RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 141 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 11737
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at du kan kjøre 16:9 også på et 2.35:1-lerret, du bare zoomer inn og får sorte kanter på begge sider. På den andre siden kan du jo sette på f.eks. Carada Masquerade på et 16:9-lerret senere...

2.35:1 er jo for litt spesielt interesserte, husk også at du mister tekstingen på de fleste filmer i dette formatet...

En løsning er jo selvsagt 2.35:1 og en Panasonic AE3000 hvis den innfrir forventningene!

Er jo uansett mange løsninger der ute, og du gjør jo ikke noe feil ved å gå for 16:9 da. En slik løsning vil spare deg for en hel del "kluss", for 2.35:1 er jo defakto foreløpig et entusiastformat forbeholdt de som faktisk synes det er greit å stille litt her og der...

Husker i gamle dager da kona reiv seg i håret hver gang jeg bare MÅÅTTE justere G2en på Barco CRT-projektoren min før annenhver film... Knoting og tweaking er jo selvsagt en greie, men når en har utålmodige unger (noe jeg ikke hadde den gangen, selv om kona var mer enn nok å håndtere hu også, for all del, er jo en grunn til at CRTen er long gone...), forstår jeg jo at det er viktig at ting funker uten masse om og men!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Husk at du kan kjøre 16:9 også på et 2.35:1-lerret, du bare zoomer inn og får sorte kanter på begge sider. På den andre siden kan du jo sette på f.eks. Carada Masquerade på et 16:9-lerret senere...

2.35:1 er jo for litt spesielt interesserte, husk også at du mister tekstingen på de fleste filmer i dette formatet...

En løsning er jo selvsagt 2.35:1 og en Panasonic AE3000 hvis den innfrir forventningene!

Er jo uansett mange løsninger der ute, og du gjør jo ikke noe feil ved å gå for 16:9 da. En slik løsning vil spare deg for en hel del "kluss", for 2.35:1 er jo defakto foreløpig et entusiastformat forbeholdt de som faktisk synes det er greit å stille litt her og der...

Husker i gamle dager da kona reiv seg i håret hver gang jeg bare MÅÅTTE justere G2en på Barco CRT-projektoren min før annenhver film... Knoting og tweaking er jo selvsagt en greie, men når en har utålmodige unger (noe jeg ikke hadde den gangen, selv om kona var mer enn nok å håndtere hu også, for all del, er jo en grunn til at CRTen er long gone...), forstår jeg jo at det er viktig at ting funker uten masse om og men!
    Kloke ord. Det spørs om jeg får nøye meg med 16:9 i første omgang, så kan det jo være rom for forbedringer senere.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kloke ord. Det spørs om jeg får nøye meg med 16:9 i første omgang, så kan det jo være rom for forbedringer senere.
    Hrm.. er enklere å gå fra 16:9 i 265cm bredde til 2.35:1 i samme bredde uten at det blir dyrt ja..

Eg var fast bestemt på 2.35:1 sjølv i nye kinoen og, men kanskje eg og skal gå for 16:9, så kan ein heller maskere i etterkant om ønske for 2.35:1 blir for stort.

Det ser jo unektelig bra ut med 16:9 lerret på 265cm som du har tegnet opp tideligere i posten.:-) 230cm ser puslete ut i forhold. 2.35:1 ser og bra ut, men kan bli prolbemer med tekst etc. som folk nevne.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipsallergi...

Her går det unna gitt! Nå er jeg ferdig med GG + gipslag nr 2 på 3 av 4 vegger og begynner å bli noe lei...

Jeg er redd jeg er i ferd med å utvikle gips-allergi og GG-intoleranse ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare smartpanelene igjen snart da? Begynner jo virkelig å nærme seg litt mer nå! Julematine' i kinoen kanskje?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var planen å ha GG mellom smartpanelen og gipsen også? (tror egentlig du har svart på det før, men teflonhjernen min husker ikke helt...
    Personlig tror jeg jeg ville gå for 16:9 i 265cm bredde med et skyvesystem i taket. (som en skyvedørsgarderobe. men da måtte du lage noe borelåsaktig, knapper el.l. ved sideveggene og ved anlegget. (hørtes kanskje komplisert ut:? )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er det bare smartpanelene igjen snart da? Begynner jo virkelig å nærme seg litt mer nå! Julematine' i kinoen kanskje?
    Hadde det bare vært så vel... posten over var vel litt ironisk. Etter den siste veggen nå, så er det TO lag med gips / GG igjen i taket. SÅ er det SmartPanel.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Var planen å ha GG mellom smartpanelen og gipsen også? (tror egentlig du har svart på det før, men teflonhjernen min husker ikke helt...
    Teflonen i hjernen din ser ut til å funke like bra som den i stekepannen vår - altså dårlig. Du husker med andre ord korrekt!

Jeg har en oppgave til deg, Pål:

Jeg kan ikke stifte fast SmarPanel med masse GG i mellom. GG krever at man presser GG'n flat/utover. Det må skrus. Jeg gjorde dette med SmartPanelen jeg festet til stålstendere. Da måtte jeg forbore not/fjør (husker aldri hvem som er hvem) med et slikt et (bare med 10 mm diameter):

Dette for at ikke hodet på boret skulle komme i veien... Det gikk helt fint fordi jeg brukte skruer som var grunne/flate i hodet. Men jeg har ikke kommet over disse skruene i lang utførelse (for tredje lag gips (= 54 mm?)).

Du som er mekaniker vet kanskje om noe?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det bare vært så vel... posten over var vel litt ironisk. Etter den siste veggen nå, så er det TO lag med gips / GG igjen i taket. SÅ er det SmartPanel.

Teflonen i hjernen din ser ut til å funke like bra som den i stekepannen vår - altså dårlig. Du husker med andre ord korrekt!

Jeg har en oppgave til deg, Pål:

Jeg kan ikke stifte fast SmarPanel med masse GG i mellom. GG krever at man presser GG'n flat/utover. Det må skrus. Jeg gjorde dette med SmartPanelen jeg festet til stålstendere. Da måtte jeg forbore not/fjør (husker aldri hvem som er hvem) med et slikt et (bare med 10 mm diameter):

Dette for at ikke hodet på boret skulle komme i veien... Det gikk helt fint fordi jeg brukte skruer som var grunne/flate i hodet. Men jeg har ikke kommet over disse skruene i lang utførelse (for tredje lag gips (= 54 mm?)).

Du som er mekaniker vet kanskje om noe?
    Forborre? ser ikke noe behov for det. Jeg skrudde fast mine panelplater med standard Gips/tre skruer. (Biltema nr 19-859)
    Disse får du opp i lengder på 65mm
    Du kan også bruke listeskruer de har litt mindre hode, disse fås i lengder opp til 55mm.
    -mdf_plater-jpg
    Se for øvrig video på Byggma - Byggma.no - Huntonit
    Jeg brukte skruer og ikke spiker. Jeg valgte og spiker platene i hjørnene, for disse klipsene suger... dekket spikeren med farget akrylmasse etterpå.

Du har vel ubehandlede plater? Isåfall kan du jo sparkle over dersom du bruker skruer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forborre? ser ikke noe behov for det. Jeg skrudde fast mine panelplater med standard Gips/tre skruer. (Biltema nr 19-859)
    Disse får du opp i lengder på 65mm
    Du kan også bruke listeskruer de har litt mindre hode, disse fås i lengder opp til 55mm.
    -mdf_plater-jpg
    Se for øvrig video på Byggma - Byggma.no - Huntonit
    Jeg brukte skruer og ikke spiker. Jeg valgte og spiker platene i hjørnene, for disse klipsene suger... dekket spikeren med farget akrylmasse etterpå.

Du har vel ubehandlede plater? Isåfall kan du jo sparkle over dersom du bruker skruer.
    Hvorfor sparkle? I teorien så skal vel ingen skruer synes når man fester slike plater? Snakker vi om samme ting nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt riktig, ingenting skal synes. eneste problemet er i hjørnene, oppe og nede.
    men oppe og nede blir det jo dekt av taklister og gulvlister, så der er det ikke noe problem.

du kan evt. bruke en liten hul-kil list som dekker over spiker/skruer i hjørnene
    (slik vi gjorde det i gangen vår her hjemme)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sparkle? I teorien så skal vel ingen skruer synes når man fester slike plater? Snakker vi om samme ting nå?
    Jeg tenker på den ytre platen i hvert hjørne, der huntonit velger å bruke klips til å feste platen.
    Første plate (blir skjult)
    -mdf_plater2-jpg
    Siste plate på veggen
    -mdf_plater3-jpg

Klipsene ble bare løse (platen ble vaklete i hjørnet og akrylmassen sprekk opp derson jeg trykket på platensom ga litt etter...), dermed spikret jeg platen fast slik at spikrene ble synlige.og fylte hullene med farget akrylmasse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    helt riktig, ingenting skal synes. eneste problemet er i hjørnene, oppe og nede.
    men oppe og nede blir det jo dekt av taklister og gulvlister, så der er det ikke noe problem.

du kan evt. bruke en liten hul-kil list som dekker over spiker/skruer i hjørnene
    (slik vi gjorde det i gangen vår her hjemme)
    Min oppfatning er at dersom man bruker en hjørne list på innvendig hjørne, så har man gjort en dårlig jobb, og skjuler denne med listen. Jeg er litt petimeter når det gjelder slike ting. W synes jeg bruker for mye tid på slike ting, og at ingen unntatt jeg vil legge merke til det. Men jeg VET at det er feil, og kommer sikkert til å gremme meg over feilen de neste 20 årene

Denne er spikret og skjult med akrylmasse...

Vedlegg 37953

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på den ytre platen i hvert hjørne, der huntonit velger å bruke klips til å feste platen.
    Første plate (blir skjult)
    -mdf_plater2-jpg
    Siste plate på veggen
    -mdf_plater3-jpg

Klipsene ble bare løse (platen ble vaklete i hjørnet og akrylmassen sprekk opp derson jeg trykket på platensom ga litt etter...), dermed spikret jeg platen fast slik at spikrene ble synlige.og fylte hullene med farget akrylmasse.
    Drit i endene! Det blir jo likt for alle slags plater... ;-)

Problemet mitt er altså i not/fjær. Du sier at det bare er å bruke vanlige treskurer. Mulig det, men jeg synes å huske at jeg "knuste" platen på den måten og at det bare ble vanskelig å få neste plate til å entre. Sikkert forskjell fra platetype til platetype hvor stort dette problemet er.

Får finne noen treskruer med spesielt lite hode for å minimalisere dette problemet.

Takk for tips!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatning er at dersom man bruker en hjørne list på innvendig hjørne, så har man gjort en dårlig jobb, og skjuler denne med listen. Jeg er litt petimeter når det gjelder slike ting. W synes jeg bruker for mye tid på slike ting, og at ingen unntatt jeg vil legge merke til det. Men jeg VET at det er feil, og kommer sikkert til å gremme meg over feilen de neste 20 årene

Her skulle det sikkert ha vært et skrytebilde, men det er noe som ikke funker med vedlegget ditt.

Og bare for å ha det klingende klart - huset mitt er FULLT av lister i alle mulige innvendige hjørner ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i endene! Det blir jo likt for alle slags plater... ;-)

Problemet mitt er altså i not/fjær. Du sier at det bare er å bruke vanlige treskurer. Mulig det, men jeg synes å huske at jeg "knuste" platen på den måten og at det bare ble vanskelig å få neste plate til å entre. Sikkert forskjell fra platetype til platetype hvor stort dette problemet er.

Får finne noen treskruer med spesielt lite hode for å minimalisere dette problemet.

Takk for tips!
    Hvis du bruker de listeskruene jeg nevnte (fra Biltema) så har de relativt lite hode i forhold og knuser minimalt.

Du kan jo selvsagt bruke en forsenker dersom du vil være helt sikker.

En slik

eller en slik

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skulle det sikkert ha vært et skrytebilde, men det er noe som ikke funker med vedlegget ditt.

Og bare for å ha det klingende klart - huset mitt er FULLT av lister i alle mulige innvendige hjørner ;-)
    Prøv nå
    Vedlegg 37953

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vedlegg 37953
    hehe... sant nok

men kan jo også si det at dette var i et eldre hus, hvor ikke alt er helt i vater.
    så derfor ble det best med hjørnelist, og penest.
    de ble malt i samme farge som smartpanelen. nesten så du ikke tenker over at den er der
    har noen bilder et eller annet sted... kanskje jeg finner dem (sånn at jeg kan "skryte litt" av arbeidet til meg og fattern, hehe)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke ute å jobber? Kameraet ditt er ikke oppdatert siden 19:34:59
    Kanskje på tide å legge seg...
    W med noen venninner er på SPA hotell, så jeg har barna alene i natt og i morgen.
    Minstemann regner jeg med at skal ha mat om 3-4 timer:roll: , mens største mann våkner om ca 6...
    Takk og lov at Playhouse Disney starter 0600

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Tja... 0600 er forsåvidt ganske tidlig - du er ikke redd for å våkne da? :-p

Min W er forresten ute på sving hun også - så i dag har jeg sett Iron Man på Blu-Ray (på mitt lydnivå;-))- meget bra lyd men lavmål handling...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    hehe... Tja... 0600 er forsåvidt ganske tidlig - du er ikke redd for å våkne da? :-p
    Nei, egentlig ikke..., står normalt opp 0530, men det hadde vært deilig å sove til 0700 for en gangs skyld

Side 141 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •