RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 134

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 134 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 ... SisteSiste
Viser resultater 2,661 til 2,680 av 11737
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...når det gjelder anamorfisk linse er ikke dette noe du har behov for, men kjører du ikke dette bør du nok maskere litt rundt lerretet slik at du ikke plages av synlig strølys når du zoomer ut 2.35:1-bildet. Videre er det min mening av LCD ikke egner seg med mindre du sitter minst 2x lerretets bredde unna, da det i så fall kan bli et issue med synlige piksler/screendoor. SXRD/DLP/D-ILA er også bedre egnet for bruk mot en lydtransparent duk, ettersom risikoen for interferens er kraftig redusert grunnet redusert størrelse på pikslene.

Oppsummert vil jeg tro at et anamorfisk lerret med lydtransparent duk kombinert med f.eks. Sonys VW40 vil gjøre vei i vellinga hos deg! Du trenger ikke anamorfisk strekk hvis du uansett dropper anamorfisk linse...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=RuneW]

+ Pent og ryddig
    + Overlegen kinoopplevelse
    + Dialog midt på lerretet

- Vanskelig å få god stereolyd?
    - Veldig dyrt å få god lyd?
    - Knotete å komme til bak
    - JEG VIL IKKE SE DET ELSKEDE BAKPANELET MITT!!!

Flere fordeler/ulemper jeg bør tenke på?
    QUOTE]

dialog midt i lerretet for også når du har pres ht i front

troeen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dobbel post ?

:-(

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du sier jo at du har 40-50cm til disp bak lerretet, og jeg tror neppe disse er så mye dypere enn som så? Du kan jo plassere høyttalerne relativt kliss oppi lerretet...
    Neida, de er visst ikke dypere enn 514 mm... (1092 x 368 x 514mm (hwd)).

Men er det ikke en gjengs oppfatning at man ikke skal kline fronthøyttalere helt opp i veggen bak? Men velger man å forsake stereolyden, er kanskje ikke dette en issue...

Men de JBL SVA-2100'ene ser jo veldig hyggelige ut (lydmessig), det skal du ha!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

+ Pent og ryddig
    + Overlegen kinoopplevelse
    + Dialog midt på lerretet

- Vanskelig å få god stereolyd?
    - Veldig dyrt å få god lyd?
    - Knotete å komme til bak
    - JEG VIL IKKE SE DET ELSKEDE BAKPANELET MITT!!!

Flere fordeler/ulemper jeg bør tenke på?

dialog midt i lerretet for også når du har pres ht i front

troeen
    Ja, du har vel et poeng der... Blir det like bra?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har vel et poeng der... Blir det like bra?

Det med pres i front virker og det meget bra.

men om du tenker på forskjelen på 2.35:1-duk som lydtransparent og ht som plassert riktig bak duken
    å vanlig 16*9 duk og lyd med i pres, så jeg vet ikke hva som best av de 2.

da jeg kun har hørt med og uten pres på vanlig 16*9duk.
    og der er det pres som klart best.

Troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Det med pres i front virker og det meget bra.

men om du tenker på forskjelen på 2.35:1-duk som lydtransparent og ht som plassert riktig bak duken
    å vanlig 16*9 duk og lyd med i pres, så jeg vet ikke hva som best av de 2.

da jeg kun har hørt med og uten pres på vanlig 16*9duk.
    og der er det pres som klart best.

Troeen
    Presence i front gjør kanskje noe mer enn å plassere dialogen i midten av lerretet også?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man med alle de filmene som ikke er i 2.35:1 da, for det gjelder jo svært mange? Da må man jo redusere bildestørrelsen betydelig i forhold til 16:9 lerret for å få plass.
    Hvorfor ikke gå for et like bredt 16:9 lerret, og da få maksimalt bilde i begge tilfeller samt muligheter for undertekst? Litt vanskelig å se spansk film f.eks uten undertekster.
    På 2.35:1 filmer vil man få de svarte stripene over og under, men bildet blir jo like stort dersom man velger et like bredt 16:9 lerret. Er dette med svarte striper noe problem man blir plaget av egentlig?
    Eventuelt lage maskering som er avtagbart/regulerbart på et 16:9 lerret.

Dette er bare spørsmål fra min side av ren uvitenhet. Har ikke en gang projektor selv, men har planer om å anskaffe noe.
    Sånn rent teoretisk ser jeg ingen fordeler ved et 2.35:1 lerret, bare ulemper, kontra et like bredt 16:9 lerret dersom man tenker på å få utnyttet alle filmer best mulig, samt få med undertekster også.
    Derfor lurer jeg på hva som gjør dette logisk og attraktivt for dere som opplever dette i praksis.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, det er nok slik at en høyttaler bør ha litt luft bak for å gi bedre bassrespons og generell kvalitet, men når alternativet er veggmonterte høyttalere er jo det uansett ikke noe en bør benytte som argument for å velge bort gulvhøyttalere hvis det uansett gir bedre lydvalitet til en billigere penge slik jeg ser det...

De SVA2100ene var litt vel dype, skal si meg enig der, men SVA1600 eller 1800 er jo en hel del mindre. Det finner jo en rekke andre alternativer der ute også selvsagt, Klipsch er åpenbart en av dem... De er jo heller ikke spesielt lekre slik jeg ser det, men gjemmes de bort er det jo mye godlyd på penga!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva gjør man med alle de filmene som ikke er i 2.35:1 da, for det gjelder jo svært mange? Da må man jo redusere bildestørrelsen betydelig i forhold til 16:9 lerret for å få plass.
    Hvorfor ikke gå for et like bredt 16:9 lerret, og da få maksimalt bilde i begge tilfeller samt muligheter for undertekst? Litt vanskelig å se spansk film f.eks uten undertekster.
    På 2.35:1 filmer vil man få de svarte stripene over og under, men bildet blir jo like stort dersom man velger et like bredt 16:9 lerret. Er dette med svarte striper noe problem man blir plaget av egentlig?
    Eventuelt lage maskering som er avtagbart/regulerbart på et 16:9 lerret.

Dette er bare spørsmål fra min side av ren uvitenhet. Har ikke en gang projektor selv, men har planer om å anskaffe noe.
    Sånn rent teoretisk ser jeg ingen fordeler ved et 2.35:1 lerret, bare ulemper, kontra et like bredt 16:9 lerret dersom man tenker på å få utnyttet alle filmer best mulig, samt få med undertekster også.
    Derfor lurer jeg på hva som gjør dette logisk og attraktivt for dere som opplever dette i praksis.
    Du har absolutt noen poeng. Jeg har ingen oversikt over hvilke filmer som kommer i hvilke aspect ratios. Innbilte meg at det var hoedsaklig 2.35:1, men det er kanskje ikke det...

En annen ting å tenke på er spill. Litt av dealen var vel at unga skulle kunne spille her nede... Det er vel stort sett 16:9.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presence i front gjør kanskje noe mer enn å plassere dialogen i midten av lerretet også?
    eks. er istid 2 på starten der ekornet har fått tak på konglene og vannet kommer igjenom isen.
    da ekornet setter den første fingern i hullet, låter det kun i venstre pres hos meg
    andre ting er fugler, fly men det snakk om detaljer som gjør at lydbilde får en mer helhet.

det største problemet er vel da du monter pres for teste er vansklig og ta de ned etter på

troeen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å bygge høyttalere selv da? diy all the way.
    Du kunne funnet ett bra bred-baffel design, da blir de mer plasseringsvennlige i forhold til f.eks bakvegg. Hvis du dekker hele veggen med lerret kan du jo også ta visse aukustiske inngrep på veggen.

Hva med 3stk troels gravesen's evinnelige Poor Mans Strad? tror du skulle komme unna med litt over 10k.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Du har ikke vurdert å bygge høyttalere selv da? diy all the way.
    Du kunne funnet ett bra bred-baffel design, da blir de mer plasseringsvennlige i forhold til f.eks bakvegg. Hvis du dekker hele veggen med lerret kan du jo også ta visse aukustiske inngrep på veggen.

Hva med 3stk troels gravesen's evinnelige Poor Mans Strad? tror du skulle komme unna med litt over 10k.
    Har egentlig ikke vurdert å bygge høyttalere selv, nei. Da snakker vi vel 2 år ekstra før jeg er i mål... ;-)

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig ikke vurdert å bygge høyttalere selv, nei. Da snakker vi vel 2 år ekstra før jeg er i mål... ;-)
    Hmm.. Eksisterende prosjekt+DIY-høyttalere.. "OL-anleggene i Tromsø forfaller", "BD-utstilling på Teknisk Museum", "Download.com er årets filmvinner!", "Bryggeplass til leie på Røros."

DIY er jo iofs spennende. Ta kontakt med Frode på Eltek og vis han tråden din. Han har garantert gode råd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hmm.. Eksisterende prosjekt+DIY-høyttalere.. "OL-anleggene i Tromsø forfaller", "BD-utstilling på Teknisk Museum", "Download.com er årets filmvinner!", "Bryggeplass til leie på Røros."
    Hehehe! Right on!

Sitat Opprinnelig postet av randall
    DIY er jo iofs spennende. Ta kontakt med Frode på Eltek og vis han tråden din. Han har garantert gode råd.
    Det klart det ER litt besnærende å kunne gi fullstendig beng i utseendet på sine DIY-kreasjoner og tenkte 100% på funksjon...

Jeg kan jo alltids skrive til han godeste Frode på Eltek/Dynabel. Men jeg er litt skeptisk. Jeg ser ingen grunn til at en størrelse som han skulle gidde å skuffe opp noe spesielt for meg. Men jeg kan i det minste skrive noen linjer og forklare situasjonen og se om han har noen lure tips...

Æsj! Jeg hadde egentlig samlet sammen nok motargumeter til å blåse i hele "Kurvet, Lydtransparent Lerret"-prosjektet, men når jeg luftet dette til FruW viste det seg at hun allerede hadde vendt seg til tanken på å slippe å se Ernaene. Dette betyr tydeligvis mye for henne...

Typisk samtale hos oss:

Rune: "...bla bla bla Erna bla bla bla..."
    FruW: "Jeg blir kvalm hver gang jeg ser dem!"
    Rune: "Tenk å si noe slikt!" (Rune løper ned i kjelleren og holder dem for bassportene)

---

Vel, siste tanke lerrets-funderingen er at det GÅR jo an å ikke dra den helt ut, men f.eks. går for et kurvet, lydtransparent 16:9-lerret. Jeg må prøve å sette inn et 230 og et 265 cm lerret i CAD-modellen av kinoen og se hvordan det tar seg ut.

jeg må innrømme at det tar litt på å slites mellom de to løsningene (høyttalerene foran eller bak). Uansett er det jo et relativt lite inngrep i rommet i forhold til alt det andre, slik at om jeg ombestemmer meg senere, så skal jeg overleve omgjøringen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vektlegger du ren stereo-lyd/Hi-Fi?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte faktisk samme tanke!
    Om man "låser" høyttalere bak et transparent lerret, så skal man vel ha mer enn god flaks om det vil låte optimalt?
    I musikk / stereosammenheng, kan man jo risikere å ende opp med plasseringer som ligger ganske hinsides et lerret, så og si!

Skal ikke gjøre meg til talsmann for den gemene hop her nå, ettersom jeg godt vet at mange får "både i truse og smekk"!
    Dvs, som f.eks Devilej.
    Langt de fleste må derimot "kompromisse", og derved kjøre en kombo i form av kino- og lytterom.
    Jeg våger meg forsiktig frempå med å mene at de fleste av oss hører mer på (god) musikk enn ser film i det daglige, og dermed ville jeg for min del tatt endel forbehold mtp høyttalerplassering, pga nettopp dette.
    Sjøl trodde jeg at det ville bli "nititting" på alskens filmer her i heimen, men jaggumeg har det i stedet endt opp med 80 / 20, i musikkens favør.
    Så pass på!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det jeg tenkte på. Litt sånn at det du legger i HiFi betaler seg gjerne også i surround. Jeg elsker musikk og ville aldri gjemt høyttalerne bak noe som helst.

Men nå er jo jeg også en noldus i batcave-sammenheng. RuneW har sikkert dype (og tidkrevende?) tanker rundt dette allerede.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk veldig usikker på dette HiFi/Kino-forholdet.

Magefølelsen sier: 80/20

Hjertet sier: 50/50

Hodet sier: 10/10

Say no more...

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Stereo vs surround

er nok viktigere enn valget mellom 2,35:1 eller 16:9 format på lerretet.

Min vurdering er minst mulig kompromiss mht mulighet for å optimalisere stereo-lyden, og da sliter du gjerne med en 4 til 5 cm justering av fronthøyttalerne..... Et annet alternativ er selvsagt å bygge et dedikert stereo-rom i tilknytning til kinoen, da ville mange vanskelige prioriteringer nærmest løst seg selv ;-)

Snakk om valgets kval, da.

Hilsen én som hadde tenkt å se en god film i kveld, men som ikke klarte å slå av cd-spilleren.......

Side 134 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •