret bare man spiller høyt nok. De største svingningene oppstår selvfølgelig ved de laveste frekvensene. Har sett det både her hjemme og på hjemmekino sin hjemmekino. Finnes det takoppheng med innebygget dempemekanisme?

Edit: Hva om Base Technology laget noen dempeplater det faktisk er behov for?

Side 148 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •