RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 13 av 587 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 513 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alarm! Snekkere på vei!

Oj oj oj... Da jeg bestilte snekker i rom jula, så de at de kunne komme "en gang i januar". Dette tolket jeg som "en gang i 2008" og tok det relativt piano, selv om det er en GOD DEL jeg skulle ha gjort før de kom.

Tror du ikke snekkern ringte i kveld og sa at de kommer denne fredagen da??? Yikes! Nå blir det svetting her! Må ta meg fri fra jobben på torsdag for å få gjort følgende før fredag:

- Fjerne all isolasjon i taket (og ikke minst, finne et sted å lagre den...)
    - Feste 2 lag gips oppunder taket, tettet med fugemasse
    - Feste gips i veggene over grunnmuren
    (dette punktet er jeg ikke sikker på og må finne ut av i løpet av kvelden/natta/morgen formiddag...)
    - Fjerne den midlertidige utgangsdøra
    - Slemme den åpne Lecaen der døra satt

Jeg ønsker meg selv lykke til ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det Rune, jeg bestilte snekker i desember jeg også.. nå ser det ut som at de dukker opp iløpet av de nærmeste ukene..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du alt det der alene på en torsdag så er det utrolig imponerende. Var jeg deg ville jeg tatt fri i morgen også.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sitter du her for? Jobb mann, jobb!!!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva sitter du her for? Jobb mann, jobb!!!
    Tror'u jeg gjør'a? ;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her tydeligvis.....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller opp på en dugnad hvis du ønsker det. Hvor mye tør jeg ikke si enda.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer og hjelper om du trenger litt trøkkraft

Omskriving av "se torsken":

Se snekkern se snekkern, en feit og fin og smekker er snekkern ja snekkern og får du han på trappen på trappen, så får du sjekke lappen ja lappen ja lappen...

Snekker'n er vår venn (er vår venn) uten han ha vi fryst av vår stoooore l**. Det finns ei en kar javisst, som kan bygge som snekkern faktisk, ja det er vel sant og visst (sant og visst!!)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Sitter her tydeligvis.....
    Ferska! Neida, jeg stakk bare innom for å bytte musikk. Prøvde Infected Mushroom som jobbe-på-natta-musikk, men fant ut at AC/DC funka bedre. Må være alderen... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg stiller opp på en dugnad hvis du ønsker det. Hvor mye tør jeg ikke si enda.
    Jeg vet ikke om jeg kan ta imot noe slikt. I så fall må jeg gjøre noe helt spesielt - som å oppkalle min eldste sønn etter deg eller noe sånt ;-)

Nå kan det være at det ikke blir like stress som først antatt. Snekkerene kommer på fredag og da bør mye være klart. Men de kan antageligvis starte med et lite overbygg over utgangsdøren og sette inn denne. De vil muligens bruke en dag på dette, pluss å måle og planlegge reisverket. De kommer sannsynligvis på mandag og da bør mer være på plass. Men gipsen under gulvet kan jeg fortsatt klare å få på plass selv om reisverket er på plass. Men når himlingsbjelkene er satt opp, er det slutt. Dette kan skje på tirsdag eller onsdag - eller om 3 uker hvis snekkerene plutselig må gjøre noe annet. Det er det som er så fint med snekkere - man vet aldri ;-)

Så absolutt worst case er at ALT nevnt noen poster over må være ferdig på tirsdag kveld.

Jeg kommer til å ta meg fri på torsdag og holde på hele dagen. Får besøk av broder'n på kvelden, og han ser jeg "to ganger i året", så tipper det blir lite jobbing da.

Lørdagen er det vel i alle fall delvis aktuelt. Har kone og barn å ta hensyn til, så jeg kan ikke love noe her og nå. Mener jeg husker noe med noe barnebursdags-greier, men mulig det var de to forrige helg jeg tenker på...

Mandag og tirsdag kveld er også aktuelle...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kommer og hjelper om du trenger litt trøkkraft

Omskriving av "se torsken":

Se snekkern se snekkern, en feit og fin og smekker er snekkern ja snekkern og får du han på trappen på trappen, så får du sjekke lappen ja lappen ja lappen...

Snekker'n er vår venn (er vår venn) uten han ha vi fryst av vår stoooore l**. Det finns ei en kar, som kan bygge som snekkern faktisk, ja det er vel sant og visst (sant og visst!!)
    He-he-heeeeee!!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at dette blir litt dårlig beskrevet, men jeg har litt dårlig tid akkurat nå...

Det var relativt raskt gjort å ta ut all isolasjon, selv om stabelen min viste seg å være relativt ustabil:
    -img_9224-jpg

To i bredden og i litt forskjellig retning funka bedre. Så fikk jeg da endelig bruk for pakken med parkett (som er komplett, men jeg selvsagt kom til å åpne slik at den ikke kunne byttes) som jeg ikke har hjerte til å kaste på skroten:
    -img_9230-jpg
    (så var det å finne et hjem til dette mens snekkerene holder på...)

Så var det noe jeg er veldig usikker på om jeg skal begi meg inn på. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den markerte delen av veggen er et "svakt ledd i lydisolasjons-kjeden"?
    -img_9225-edit-jpg

Jeg aner ikke hva denne delen av konstruksjonen heter, men det er sikkert noen der ute som kan opplyse meg. Er det noen byggtekniske motforestillinger mot å skru fast et par lag gips her?

Og her er en plan over gipsplate-eventyret Del I:
    (dette er ment som en huskeliste for meg selv, slik at jeg kan se den på jobb i morgen)

10 x 51.5 cm x 16 cm
    10 x 51.5 cm x 20 cm
    12 x 54 cm x 16 cm
    6 x 51.5 cm x 424 cm
    4 x (49 cm x 244 cm + 51.5 cm x 180 cm)

Og alt dette skal selvsagt ganges med to, siden det er to lag.

Jeg får prøve å finne ut hvor mange plater det blir i morgen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg vet ikke om jeg kan ta imot noe slikt. I så fall må jeg gjøre noe helt spesielt - som å oppkalle min eldste sønn etter deg eller noe sånt ;-)
    Det har du vel alt gjort..... jeg kan stille opp noen timer etter jobb i morgen. Torsdag passer dårlig og helga er litt "hellig" som du sikkert vet. Derimot til uka bør det være muligheter igjen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så var det noe jeg er veldig usikker på om jeg skal begi meg inn på. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den markerte delen av veggen er et "svakt ledd i lydisolasjons-kjeden"?
    -img_9225-edit-jpg

Jeg aner ikke hva denne delen av konstruksjonen heter, men det er sikkert noen der ute som kan opplyse meg. Er det noen byggtekniske motforestillinger mot å skru fast et par lag gips her?
    Disse rommene må jo fylles med isolasjon. Det skal ikke være noe i veien med å legge et par lag gips her, men du reduserer Isolasjonen din med 26mm.

Men siden du skal bruke et rom i rom prinsipp, vil jo lyden allerede være dempet mye før den i det hele tatt når fram til denne.
    Lengden fra innerkant av veggen i rommet og ut til denne planken blir vel fort 25-30cm... og hvor mye lyd som i realiteten trenger igjennom et slikt sjikt med rockwool siden du ikke har noen fysisk kontakt mellom reisverkene tør jeg ikke svare på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du vel alt gjort.....
    Æsj, ja det stemmer jo... da var den brukt opp... ;-)

...jeg kan stille opp noen timer etter jobb i morgen. Torsdag passer dårlig og helga er litt "hellig" som du sikkert vet. Derimot til uka bør det være muligheter igjen.
    I morgen (eller i dag, om du vil) skal jeg ut med fassan og kjøpe gipsplater (hadde du forresten varebil med plass til gipsplater?) ca klokka 18:30++ på Obs! Så er det å få disse i hus på ett eller annet vis. har du lyst til å involvere deg i dette hadde det jo vært supert...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Men siden du skal bruke et rom i rom prinsipp, vil jo lyden allerede være dempet mye før den i det hele tatt når fram til denne.
    Lengden fra innerkant av veggen i rommet og ut til denne planken blir vel fort 25-30cm... og hvor mye lyd som i realiteten trenger igjennom et slikt sjikt med rockwool siden du ikke har noen fysisk kontakt mellom reisverkene tør jeg ikke svare på.
    Det tør ikke jeg svare på heller. Jeg har reist spørsmålet på et "proff-forum", men har ikke fått noe svar enda. Hvis de sier at det er tøys, så dropper jeg det. Men det ble litt plutselig stress nå som snekkeren kom som julenissen på kjærringa...

Forresten så skjønner jeg hvorfor du tippet plasseringen av el-skapet slik du gjorde, men den bunken av k-rør ned fra loftet har sin egen historie. Først hadde jeg tenkt å dra separate k-rør for hver eneste kurs i kjelleren helt fra skapet oppe i 2. etg. Dette droppet jeg, og dro en feit hovedkabel i et 32 mm rør ned til eget skap isteden. Men k-rør-bunken var dratt og ligger der. Jeg får vel dra de videre bort bak anlegget i tilfelle jeg får bruk for dem en gang...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydisolering

Dette er et produktblad jeg har lastet ned fra Byggforsk Byggforsk (ingeniørmagasin)
    under punkt 61 finner du den detaljen som ligner ditt tilfelle best.
    Det er også en del andre lydisoleringsdetaljer også :-D
    Vedlegg 27050
    Legger også med et dataark på "Lydregulering av studioer, kontrollrom og lytterom" Dette kan også være til nytte for andre:-D
    Vedlegg 27051

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... "Separate himlingsbjelker må ikke festes til golvbjelkene, men må spenne fritt i hele bjelkelagets lengde. Man oppnår best resultat ved å legge opp bjelkelaget på murte og støpte vegger eller med elastisk opplegg på andre veggtyper."

Litt vagt dette med "elastisk oppheng". Har fått sterke advarsler før om å begi seg inn på noe slikt uten å vite NØYAKTIG hva du holder på med, ellers kan man risikere at det bare blir værre (resonans-problemer).

Skulle noen ganger ønske det var support på Byggforsk for "vanlige" mennesker. 10 kroner minutter for en teskje-forklaring av visse detaljer...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Ja, det hadde nok vært mange som ville satt pris på, og gladelig betalt for en slik tjeneste:-)

Forøverig MEGET godt dokumentert byggeprosess! Har fulgt deg med spenning de siste par dagene, og tok meg tid til å lese hele tråden din i går.

Lykke til med tidsklemma di - håper du rekker å få alt ferdig før disse uforutsigbare håndtverkerne dine kommer:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    hehe... Ja, det hadde nok vært mange som ville satt pris på, og gladelig betalt for en slik tjeneste:-)

Forøverig MEGET godt dokumentert byggeprosess! Har fulgt deg med spenning de siste par dagene, og tok meg tid til å lese hele tråden din i går.

Lykke til med tidsklemma di - håper du rekker å få alt ferdig før disse uforutsigbare håndtverkerne dine kommer:-)
    Takk for den hyggelige tilbakemeldingen!

Denne tidsklemma skal jeg nok fikse fint - jeg er jo småbarnsfar, så Tidsklemme is my middle name ;-)

Side 13 av 587 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 513 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •