RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 144

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 144 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 140 141 142 143 144 145 146 147 148 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 ... SisteSiste
Viser resultater 2,861 til 2,880 av 11737
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ...Utfresing av spor til terminal er allerede blitt en besettelse (tu-u-u-u-usen takk freddie ;-)), og må bli gjort, slik at den ikke på noen måte kommer i veien for høyttaleren.
    Må jo holde deg i arbeid...

Gratulerer med milepæl og medfølgende belønning for gipsen på veggene!
    Godt at SeniorW er ok også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aktuator-galskap!

Takker freddie!

---

Aktuator-galskap!

Jeg er inne i en uendelig kjedelig periode (både for dere og for meg), så jeg lar tankene vandre litt igjen...

Jeg har tenkt litt på ideen til Konrad om å sette frontene flush med "kino-veggen". Det vil (uten fronttstoff) se noe slik ut:

-aktuator-galskap-00-jpg

Jeg vet at FruW ville ha applaudert denne løsningnen.

Jeg forresten fortelle noe. Det er lenge siden jeg har gitt opp håpet om å få noen form for bifall angående denne kinoen fra FruW sin side, så jeg skrev ut noen av de "fotorealistiske" bildene for å vise ungene. De ble, som ventet, i fyr og flamme. Men så kom sjokket! Fra bak min venstre skulder kunne jeg høre fra FruW: "Det der ble jo egentlig ganske stilig".

Sjokk! Vantro!!

Vel, vel. Det var jo en ren bonus for mitt vedkommende...

Men som sagt, jeg har tenkt videre på dette med høyttalerene flush med veggen. Hadde det vært mulig å kombinere dette med "stereo-oppsettet"? Hadde det, med aktuatorer, vært mulig å flytte frontene fram og tilbake ved et knappetrykk?

Jeg snakker om å flytte frontene som skissert under:

-aktuator-galskap-01-gif

Jeg er ingen ekspert på aktuatorer (heller), men kanskje noe sånt som skissert under:

-aktuator-galskap-02-gif

Bruker man to aktuatorer per front (A og B på skissen over), kunne det ha vært mulig å rotere høyttaleren til ønsket spissing sammen med flyttingen.

Det hadde også vært ideelt å gjøre aktuatoren så diskret som mulig. F.eks. hadde det vært ønskelig å få leddet innenfor veggen selv ved fult strekk. Jeg har ingen ideer om hvordan dette skulle kunne gjøres akkurat nå. Hullet etter høyttaleren er det en smal sak å "tette" sammen med at høyttaleren skyves ut.

Høytflyvende? Gjett om!
    Vil det bli gjennomført? Neppe!
    Morsomt? Ja!

Det hadde vært greit hvis noen med peilig på aktuatorer/mekanikk kunne ha knust dette tankespinnet med en gang hvis dere vet det blir for vanskelig.

I mellomtiden dagdrømmer jeg videre i uvitende lykke... :-)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer til å ende opp med noe a la USS Enterprise! :-D

Men det er en veldig kul ide, har du en meter eller to til gode bak frontveggen så er det jo sannsynligvis gjennomførbart også.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye skal du egentlig bruke kinoen til musikk, Rune? Jeg for min del skal gå til innkjøp av JBL EKTE kinohøyttalere (de som benyttes som bakhøyttalere på Colosseum kino), som jeg pent plasserer bak lerretet i front og ellers rund baut. På sidene får jeg da plass til to subber.

Det er klart; disse kinohøyttalerne egner seg jo ikke like godt til "fintfølende" musikk, men med horndrevede titaniumelementer, 10" bass/mellomtone og 250W kontinuerlig og 1000W peak-belastning snakker vi jo ekstrem kinoglede... Jeg kjører da opp disse i samtlige 7 kanaler, der høyttalerne måler 50x50x25cm ca.

En fordel med slike proffhøyttalere er jo at en ikke betaler for ti lag klarlakk og den slags, og at de prismessig legger seg på et langt mer vennlig nivå enn tilsvarende løsninger fra type Klipsch eller lignende...

Bare et lite innspill, skal skrive mer rundt dette i egen tråd når ting kommer mer på plass - begynner å sette opp hytta til neste uke tenker jeg (TTT)!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke mer enn 60-70 cm, så det blir helt klart en utfordring...

(av respekt for din irritasjon over quoting, aleksander8, så droppet jeg dette - og du ser hvordan DET gikk ;-))

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvor mye skal du egentlig bruke kinoen til musikk, Rune?
    Nei, si det du... Og jeg skjønner godt at du spør! Jeg er VELDIG i tvil om hvor mye jeg skal gjøre ut av ting her.

Jeg for min del skal gå til innkjøp av JBL EKTE kinohøyttalere (de som benyttes som bakhøyttalere på Colosseum kino), som jeg pent plasserer bak lerretet. På sidene får jeg da plass til to subber. Det er klart; disse kinohøyttalerne egner seg jo ikke like godt til "fintfølende" musikk, men med horndrevede titaniumelementer, 10" bass/mellomtone og 250W kontinuerlig og 1000W peak-belastning snakker vi jo ekstrem kinoglede... Jeg kjører da opp disse i samtlige 7 kanaler, der høyttalerne måler 50x50x25cm ca.

Bare et lite innspill, skal skrive mer rundt dette i egen tråd når ting kommer mer på plass - begynner å sette opp hytta til neste uke tenker jeg (TTT)!
    TTT? Er jeg helt ukjent med...

JBL'ene du snakker om virker jo ekstremt egnet til bak-lerret-plassering. Hva snakker vi om pris for slike?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De ligger på rundt 3000.- pr. stk, altså helt spinnvilt i forhold til hva en normal må betale for denne type ytelse til "private" hjem...

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar feil er det disse han snakker om.

AVshop.no / PAKKE JBL THX 7-kanals Kinohøyttalerpakke

edit, litt sein der.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info - begge to!

Hmmm.... kanskje man kan prute seg til tre stk for 8k? I så fall har jeg, av et budsjett på 30k for samtlige høyttalere, jo fortsatt.. ..mumle mumle... 30k - 8k (LCR) - 7k (4 x Klipsch RS-52) = 15k til et stereo-frontsett igjen...

Hvis JBL-ene holder mål og kan plasseres skjult bak lerretet, så trenger jeg ikke de mest hardtslående stereo-frontene i verden, siden disse i så fall ikke behøver å slite med film-gjengivelse.

Det burde være mulig å få seg et par brukte, oppegående fronter til ca 15k...

---

Jeg vet ikke i hvilken grad en moderne receiver takler to front-par på denne måten, men det hadde ikke forundret meg om det hadde gått fint.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pirre litt extra under kino følelsen... foreksempel 3000 serien fra JBL JBL :: Product Family 15" for stort kansje ?
    Burde oppnå sikkelig kinofølelse og enda ha mye mere lyd og gå på når avforumene kommer på demo ;-)
    I tillegg er de beregnet for og stå bak lerret :-D
    Veiledende pris: 5 680 kr eks. mva for 3677. ca 10.000 for 3678

Minuser er at de muligens må 2-3 greie effektforsterker til og drive front og center.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg tenkte på samme, de koster jo ikke allverden de heller (men er nok en 3-4 ganger så kostbare), men jeg tror personlig at de "minste" vil gjøre godt med vei i vellinga hvis de kombineres med en eller helst to skikkelig subber...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bare pirre litt extra under kino følelsen... foreksempel 3000 serien fra JBL JBL :: Product Family 15" for stort kansje ?
    Burde oppnå sikkelig kinofølelse og enda ha mye mere lyd og gå på når avforumene kommer på demo ;-)
    I tillegg er de beregnet for og stå bak lerret :-D
    Veiledende pris: 5 680 kr eks. mva for 3677. ca 10.000 for 3678

Minuser er at de muligens må 2-3 greie effektforsterker til og drive front og center.
    Dere er gale ;-)

Men, når det gjelder 3677 så kan man vel spare noen grunker på å kjøpe de over dammen. Blir vel i overkant av 11-12k ferdig tollet via JetCarrier?

Edit: Hvis dollarkursen er snill og ikke akkurat som nå for tiden...

Og forsterkeriet trenger vel ikke å være akkurat high-end til dette formålet? En PA-amp holder kanskje...

Blir litt skeptisk til "45 Hz to 12 kHz (+/- 3 dB)", men det har kanskje lite å si for en som beviselig ikke hører over 15kHz...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    (av respekt for din irritasjon over quoting, aleksander8, så droppet jeg dette - og du ser hvordan DET gikk ;-))
    Nå trenger vi ikke å prate på kryss av tråder her.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte på samme, de koster jo ikke allverden de heller (men er nok en 3-4 ganger så kostbare), men jeg tror personlig at de "minste" vil gjøre godt med vei i vellinga hvis de kombineres med en eller helst to skikkelig subber...
    Ja, jo, det går vel an å begrense seg litt, muligens... ;-)

Har forøvrig en dialog på gang (*) med Frode Steen/Eltek om hjemmebygg av noe lignende, så får vi se hvor det bærer hen. Kan jo være et alternativ det også. Hjemmebygg kan jo gå ganske raskt når man ikke trenger å ofre utseendet en tanke.

(*) Han har svart positivt på en mail-henvendelse, men jeg har ikke rukket å ta det videre enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De JBL kassene vil du nok antagelig IKKE få lov til å ha synlig av fru W. I det lydleiet der ville jeg nok heller satset på noe CV greier.

Den uttrekkbare løsningen ser jo artig ut. Mye jobb kanskje?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns DIY er en god ide! Har faktisk lyst til det samme selv en gang når jeg kommer i ett hus... Enn så lenge bare en drøm for min del, får holde ut litt til i blokkleilighet:S

Du kan jo evt bygge subber både i gulvet og foran, samt bygge alle høyttalere inn i vegg, men nå er vel du kommet for langt til det? (Har ikke fulgt med hele tiden)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    De JBL kassene vil du nok antagelig IKKE få lov til å ha synlig av fru W. I det lydleiet der ville jeg nok heller satset på noe CV greier.
    Jada, men hele poenget med JBL-kassene er at de er BEREGNET for skjult, bak-lerretet-montering, så det er ikke noe problem.

Skal ikke si jeg kjenner alle CV-modeller, men de har ingen tilsvarende saker?

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Den uttrekkbare løsningen ser jo artig ut. Mye jobb kanskje?
    Jepp. Egentlig helt uaktuelt. Det går jo an å sette merker i gulvet og dra dem ut hvis man skal ha skikkelig HiFi...

Men jeg ser ikke for meg at det blir en slik løsning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Syns DIY er en god ide! Har faktisk lyst til det samme selv en gang når jeg kommer i ett hus... Enn så lenge bare en drøm for min del, får holde ut litt til i blokkleilighet:S

Du kan jo evt bygge subber både i gulvet og foran, samt bygge alle høyttalere inn i vegg, men nå er vel du kommet for langt til det? (Har ikke fulgt med hele tiden)
    Jeg hadde veldig lyst til å bygge i hvert fall alle surround-høyttalerene inn i vegg, men fant ut at det ville torpedere målet med best mulig lydisolasjon.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er størst på kinolyd? CV eller JBL....? Når man er inne på "lydleiet" mener jeg....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvem er størst på kinolyd? CV eller JBL....? Når man er inne på "lydleiet" mener jeg....
    Hjemme eller "borte"?

Altså, hva er kriteriet for at en høyttaler er beregnet for å plassere den bak et perforert lerret. Det viktigst må vel være det perforerte lerrettet. Hvis man lager en høyttaler som er beregnet for det, så MÅ man jo ikke gjøre den grisestygg?

Side 144 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 140 141 142 143 144 145 146 147 148 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •