RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 146

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 146 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 142 143 144 145 146 147 148 149 150 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 ... SisteSiste
Viser resultater 2,901 til 2,920 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det var godt Mange av de nye recieverne har flere soner og det skulle vel la seg gjøre å koble opp på disse. Det eneste jeg mener å ha lest et sted, uten at jeg vet om dette får noen konsekvens, er at sone 2 av og til ikke har kalibreringsmulighet? Det betyr jo ikke annet enn å ha "filmhøytalerene" på sone 1 så alt av Ernaer kan integreres og Hifioppsett på sone 2. For alt jeg vet nå så kan det hende synsingen min ikke holder vann, men det er sikkert noen her inne som har prøvd og vet bedre....
    Jeg må i alle fall finne ut av dette hvis "kino & hifi-fronter" i det hele tatt skal være ett alternativ. Det er rimelig uaktuelt å krype rundt og dra ut høyttalerkabler...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har også lurt på i hvilken grad lerretet lar seg bevege av høyttalere bak. Er superinteressert i fakta om dette.

Når det gjelder Ernaene, så vil også de flytte litt luft, men de vil jo ikke "blåse" rett mot lerret. Men jeg ER bekymret for dette, det er helt klart.
    Lokalene til Hjemmekino har en akustisk frontvegg hvor det blant annet har stått 2 stk SVS PB12 plus/2 (mener det var oppsettet når vi var på subkurs). Så ikke ut til at dette var noe problem her.
    Likevel forstår jeg bekymringen. Er inne på tanken selv om en slik vegg og i mitt vedkommende vil det stå 2 Ultraer og pumpe. Har tenkt i mitt stille sinn at den veggen bør være "litt" solid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må i alle fall finne ut av dette hvis "kino & hifi-fronter" i det hele tatt skal være ett alternativ. Det er rimelig uaktuelt å krype rundt og dra ut høyttalerkabler...
    Ja, akkurat det er jeg veldig enig med deg i.
    "RuneW's kino med elektriske blendegardiner, lysdimming fra fjernkontroll, PJ på triggersignal, EXIT skilt autoaktivering ved strømbrudd....og så krabbe inn bak akustisk vegg for å bytte kabler...hmmm..finn en feil"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lokalene til Hjemmekino har en akustisk frontvegg hvor det blant annet har stått 2 stk SVS PB12 plus/2 (mener det var oppsettet når vi var på subkurs). Så ikke ut til at dette var noe problem her.
    Likevel forstår jeg bekymringen. Er inne på tanken selv om en slik vegg og i mitt vedkommende vil det stå 2 Ultraer og pumpe. Har tenkt i mitt stille sinn at den veggen bør være "litt" solid.
    Enten solid eller veldig godt luftet, kanskje? Var ikke lerretet på kurset bare hengt i forkant av veggen? Vet ikke om det har noe å se, emn min bekymring var at luften som ble flyttet bak veggen måtte GJENNOM lerretet og dermed sette det i bevegelse.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det jeg tenker på i denne debatten rundt valg av kino høytalere til bruk bak lerret osv, er at de JBL høytalerene lygren viser til har bass refleks portene pekende rett ut mot lerretet. Vil ikke det kunne skape problemer med vibrasjoner i lerret duken, sammen med noen litt hardtslående Erna1 og Erna2 subber.....?
    Jeg fant et bilde fra Rolf Hults kreative hule. Legger merke til at han kjører høytalere uten porter mot lerretet i sin THX baffelvegg. Var det ikke en Jamo THX pakke? Link til bilde (større enn jeg vil legge rett i posten): Her

Da jeg se på bildet kom jeg til å tenke på hvordan jeg ville gjort det, inspirert av Rolf Hult. Det er mulig å bokse inn/lage tett vegg kun bak lerret og gjøre det tett mot Erna'ene. Deretter lage egne bokser (tette utforinger) for hver høytaler innfelt i denne bakveggen. Da skulle lerretet være trygg(ere) mot blafring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg fant et bilde fra Rolf Hults kreative hule. Legger merke til at han kjører høytalere uten porter mot lerretet i sin THX baffelvegg. Var det ikke en Jamo THX pakke? Link til bilde (større enn jeg vil legge rett i posten): Her

Da jeg se på bildet kom jeg til å tenke på hvordan jeg ville gjort det, inspirert av Rolf Hult. Det er mulig å bokse inn/lage tett vegg kun bak lerret og gjøre det tett mot Erna'ene. Deretter lage egne bokser (tette utforinger) for hver høytaler innfelt i denne bakveggen. Da skulle lerretet være trygg(ere) mot blafring.
    Ja, Rolf Hults hule er jo helt rå (og uoppnåelig for oss dødelige).

Men inspirasjon er det jo lov å hente derfra! Mulig man kan lage en slags boks bak lerretet og "uhøytidelig" tette mot høyttalerene (f.eks. med slike skumpølser men isolerer varmtvannsrør med (som jeg selvsagt ikke klarer å finne bilde av noe sted)).

Hmmm.... nok et argument for å gå for rett lerret.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke låse den løsningen mot rett lerret. Veggen bak kan være flat men med en ramme rundt som krummer likt som lerret. Kanskje ikke den letteste konstruksjonen, men ikke umulig.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Rolf Hults hule er jo helt rå (og uoppnåelig for oss dødelige).

Men inspirasjon er det jo lov å hente derfra! Mulig man kan lage en slags boks bak lerretet og "uhøytidelig" tette mot høyttalerene (f.eks. med slike skumpølser men isolerer varmtvannsrør med (som jeg selvsagt ikke klarer å finne bilde av noe sted)).

Et slik et?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes slike pakninger på rull i neopren, de er jeg på jakt etter til et annet prosjekt. Ifølge tegningene på støyvegger (Statens Vegvesen) er det spesifisert neopren som pakning for best resultat.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke låse den løsningen mot rett lerret. Veggen bak kan være flat men med en ramme rundt som krummer likt som lerret. Kanskje ikke den letteste konstruksjonen, men ikke umulig.
    Du har vel rett (som vanlig :-)). Tenkte på vinklingen av høyttalerene, men det er jo egentlig bare å lage "rammehullet" 1 cm større en høyttaleren og plassere den litt på skrå i hullet.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Et slik et?
    Jepp.

Det finnes slike pakninger på rull i neopren, de er jeg på jakt etter til et annet prosjekt. Ifølge tegningene på støyvegger (Statens Vegvesen) er det spesifisert neopren som pakning for best resultat.
    Ok. Det er notert. God jakt, og la meg få høre om du får tak i da!

Begynner å lure på hva som skal være fast og hva som skal være med veggen "ut" hvis/når jeg lager en hengslet vegg. Skal jo litt til å få ting tett hvis det ikke er en sammenhengende konstruksjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten solid eller veldig godt luftet, kanskje? Var ikke lerretet på kurset bare hengt i forkant av veggen? Vet ikke om det har noe å se, emn min bekymring var at luften som ble flyttet bak veggen måtte GJENNOM lerretet og dermed sette det i bevegelse.
    Begge deler ville vært bra. Kraftig reisverk men samtidig god lufting i for av rammer kledd i scenemolton som kan taes ut ved behov. Hvorvidt dette hjelper vet jeg ikke. Et nedtrekkslerret kan kanskje bli et problem, men et rammelerret med evt bakplate (hvis det er noe som heter det) kan muligens fungere bra.
    Det var såvidt jeg kan huske et rammelerret som det for meg virket som var festet i reisverket. Mulig de har festet det på annen måte, men det kan sikkert Akto bekrefte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler ville vært bra. Kraftig reisverk men samtidig god lufting i for av rammer kledd i scenemolton som kan taes ut ved behov. Hvorvidt dette hjelper vet jeg ikke. Et nedtrekkslerret kan kanskje bli et problem, men et rammelerret med evt bakplate (hvis det er noe som heter det) kan muligens fungere bra.
    Det var såvidt jeg kan huske et rammelerret som det for meg virket som var festet i reisverket. Mulig de har festet det på annen måte, men det kan sikkert Akto bekrefte.
    Jeg og tror det var festet i resiverket. Tenkte du at det kunne bli problemer fordi selve reisverket ristet, da eller? Ikke at det er så nøye...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var festet i reisverket hos Hjemmekino så tror jeg alle kan gjøre det uten å være redd for at det skal blafre. De spillte så hinsidig høyt på et par demoer at det er mulig jeg ikke la merke til det fordi jeg hadde nok med meg selv til tider Jeg ser nå at jeg egentlig snakker kun om suber og ikke høytalerene, men det nevnes jo at noen har slike oppsett uten at det er beskrevet problemer rundt dette. Kunne jo sendt en PM til Mr.Hult for å høre? Han sitter jo på litt erfaring..og en sjefskino

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker freddie!

---

Aktuator-galskap!

Jeg er inne i en uendelig kjedelig periode (både for dere og for meg), så jeg lar tankene vandre litt igjen...

Jeg har tenkt litt på ideen til Konrad om å sette frontene flush med "kino-veggen". Det vil (uten fronttstoff) se noe slik ut:

-aktuator-galskap-00-jpg

Jeg vet at FruW ville ha applaudert denne løsningnen.

Jeg forresten fortelle noe. Det er lenge siden jeg har gitt opp håpet om å få noen form for bifall angående denne kinoen fra FruW sin side, så jeg skrev ut noen av de "fotorealistiske" bildene for å vise ungene. De ble, som ventet, i fyr og flamme. Men så kom sjokket! Fra bak min venstre skulder kunne jeg høre fra FruW: "Det der ble jo egentlig ganske stilig".

Sjokk! Vantro!!

Vel, vel. Det var jo en ren bonus for mitt vedkommende...

Men som sagt, jeg har tenkt videre på dette med høyttalerene flush med veggen. Hadde det vært mulig å kombinere dette med "stereo-oppsettet"? Hadde det, med aktuatorer, vært mulig å flytte frontene fram og tilbake ved et knappetrykk?

Jeg snakker om å flytte frontene som skissert under:

-aktuator-galskap-01-gif

Jeg er ingen ekspert på aktuatorer (heller), men kanskje noe sånt som skissert under:

-aktuator-galskap-02-gif

Bruker man to aktuatorer per front (A og B på skissen over), kunne det ha vært mulig å rotere høyttaleren til ønsket spissing sammen med flyttingen.

Det hadde også vært ideelt å gjøre aktuatoren så diskret som mulig. F.eks. hadde det vært ønskelig å få leddet innenfor veggen selv ved fult strekk. Jeg har ingen ideer om hvordan dette skulle kunne gjøres akkurat nå. Hullet etter høyttaleren er det en smal sak å "tette" sammen med at høyttaleren skyves ut.

Høytflyvende? Gjett om!
    Vil det bli gjennomført? Neppe!
    Morsomt? Ja!

Det hadde vært greit hvis noen med peilig på aktuatorer/mekanikk kunne ha knust dette tankespinnet med en gang hvis dere vet det blir for vanskelig.

I mellomtiden dagdrømmer jeg videre i uvitende lykke... :-)
    Er ingen ekspert på aktuatorer, men jobber med et prosjekt om dagen hvor vi bruker 2 (små) aktuatorer. Jeg kjenner ikke til om slike som du skisserer eksisterer, men det kan jo hende det gjør. Aktuatorene vi bruker er fra Linak (linjære aktuatorer) og er av typen hvor aktuatoren er minst like lang som selve utslaget, altså ville ikke deres typer fungert til ditt bruk, med mindre du har god plass inni veggen. Ellers beveger de fleste aktuatorer seg rimelig tregt(relativt), spørs om løsningen ville bli like fin i "tanken" som i praksis.. Videre har alle aktuatorer jeg har sett 12 eller 24V styring, som ville kreve en omformer, og hvordan de skal kunne styres er en annen sak.. skulle du eksempelvis ha begge/alle til å slå ut samtidig ville det bety en del flere kabler/sammenkobling bak lerretet.

MEN!! Har et annet forslag.(enklere, mindre fancy løsning) -På Clas har de noen små hjul ved navn ottoman til 12 kr stk. disse bygger kanskje 15mm i høyden. oppå 4 slike setter du en stål(?)-ramme/lav boks som er dekket med dempematte i bunnen. I hvert hjørne av boksen bak fester du en wire/etc som går til en "selvopprullende-snelle-sak-ting" bak høyttaleren. wirene må justeres til riktig lengde slik at den ytterste er litt lengre enn den andre. Drar du nå høyttaleren rett ut, vil den bevege seg i rett linje pga hjul uten rotasjon, men hjulene er så små at de trolig vil klare å rotere en liten vinkel når den ene wiren stopper i riktig avstand.

Bare tankespinn fra meg også, men kanskje det ville fungert? :roll:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Er ingen ekspert på aktuatorer, men jobber med et prosjekt om dagen hvor vi bruker 2 (små) aktuatorer. Jeg kjenner ikke til om slike som du skisserer eksisterer, men det kan jo hende det gjør. Aktuatorene vi bruker er fra Linak (linjære aktuatorer) og er av typen hvor aktuatoren er minst like lang som selve utslaget, altså ville ikke deres typer fungert til ditt bruk, med mindre du har god plass inni veggen. Ellers beveger de fleste aktuatorer seg rimelig tregt(relativt), spørs om løsningen ville bli like fin i "tanken" som i praksis.. Videre har alle aktuatorer jeg har sett 12 eller 24V styring, som ville kreve en omformer, og hvordan de skal kunne styres er en annen sak.. skulle du eksempelvis ha begge/alle til å slå ut samtidig ville det bety en del flere kabler/sammenkobling bak lerretet.
    "Sammenkobling" is my middle name (ved siden av: "rotehue", "surrebukk" og en rekke andre tilsvarende).

MEN!! Har et annet forslag.(enklere, mindre fancy løsning) -På Clas har de noen små hjul ved navn ottoman til 12 kr stk. disse bygger kanskje 15mm i høyden. oppå 4 slike setter du en stål(?)-ramme/lav boks som er dekket med dempematte i bunnen. I hvert hjørne av boksen bak fester du en wire/etc som går til en "selvopprullende-snelle-sak-ting" bak høyttaleren. wirene må justeres til riktig lengde slik at den ytterste er litt lengre enn den andre. Drar du nå høyttaleren rett ut, vil den bevege seg i rett linje pga hjul uten rotasjon, men hjulene er så små at de trolig vil klare å rotere en liten vinkel når den ene wiren stopper i riktig avstand.

Bare tankespinn fra meg også, men kanskje det ville fungert? :roll:
    Det hadde sikkert fungert minst like bra ;-)

Man er jo ikke nødt til å gå "hele veien" heller. Det enkleste er vel rett og slett å dra høyttaleren fram og tilbake (og merke av gulvet der de skal stå).

Vi får se hva det blir til. Nå skal jeg ut å fuge til øyet blir stort og vått!

(hvor ble det av det på torsdag, forresten? :-))

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ringenes herre!

I dag dumpet det ned nok en pakke fra elhandel.no. Denne gangen dreide det seg om utforingsringer til alle boksene rundt om kring (med tre lag plater, blir det mye utforinger i forskjellige tykkelser):

-img_1866-edit_th-jpg

Legg forøvrig merke til den matchende beis-flekken (mange vil dra kjensel på den fra Sonosub-tråden da ormeyngelet klarte å velte en flaske med kullsvart beis ned fra denne fryseren og oppover hele den nyoppussede veggen...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt fuging...

Sannelig ikke mye interessant å skrive om for tiden. I kveld har jeg i alle fall fått fuget det aller meste rundt gipslag nr 2 (unntatt langs gulvet, noe jeg drøyer med til etter takgipsen).

Skal ikke la webkameraet ta all jobben og legger ved en detailjstudie av fuging rundt terminal-bak-boksen.

Bunnfyllingslist er et must:
    -img_1870_th-jpg

Likeledes luftdrevet (eller noe-annet-drevet) fugepistol:
    -img_1871_th-jpg

Etter litt bearbeiding:
    -img_1873_th-jpg

Etter en slik omgang per lag med plater, er det lov å håpe at det blir tett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (hvor ble det av det på torsdag, forresten? )
    Du skulle jo på kamp/trening, remember?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htf

Dette har egentlig ingeting med denne tråden å gjøre, men la gå:

ER DET NOEN SOM HAR TILGANG TIL NOEN FETE PA-BUNNKASSER I SARPSBORG-DISTRIKTET?

Beklager de store, feite bokstavene. Saken er den at jeg jo er (en av) primus motor(ene) til HTF (klikk på sig). I år tenkte vi å prøve noe nytt, nemlig å skippe stuesub'ene og gå for PA-sub'er. De går ikke like kjellerdypt, men er uansett bedre egnet til å fylle lyd i et så stort lokale som det vi bruker. Så hvis noen har tilgang på noen relativt dyptgående PA-bunnkasser, så er jeg svært interessert!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle jo på kamp/trening, remember?
    Ja, det stemmer selvsagt...

(Forøvrig vant vi 5 - 2 etter 7 strake tap)

Side 146 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 142 143 144 145 146 147 148 149 150 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •