RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 133 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ikke Multikanal vs 2 kanal, men jeg har flere muligheter på surroundsiden og vil nok kunne sjonglere litt der også.

Med 4 [...] og noe DIY og annet rart på lur, så skal vi ikke se bort fra at jeg kommer til å leke meg bak også!

Jeg velger å tolke den siste på mest mulig positiv måte og må innrømme at i din situasjon, så bør du sansynligvis velge noe bedre/mer holdbart enn Biltema-løsningen, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen bilder av kontaktene. Vel og merke elendige bilder, men en får da en viss anelse om åssen dem ser ut

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med en langvegg...

Ble ferdig med GG og andre platelag på østveggen i kveld og begynte på sørveggen. Dette er hva jeg vil kalle en halv-kritisk vegg, seiden den er 85% under bakkenivå. Har er det rom for noe eksperimentering, med andre ord...

Jeg bestemte meg for å prøve et liggende gipslag som lag to denne gangen. Litt problematisk er det at platene er falset på feil kant, men det lar seg ordne med en skråkutt. Det er jo tross alt ikke noe som skal synes dette her...

Falsen mot gulvet og mot taket må imidlertid vekk - eller dvs den kan ikke tas HELT vekk, for da når ikke platene til taket... Men jeg kunne ta vekk 39mm av den og da er det minimalt igjen.

39mm av en gipsplate er mat for "pizzaskjæreren". Her en kjapp stilling på ca 39mm:
    -img_1785_th-jpg

Og så blah blah blah - you know the drill...:
    -img_1786_th-jpg

Her en test på hvordan plata tar seg ut i horisontalen (forøvrig en posisjon jeg selv burda ha befunnet meg i, men det er en annen sak):
    -img_1787-edit_th-jpg
    (jeg prøvde å ta dette bildet uten det støttende vateret, men det holdt på å få katastrofale følger for både gipsplata, meg og kameraet...)

Har gått opp til 2 GG-tuber per plate på ytterveggene:
    -img_1788_th-jpg

Og her ser man et eksempel på ulempen med horisontale gipsplater. Ikke nok krefter til å gjøre GG'en komplett flat.
    -img_1789-edit_th-jpg

Er litt usikker på hva disse 2 mm har å si i praksis og om de vil bli bedre ettersom GG'en flyter ut. Hadde det vært et synlig lag som skulle males, ville dette ha vært virkelig ille. Jeg regner med at neste plate (på oversiden) vil oppføre seg tilsvarende, så sparklingen mellom disse vil nok ikke by på de største utfordingene. Liggende gips er anbefalt en rekke steder, men det er muligens en betingelse at det er liggende stenderverk bak?

Når jeg tenker etter, vil man jo egentlig ha mye av det samme "bølgeproblemet" med stående gips,bare at det ikke er så tydelig, siden det kommer "midt på" plata.

Jeg må tenkte litt over dette (og sende en mail til Brian Ravnaas). Godeste BEF anbefalte meg å smøre GG'en utover, og jeg tror det var pga av dette. Ble frarådet det av GGG, men ser jo at BEF kan ha hatt et poeng...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik sparkel som man bruker til flislim kan jo evt brukes for å få samme høyde på GG over hele platen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En slik sparkel som man bruker til flislim kan jo evt brukes for å få samme høyde på GG over hele platen.
    Det er riktig, men jeg tror ikke det er ujevn GG-høyde som er problemet, men at GG'en bare blir klemt helt sammen ved skruene og ikke i mellom.

Kom forresten på at den innerste platen på bildet også vil bule noe innover, så den ytterste platen varierer kanskje "bare" 1.5 mm i "dybde".

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset egentlig litt over rådet om dekningsgrad, nettopp pga det du observerer nå. Det kan selvsagt komme av at man har lett for å bruke alt for mye GG dersom man prøver å fordele et gjevnt lag. Men som du observerer så vil man jo på denne måten klare å presse tynt lag ved skruepunktene samtidig som det vil forbli tykke striper og luftlommer i mellom. Tannsparkelen kan faktisk ha noe for seg da hver stripe GG ikke trenger å presses ut over like stort areal. Det er forsåvidt en måte å fordele noe gjevnt uten at det nødvendigvis er helt slett.

Hvor mye GG vil det egentlig gå med på dette rommet? 1-2 tuber pr. m^2 før alle lag er på plass?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Jeg stusset egentlig litt over rådet om dekningsgrad, nettopp pga det du observerer nå. Det kan selvsagt komme av at man har lett for å bruke alt for mye GG dersom man prøver å fordele et gjevnt lag. Men som du observerer så vil man jo på denne måten klare å presse tynt lag ved skruepunktene samtidig som det vil forbli tykke striper og luftlommer i mellom. Tannsparkelen kan faktisk ha noe for seg da hver stripe GG ikke trenger å presses ut over like stort areal. Det er forsåvidt en måte å fordele noe gjevnt uten at det nødvendigvis er helt slett.
    Uttalelser fra GGG tyder på at det i alle fall ikke er noen ulempe med litt ujevnt lag med GG (20%-deknings-trikset). Jeg er mer plaget med det utseendemassige, selv om det igjen blir dekket med et siste lag med SmartPanel.

Men hvis jeg husker det, skal jeg forsøke med tannsparkel. Blir et sinnsykt klin, men alt for resultatet ;-)

Hvor mye GG vil det egentlig gå med på dette rommet? 1-2 tuber pr. m^2 før alle lag er på plass?
    Jeg har bare kjøpt 5 kasser, dvs. 60 tuber. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å fordele dette som best mulig. Men det er klart, blir det manko, så må jeg handle litt til...

GG er forresten noe helt for seg selv. Det virker som det aldri slutter å være seigt. Som beskrevet tidligere, hadde jeg et "uhell" med de to første tubene og griset til selve pumpen. Det er jo noen dager siden og den /&%/()&%(/& pumpen er like seig nå...

---

Mens vi snakker om GG. Jeg vurderte jo en stund å importere selv, men det strandet faktisk på det faktum at GG er vannbasert og ikke skal lagres i minusgrader. Ved bruk JetCarrier/båtfrakt i container i januar har man ingen garanti for at GG'en ikke blir utsatt for kuldesjokk.

Men AVShop (som jeg kjøpre GG'en av) får vel tilsendt GG'en på akkurat samme måte (container på båt)? Hvis transporten av min GG ble gjort vinterstid (temmelig sannsynlig ettersom jeg kjøpte tidlig i vår), kan da AVShop garantere at den ikke er utsatt for minusgrader?

Vel, vel, jeg kan ikke SE at den er ødelagt i alle fall...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Det står i specen at den bruker 7 dager på å herde fullstendig

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Det står i specen at den bruker 7 dager på å herde fullstendig
    Tørketiden avhenger jo av tykkelsen også, så hvis det er mye klin på tuben og det ikke er tørket bort, så kan det jo ta noen dager 7+:-(

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tørketiden avhenger jo av tykkelsen også, så hvis det er mye klin på tuben og det ikke er tørket bort, så kan det jo ta noen dager 7+:-(
    Det er IKKE tykt lag på pistolen, så jeg håper det tar mindre enn 7 dager... Men så spørs det om GG noen sinner "herder" på vanlig måte.

Har forøvrig lest flere steder om folk som har merket stor forskjell fra etter en uke og til en måned!!! Så dette tar tid!

Synd for meg som har det så travelt...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    1. Med fare for å gjenta meg selv fra tidligere:
    Tråden din er ufattelig veldokumentert!
    Andre som bygger kino ( og som "uheldigvis" måtte titte innom her ) må føle seg fullstendig evneveike m.t.p. hva du stiller opp med av løsninger og dokumentasjon

Denne tråden er jo bare helt sinnsyk, men når det blir en million innlegg før all gips er på plass, så er det fort å ramle av lasset. Man må liksom følge med hele tiden.

Makan til veldokumentert bygging har jeg aldri sett før, og det blir spennende å se sluttresultatet i løpet av......tja....2010? hehe

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle nok hatt en skikkelig, skikkelig, høy gipsheis og satt den mellom vegg og vegg.. :P

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Du skulle nok hatt en skikkelig, skikkelig, høy gipsheis og satt den mellom vegg og vegg.. :P
    "tofire" og noen treplater SPJOING!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg har jo en jekk i bilen som kan brukes til mye...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2.35:1 - FruW sier ja, men vil jeg?

Hmmm... i ettermiddag hadde jeg en alvorlig samtale med min kjære W og etter å ha lagt fram fordeler og ulemper med buet, lydtransparent, 2.35:1 lerret ("Tenk deg det, ALT blir skjult og du slipper å se en eneste Erna!!!"), fikk jeg faktisk grønt lys for denne løsningen hvis jeg vil.

Men vil jeg?

Vel, det "hjalp" litt på lysten da dette ble annonsert:

At det blir alldeles knall kinomessig er selvsagt uten tvil, men hva må jeg forsake HiFi-messig?

Ett problem er plassen fra lerretet og til bakveggen. På grunn av et ulykksalig vindu, blir denne minimal. Vi snakker kanskje 40-45 cm. Da er det selvsagt helt utelukket med vanlige "stereohøyttalere". Det må vel nesten bli noe som er lagt for denslags da, som noe ala dette:

Eller noe med menneskelig pris...

Hva finnes til denne bruken? Finnes det noe brukt? Og er det mulig å få til brukbar STEREOLYD overhodet med høyttalerene gjemt bak lerretet (som står såpass tett på veggen)?

For FruW gjorde det relativt klart at ble det 2.35:1 var det ikke snakk om å dra noen digre høyttalere FORAN i tillegg.

Så, jeg skulle gjerne hatt litt innspill på hvordan lydkvaliteten blir, hva somer mulig og hva vi snakker om av penger.

Jeg hadde jo en gang i tiden et løselig budsjett på 20k for frontrekka... Mulig det er brukt å få tak i over dammen. De har vel kommet noe lenger enn oss.

Det er mye for og i mot 2.35:1:

+ Pent og ryddig
    + Overlegen kinoopplevelse
    + Dialog midt på lerretet

- Vanskelig å få god stereolyd?
    - Veldig dyrt å få god lyd?
    - Knotete å komme til bak
    - JEG VIL IKKE SE DET ELSKEDE BAKPANELET MITT!!!

Flere fordeler/ulemper jeg bør tenke på?

-----

Husk: Ingen ting er avgjort og trenger heller ikke å avgjøres på lenge enda. GG og gipsing går sin gang osv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, du kan jo plassere noen ganske vanlige høyttalere bak også, gjerne gulvstående, såfremt diskant og mellomtone har "fritt leide".

Jeg sitter jo med eksakt samme vurdering som deg om dagen, og ser jo faktisk at det foreligger relativt dårlig med alternativer der ute for dette formål. Design er jo bare tull å betale for, så her gjelder det maks valuta for pengene. Ettersom jeg er mer opptatt av kinolyden enn noe annet, har jeg faktisk vurdert PA-høyttalere bak med noen skikkelig horn... Dette er imidlertid langt fra enkelt å spore opp, vi snakker selvsagt ikke noe CV-greier, men ekte kinohøyttalere av noe slag som ikke trenger å koste skjorta. Disse leveres ofte som standard med 2-3" horndrevet titaniumdomer...

Poenget er uansett; maks lyd - NULL fokus på design. Det beste hadde jo vært å slippe gulvstående selvsagt, men f.eks. JBL SVA-2100 har jo noen glitrende horn, og gjemt bak veggen har det jo lite å si at de ikke ser spesielt forlokkende ut..... Ser disse billig på bruktmarkedet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er anamorfisk linse med i regnestykkene dine?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Er anamorfisk linse med i regnestykkene dine?
    La meg legge alle kort på bordet: Anamorfiske linser har jeg NULL peiling på.
    Jeg vet det er linser som klemmer sammen bildet vertikalt (eller drar det ut horisontalt), slik at man kan utnytte max vertikal oppløsning på mediet, men der stopper kunnskapen.

- Er f.eks. alle Blu-Ray-filmer "klare" for dette?
    - Hvordan blir det med skalering og til hvilken oppløsning osv. osv.

Så vidt jeg har oppfattet så MÅ man ikke ha en anamorfisk linse selv om man har 2.35:1-lerret, men det blir (enda) bedre. Stemmer det?

For hvis det er slik at man MÅ kjøpe en linse til 15k (eller hva det koster), så bør dette selvsagt en del av vurderingen.

Og det er langt fra sikkert at det BLIR 2.35:1. Selv lygren (som jeg har oppfattet som en brennende 2.35:1-forkjemper) innrømmer jo at dette ikke er helt rett fram å få bra.

@lygren: Det blir dessverre ikke plass til noen typiske gulvhøyttalere i dybden, så dette er ikke noe alternativ.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    JBL SVA-2100 har jo noen glitrende horn, og gjemt bak veggen har det jo lite å si at de ikke ser spesielt forlokkende ut..... Ser disse billig på bruktmarkedet.
    De ser jo helt grusomme ut, men det har ingen betydning, som du sier. Verre er det at disse klossene får jeg overhodet ikke plass til...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du sier jo at du har 40-50cm til disp bak lerretet, og jeg tror neppe disse er så mye dypere enn som så? Du kan jo plassere høyttalerne relativt kliss oppi lerretet...

Side 133 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •