RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 135 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    er nok viktigere enn valget mellom 2,35:1 eller 16:9 format på lerretet.

Min vurdering er minst mulig kompromiss mht mulighet for å optimalisere stereo-lyden, og da sliter du gjerne med en 4 til 5 cm justering av fronthøyttalerne..... Et annet alternativ er selvsagt å bygge et dedikert stereo-rom i tilknytning til kinoen, da ville mange vanskelige prioriteringer nærmest løst seg selv ;-)
    Haha - du burde ha prøvd deg som stand up-komiker ;-)

MEN, etter en dyp samtale med FruW i går, har et tredje alternativ dukket opp... Det kan virke som den kvinnen er villig til å gå relativt langt for å slippe å se Ernaene...

Hun gikk (hvis jeg har tolket rett (det er nemlig ikke alltid like lett)) med på å la frontene stå foran en "kinovegg", altså en løsning der sub'ene og senter står gjemt bak lerretet og et par ikke-dominerende (her er det også rom for tolkning...) fronter står foran. Med en slik løsning kan mange av mine kvaler plutselig løse seg.

Under er en skisse av en løsning med DreamScreen V3 DynaGrey WideFrame ProCurve 16:9 265cm/ 120" (puh...):

-speaker-placement-3-gif

Jeg har i eksempelet over tegnet inn KEF XQ40 som fronter og KEF XQ50 som senter (jeg er veldig fascinert av dette KEF-systemet, uten noensinne å ha hørt det...). XQ40'ene bør være overlevbare for de fleste W'er, og XQ50'en får veldig fint plass bak lerretet.

I Hjemmekinos/Håvard Holmedals test av XQ-settet, ble det poengtert hvor hyperviktig det var å ha senter nøyaktig like langt fra sweet spot som frontene. Dette vil jo ikke være mulig med løsningen skissert over. Men dette må da i stor grad kunne bli kompensert med timingen fra receiver?

Vel, vel. En annen litt fiffig sak med denne løsningen, er at jeg også får plass til et alternativt høyttalersystem bak lerretet. Hvis KEF'ene blir for snille, er det jo mulig å få plass til noe slemmere, uten at noen i verden (dvs FruW) trenger å få se det ;-)

Som vi ser av skissen blir ikke evt fronter i sidekantene av lerretet i perfekt 60 graders vinkel fra sweet spot, men det er kanskje ikke så kritisk til filmlyd?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vel, vel. En annen litt fiffig sak med denne løsningen, er at jeg også får plass til et alternativt høyttalersystem bak lerretet. Hvis KEF'ene blir for snille, er det jo mulig å få plass til noe slemmere, uten at noen i verden (dvs FruW) trenger å få se det
    Tenker du da på å kjøre 90% lyd i de skjulte høyttalerne og 10% lyd i de synlige (slik at det virker som at de spiller )
    Snakker vi om 9.1 light?

uten at noen i verden (dvs FruW) trenger å få se det
    Se eller vite om det

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tenker du da på å kjøre 90% lyd i de skjulte høyttalerne og 10% lyd i de synlige (slik at det virker som at de spiller )
    Var vel ikke akkurat det som var tanken...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Lur løsning det her, RuneW, litt i pose og sekk som du sier... Du kan jo vurdere å sette opp noen mer Hi-Fi-vennligst høyttalere i front du bruker også til hjemmekino i første omgang, og heller dytte inn noen fryktinngytende hornbaserte greier bak lerretet i etterkant hvis lysten oppstår...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Lur løsning det her, RuneW, litt i pose og sekk som du sier... Du kan jo vurdere å sette opp noen mer Hi-Fi-vennligst høyttalere i front du bruker også til hjemmekino i første omgang, og heller dytte inn noen fryktinngytende hornbaserte greier bak lerretet i etterkant hvis lysten oppstår...
    Jepp. Det er vel det som er tanken... :-)

Vi får prøve å lage veggen modulbasert, så den blir "servicevennlig".

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser marsboer har planer om noe lignende - tøyvegg med subber bak.
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post996137

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ser marsboer har planer om noe lignende - tøyvegg med subber bak.
    Se der du! Forskjellen til meg blir vel at BARE frontene kommer foran (og at jeg dessverre har et veldig mye mindre rom bak lerretet).

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også samme problemstillingen som deg Rune; dvs at jeg vektlegger stereolyd også. Min plane er derfor å ha senteren bak lerretet og ha frontøyttalerne på sidene av lerretet men i flukt med duken bak paneler av høyttalerfrontstoff. Det er iallefall tanken jeg leker med for øyeblikket:-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Takk for tipset, Gwandarion! Jeg setter pris på slike tips her! Jeg bød faktisk 15k for et tilsvarende par her på AVtorget og de gikk for 16k! 17k er ingen upris det heller.

Men er det lurt å handle nå? Vi snakker jo fortsatt om måneder før kinoen er ferdig? Jeg burde kanskje ikke si noe, jeg som har handlet inn surround-høyttalerene for lenge siden...

Kom forresten over denne i dag. Blir vel rundt 6k med ditt og datt... Da blir det i så fall ikke mye over budsjett for frontsystemet... :-)

Pengene brenner i lommeboka, det er helt sikkert, men jeg bør kanskje ta til vettet å drøye enda litt til.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du brukt, da blir ikke prisfallet så stort hvis du videreselger dersom de skulle falle gjennom. I tillegg kan du teste litt på faktisk plasseringer vs sweetspot før du spikrer lerretveggen.

Om ikke annet: Du vet...jeg "låner" deg gjerne "lagerplass" hvis du ikke har plass ;-) Jeg ser annonsen til dem Stavanger ligger ute fremdeles, men jeg vet ikke om de er solgt...(eller var det de du refererte til?)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kjøper du brukt, da blir ikke prisfallet så stort hvis du videreselger dersom de skulle falle gjennom. I tillegg kan du teste litt på faktisk plasseringer vs sweetspot før du spikrer lerretveggen.
    Ja, det har du helt rett i! Men jeg er redd for å miste fokus med et par slike i huset ;-)

Om ikke annet: Du vet...jeg "låner" deg gjerne "lagerplass" hvis du ikke har plass ;-) Jeg ser annonsen til dem Stavanger ligger ute fremdeles, men jeg vet ikke om de er solgt...(eller var det de du refererte til?)
    Jeg husker ikke. Det har vært er par annonser før denne siste, men mener begge parene ble solgt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustisk transparente lerret og ventilasjon

Ikke at det er noen stor krise, men er det noen som vet i hvilken grad akustisk transparente lerret lar luft strømme igjennom?

I mine originale ventilasjonsplaner kommer innluften luften ut gjennom to tak(boks)monterte ventliler som her:

-vent-gif

Blir rommet tett, bortsett fra lerretet, bør det kunne transportere luft, ellers blir det tungt i hodet etterhvert.

Alternativet er selvsagt å lage lufteåpninger i "kinoveggen", noe som ikke skulle være den største byggtekniske utfordringen...

Eller dra ventilene inn i de trekantede "sideboksene" som dette:

-vent-gif

Problemet med sistnevnte er at elektronikken ikke får noe særlig (frisk) lufting.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ha laget flere luft-spalter i lerrets-fronten fremfor å trekke rørene ut i trekantene. Om disse bør være oppe eller nede eller fordelt er jeg usikker på.

Uansett så er det kanskje en fordel å ha noen luftspalter rundt omkring slik at Erna'ene får noe å puste i. Får meg til å lure: Hvor mye "vibrasjon" kan en forvente i lerretet dersom/når Erna'ene jobber på høygir?

En annent tanke: Dersom du lager rammeverk og trekker alt utenom lerretet med stoff, da blir det straks mer areal å la luften jobbe gjennom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ha laget flere luft-spalter i lerrets-fronten fremfor å trekke rørene ut i trekantene. Om disse bør være oppe eller nede eller fordelt er jeg usikker på.

Uansett så er det kanskje en fordel å ha noen luftspalter rundt omkring slik at Erna'ene får noe å puste i. Får meg til å lure: Hvor mye "vibrasjon" kan en forvente i lerretet dersom/når Erna'ene jobber på høygir?

En annent tanke: Dersom du lager rammeverk og trekker alt utenom lerretet med stoff, da blir det straks mer areal å la luften jobbe gjennom.
    Jeg har vel egnetlig planer om å lage "veggen" av 50x50 kledt med scenemolton. Mulig det går bra med luft gjennom den?

Når det gjelder Ernaene er jeg lett bekymret, men innbiller meg at et fastspent lerret er mindre utsatt for tøys enn et nedrullende lerret?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Molton er relativt tett, men noe vil alltids gå gjennom. Jeg kan sende deg en bit (et avkapp) hvis du vil kjenne på kvaliteten.

Newcomer Frankeey sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Århundrets lengste tråd.

Hei RuneW.

nå har jeg brukt de 4 siste dagene på og lese meg igjennom den mest vel dokumenterte byggeprosjektet på denne siden av universet.

Og må si jeg er mektig imponert. og det er ikke et fåtall av gode ideer og løsninger du kommer fram med iløpet av byggingen.

så takk for mye god lesing og gleder meg til og følge prosessen videre.

"KEEP UP THE GOOD WORK"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frankeey
    Hei RuneW.

nå har jeg brukt de 4 siste dagene på og lese meg igjennom den mest vel dokumenterte byggeprosjektet på denne siden av universet.

Og må si jeg er mektig imponert. og det er ikke et fåtall av gode ideer og løsninger du kommer fram med iløpet av byggingen.

så takk for mye god lesing og gleder meg til og følge prosessen videre.

"KEEP UP THE GOOD WORK"
    Hei Frankeey!

Velkommen så masse til denne tråden, og tusen hjertelig takk for de hyggelige, dog overdrevne, ordene!

Og godt jobbet, forresten ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har vel egnetlig planer om å lage "veggen" av 50x50 kledt med scenemolton. Mulig det går bra med luft gjennom den?
    Mor10 brukte vel decomolton i stedet for scenemolton til sine veggrammer? Den var visstnok en del tynnere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Mor10 brukte vel decomolton i stedet for scenemolton til sine veggrammer? Den var visstnok en del tynnere.
    Bare man ikke ser det som er bak, er det ett fett for meg hva jeg bruker.

Side 135 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •