RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 131

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 131 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 ... SisteSiste
Viser resultater 2,601 til 2,620 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pos_Aleph2
    En fantastisk tråd !
    har brukt et par dager nå på å lese meg igjennom den...
    En prestasjon det står respekt av!

Sitat Opprinnelig postet av pos_Aleph2
    Har nettopp kastet ut hybelbeboeren min, og skal bygge hjemmekino og kontor der. Har i utgangspunktet tenkt å gjøre det samme som deg i forhold til konstruksjon/løsninger, derfor er det jo veldig greit å følge deg nå da så jeg slipper å gå i de samme fellene

Ser du er litt i tvil om hva slags romstyring du skal gå for.. planen min er å bruke et program som heter DVD Lobby, dette kan med litt ekstra stasj styre det meste og selvfølgelig også spille filmen. Jeg kommer i tillegg til denne kjøre en kontroller fra Crestron.

Men først må jeg få unna noen små prosjekter for den jeg deler postkasse med

Følger spent med og lykke til videre
    Takk for hyggelige ord, pos_Aleph2, og velkommen til tråden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ikke rart det går dårlig. Morten Gamst spiller jo på laget deres. (nr 2 fra høyre, stående).
    Hehe - ja, du er ikke den første som har notert deg den utseendemessige likheten...

Dessverre/heldigvis (stryk det som ikke passer) stopper likhetene der...

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Det er alltid spennende

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det går nok bra skal du se!

Fikk forresten en veldig interessant pakke på jobben i dag (flere avlange deler) ;-)
    å montere innholdet i avlange pakker ;-)

Gudd lukk....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett om !

Desverre er jeg barnevakt på tirsdag + pluss at jeg spiller kamp... (ja, jeg vet vi stinker... ;-)).

Så "din" dag går bort...
    he he , Tirsdager passer best for meg ja. Dere er jo tross alt i første div. så litt juling må man regne med....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja nå har jeg lest hele tråden fra start til slutt.

Det var endel timer det gitt.. Må virkelig si du har tålmodigheten i orden!

Keep up the good work!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pazzi
    Jaja nå har jeg lest hele tråden fra start til slutt.

Det var endel timer det gitt.. Må virkelig si du har tålmodigheten i orden!

Keep up the good work!
    Du er splitter pine gal, mann!

Forresten, velkommen til tråden og takk for den moralske støtten!

Jeg skal prøve å ha litt bedre framdrift nå enn det har vært i det siste.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dere er jo tross alt i første div. så litt juling må man regne med....
    Hehe - det er vel bare et tidsspørsmål før vi slutter med det ;-)

---

Ellers så har jeg fortsatt GG-arbeidet, og det begynner alt å bli rutine. Som et skamløst plagiat av Kokkens ide, presenterer jeg herved en animasjon istedenfor enkeltbilder (vil AVForum V2.0 støtte videoer?):

-gg_anim6-gif

1. Viktig å huske på mellomlegg (7mm) under gipsplata (til fugen).
    2. Priming av de skjærte kantene (her med KZ) er et must hvis man skal ha noen forhåpning om at fugen skal sitte.
    3. En siste sjekk at platebiten passer før vi begynner med klisset.
    4. Vi begynner med klisset.
    5. Ferdig tilgriset, kan platen heves på plass (med munnen full av skruer og batteritrekker i lomma...)
    6. Og skru!

Artig måte å vise gangen på, men litt krevende (og så blir det jo vanskelig å skrive sløve kommentarer ;-)).

Som f.eks.:

Nyere forskning har vist at følgende GG-mønster gir den ultimate effekten:
    -img_1774-edit_th-jpg

X marks the spot. Skruehøyde-pinnen min har fått et sett nye merker. Skruehøyder for lag to er merket med kryss:
    -img_1779_th-jpg
    (for de som ikke har fulgt med - denne skruehøyde-pinnen er et forsøk på å fordele festene jevnt for de tre lagene (og selvsagt å slippe å "skru i skrue"))

Og dette er det jeg har klart å få til med GG og gips for denne gang:
    -img_1781_th-jpg

Nå må jeg ut og handle gips for å få gjort noe mer.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et skamløst plagiat av Kokkens ide, presenterer jeg herved en animasjon istedenfor enkeltbilder
    På tide! Jeg har tidsnok kopiert mye av dine ideer og tanker ;-)

Nå må jeg ut og handle gips for å få gjort noe mer.
    Jeg misunner deg litt det lyse "arbeidsrommet" - Har du nå etterhvert spikret fargevalg for det endelige resultatet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    På tide! Jeg har tidsnok kopiert mye av dine ideer og tanker ;-)

Jeg misunner deg litt det lyse "arbeidsrommet" - Har du nå etterhvert spikret fargevalg for det endelige resultatet?
    Nei, ingenting er spikret, men "noen" her i heimen boikotter fullstendig et svart rom, så det blir vel muligens noe kaffe latte-greier på side- og bakvegg og en litt mørkere farge på frontveggen (for det er nemlig moderne og DA er det selvsagt pent ).

"Så hvorfor gå av skaftet for å bygge inn 100% lyskontroll-gardiner?", formelig hører jeg hordene hyler.

Saken er den at jeg skal være klar. Ligge som en gjedde i sivet og vente.... vente... litt til nå. OG SÅ! Plutselig er svart "in"!!

Hehe, eller FruW klar for ekte kino. Da er blir det i så fall snakk om lett omgjøring når den tid kommer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt GG tricks'n'tips

Tenkte jeg skulle dele med dere noen tips som jeg har plukket opp her og der.

1. Du kan klare deg med mindre GG

I følge GGG (GreenGlue-Gutta) så kan man faktisk FORBEDRE bass-egenskapene ved å la ca 20% av området være utildekket av GG som dette:

Det går litt utover egenskapene ved høyere frakvenser, men det er ikke DET som bekymrer oss, er det vel?

2. Skrue-rekkefølge

For å få GGen til å fordele seg jevnest mulig bør platen skrus fast i en retning som vist under:
    -img_1781-edit_th-jpg

Man kan også begynne på midten og skru "utover", men ulempen med dette er at overflødig GG ikke har noe sted å tyte ut mot den eksisterende platen. Begynner man å skru ved den forrige/eksisterende platen, kommer overskytende (det er lite) GG ut i "fri luft" og kan tørkes vekk.

Ett alternativ er å bruke sparkel for å jevne ut GGen mest mulig. Et faremoment ved denne fremgangsmåten er at ujevnheter (som det ALLTID vil bli) mellom platene gjør at det i områder ikke vil være kontakt mellom platene/GG'en. Legger man streker med GG, vil det garantert bli kontakt mellom gips-GG-gips over stort sett hele platearealet (når de blir presset sammen).

3. Multiple gipslag

Ved flere lag gips, kan det lønne seg å bruke ulike mengder GG mellom lagene. har man f.eks. GG til i snitt 1.5 tuber per plate, er det bedre å bruke 2 tuber mellom det ene laget og 1 tube mellom det andre laget, som forsøkt illustrert under:

-multi-jpg

Det er det samme om det "doble" GG-laget er øverst eller underst / ytterst eller innerst.

Jeg regner med denne ulik-mengde-greia er for å redusere evt resonansfrekvenser (gjøre å ikke de to GG-lagene får samme resonansfrekvens).

Det var alt jeg hadde for denne omgang. Kommer tilbake når jeg husker mer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjipt med strenge fruer:P Jeg fikk heldigvis inn ett kompromiss-> mørkerødt rom, siden hun liker rødt.
    Det som er positivt med en evt så lys farge som latte er at den kan du få i 02-glans, i motsetning til mørkere farger (etter min erfaring.)

Men en ting jeg lurer på når det gjelder GG. Har det gode nok lime-egenskaper til å holde gipsplaten uten skruer? Lydgjennomgangen ville vel blitt betraktelig mindre hvis ikke alle platene ble koblet sammen med skruene? Hvis du kunne skrudd ut igjen skruene etter GG var "herdet" og fyllt hullene med sistnevnte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det er vel bare et tidsspørsmål før vi slutter med det ;-)

.
    Det kunne jo bli spennende! Kanskje vi skal prøve en treningskamp?

Hvordan er akustikken i rommet nå da? Har du forresten tatt DDR testen i det siste?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    kjipt med strenge fruer:P Jeg fikk heldigvis inn ett kompromiss-> mørkerødt rom, siden hun liker rødt.
    Det som er positivt med en evt så lys farge som latte er at den kan du få i 02-glans, i motsetning til mørkere farger (etter min erfaring.)

Men en ting jeg lurer på når det gjelder GG. Har det gode nok lime-egenskaper til å holde gipsplaten uten skruer? Lydgjennomgangen ville vel blitt betraktelig mindre hvis ikke alle platene ble koblet sammen med skruene? Hvis du kunne skrudd ut igjen skruene etter GG var "herdet" og fyllt hullene med sistnevnte.
    Nei, GG er, i motsetning til det navnet skulle tilsi, ikke lim. Man MÅ skru som vanlig. Poenget med GG er ikke å mekanisk frikoble gipsplatene, men å omdanne skjærkrefter/bevegelser til energi (varme).

Hvis du orker å lese, kan jeg godt prøve å forklare prinsippet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det kunne jo bli spennende! Kanskje vi skal prøve en treningskamp?

Hvordan er akustikken i rommet nå da? Har du forresten tatt DDR testen i det siste?
    Akustikken er som forventet nå med harde flater i alle retninger. Det er slutt på den mystiske "ringingen" - og takk for det!!!

DDR, skal vi se om jeg tar den... Dance Dance Revolution?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt lass med gips...

SeniorW og undertegnede trosset regnet, dro på Byggmax og hentet nok et lass med gips i kveld:
    -img_1783_th-jpg
    (dette er det tredje og nest siste lasset med gips...)

Byggmax har det geniale drive-in-prinsippet, slik at vi kunne stå innendørs og laste gipsplater på hengeren. 3 lag med presenning sørget for et relativt lavt H2O-innhold i gipsen, selv etter en 10-15 min kjøretur. Problemet var selvsagt å få gipsen tørrskodd fra hengeren og de 25 meterene inn i kjelleren...

Heldigvis hadde det stoppet å regne når vi kom hjem igjen, så det årna sæ!

Her har jeg testet 20%-dekning-trikset:
    -img_1782-edit_th-jpg

Jeg gjør en vri og kommer til å kjøre 1 tube/plate mot den eksisterende veggen i huset og 2 på veggene mot friluft.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Med fare for å gjenta meg selv fra tidligere:
    Tråden din er ufattelig veldokumentert!
    Andre som bygger kino ( og som "uheldigvis" måtte titte innom her ) må føle seg fullstendig evneveike m.t.p. hva du stiller opp med av løsninger og dokumentasjon

2. Du må ha en enorm tålmodighet eller en syk sans for detaljer for å gjøre noe så ufattelig gjennomført i alle mulige deler av konstruksjonen. Mange ville "jukset" litt her & der, men det ser ut som du ikke helt vet hva det ordet betyr :-D

3. Drit i FruW, lag batcave

4. Har du ett budsjett på kinobyggingen? Tenker da på selve rommet uten av-utstyr. ( når jeg tenker meg om har du selvfølgelig ikke bare budsjett, men 25 excel regneark med total antall skruer,spiker,limtuber,fugemasse,dyttepølse,glava etc. etc. )

5. STÅ PÅ! SNART FERDIG! :-D

edit: mange smileys gitt, her er en til

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    1. Med fare for å gjenta meg selv fra tidligere:
    Tråden din er ufattelig veldokumentert!
    Andre som bygger kino ( og som "uheldigvis" måtte titte innom her ) må føle seg fullstendig evneveike m.t.p. hva du stiller opp med av løsninger og dokumentasjon

2. Du må ha en enorm tålmodighet eller en syk sans for detaljer for å gjøre noe så ufattelig gjennomført i alle mulige deler av konstruksjonen. Mange ville "jukset" litt her & der, men det ser ut som du ikke helt vet hva det ordet betyr :-D

3. Drit i FruW, lag batcave

4. Har du ett budsjett på kinobyggingen? Tenker da på selve rommet uten av-utstyr. ( når jeg tenker meg om har du selvfølgelig ikke bare budsjett, men 25 excel regneark med total antall skruer,spiker,limtuber,fugemasse,dyttepølse,glava etc. etc. )

5. STÅ PÅ! SNART FERDIG! :-D

edit: mange smileys gitt, her er en til
    1. Hehe - det er vel mest at jeg er treig... ;-)

2. Ja, jeg gruer meg til å bli ferdig!

3. OK!

4. Ja og nei. Jeg har mer eller mindre oversikt over hva jeg har brukt, men ingen "øvre grense". Når det er
    sagt, havner jeg nok på rundt 100k for selve rommet med lyskontroll, trikker og ventilasjon. Kanskje 120k.

(og regner jeg med alt verktøyet jeg har kjøpt i byggeperioden, blir det kanskje 130k...)

5. Takk for hyggelige ord!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper vitterlig at kåken din står på fjell, RuneW?
    Etter å ha regnet litt på vekten av gipsplater og tilhørende "remedier", har du forlengst passért 2 tonn, på kinorommet alene!!
    Imponerende, i dobbelt forstand! Du må jo etterhvert ha tilegnet deg biceps som gjør enhver idrettsutøver misunnelig?

Inntil det kjedsommelige, våger jeg meg allikevel på å kaste fra meg en nær sagt utslitt frase her: Impressing!! Kort og godt.

Minst like imponerende, er det at dine omgivelser orker med.......... ;-)

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående fruW: Du kan jo fortelle henne at Halvor fra homsepatruljen så sent som første sesong av "Norges styggeste rom" langet ut mot kaffe latte på veggene - det er ut!

Mokka, derimot, det var tingen... :roll:

Du kan jo tolke "mokka" som "mörkrost" svenskekaffe, da blir det tilnærmet svart. 8-)
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Håper vitterlig at kåken din står på fjell, RuneW?
    Etter å ha regnet litt på vekten av gipsplater og tilhørende "remedier", har du forlengst passért 2 tonn, på kinorommet alene!!
    Imponerende, i dobbelt forstand! Du må jo etterhvert ha tilegnet deg biceps som gjør enhver idrettsutøver misunnelig?
    Jepp, kåken står på fjell. Men det er ikke mer enn rundt 1600 kg med plater altså. så det er ikke SÅ tungt...

Og, takk, bicepsene mine formelig svulmer. Her fra den siste målingen:

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Inntil det kjedsommelige, våger jeg meg allikevel på å kaste fra meg en nær sagt utslitt frase her: Impressing!! Kort og godt.

Minst like imponerende, er det at dine omgivelser orker med.......... ;-)
    Det er jo pga omgivelsene (at kone og unger skal få litt oppfølging) at dette prosjektet tar sa )/(&%)&/%) lang tid. Men jeg vet ikke, jeg... Kanskje alle hadde hatt det bedre hvis jeg brukte 3 intensive mnd istedenfor 1 år med "litt nå og da".

Side 131 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •