RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 14 av 587 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 514 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm.... "Separate himlingsbjelker må ikke festes til golvbjelkene, men må spenne fritt i hele bjelkelagets lengde. Man oppnår best resultat ved å legge opp bjelkelaget på murte og støpte vegger eller med elastisk opplegg på andre veggtyper."

Litt vagt dette med "elastisk oppheng". Har fått sterke advarsler før om å begi seg inn på noe slikt uten å vite NØYAKTIG hva du holder på med, ellers kan man risikere at det bare blir værre (resonans-problemer).

Skulle noen ganger ønske det var support på Byggforsk for "vanlige" mennesker. 10 kroner minutter for en teskje-forklaring av visse detaljer...
    Sender deg en PM...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, ja det stemmer jo... da var den brukt opp... ;-)

I morgen (eller i dag, om du vil) skal jeg ut med fassan og kjøpe gipsplater (hadde du forresten varebil med plass til gipsplater?) ca klokka 18:30++ på Obs! Så er det å få disse i hus på ett eller annet vis. har du lyst til å involvere deg i dette hadde det jo vært supert...
    Dårlig med varebil, har derimot henger. Jeg slår på tråden når jeg er klar......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dårlig med varebil, har derimot henger. Jeg slår på tråden når jeg er klar......
    Fatter har henger, så hvis din ikke er lenger enn 2m innvending, så er vi i mål allerede på hengerfronten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fatter har henger, så hvis din ikke er lenger enn 2m innvending, så er vi i mål allerede på hengerfronten.
    Du kan jo låne henger på OBS dersom størrelsen er et problem...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er noe lengre, men ikke lang nok til at platene passer nedi. Da regner jeg med at dagens økt blir å bære gipsplater i regnet.

Drar fra jobben straks, og regner med å være klær i 18 tiden.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du kan jo låne henger på OBS dersom størrelsen er et problem...
    Det er vel heller regnet som er et problem, men jeg har "flere mål" med presenninger, så det årnær sæ se!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det noe jeg er veldig usikker på om jeg skal begi meg inn på. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den markerte delen av veggen er et "svakt ledd i lydisolasjons-kjeden"?
    -img_9225-edit-jpg

Jeg aner ikke hva denne delen av konstruksjonen heter, men det er sikkert noen der ute som kan opplyse meg. Er det noen byggtekniske motforestillinger mot å skru fast et par lag gips her?
    Vet ikke om du har fått svar via PM eller om du har løst dette selv, men det feltet du har tatt bildet av er kubbinger. Det er mulig jeg missforstår og forklarer i det vide og det brede om hva dette her er, og så vet du det, men som utdannet tømrer kan jeg vell berolige deg med at det ikke går utover konstruksjonen på noen som helst måte uansett hva du finner på å dytte oppi der eller skru fast i bjelkene.

Er det en yttervegg du har tatt bilde av? Isåfall er det du har merket med rødt en såkallt kantbjelke, eller rammen som bjelkene er festet i om du vil. Kubbingenes (de korte bjelkene som går mot veggen) funksjon er å sørge for a) holde avstand fra ytterste bjelke/kantbjelke og til bjelke nr 1 b) spikerslag til toppsvill på en evt. skillevegg nede, eller c) spikerslag og en form for avstivelse for veggen som evt. står oppå bjelkene.

Det er med andre ord ingen fare for konstruksjonens del om du skrur en gipsplate fast her, one way or another :-)

Som sagt kan jeg ha missforstått problemstillingen, men jeg ser ikke annet enn ett helt vanlig kubbingsfelt.

Håper det var til hjelp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zenix
    Vet ikke om du har fått svar via PM eller om du har løst dette selv, men det feltet du har tatt bildet av er kubbinger. Det er mulig jeg missforstår og forklarer i det vide og det brede om hva dette her er, og så vet du det, men som utdannet tømrer kan jeg vell berolige deg med at det ikke går utover konstruksjonen på noen som helst måte uansett hva du finner på å dytte oppi der eller skru fast i bjelkene.

Er det en yttervegg du har tatt bilde av? Isåfall er det du har merket med rødt en såkallt kantbjelke, eller rammen som bjelkene er festet i om du vil. Kubbingenes (de korte bjelkene som går mot veggen) funksjon er å sørge for a) holde avstand fra ytterste bjelke/kantbjelke og til bjelke nr 1 b) spikerslag til toppsvill på en evt. skillevegg nede, eller c) spikerslag og en form for avstivelse for veggen som evt. står oppå bjelkene.

Det er med andre ord ingen fare for konstruksjonens del om du skrur en gipsplate fast her, one way or another :-)

Som sagt kan jeg ha missforstått problemstillingen, men jeg ser ikke annet enn ett helt vanlig kubbingsfelt.

Håper det var til hjelp
    Tusen takk for matnyttig informasjon, Zenix!

"kantbjelke" hadde jeg aldri hørt om, men nå er jeg ett ord klokere!

Mange takk!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Suppehue!

I kveld var det meningen at vi skulle få slemmet lecakantene rundt døråpningen, slik at det skulle tørke i løpet av natta. Vi fikk fjernet den gode gamle midlertidige innerdøren (som har stått der i 3 år) og tatt døråpningen i nærmere øyensyn og... WTF???? Døråpningen er jo steike meg 200 cm høy!!! vel og bra, hadde det ikke vært fordi jeg har kjøpt og hentet 210 cm ytterdør...

KAMMELOZO!!!

Da var det ingen annen mulighet enn å begynne å meisle da... Må ta ca 5 cm oppe og 4 cm nede. Her et bilde etter ca 1 time med hammer og sløv meisel (dog ikke riktig så sløv som eieren):
    -img_9234-jpg

Et hett tips: Mål døråpningen før du bestiller dør ;-)

Heldigvis har jeg det ikke spesielt travelt for tiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for matnyttig informasjon, Zenix!

"kantbjelke" hadde jeg aldri hørt om, men nå er jeg ett ord klokere!

Mange takk!

Det var da så lite, bare hyggelig å kunne hjelpe til
    På det nye bildet du har lagt ut (av døråpningen), kan det sees ut som om det er en gravellåpning (som man f.eks har om det går en trapp opp), med tanke på at den er merke med 4S om jeg ikke ser feil. Da kalles den forøvrig også kubbing. Det er så den skal gjenkjennes på en tegning av bindingsverket. Vell, uansett hva det er, så er det ikke noe problem i å montere gipsplater på den

Lykke til!

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Velkommen i klubben....

Metermålets betydning kan ikke overvurderes i slike tilfeller, nei..... Jammen godt at du ikke var presset for tid; det er ekstra surt å gjøre slike (sk)øye-mål-blundere da ;-)

Ellers hiver jeg meg (offentlig) på "skryte"-gjengen - usannsynlig rå byggetråd som bare blir mer menneskelig med slike små glipp...

Mht varmekabler under parketten din, har du sjekket ut denne selvregulerende varmematten http://www.stork.no/index.php?idm=1&module=1&prs=nn|64|lang|no&lang=no ??

Mvh Jan

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    Metermålets betydning kan ikke overvurderes i slike tilfeller, nei..... Jammen godt at du ikke var presset for tid; det er ekstra surt å gjøre slike (sk)øye-mål-blundere da ;-)
    Jepp!

Ellers hiver jeg meg (offentlig) på "skryte"-gjengen - usannsynlig rå byggetråd som bare blir mer menneskelig med slike små glipp...
    Hehe - det var davoldsomt, da! Takk skal du ha! Og jeg er utrolig menneskelig på en del punkter, ja.

Mht varmekabler under parketten din, har du sjekket ut denne selvregulerende varmematten http://www.stork.no/index.php?idm=1&module=1&prs=nn|64|lang|no&lang=no ??

Mvh Jan
    Jeg har dessvere/heldigvis allerede varmekabler i gulvet. De ble lagt i støpen.

Nei, nå må jeg ut å jobbe igjen. Måtte bare varme fingrene (og lade kamerabatteriet...).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld var det meningen at vi skulle få slemmet lecakantene rundt døråpningen, slik at det skulle tørke i løpet av natta. Vi fikk fjernet den gode gamle midlertidige innerdøren (som har stått der i 3 år) og tatt døråpningen i nærmere øyensyn og... WTF???? Døråpningen er jo steike meg 200 cm høy!!! vel og bra, hadde det ikke vært fordi jeg har kjøpt og hentet 210 cm ytterdør...

KAMMELOZO!!!

Da var det ingen annen mulighet enn å begynne å meisle da... Må ta ca 5 cm oppe og 4 cm nede. Her et bilde etter ca 1 time med hammer og sløv meisel (dog ikke riktig så sløv som eieren):
    -img_9234-jpg

Det ser da ut som at vinduene dine er justert for en 200 dør og ikke en 210 dør... eller er det bare synsbedrag. (toppen av åpningen skal være lik på dør og vindu...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser da ut som at vinduene dine er justert for en 200 dør og ikke en 210 dør... eller er det bare synsbedrag. (toppen av åpningen skal være lik på dør og vindu...)
    Jo, takk. At det var meningen det egentlig skulle være 200-dør har jeg fått med meg... ;-)

Men det er ikke så farlig med det. På utsiden blir det et overbygg over døren, så der vil det knapt nok synes at den ikke kommer i kant med vinduene. På innsiden kommer jeg til å bruke 200-dør slik at den flukter med vinduene (og ikke minst, slik at den stjeler minst mulig av plassen til bassfelle-kassene!!!).

Det blir en "tak-trapp" mellom ytterdør og innerdør, men det skal jeg klare å leve med!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Klar" for snekkere

Ja, før jeg glemmer det: Takk til Konrad for at du stilte opp har om dagen! Har glemt å nevne det!

---

Har stresset i hele dag med kjelleren for å få "den klar" til snekkerene, og nå må jeg stresse litt ned foran kassa (PCn).

Har tatt en siste sjekk på diverse room mode-kalkulatorer for å se om jeg bør flytte en vegg noen cm ut i rommet, men det er minimalt å hente (med mindre jeg gjør rommet vesentlig mindre).

Så da sitter jeg her og skriver instruksjoner til snekkerene som kommer hit presis kl 07:00 i morgen.

Litt om dagens økt. Det skulle vise seg at fjøsnisse-bestillingen min av feil dør skulle ta veldig mye av dagen. Takk og pris for at jeg bestemte meg for å ta en dag fri! Vi begynte tidlig, men etter en stund med hammer og meisel (se bilde tidligere i tråden), skjønte vi at dette ikke førte noen vei, så jeg bestemte meg for å kjøpe en billig bor/pigghammer ala dette.

Men det var en stund til butikkene åpnet, så vi fikk tiden til å gå ved å flytte på en del kubikk isolasjon ut i garasjen. Det viste seg at en-stabel-i-en-presenning-trikset fungerte veldig bra:
    -img_9235-jpg
    (særlig etter at vi fant ut at en i bredden fungerte mye bedre enn to i bredden når man skulle inn sidedøra til garasjen...)

Så var klokka 9 og vi kunne endelig dra og kjøpe vår redning:
    -img_9237-jpg
    (vi brukte 10 minutter på å fleske vekk like mye som jeg hadde brukt halvannen time på med hendene og om den hadde bare holdt til denne ene jobben hadde den fortsatt vert verd pengene!)

Vi måtte ta litt over og litt under på døråpningen, og når det endelig var ferdig, slemmet vi den åpne Lecaen slik at den ble lufttett(ere) og vanntett:
    -img_9239-jpg

Så var det jobben med å støpe igjen bunnen av åpningen:
    -img_9240-jpg

Støpearbeide utført og åpningen tettet med en midlertidig plate. Så vaar det bare å håpe at dritten herder nok til snekkerene skal herje med den i morgen:
    -img_9245-jpg
    (og nå var /&%(%€/ klokka blitt 14 og dagen på god vei mot slutten...)

Vel, en drøy time hadde vi på oss til alt av gipsarbeider og en desperasjon gikk gradvis over i apati... Vi prøve oss likevel, for å se hvordan det fungerte. Her gubben i ferd med deling av gipsplate:
    -img_9241-jpg

Og her en kuttet plate skrudd opp mellom bjelkelaget:
    -img_9242-jpg
    Jeg har avblåst aksjon "perfekt etter boka dobbelt lag med gips mellom bjelkelag. Det er en rekke grunner til det. Tiden er selvsagt den største, men jeg har kommet til at det er begrenset behov for dette. Poenget med et slikt dobbelt lag,er i første rekke å øke massen til gulvet over. Når jeg tenker etter er gulvet egentlig kurant i så måte. Jeg har 25 mm gulvspon + 2 x 4 mm trinnlydplater + 19 mm veggspon + parkettunderlag + parkett. Det var gjort en målebommert da huset ble bygget på for 3 år siden (og det varikke meg denne gangen), slik at gulvet måtte bygges opp en del for å treffe det gamle gulvet. Derfor er, når jeg har fått tenkt meg om, gulvet egentlig ganske tungt fra før... Derfor bruker jeg bare ett lag gips istenden for to.

Ja, og så er det enda en grunn... Pga 3 x gips i taket, måtte jeg opp i 2x8" i dimensjon på himlingsbjelkene! Derfor begynner det å bli litt trangt mellom toppen på de nye bjelkene og gulvet over.

Altså 3 gode grunnet til å gå fra 2 til 1 lag gips (og jeg kunne vel egentlig blåst i hele gipsen, men jeg bare ...). Jeg kommer til å gjennomføre det ene laget med gips, og det skal være gjort på en dag. Jeg har smurt KZ på alle kappekantene til gipsen i håp om at fugemassen vil feste litt.

En ting som jeg måtte ha klart før snekkerene kom, var å fuge rundt k-rørene til loftet. Ville unngå å gå i små-hull-kan-ødelegge-lydisolasjonen-fella. Utrolig knotete å komme til med fugepistolen, men slikt ble det nå til slutt:
    -img_9249-jpg
    (det ble i alle fall tettere enn før)

Her er k-rør-og-rot-hjørnet fra loftet. Disse k-rørene har ingen tiltenkt funksjon per i dag, men jeg kommer likefullt til å dra dem til bokser bak anlegget. Blir det krise, kan jeg komme til dem fra loftet:
    -img_9250-jpg

Ok. Da blir det kanskje noen bilder fra snekkerarbeider i morgen. Første dag blir det nok kjedelig med innsetting av dør og oppsetting av tak over denne, men kanskje de rekker noe inne også.

Time will show!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Goooood Mooorning Winsevik.......!!!

Klokka er allerede 0820, og jeg kan ikke se noen bilder av snekkerne :shock:
    Fornuftig bruk av tid å ta en tur til Biltama og kjøpe et verktøy som letter jobben mye!
    52mm + parkett! og i den rekkefølgen? Merker du i det heletatt at barna leker oppe nå uten isolasjon?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Nynner*
    "Se snekker'n, se snekker'n..."
    Ser ut som du har roen på det du holder på med

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokka er allerede 0820, og jeg kan ikke se noen bilder av snekkerne :shock:
    Ja, skammelig...

Fornuftig bruk av tid å ta en tur til Biltama og kjøpe et verktøy som letter jobben mye!
    52mm + parkett! og i den rekkefølgen? Merker du i det heletatt at barna leker oppe nå uten isolasjon?
    Oh yes. Det skal nok mer til før man ikke merker ormeyngelet... Men det blir mer boom-boom-boom en tapp-tapp-tapp pga trinnlydplatene. Jeg er forresten ikke 100% sikker på rekkefølgen, men tror i alle fall den rekkefølgen jeg nevnte er slik det SKAL gjøres...

Jeg kunne forøvrig ha gjort en bedre jobb med gulvet, Skal man gjøre det riktig, tror jeg man skal fuge langs kantene av den øverste sponplaten, men det ble ikke gjort. Da vi hold på med dette var det 1 uke til termin med unge #3 og jeg jobbet til kl 03 hver natt for å få ting ferdig...

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    *Nynner*
    "Se snekker'n, se snekker'n..."
    Ser ut som du har roen på det du holder på med
    :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne forøvrig ha gjort en bedre jobb med gulvet, Skal man gjøre det riktig, tror jeg man skal fuge langs kantene av den øverste sponplaten, men det ble ikke gjort. Da vi hold på med dette var det 1 uke til termin med unge #3 og jeg jobbet til kl 03 hver natt for å få ting ferdig...
    :-)
    Jeg kjenner til problemet Jeg gjorde ferdig soverommet vårt dagen etter fødselen av vårt barn, og det finnes nok en og annen "snarvei" gjemt under panelen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snekkerenes første dag - ikke så veldig mye gjort

Ja, da kom endelig snekkerene en tur. Må innrømme at jeg hadde håpet de hadde kommet litt lengere, men det ble omtrent som ventet. De har satt inn en ytterdør og satt opp det lille taket over døra. Ja og så lempet inn en haug med materialer da:
    -p1111988-jpg

Jeg har vel sett rettere materialer, men sånn er det når man ikke håndplukker:
    -p1111989-jpg
    Regner med at de får det til uansett. Underst i haugen her er vel 2x8'ene som blir bjelkelaget.

Jo, litt fikk de gjort inne. En bunnsvill er skrudd på plass:
    -p1111990-jpg
    (og helt korrekt 3 cm fra veggen)

Ikke at dette bildet har den fjerneste ting med hjemmekino å gjøre, men synes det var så festlig å henge på kanten av en gardintrapp og prøve å legge noe vanntett på det halvferdige taket (det er meldt regn i natt) kl 23++, at jeg bare måtte feste det på CMOS:
    -p1121992-jpg

Og her kveldens lille kjekkas. Ventilasjon fra badet innenfor lå litt i veien for der en ny 2x8 kommer og måtte bøyes litt vekk:
    -p1121995-jpg

Vi ser mot den gamle delen av huset og noen glipper her og der jeg ikke liker. Paranoid som jeg er, må jeg få det tett:
    -p1121996-edit-jpg

Og det blir der:
    -p1121997-jpg

I morgen blir det videre gips-arbeider.

Side 14 av 587 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 514 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •